Gå til innhold

8-åring og leggetid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når synes dere en 8-åring (3.klassing) bør legge seg?

Vi starter legging (lesing) ca. kl. 20, så går jeg ut av rommet. Men hun sovner liksom aldri før 2100-2130. Vi står opp 0630-0700. Hun er ofte trøtt på morgenen, uansett når hun sovner.

Anonymkode: 7eb67...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår legger seg 19.30, sovner og står opp av seg selv 06.30. 

Anonymkode: 56747...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Min 4 åring legges 19-19.30. Sovner sjeldent før 20 og noen ganger 20.30. 

Jeg tenker at det er litt individuelt. Man merker jo også på om barnet sliter med å komme seg opp, blir trøtt og grinete utover dagen osv. Man kan jo liksom ikke tvinge dem til å sovne heller. Så lenge barnet ligger i sengen og ikke tuller så må de bare sovne når de sovner. 

Jeg kunne ligge våken lenge da jeg var liten så for min del lå jeg og leste til jeg sovnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen jeg hadde som liten var at det var leggetid klokken åtte når man var åtte år. For hvert år etter dette fikk  legge oss 15 minutter senere. Så klart er dette individuelt, men barn tenger mye søvn for at hjernen skal utvikle seg optimalt. 

Anonymkode: 01ed1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun legger seg rundt 20, og får høre på lydbok til ca 21 hvis hun ikke har sovnet innen det. (stort sett sover hun før det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han legger seg 21-21.30 og våkner av seg selv mellom 07.15 og 07.45. Sjeldent trøtt på morgenen men av og til trøtt på kvelden og da legger han seg tidligere men bestemmer det selv.

Anonymkode: e18d8...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En fin pekepinn er at barn på 8 år legger seg kl.20. For hvert år yngre et barn er trekker du fra 15 min, og for hvert år eldre et barn er legger du på 15 min. 

Dersom barnet ofte er trøtt om mirgenen kan dere jo begynne leggingen tidligere? Slik at du går ut av rommet kl 20.

Anonymkode: 9a600...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 8-åring legger seg 20.30. Han leser litt først og sovner så ganske raskt (pleier å ha sovnet innen 21) og er ikke trøtt om morgenen (vekkes 7.15 om han ikke har våknet allerede).

Dette er en diskusjon som stadig kommer opp på KG og hvor det fort blir skyttergravskrig mellom de som legger barna tidlig og de som legger barna sent. Barn er, som voksne, ulike hva gjelder søvnbehov. Det er ingen fasit for når de bør være i seng. Det avhenger av hvor mye søvn de trenger, når de skal stå opp og hvor trøtte de er om morgenen og i løpet av dagen. Hvis barnet ditt er trøtt om morgenen ville jeg prøvd litt tidligere leggetid og sett om det hjelper. Noen er også bare trøtte om morgenen samme hvor mye de sover, men kvikner opp etter morgenstell og frokost og er våken og konsentrert i løpet av dagen, men jeg ville uansett prøvd meg fram og sett hva som fungerer. :) 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 8 åring legger seg 20 å får lese til 20.30,men sovner ofte ikke før 22. Han er stuptrøtt om morgenen. Har prøvd å legge han 20.00 istedet men likevel sovner han ikke før ca 22 som jeg synes er for sent sent. Han må opp 7. Han har alltid trengt mye søvn så han får nok ikke tilstrekkelig søvn på hverdager. I helger sover han glatt til 9-9.30

Anonymkode: 0b43b...fb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...