Gå til innhold

Kan man få fullfinansiering til bolig? (at banken unntaksvis kan?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har god jobb og bra lønn. God betalingsevne, aldri hatt inkasso eller annen negativ historikk. Jobbet utenlands noen år, men etter samlivsbrudd flyttet jeg tilba til Norge. Har leid i en periode, og har prioritert å få kjøpt møbler etc. Så ikke klart å sette av noe særlig til egenkapital. Lurer på om noen vet om bankene unntaksvis låner 100% av boligens verdi? (hvis inntekt etc kan dokumenteres). Altså -spør ikke hvor sannsynlig det er -men om bankene uansett ikke låner mer enn 85%? (har ikke kausjonistmulighet)

Anonymkode: d72f0...749

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om et slikt tilfelle

Anonymkode: 6c4ed...227

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har god jobb og bra lønn. God betalingsevne, aldri hatt inkasso eller annen negativ historikk. Jobbet utenlands noen år, men etter samlivsbrudd flyttet jeg tilba til Norge. Har leid i en periode, og har prioritert å få kjøpt møbler etc. Så ikke klart å sette av noe særlig til egenkapital. Lurer på om noen vet om bankene unntaksvis låner 100% av boligens verdi? (hvis inntekt etc kan dokumenteres). Altså -spør ikke hvor sannsynlig det er -men om bankene uansett ikke låner mer enn 85%? (har ikke kausjonistmulighet)

Synd, men du har prioritert feil. Det er bare å begynne å spare som mange av oss andre.

Anonymkode: e7b99...b32

• Liker 7
Skrevet

Banken har mulighet til å omgå kravene i 10 % (tror jeg) av tilfellene. Men det skal mye til å få 100 % lånefinansiering. 

• Liker 2
Skrevet

Veldig sjeldent og banken har begrenset muligheter. Hvor bor du? Og hvor mye må du låne? Det må såfall være i mindre sentral strøk med lokal bank. 

Anonymkode: cb24f...8ec

Skrevet

Nei, dette er ikke noe bankene gjør. De har bittelitt slingringsmonn, men å tilby fullfinansiering er risikabelt for banken.

Hvor dyre møbler har du egentlig kjøpt? Man trenger gjerne 100 000–300 000 kr i egenkapital, selv for små leiligheter, og så dyre møbler er ikke det man kjøper når man egentlig trenger å spare opp til egenkapital?

Hvis du uansett har god lønn, må du bare begynne å spare med en gang.

Anonymkode: 79c34...6fa

• Liker 3
Skrevet

Nei, ved å fullfinansiere en bolig vil banken ikke lenger ha full sikkerhet for pengene sine. 

Da vil banken foretrekke å låne til noen med egenkapital, som fører til full sikkerhet for pengene de låner ut. 

Skrevet

Har du mulighet til kausjonist? Det er vel den eneste muligheten. Nei, de fullfinansierer ikke til hus. Det er derfor folk sparer til egenkapital. Tviler på at noen bare kan omgå regelen mens andre må spare i lang tid.

Anonymkode: 94eee...d1a

Skrevet

Bankene kan innvilge mer enn 85% boliglån for inntil 10% av kundene (8% i Oslo) jf. Boliglånsforskriften. Det betyr ikke at de innvilger 100% for alle 10%, men noen får det. 

Anonymkode: 15731...5ff

Skrevet (endret)

Dersom jeg hadde vært banken her ville jeg tenkt at du har null spareevne og et så høyt forbruk at du verken har forutsetning for å betjene lånet eller at det på noen som helst måte er forsvarlig å gi deg 100% lån. Det er verdt å merke seg at bankene normalt bruker unntakskvoten på det de regner som gode og sikre  kunder. En bank har ingen interesse av å bruke av denne kvoten for kunder de egentlig ikke vil ha. De driver ikke veldedighet.

Jeg har selv fått lån på kvote og får låne mer enn 5 ganger inntekt fordi jeg har høy sikker inntekt og høy egenkapital for alderen å regne, og har dermed også vist god spareevne. Det er på ingen måte slik at dette er nødvendig for at jeg skal klare å komme meg inn på boligmarkedet, men banken ønsker meg rett og slett som kunde og ser at det er fult forsvarlig å låne meg mer. De som egentlig har "behov" for dette vil banken sjeldent finne det forsvarlig å gjøre unntak for.

Endret av Traktor
Skrevet

Ta opp to lån og få noen til å kausjonere på det lille lånet! :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, det skjer hele tiden. 

Gjennom to lån: hovedlån og topplån med litt høyere rente. 

Ingen problem. 

Anonymkode: b5d8b...647

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt opp huslån 2 ganger, første gang alene med 8% egenkapital. Det var i 2014. andre gang var i 2017, da kjøpte jeg sammen min nåværende samboer, da hadde vi kausjonist og hadde 100.2% belåningsgrad da vi skrev under.

Begge gangene har jeg hatt huslån på 85% av boligens verdi og topplån på alt over. Dette har vært mulig etter samtaler med banken. Har heldigvis hatt flaks med prisstigning i boligmarkedet de siste årene og boligen vi hadde over 100% belåningsgrad i 2017 er vi nå under 80% og har samlet alt i et lån.

Anonymkode: addd4...0ec

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt opp huslån 2 ganger, første gang alene med 8% egenkapital. Det var i 2014. andre gang var i 2017, da kjøpte jeg sammen min nåværende samboer, da hadde vi kausjonist og hadde 100.2% belåningsgrad da vi skrev under.

Begge gangene har jeg hatt huslån på 85% av boligens verdi og topplån på alt over. Dette har vært mulig etter samtaler med banken. Har heldigvis hatt flaks med prisstigning i boligmarkedet de siste årene og boligen vi hadde over 100% belåningsgrad i 2017 er vi nå under 80% og har samlet alt i et lån.

Anonymkode: addd4...0ec

Men banken kunne se at dere hadde 8 % egenkapital første gang, og dere hadde kausjonist. TS har ikke klart å spare noe, og har prioritert "møbler". Det er som mange over her sier, hun lever jo fra hånd til munn hver måned og det er en stor varsellampe for banken. Det er ikke alle steder i Norge som har spesielt god verdistigning, så banken tar en stor risiko ved å tilby 100 % belåningsgrad til en som ikke har spart noe egenkapital.

Anonymkode: 79c34...6fa

Skrevet

Jeg jobber med boliglån og kan si at i banken hvor jeg jobber er det ikke aktuelt å få lån på over 85%. Kvoten blir heller brukt på personer som har fått kommunalt lån til egenkapitalen. Dvs at de får lån hos oss på 85% og et ekstra lån i kommunen på de resterende 15%. Regelen om belåning går på den totale belåningen på boligen, ikke den enkelte bank. Kvotene er veldig små og det er mange forskjellige scenarioer som skal få plass. Feks en lærling som har råd til å betjene lånet i dag med fastrente, men ikke hvis renten stiger 5%. Men han har kontrakt på at han får fast jobb med høyere lønn når læretiden er ute om et halvt år. Sånne personer er kvoten beregnet for, ikke de som bruker opp alle pengene sine på dyre møbler.

Anonymkode: b6100...765

• Liker 1
Skrevet

God lønn og ikke klart å spare opp egenkapital av betydning er et veldig dårlig utgangspunkt. 

Anonymkode: a1f54...d8b

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør de. Vi fikk låne mer enn som så i 2018, men vi hadde noe, så ikke 100% lånefinansiert. Rundt 10% ek. Vi lånte også mer enn 5xinntekt, men med utleiedeler. 

Anonymkode: e7c0b...db5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...