Gå til innhold

27% av de norske barna er overvektige

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan det ha seg, hvis vi tenker at brukerne på kvinneguiden er et tverrsnitt av befolkningen? Her inne leser jeg kun at folk er ganske så hysteriske når det gjelder å gi barn sukker eller ferdigmat. 
Like fullt er altså 27% av barn overvektige...

Anonymkode: 1f609...c11

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnemishandling er det, rett og slett. Tror ikke enkelte foreldre forstår den psykiske og fysiske konsekvensen av dette. Trist. 

Anonymkode: bfd85...702

• Liker 14
Skrevet

de barna jeg ser på lekeplasser og i bhg til ungen er stort sett normalvektige, til litt undervektig. sjeldent jeg ser overvektig barn. lurer på om det er noen geografiske forskjeller?

Anonymkode: da25b...266

• Liker 9
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan det ha seg, hvis vi tenker at brukerne på kvinneguiden er et tverrsnitt av befolkningen? Her inne leser jeg kun at folk er ganske så hysteriske når det gjelder å gi barn sukker eller ferdigmat. 

Det handler ikke bare om søtt og sukker. Dette handler om å fôre barna med gode varme middagsretter, slik at de ikke ser seg om etter søte raske løsninger. Det handler om at barna skal lære seg bevegelse. De skal gå lange turer med sekk på ryggen. De skal drive idrett, og lære å kjenne gleden ved å bevege seg i naturen eller på fotballbanen. Da vil ikke fedme få sjans til å utvikle seg. Det er omsorg å gi barna en barndom med idrett og god ernæring. Dersom man av en eller annen grunn blir passiv som forelder. Dette kan være sykdom, arbeidsledighet, samlivsbrudd eller dårlig økonomi, da fins det en risiko for at barnas behov blir ignorert i en periode. Da kan fedme eller overvekt utvikle seg. Overvekt skyldes dessuten ikke alltid dårlig kosthold. Det kan også komme på grunn av sykdom eller hormonforstyrrelser. Noen jenter i tenårene blir tykke av p-pillen. Jeg synes vi skal slutte å fordømme!

Endret av Olaug Olsen
  • Liker 14
Skrevet
6 minutter siden, Olaug Olsen skrev:

Det handler ikke bare om søtt og sukker. Dette handler om fore barna med gode varme middagsretter, slik at de ikke ser seg om etter søte raske løsninger. Det handler om at barna skal lære seg bevegelse. De skal gå lange turer med sekk på ryggen. De skal drive idrett, og lære å kjenne gleden ved å bevege seg i naturen eller på fotballbanen. Da vil ikke fedme få sjans til å utvikle seg. Det er omsorg å gi barna en barndom med idrett og god ernæring. Dersom man av en eller annen grunn blir passiv som forelder. Dette kan være sykdom, arbeidsledighet, samlivsbrudd eller dårlig økonomi, da fins det en risiko for at barnas behov blir ignorert i en periode. Da kan fedme eller overvekt utvikle seg. Overvekt skyldes dessuten ikke alltid dårlig kosthold. Det kan også komme på grunn av sykdom eller hormonforstyrrelser. Noen jenter i tenårene blir tykke av p-pillen. Jeg synes vi skal slutte å fordømme!

Vi må ta tak i utviklingen. Fedme har blitt et stort problem i Norge og vi hadde både p-piller, hormonforstyrrelser og andre sykdommer før. Hormonforstyrrelser kommer veldig ofte av blant annet dårlig kosthold forresten. Og nei, man går ikke fra normalvektig til overvektig pga p-piller, meg bekjent ihvertfall. 

Vi kan ikke lukke øynene. Det er jo barnemishandling så det holder. Det går utover det fysiske og psykiske både som barn og senere i livet. 

• Liker 22
Skrevet

Folk undervurderer hvor dårlig det er å gi barna mange av de typiske produktene fra butikken, som frokostblanding og yoghurt (kan være mye sukker og lite næring), posesupper og posegryter (lite/ dårlig næring), prosessert pølsepålegg osv. Så kommer alt av søtt og snacks i tillegg; kjeks, saft, sjokolademelk, godteri

Å spise en av disse en dag iblant er selvsagt helt greit, men slik mange nordmenn spiser nå så spiser mange barn flere porsjoner av disse ulike produktene omtrent hver dag. Frokostblanding til frokost, så yoghurt i lunsj, så meksikansk gryte til middag og skive med pølse til kvelds. Relativ næringsfattig i forhold til om man bytter ut disse kaloriene med grønnsaker, fisk, kjøtt, linser, bønner, nøtter, frø. 

Nordmenn spiser også alt for lite grønnsaker, og ligger som regel under anbefalt mengde fiber i kosten. 

Mange av disse produktene blir også frontet som sunne og bra for barna, så det er ikke enkelt for de som ikke er spesielt interessert i kosthold. Det er heller ikke alle som tar skade av den type kost, men det er nok vanskeligere for barna som vokser opp slik og starte sunne vaner når det selv blir voksent. Tror nok også det gir høyere sjanse for å utvikle mageproblemer som er relativt vanlige idag. 

Anonymkode: 8649c...5ae

• Liker 13
Skrevet

Jeg har en sønn på 12 år, og ser nå at flere av hans venner har blitt overvektige. Da de gikk i 1. klasse var de alle sammen slanke. Og det er jo synd det går den veien. Da jeg var 12 år, så var ingen i klassen overvektige. Men vi var ute og løp hele dagen, og brus og godteri fikk vi aldri i hverdagen. 

Anonymkode: 4e567...83d

• Liker 6
Skrevet

Sønnen min er overvektig, men han bor hos sin overvektige far og dermed får jeg ikke gjort noe. Men jeg har hatt klump i magen for utviklingen hans i flere år.

Pappa’n ser at sønnen er overvektig, men er dessverre fullstendig blind for sin egen rolle i det. Det er jo han som har lagt opp til det, med voksenporsjoner med middag siden ungen var bitteliten og svært lite fysisk aktivitet.

Anonymkode: a7fd7...718

• Liker 6
Skrevet

Er så lei denne hetsingen av foreldre og barn som måtte være litt eller særdeles overvektige. Og nei, jeg har ikke overvektige barn. Helsesøstere landet over puster disse menneskene tungt i nakken og lar ingen gramm være usnakket. Du kan være helt trygg på at disse menneskene får all informasjon nødvendig. Du trenger ikke lage nok en tråd om hvor udugelige disse foreldrene er og hvor synd det er på barna deres. 

Anonymkode: 012a3...771

• Liker 10
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Feite foreldre er lik feite barn, pga at de overfører sine dårlige og usunne mat valg/livsstil til barna..

Og når man ser hvor mange nordmenn som er overvektige, er det nesten rart at ikke flere barn er det også, enda..

Anonymkode: 67f44...fb3

• Liker 5
Gjest tranedatter
Skrevet

Overvekt har ikke med sukkeret i seg å gjøre. Men for lite aktivitet i forhold til hvor mye mat som intas. Akkurat som hos oss voksne.

Hvor mange foreldre (spesielt mødre) mener barna må spise en viss mengde når de er små? Hvor mange sier "spis opp maten din"? Hvor mange mener barna, når de er mindre, skal spise en viss mengde?

Det er HER kunnskapene skorter. Gjennom å la barna selv lære seg sin metthetsfølelse, forebygges overvekt. Mange foreldre overvurderer hvor mye mat barn skal ha rett og slett.

Dessuten viser forskning at det generellt i samfunnet har blitt en "hjemmeblindhet" for overvekt, det er så vanlig med litt runde barn at man tror det er det som er normalen. Når barn, innen tenårene, faktisk skal være mager (sett i våre øyner).

Gjest Warrior
Skrevet

Hvorfor kan ikke foreldre få barna mer aktiv? Hvorfor skal de bare sitte inne med nettbrett, mobil og sånne ting? Ta de med på trening. Lær de å like trening. La de være mye ute. Finn på masse gøye aktiviteter med barna. Det er ikke så vanskelig, men mange foreldre har ikke tid til egne barn eller så gidder de ikke. Å maten? Ikke bare la de spise feit mat for det er enkelt og fort å lage..

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei denne hetsingen av foreldre og barn som måtte være litt eller særdeles overvektige. Og nei, jeg har ikke overvektige barn. Helsesøstere landet over puster disse menneskene tungt i nakken og lar ingen gramm være usnakket. Du kan være helt trygg på at disse menneskene får all informasjon nødvendig. Du trenger ikke lage nok en tråd om hvor udugelige disse foreldrene er og hvor synd det er på barna deres. 

Hvem synes du har ansvaret, om ikke foreldrene?

• Liker 16
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde dette stemt så hadde jo ikke problemet vært så stort. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

de barna jeg ser på lekeplasser og i bhg til ungen er stort sett normalvektige, til litt undervektig. sjeldent jeg ser overvektig barn. lurer på om det er noen geografiske forskjeller?

Siden så mange er overvektige i dagens samfunn vurderer man på flere som egentlig er litt overvektige som normalvektige. Akkurat som en person som før i tiden ville blitt vurdert på som slank blir vurdert som undervektig i dag.

Anonymkode: fdb5f...5c4

• Liker 7
Skrevet

Brukerne av kg er IKKE et tverrsnitt av befolkningen. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden så mange er overvektige i dagens samfunn vurderer man på flere som egentlig er litt overvektige som normalvektige. Akkurat som en person som før i tiden ville blitt vurdert på som slank blir vurdert som undervektig i dag.

Anonymkode: fdb5f...5c4

Tja. Barnet her er midt på kurven for både høyde og vekt, og de fleste barna jeg ser er like slanke eller slankere. Så jeg er sikker på det må være store geografiske forskjeller (holder til i Oslo-Sentrum Øst området).

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke hetsing, dette er diskusjon og bekymring. Overvektige barn blir overvektige voksne, og et liv med fedme er verre enn et liv uten. Folk får åpenbart ikke nok informasjon når kalorier inn/kalorier ut er ukjent for så mange. 

Anonymkode: e24d0...635

• Liker 12
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke hetsing, dette er diskusjon og bekymring. Overvektige barn blir overvektige voksne, og et liv med fedme er verre enn et liv uten. Folk får åpenbart ikke nok informasjon når kalorier inn/kalorier ut er ukjent for så mange. 

Anonymkode: e24d0...635

Det er ikke ukjent for folk, på samme måte som risiko ved alkohol, narkotika, røyk osv ikke er ukjent for folk. Man får ikke løst dette med mindre man tar tak i årsakene til at folk handler som de gjør.

Anonymkode: 98cc3...fac

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...