Gå til innhold

Hevet bilkjøp - verkstedet sin feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For noen uker siden var bilen min i en ryggeulykke (ikke min feil), og fronten min ble fikset for 33 000 kr. Alle satt spørsmål om det var verdt det i dette hele tatt, da det er en gammel 2008 Toyota Yaris. (2000 kr betalte jeg selv pga en annen skade de fikset mens den var inne) Men jeg godtok det og fikk bilen min tilbake. Nå forrige uke bestemte jeg meg for å kjøpe en ny bil, så jeg solgte min for 16000 inkludert omregistrering. Det gikk feilfritt. 

Feil. I dag hadde han hatt bilen på EU godkjenning og det er to store hull bak i bilen som er bærebjelker i bilen, og bilen fikk kjøreforbud med en gang (bakdelen kunne knekt når som helst). 

Kontaktet verkstedet som hadde den inne og satte spørsmål hvordan de ikke har sett det når de tok takst på bilen. Forklaringen var at de ikke ser på hele bilens verdi, men kun på skaden. De lot meg kjøre ut av verkstedet med en livsfarlig bil som i utgangspunktet før dette ble avdekket ikke var verdt å fikse for så mye, og som egentlig kun var en vrakbil etter dette ble oppdaget. De tilbød meg å få tilbake de 2000 jeg tok fra egen lomme. Men, de 13 000 jeg fikk for å selge bilen brukte jeg på ny bil. Og kjøperen vil selvfølgelig ha de tilbake, noe han selvfølgelig skal få. Men verkstedet har jo gjort en grov feil, med å ikke taksere bilen helhetlig når de fiksa den, og lot meg kjøre ut med en dødsfelle. Har jeg noe å si i denne saken? Kan jeg klage og be om mer fra Toyota? 

Anonymkode: 62e6f...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte egentlig i jus tråden, men siden det er bil passer den kanskje bedre her? 

For noen uker siden var bilen min i en ryggeulykke (ikke min feil), og fronten min ble fikset for 33 000 kr. Alle satt spørsmål om det var verdt det i dette hele tatt, da det er en gammel 2008 Toyota Yaris. (2000 kr betalte jeg selv pga en annen skade de fikset mens den var inne) Men jeg godtok det og fikk bilen min tilbake. Nå forrige uke bestemte jeg meg for å kjøpe en ny bil, så jeg solgte min for 16000 inkludert omregistrering. Det gikk feilfritt. 

Feil. I dag hadde han hatt bilen på EU godkjenning og det er to store hull bak i bilen som er bærebjelker i bilen, og bilen fikk kjøreforbud med en gang (bakdelen kunne knekt når som helst). 

Kontaktet verkstedet som hadde den inne og satte spørsmål hvordan de ikke har sett det når de tok takst på bilen. Forklaringen var at de ikke ser på hele bilens verdi, men kun på skaden. De lot meg kjøre ut av verkstedet med en livsfarlig bil som i utgangspunktet før dette ble avdekket ikke var verdt å fikse for så mye, og som egentlig kun var en vrakbil etter dette ble oppdaget. De tilbød meg å få tilbake de 2000 jeg tok fra egen lomme. Men, de 13 000 jeg fikk for å selge bilen brukte jeg på ny bil. Og kjøperen vil selvfølgelig ha de tilbake, noe han selvfølgelig skal få. Men verkstedet har jo gjort en grov feil, med å ikke taksere bilen helhetlig når de fiksa den, og lot meg kjøre ut med en dødsfelle. Har jeg noe å si i denne saken? Kan jeg klage og be om mer fra Toyota? 

Anonymkode: d8717...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verkstedets feil at bilen hadde denne mangelen? Altså hadde de gjort noe som gjorde at den oppsto, eller har de ikke reparert den skikkelig? 

Anonymkode: 233cd...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har nok tatt en skadetakst av skaden i front samt det ekstra du betalte for, det er ikke vanlig at de får over hele bilen ved skadetakst - det er noe de gjør ved verdivurdering/innbytte takst. Så det er ikke verkstedet sin skyld at de ikke oppdaget hullet i bærende karosseri.

Men det er jo noe som derimot burde vært avdekket på EU-kontroll, for en slik slitasje er ytterst skjeldent noe som forekommer i tidsrommet mellom 2 EU-kontroller. Var det ikke snakk om rust på dette ved forrige EU-kontroll? 

Endret av C-girl
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det verkstedets feil at bilen hadde denne mangelen? Altså hadde de gjort noe som gjorde at den oppsto, eller har de ikke reparert den skikkelig? 

Nei, den var nok skjult hele veien. Men de burde jo absolutt sett dette når de tok takst til forsikringsselskapet? Eller sett det når de reparerte bilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men verkstedet tar bare takst av den skaden du oppgir at du ønsker reparert, og ved reparasjon jobbet de kun med front av bilen, de hadde jo ingen grunn til å demontere noe bak på bilen siden skaden var foran. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den var nok skjult hele veien. Men de burde jo absolutt sett dette når de tok takst til forsikringsselskapet? Eller sett det når de reparerte bilen? 

Da kommer du ingen vei med det. De sjekker ikke HELE bilen når de bare skal reparaere en spesifikk skade. Men har du ikke hatt den på EU-kontroll? Burde det ikke vært oppdaget da? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke verkstedet sin skyld. 

Men støtter sistnevnte - dette skjer ikke plutselig. EU kontroll/service skulle avdekket dette. 

Anonymkode: 66772...f8c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke klage på verkstedet for dette, de fikser bare skaden. Men det er merkelig at dette ikke har blitt oppdaget på tidligere PKK kontroller.

Hvor lenge har du eid bilen?.

Anonymkode: 072b5...f62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, C-girl skrev:

Verkstedet har nok tatt en skadetakst av skaden i front samt det ekstra du betalte for, det er ikke vanlig at de får over hele bilen ved skadetakst - det er noe de gjør ved verdivurdering/innbytte takst. Så det er ikke verkstedet sin skyld at de ikke oppdaget hullet i bærende karosseri.

Men det er jo noe som derimot burde vært avdekket på EU-kontroll, for en slik slitasje er ytterst skjeldent noe som forekommer i tidsrommet mellom 2 EU-kontroller. Var det ikke snakk om rust på dette ved forrige EU-kontroll? 

Helt rett til du snakker om eu-kontroll. EU-kontrollen skal som du vet kun avdekke feil og mangler på kontrolltidspunktet. Hva som skjer etterpå betyr ingenting. Det kan skje mye på 28 mnd.

Rusten kan altså ha vært av slik karakter at den gikk gjennom ved forrige pkk, men ikke denne gangen. Kontrollorganet eller kontrolløren har ingen opplysningsplikt for ting som nærmer seg å bli en anmerkning. 

God kundeservice kan det imidlertid være. Jeg opplyste om slikt hvis jeg hadde tid til det da jeg var kontrollør.

Endret av Husholdning1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kollisjoner SKAL hele bilen gjennomgås, nettopp for å avdekke slike farlige skader. Ville fått forsikringsselskapet til å gå inn

Anonymkode: 5489d...65b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Helt rett til du snakker om eu-kontroll. EU-kontrollen skal som du vet kun avdekke feil og mangler på kontrolltidspunktet. Hva som skjer etterpå betyr ingenting. Det kan skje mye på 28 mnd.

Rusten kan altså ha vært av slik karakter at den gikk gjennom ved forrige pkk, men ikke denne gangen. Kontrollorganet eller kontrolløren har ingen opplysningsplikt for ting som nærmer seg å bli en anmerkning. 

God kundeservice kan det imidlertid være. Jeg opplyste om slikt hvis jeg hadde tid til det da jeg var kontrollør.

Er klar over at EU-kontroll er en tilstandskontroll der og da, men farlig rust på bærende karosseri dukker sjeldent opp på 24 mnd, da må det i såfall være dårlig/svekket fra innsiden og at det da plutselig ruster gjennom slik at det er synlig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, C-girl skrev:

Er klar over at EU-kontroll er en tilstandskontroll der og da, men farlig rust på bærende karosseri dukker sjeldent opp på 24 mnd, da må det i såfall være dårlig/svekket fra innsiden og at det da plutselig ruster gjennom slik at det er synlig. 

Bilen ble EU godkjent i 2018. Den var inne på verksted og skiftet bakpotte i vår. De burde ha sett denne type rust da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

58 minutter siden, C-girl skrev:

Rusten dukker ikke plutselig opp nei, men det er veldig mange tilfeller der slikt passerer kontrollen den ene gangen, men ikke den neste, fordi det utvikler seg. Det er PKK'ens natur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Rusten dukker ikke plutselig opp nei, men det er veldig mange tilfeller der slikt passerer kontrollen den ene gangen, men ikke den neste, fordi det utvikler seg. Det er PKK'ens natur. 

Fortsatt uenig, men rust utvikler seg jo sakte men sikkert og kan nok sikkert forverres såpass på 24 mnd at bilen får en 3'er feil på pkk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilen ble EU godkjent i 2018. Den var inne på verksted og skiftet bakpotte i vår. De burde ha sett denne type rust da? 

I utgangspunktet burde de nok sett det ved bytte av eksospotta, men det kommer helt an på den som skiftet potta. Er man nøye så går man gjerne over bilen mens den henger på bukken, mens andre bare gjør jobben som er bestilt, det kommer også an på rutiner ved verkstedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mekanikere er presset på tid nok som de er om de ikke skal begynne å gjøre ubetalt arbeid i tillegg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Har lite peil på biler, men er det ikke kjøper sin oppgave å sjekke bilen først? Derfor anbefales det vel at en sakkyndig person tar en titt på bilen før man kjøper en bruktbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tranedatter skrev:

Har lite peil på biler, men er det ikke kjøper sin oppgave å sjekke bilen først? Derfor anbefales det vel at en sakkyndig person tar en titt på bilen før man kjøper en bruktbil. 

Selgers opplysningsplikt trumfer som oftest kjøpers undersøkelsesplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...