Gå til innhold

Gravid uke 4. Stikkende smerter i underlivet (livmor?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid, og har de siste 5-6 dagene hatt en del stikk i underlivet. Det kommer og går i løpet av dagen og natta, og jeg kjenner det best når jeg ligger. Noen ganger er det små stikk, andre ganger er det ganske intense smerter. Det går alltid over i løpet av noen minutter.

Jeg har vært gravid en gang før, og kjente stikk da også, men kan ikke huske at jeg hadde disse vonde smertene. Det føles litt som hugg i underlivet, og jeg har tatt meg selv i å utbryte "Au!" et par ganger. 

Stikkene kan komme nårmsom helst, men særlig hvis jeg har gjort fysisk arbeid eller hvis jeg legger meg fra rygg til side i senga. De har ikke blitt verre dag for dag, de kjennes omtrent like ut.

Noen med lignende erfaringer fra tidlig i svangerskapet? 

Serter stor pris på svar.

Hilsen litt bekymret gravid

Anonymkode: bb118...9c8

Skrevet

Ligamentsmerter mest sannsynlig, det er helt normalt :) Livmoren driver og strekker seg ut, er mye som skal skje inni der. Da kjenner man gjerne litt stikk, særlig ved brå bevegelser. Høres ikke farlig ut så lenge det kun varer i et par minutt og ikke forverrer seg. Og ikke er helt uutholdelig. Hos meg kunne det gjøre veldig vondt! Som om jeg plutselig fikk en kniv i underlivet/nederst i magen. Kom spesielt når jeg nøs, hostet, snudde meg rundt i sengen osv. 

Anonymkode: 45be4...c7a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ligamentsmerter mest sannsynlig, det er helt normalt :) Livmoren driver og strekker seg ut, er mye som skal skje inni der. Da kjenner man gjerne litt stikk, særlig ved brå bevegelser. Høres ikke farlig ut så lenge det kun varer i et par minutt og ikke forverrer seg. Og ikke er helt uutholdelig. Hos meg kunne det gjøre veldig vondt! Som om jeg plutselig fikk en kniv i underlivet/nederst i magen. Kom spesielt når jeg nøs, hostet, snudde meg rundt i sengen osv. 

Dette høres kjent ut. Takk! Godt å få en bekreftelse på at noen andre har kjent på lignende ting. Det er akkurat slik det føles: Som om noen stikker eller hugger til, og så går det over etter en stund. 

- Mye man bekymrer seg for ved graviditet. For min del har jeg ikke opplevd at graviditet har endt bra ennå (spontanabort uke 11 tidligere i år), og jeg kjenner det har gjort meg enda mer bekymret denne gangen. 

Hører gjerne fra flere også, så klart. :-) 

Skrevet

Hadde mye stikkinger i underlivet/lysken, særlig i starten. Kunne plutselig ha vansker med å gå i 1 minutt el. Stakk/hugg til. Men alt gikk bra. Er nok ligamentsmerter

Anonymkode: 40c36...a6c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres kjent ut. Takk! Godt å få en bekreftelse på at noen andre har kjent på lignende ting. Det er akkurat slik det føles: Som om noen stikker eller hugger til, og så går det over etter en stund. 

- Mye man bekymrer seg for ved graviditet. For min del har jeg ikke opplevd at graviditet har endt bra ennå (spontanabort uke 11 tidligere i år), og jeg kjenner det har gjort meg enda mer bekymret denne gangen. 

Hører gjerne fra flere også, så klart. 🙂

Ja jeg vet, det er såå mange bekymringer, stadig nye. Jeg hadde to spontanaborter i 2018, kort tid etter den siste SA ble jeg gravid igjen og nå sitter jeg med en 11 uker gammel gutt :) Så jeg skjønner bekymringene dine veldig godt! En er ekstra på vakt og blir veldig var over den minste endring. Man forbinder jo ikke smertene med noe positivt, fordi man får jo gjerne vondt av SA. Jeg fikk iallefall det. Men SA opplevde jeg mer som mensaktige smerter, kjente det mest i magen og korsryggen, og ble bare gradvis verre - mens ligamentsmertene var mer stikkende og kortvarige smerter, helst på siden av magen eller i lysken. 

Skrevet

Helt normalt :)

Anonymkode: b0955...2dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...