Gå til innhold

Faktor V Leiden - noen med kunnskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har altså faktor V Leiden mutasjon - visstnok den homozygote versjonen. Har vært hos legen for å kontrollere at det faktisk er homozygot jeg har, og venter på svar. Har søkt masse på nettet uten å finne ut akkurat det jeg leter etter, så jeg spør her: 

• Kan man ha homozygot hvis kun én av foreldrene har Leiden, eller må begge ha det?

• Hvis begge foreldrene har det, kan man likevel få heterozygot? 

• Er man dømt til å få Leiden dersom begge eller én av foreldrene har det? 

Jeg spør fordi begge søstrene mine også har det - men de har heterozygot. Hvorfor har jeg da homozygot, i så fall? 

Vi vet kun at den ene forelderen vår har Leiden mutasjon. Den andre har ikke testet seg. 

Tusen takk for all hjelp! 

Anonymkode: ed42e...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle disse spørsmålene spør du spesialisten du blir henvist til. Husker ikke hva h*n heter 

Anonymkode: 87891...fa1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Leiden på min fars side i slekten. Flere av fars søsken og mine søskenbarn har Leiden, min bror har det, men jeg har det ikke. Så det er ikke slik at alle barn får det hvis en foreldre har det. Du er under testing, og vil nok få svar på spørsmål av fagfolk. Det trenger ikke være krise å ha Leiden, og det er jo bedre å vite om det. Da kan du ta de nødvendige forhåndsreglene. 

Anonymkode: 3943c...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...