Gå til innhold

Tanker om solarium?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det SÅ farlig? 

Jeg har tatt solarium fem ganger nå siden juli, før det har jeg tatt 3 ganger totalt. Er 21 år. Er Øst Europeisk i huden, med få føflekker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Resultatet av solarium kommer ikke nå, men om noen år. Kan ikke anbefale det!

Anonymkode: c9564...4ee

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Resultatet av solarium kommer ikke nå, men om noen år. Kan ikke anbefale det!

Gjelder dette ALLE?

Skrevet
19 minutter siden, iskremm skrev:

Gjelder dette ALLE?

Er ikke noe form for fagpersonell så kan ikke svare deg på det, men de jeg kjenner som har tatt solarium i yngre alder har fått en reaksjon på det i senere alder. Mye solflekker og pigmentflekker. Også mye føflekker. Spiller ingen rolle hva slags utgangspunkt du har nå i forhold til føflekker, det kan utvikle seg allikavel

Søk på google etter "solarium konsekvenser", kommer opp flere artikler som kan være lett å lese. Er ikke verdt å være brun hele året, når du risikerer helsen din

Skrevet

Dagens forskning, som har forsket seneste 30 årene har kommet fram til at solarium er ikke "hvis" du får kreft, men "når"

Så med andre ord, uansett om du bare har solt deg en gang, eller få ganger så vil du få hudkreft. Om 1 år, 5 år, 30 år det er det ingen som vet. Men du får det.

Denne forskningen finner du på bla PubMed.

Så, nei solarium er noe man bør holde seg langt unna. Dessuten gir det INGEN helsefremmende effekt. Gir ikke D-vitamin engang, da det er feil UV-stråling 

Anonymkode: c3c2e...5f9

Gjest AlbertEinstein
Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens forskning, som har forsket seneste 30 årene har kommet fram til at solarium er ikke "hvis" du får kreft, men "når"

Så med andre ord, uansett om du bare har solt deg en gang, eller få ganger så vil du få hudkreft. Om 1 år, 5 år, 30 år det er det ingen som vet. Men du får det.

Så, nei solarium er noe man bør holde seg langt unna. Dessuten gir det INGEN helsefremmende effekt. Gir ikke D-vitamin engang, da det er feil UV-stråling 

Dette er rent sludder og vås! Det er selvsagt risiko forbundet med soling både utendørs og innendørs i form av solarium. Problemet med solarium kontra naturlig sol handler om mengden UV kroppen utsettes for samt det faktum at hele kroppen soles i solarium. Dette er ikke vanlig i vanlig norsk sommersol. 

Man får ikke hudkreft, helt kategorisk av å eksponere seg for solariumsol. Det som er sant, på bakgrunn av forskning er imidlertid at all form for soling øker risikoen for å utvikle flere typer hudkreft, inkludert malignt melanom (føflekkreft). 

Man bør unngå overdreven sol og viktigst av alt unngå forbrenninger. Det er også påvist at det er de yngste aldersgruppene som er mest sårbare for uv stråling (0-35 år). Mitt tips er å unngå solarium, men å oppsøke noe sol ila sommeren for å unngå vitaminmangel. Dessuten er moderat sol sunt for den mentale helsen. 

Endret av AlbertEinstein
Skrevet
1 hour ago, AlbertEinstein said:

Dette er rent sludder og vås! Det er selvsagt risiko forbundet med soling både utendørs og innendørs i form av solarium. Problemet med solarium kontra naturlig sol handler om mengden UV kroppen utsettes for samt det faktum at hele kroppen soles i solarium. Dette er ikke vanlig i vanlig norsk sommersol. 

Man får ikke hudkreft, helt kategorisk av å eksponere seg for solariumsol. Det som er sant, på bakgrunn av forskning er imidlertid at all form for soling øker risikoen for å utvikle flere typer hudkreft, inkludert malignt melanom (føflekkreft). 

Man bør unngå overdreven sol og viktigst av alt unngå forbrenninger. Det er også påvist at det er de yngste aldersgruppene som er mest sårbare for uv stråling (0-35 år). Mitt tips er å unngå solarium, men å oppsøke noe sol ila sommeren for å unngå vitaminmangel. Dessuten er moderat sol sunt for den mentale helsen. 

Så forskning er sludder og vås? Foreslår du leser deg opp før du slår fra deg dette. Mengden har mye å si, men type stråling har mest å si. Solarium er utelukkende UVA, som ikke har noen helsefordeler men skaper DNA-skader i begge trådene og det blir muteringer og kreft. 

• Liker 1
Gjest AlbertEinstein
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så forskning er sludder og vås? Foreslår du leser deg opp før du slår fra deg dette. Mengden har mye å si, men type stråling har mest å si. Solarium er utelukkende UVA, som ikke har noen helsefordeler men skaper DNA-skader i begge trådene og det blir muteringer og kreft. 

Ressonomentet at alle som benytter seg av solarium får hudkreft er sludder ja. Da anbefaler jeg deg å bedrive et snev av kildekritikk iforhold til det du leser.

Det er utrolig mye som påberoper seg å være forskning, men som har åpenbare mangler eller feil i datagrunnlaget. Det blir som å hevde kategorisk at alle som drikker får skrumplever. Der er helt feil. 

Det er først og fremst vår arvelige disposisjon som avgjør hvor mye vi tåler å utsettes for før vi får mutasjoner i cellenes arvestoff.

Endret av AlbertEinstein
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du finne frem den linken? Moren min er 70 år og aldri hatt hudkreft. Bestemoren min ble 90 år og aldri hudkreft. Begge solte seg mye i både solarium og ute. Vi hadde solarium hjemme. 

Anonymkode: 80e73...50f

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du finne frem den linken? Moren min er 70 år og aldri hatt hudkreft. Bestemoren min ble 90 år og aldri hudkreft. Begge solte seg mye i både solarium og ute. Vi hadde solarium hjemme. 

Selv om to av slektningene dine ikke har kreft betyr ikke det er kreftfaren er stor ved soling.  Det blir som å si at onkelen og bestefaren min røyka til de var 90 men ingen fikk lungekreft, mange får det selv om noen ikke får det. 

• Liker 1
Skrevet

Solarium øker sannsynligheten for å få hudkreft. Om man faktisk får hudkreft bestemmes av mange faktorer. Det er faktorer som dose, hvor ofte, eksponering for andre ting som gir økt risiko, genetiske faktorer. 

Så blir det en vurdering om det å bli litt brunere nå virkelig er verdifullt nok til å risikere økt sannsynlighet for hudkreft en gang i fremtiden. 

Utfordringen er at det er samfunnet som får regningen om du får hudkreft, så det er til alles beste (minus eieren av solariumet) at du ikke tar mer sol. 

Skrevet
43 minutter siden, SupaWoman skrev:

Selv om to av slektningene dine ikke har kreft betyr ikke det er kreftfaren er stor ved soling.  Det blir som å si at onkelen og bestefaren min røyka til de var 90 men ingen fikk lungekreft, mange får det selv om noen ikke får det. 

Nå sa jo personen at ALLE som har tatt solarium får kreft, uansett mengde. Les alt før du hopper i en samtale. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå sa jo personen at ALLE som har tatt solarium får kreft, uansett mengde. Les alt før du hopper i en samtale. 

Legger ved det personen skrev: 

"Dagens forskning, som har forsket seneste 30 årene har kommet fram til at solarium er ikke "hvis" du får kreft, men "når"

Denne forskningen finner du på bla PubMed.

Så, nei solarium er noe man bør holde seg langt unna. Dessuten gir det INGEN helsefremmende effekt. Gir ikke D-vitamin engang, da det er feil UV-stråling "

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, stan skrev:

Solarium øker sannsynligheten for å få hudkreft. Om man faktisk får hudkreft bestemmes av mange faktorer. Det er faktorer som dose, hvor ofte, eksponering for andre ting som gir økt risiko, genetiske faktorer. 

Så blir det en vurdering om det å bli litt brunere nå virkelig er verdifullt nok til å risikere økt sannsynlighet for hudkreft en gang i fremtiden. 

Utfordringen er at det er samfunnet som får regningen om du får hudkreft, så det er til alles beste (minus eieren av solariumet) at du ikke tar mer sol. 

Vil du si solarium 1 gang i måneden er mye?

Skrevet (endret)
46 minutter siden, iskremm skrev:

Vil du si solarium 1 gang i måneden er mye?

Nei. Hva tenker du selv? 

Endret av stan
Skrevet
3 timer siden, stan skrev:

Nei. Hva tenker du selv? 

Bør jeg slutte helt med solarium, eller kan jeg fortsette å ta det 1 gang i måneden?

Skrevet
På 15.10.2019 den 17.58, AnonymBruker skrev:

Det er ikke slik at alle som tar solarium får kreft, nei. 

Skrevet
På 15.10.2019 den 20.33, SupaWoman skrev:

Jo, men man kan ikke si at alle får kreft av solarium. Like lite som man kan si at alle får lungekreft av røyking. Noen får det ja, men ikke alle. Samme som noen får kreft uten å ha eksponert seg for disse risikoene også. 

Skrevet

alternativt ville spart opp litt og heller spraytan 1 gang i måneden eller selvbruning... 1 gang i måneden høres mye ut. 

Anonymkode: bf8a5...388

Skrevet

Nå må hysteriet ta slutt! Selvsagt kan du nyte solen en gang i måneden, men husk å solvett! Ikke sol deg lengre enn anbefalt og unngå for all del å bli brent. 

Alle får selvsagt ikke kreft, dette er det dummeste jeg har hørt på lenge! Når det er sagt så bør man utvise moderasjon. Kos deg  ;)

Anonymkode: e1552...2a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...