AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg føler at barnet mitt kaster bort livet sitt på gaming. Han sitter på rommet sitt foran pc-en hele dagen og kommer så vidt ut for å spise middag. Han har ikke jobb og går heller ikke på skole. Er det andre som har samme/lignende problem? Hva har dere prøvd/gjort for å fikse det? Andre råd? Anonymkode: 5e2b2...600
tonebelinda Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Hva er alderen på dette barnet? Jeg har en sønn på 17 som spiller litt Men, det kommer etter skole og trening - så med andre ord, han har ikke mye tid å spille på
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 9 hours ago, tonebelinda said: Hva er alderen på dette barnet? Jeg har en sønn på 17 som spiller litt Men, det kommer etter skole og trening - så med andre ord, han har ikke mye tid å spille på Han er 18. Anonymkode: 5e2b2...600
tonebelinda Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er 18. Anonymkode: 5e2b2...600 Da burde han vel strengt tatt hatt en jobb eller gått på skole? Om han ikke har kommet inn på skole, så burde han søkt seg en jobb. 13
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Prøv å ikke føl det. Baser heller dine meninger på fakta og reelle ting. Anonymkode: c06dc...633 2
undersoker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Han står opp i rundt ett-to tiden og legger seg ikke før 4-5 om natten. Gaming, gaming, gaming… Jeg har snakket med flere foreldre som har samme utfordring, rart ingen på forumet her har det...
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 Du bør sikkert lese litt om dataspillavhengighet når det i så stor grad har overtatt livet hans. Anonymkode: 94305...728 7
tonebelinda Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, undersoker skrev: Han står opp i rundt ett-to tiden og legger seg ikke før 4-5 om natten. Gaming, gaming, gaming… Jeg har snakket med flere foreldre som har samme utfordring, rart ingen på forumet her har det... Ingen av våre venner eller kamerater av min sønn har en slik døgnrytme eller spiller så mye - heldigvis. De spiller når de har tid, mellom skole/skolearbeid/trening. Du trenger ikke føle at han kaster bort dagene sine - han gjør det Hvorfor studerer han ikke, eller jobber? 10
undersoker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 9 hours ago, tonebelinda said: Ingen av våre venner eller kamerater av min sønn har en slik døgnrytme eller spiller så mye - heldigvis. De spiller når de har tid, mellom skole/skolearbeid/trening. Du trenger ikke føle at han kaster bort dagene sine - han gjør det Hvorfor studerer han ikke, eller jobber? Han er usikker på hva han vil bli.
undersoker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 9 hours ago, GulSol said: Kast han uuuuut! Herregud. Det er sønnen min det er snakk om! 2
Gjest theTitanic Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at barnet mitt kaster bort livet sitt på gaming. Han sitter på rommet sitt foran pc-en hele dagen og kommer så vidt ut for å spise middag. Han har ikke jobb og går heller ikke på skole. Er det andre som har samme/lignende problem? Hva har dere prøvd/gjort for å fikse det? Andre råd? Anonymkode: 5e2b2...600 Hverken jobb eller skole, bare gaming? Det er jo du som har skylden i det siden du tillater det. Sett krav til å hjelpe deg i huset pluss jobb eller skole. Gjør han ikke det så får han bo et annet sted. Eventuelt fjern datamaskinen. Si opp internett og hans telefon.
Gjest theTitanic Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, undersoker skrev: Herregud. Det er sønnen min det er snakk om! Ja og du gjør han verdens største bjørnetjeneste!
undersoker Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 9 hours ago, theTitanic said: Hverken jobb eller skole, bare gaming? Det er jo du som har skylden i det siden du tillater det. Sett krav til å hjelpe deg i huset pluss jobb eller skole. Gjør han ikke det så får han bo et annet sted. Eventuelt fjern datamaskinen. Si opp internett og hans telefon. Lettere sagt enn gjort, har du barn? Er det bare jeg som syntes det her er vanskelig?
Gjest theTitanic Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 30 minutter siden, undersoker skrev: Han står opp i rundt ett-to tiden og legger seg ikke før 4-5 om natten. Gaming, gaming, gaming… Jeg har snakket med flere foreldre som har samme utfordring, rart ingen på forumet her har det... Mange ungdommer har det problemet. Ingen stiller krav til dem eller gir dem ansvar. Så blir de tiltaksløse og venter på at andre skal ordne ting for dem. På toppen av det hele så kan de føle at livet er meningsløst. Og det er det jo om alt livet består av er å game.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #16 Skrevet 15. oktober 2019 Han kaster bort livet sitt, det kommer kun til å bli verre, og du hjelper ham med det. Du er faktisk den som har mest skyld, da du legger til rette for at han kan leve slik. Råd? Krev at han tar seg en jobb eller flytter ut. Anonymkode: 8a631...ee8 6
Gjest theTitanic Skrevet 15. oktober 2019 #17 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, undersoker skrev: Lettere sagt enn gjort, har du barn? Er det bare jeg som syntes det her er vanskelig? Jeg har flere barn. Og ja, såklart det er vanskelig, men det må gjøres. Barneoppdragelse er vanskelig. Det er en jobb. Tro ikke at han vil takke deg senere i livet for at han fikk sitte hjemme og spille. Dette blir litt som om når du vil at mindre barn skal rydde av bordet etter maten: det blir søl og det er faktisk mer arbeid at de gjør det enn det er å gjøre det selv. Mer tid tar det også. Men etterhvert klarer de oppgaven og lærer at mat og rot ikke på magisk vis forsvinner av seg selv. De lærer også å holde orden og verdien i å ha det ryddig og å sette pris på det når andre gjør oppgaven. Han vil bli sur, du får en kamp, men den må gjøres og senere vil han se verdien av den. Det er ingen menneskerett å game 24/7. Kan DU game 24/7?
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #18 Skrevet 15. oktober 2019 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler at barnet mitt kaster bort livet sitt på gaming. Han sitter på rommet sitt foran pc-en hele dagen og kommer så vidt ut for å spise middag. Han har ikke jobb og går heller ikke på skole. Er det andre som har samme/lignende problem? Hva har dere prøvd/gjort for å fikse det? Andre råd? Anonymkode: 5e2b2...600 Du må begynne å stille krav til ham. Han kan enten gå på skole eller jobbe. Han kan ikke få bo gratis hos deg og gjøre ingenting. Du sier han ikke vet hva han vil, vel det er ikke gratis å leve! Skal han bo hos deg og ikke gå på skole, må han begynne å betale en liten sum i leige. Og for å ha råd til det, må han minst få en liten deltidsjobb. Du kan eventuelt i hemmelighet sette disse pengene på en sparekonto og hjelpe han med startkapital til bolig senere, men han må betale noe nå. Slik du lar han holde på nå, er ikke til hans eget beste. Anonymkode: f7dd1...ff0 11
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 Du er nødt til å sette krav til han, for eller så er det ingenting som kommer til å skje. Jeg bodde i et hjem, der jeg kunne gjøre hva jeg ville. Ingen satte krav til meg. Jeg gjorde ikke husarbeid, skolearbeid osv - fordi det var jo ingen som krevde at jeg gjorde det. Jeg fikk høre bare nedsettende ord om meg hvor lat, verdiløs og tiltaksløs jeg var. Jeg var ikke som de andre barna, som hjalp til hjemme. Hvordan kunne foreldrene mine forvente at jeg skulle hjelpe til når jeg verken fikk veiledning, eller ble satt krav til? Jeg innså det heldigvis selv med tiden, og begynte å sette krav til meg selv. Nå går jeg siste året av en bachelor. Anonymkode: 47c6c...238 7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 Tips til deg er at du ikke fortsetter å tillate at han gjør dette i ditt hus! Skal han bo hos deg så får han jobbe eller gå skole. Du tillater denne adferden og så lenge du ikke stiller krav om endring så blir det heller ingen endring. Da vil du om 3 år ha akkurat samme utfordring og være 3000 ganger mer fortvilt. Og den unnskyldningen om at det er vanskelig fordi han er sønnen din er for dum, vil du ikke at han skal lykkes i livet? Få utdanning, flytte ut og finne seg tilrette i voksenlivet? Anonymkode: 6253a...ea8 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå