AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Må de godta det så lenge foreldrene sørger for maten? Eller har de rett til å gi barnet animalsk kost i barnehagetiden? Finnes det retningslinjer på dette? Anonymkode: ccc0b...921
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Meld deg inn i «Vegansk barneprat» på Facebook, tror du vil få bedre svar der enn her på KG ☺️ Anonymkode: 79aa9...2a7 4
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Ja, det godtar de. Ingen har rett til å gi barnet ditt animalske produkter om dere ikke ønsker det, men det kan være barnet selv vil prøve ikke vegansk mat. Dere bør ta stilling til hvor strenge dere skal være på dette med tanke på barnets sosiale liv i barnehagen og etterhvert skole. Anonymkode: 5f147...d9f 18
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Stakkars barn hvis h*n ikke får velge selv. Anonymkode: 2ec42...e9b 28
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Er vel ikke verre å tilrettelegge for veganere enn barn med allergier, intoleranse eller hensyn pga religion? Foreldrene bør dog være forberedt på at barn deler med hverandre og at ungen kan komme til å smake leverpostei eller skinke fra en av de andre barna før en ansatt rekker å stoppe det. De jeg kjenner som er veganere er litt mer avslappet mtp barnehagen da. De sender selv med vegansk mat og serverer kun vegansk hjemme, men om barnet skulle smake noe hos andre får det bare være inntil barnet velger selv hva det vil. Anonymkode: 0a769...002 16
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stakkars barn hvis h*n ikke får velge selv. Anonymkode: 2ec42...e9b Barnet er for lite til å vite hva det innebærer å velge selv. Anonymkode: 1b3d0...b6b 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 18 minutter siden, AnonymBruker said: Stakkars barn hvis h*n ikke får velge selv. Anonymkode: 2ec42...e9b Velger barna dine hva dere skal spise? Da jeg vokste opp måtte jeg spise det jeg fikk servert. Jeg ville spise spagetti hele uken, men ble tvunget til å spise blant annet fisk og kjøttkaker. Var det synd på meg? Anonymkode: 501ca...de5 23
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 I barnehagen jeg jobber i, har vi kokk og det serveres sunn varm mat hver dag. Et av måltidene i uka er vegetarisk, noe jeg synes er OK. Barn med ulike påviste allergier eller som ikke kan spise div. mat grunnet religion blir tatt hensyn til, og barna må spise det de blir servert, ellers er alternativet knekkebrød med smør. Velger foreldre å ha barna i en slik barnehage, er de også på forhånd inneforstått med hva måltidene inneholder. Jeg synes det blir feil å gi barna et vegansk kosthold bare fordi at foreldrene er veganere. Finnes det forresten veganske barnehager? Anonymkode: 3f728...5df 15
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 Da bør barnehagen melde dem til barnevernet.....de ungene vil få mangelsjuke etter noen år. Finnes det så dumme foreldre,så bør de ikke ha ansvar for barn. Anonymkode: 8c142...46f 12
Brannslangen Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Da bør barnehagen melde dem til barnevernet.....de ungene vil få mangelsjuke etter noen år. Finnes det så dumme foreldre,så bør de ikke ha ansvar for barn. Enig. Veganere er klin kokos. 8
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør barnehagen melde dem til barnevernet.....de ungene vil få mangelsjuke etter noen år. Finnes det så dumme foreldre,så bør de ikke ha ansvar for barn. Anonymkode: 8c142...46f Vegansk kosthold hos barn er ikke ensbetydende med mangelsykdommer altså! Anonymkode: c6a1f...e66 13
deedee_ Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, Brannslangen skrev: Enig. Veganere er klin kokos. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør barnehagen melde dem til barnevernet.....de ungene vil få mangelsjuke etter noen år. Finnes det så dumme foreldre,så bør de ikke ha ansvar for barn. Anonymkode: 8c142...46f Ærlig talt, det er vel bare tull å drive å melde foreldre til barnevernet fordi de velger å gi barna sine et vegansk kosthold? Er dere seriøse? 13
absinthia Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Vi har ikke veganere, men vi har vegetarianere og tilrettelegger for vegetariske retter, de dagene vi har varmmat. Da lager vi ofte en slags variant over det vi serverer til de andre barna, slik at det ikke blir så mye jobb. Vi tilrettelegger jo for melkeallergikere, muslimer og glutenallergikere også, så vi kan ikke gjøre så voldsomt mye ut av det. Ingen av oss er ansatt som kokk, så vi er avhengig av å ikke bruke så mye ekstra arbeid. Ellers skal slikt foregå i samråd med barnets hjem. Dersom det ikke er noe helt klin kokos foreldrene kommer med, skal vi tilrettelegge, men noen ganger må foreldre kjøpe inn ting selv, dersom det skal spesielle ting til, da butikkenvi bestiller varer fra har et begrenset utvalg. Endret 15. oktober 2019 av absinthia 2
KnekkogPrim Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 Vi gir de bare ikke det de ikke skal ha. På varmmatdager lager vi en liten dish av det samme til barnet det gjelder, gjerne med soyapølse eller lignende til som kjøtterstatning. Bestille inn alternativ melk eller lignende er heller null problem. 3
Loff77 Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Velger barna dine hva dere skal spise? Da jeg vokste opp måtte jeg spise det jeg fikk servert. Jeg ville spise spagetti hele uken, men ble tvunget til å spise blant annet fisk og kjøttkaker. Var det synd på meg? Anonymkode: 501ca...de5 Dette blir vel litt annerledes? Barn trenger fisk, kjøtt og egg! Idioti å fore dem med tilskudd for å leve vegansk i hvert fall! 6
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #16 Skrevet 15. oktober 2019 6 minutter siden, Loff77 skrev: Dette blir vel litt annerledes? Barn trenger fisk, kjøtt og egg! Idioti å fore dem med tilskudd for å leve vegansk i hvert fall! Jaha? Hvorfor trenger de fisk, kjøtt og egg? 😳 Kan ikke så mye om vegansk kost du? Anonymkode: 46999...8d7 11
Loff77 Skrevet 15. oktober 2019 #17 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jaha? Hvorfor trenger de fisk, kjøtt og egg? 😳 Kan ikke så mye om vegansk kost du? Anonymkode: 46999...8d7 Kan nok til att jeg vet att de ikke får dekket alt av mineraler, vitaminer og næring i hvert fall. Idioti hele greia, helt greit att man som voksen kan velge å leve slik men å prakke det på barn er ikke greit! 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #18 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da bør barnehagen melde dem til barnevernet.....de ungene vil få mangelsjuke etter noen år. Finnes det så dumme foreldre,så bør de ikke ha ansvar for barn. Anonymkode: 8c142...46f Mangelsykdom? Hvorfor det? Er da flere ikke veganere som får Mangelsykdom. Mange overvektig barn, barn som ikke får sunn mat, ikke får i seg det de skal ha selv om de spiser kjøtt. Veganere er generelt friskere - så da bør vel heller en helt annen gruppe enn veganere blitt meldt til bv. Få litt kunnskap før du kommer med slike idiotiske uttalelser. Anonymkode: 46999...8d7 10
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #19 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, Loff77 skrev: Kan nok til att jeg vet att de ikke får dekket alt av mineraler, vitaminer og næring i hvert fall. Idioti hele greia, helt greit att man som voksen kan velge å leve slik men å prakke det på barn er ikke greit! Nope, da kan du desverre ikke nok! Men flott at du tror det da 🤦♀️ Anonymkode: 46999...8d7 9
Loff77 Skrevet 15. oktober 2019 #20 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nope, da kan du desverre ikke nok! Men flott at du tror det da 🤦♀️ Anonymkode: 46999...8d7 Nei selvfølgelig, regner med att en anonym KG bruker vet bedre enn legestanden: Vegankost til barn krever gode kunnskaper om mat og næringsstoffer og grundig planlegging. Maten må gi tilstrekkelig energi og den må inkludere enkelte matvarer tilsatt næringsstoffer. Tilskudd av vitamin B12, jod og D-vitamin er nødvendig til barn som får vegankost. Merkelig att man må ha kunstige tilsetningsstoffer til barn i deres fantastiske sunne livsstil;) blant annet soya dritt tilsatt kalsium;) jippi 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå