Gå til innhold

Hvordan klare seg når den ene forelderen dør?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har samboer og vi har to barn (2 og 3år) . Ingen grunn til at samboer eller jeg skal dø, men hva skjer med økonomien da?

Vi er ikke gift, men vi har livsforsikring begge to. Utgiftene vi har i mnd, er like mye som min lønn, og noen ganger enda mer. Altså, hadde slitt ganske mye om jeg ble alene med barna. Vi lever ganske sparsommelig og er ikke mye vi kunne spart inn på. Skjønner jo at mat og generelt ting hadde kostet NOE mindre siden vi er en færre, men likevel. 

Hvordan klarer man seg alene med barna? Er det noe ekstra støtte man får? Måtte den som ble igjen med barna også flytte, siden barna skal arve halvparten? Har skjønt det som at man kan bo i særeie, men kan man det om barna ikke kan godkjenne det? (de er jo under 18..) 

Anonymkode: 5e6c3...fb5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man har gjeld sammen, er det selvfølgelig en god ide å ha gjeldsforsikring, spesielt på boliglånet. Slik gjeldsforsikring fungerer er at hvis f.eks. samboeren din skulle falle fra i en trafikkulykke eller noe, så vil hans del av felles boliggjelden saneres, og kun din halvpart vil stå igjen. Vi fikk tilbud om denne forsikringen da vi satt i banken og hadde lånemøte med saksbehandleren for banklånet vårt (boliglån) for en del år siden. Vet ikke hvordan det gjøres i dag, men kontakt banken og be om å få en gjeldsforsikring. Det er alltid lurt.

Gjeldsforsikring kan man ha på annen type gjeld også, antar jeg, men det er selvfølgelig den store gjelden som boliglån, som er viktigst å forsikre. Mulig billånet også, om man har det og det finnes gjeldsforsikring på den typen lån.

Du spør hvordan klarer man seg med barna som plutselig aleneforelder? Vel, det betyr veldig ofte at man er nødt til å flytte til noe mindre og billigere, da man som aleneforelder gjerne ikke har råd til å sitte i en så dyr bolig, som man til å begynne med var to om å betale for utgiftene på. Det er et trist fakta ved livet, men sånn er det. Man kan ikke fortsette sin gamle livsstil når man blir alene, i veldig mange tilfeller.

• Liker 3
Skrevet

Det viktige er som man er inne på, forsikringer, slik at man sikrer seg en større utbetaling og/eller en månedlig utbetaling som helt eller delvis erstatter den bortfalnes inntekt dersom ulykken skulle være ute. Det kan også være lurt at hver av dere har testamente der dere spesifiserer at dere så langt det er lovlig (inntil pliktdelsarv til livsarvinger) arver hverandre. 

Anonymkode: efc81...366

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Har samboer og vi har to barn (2 og 3år) . Ingen grunn til at samboer eller jeg skal dø, men hva skjer med økonomien da?

Vi er ikke gift, men vi har livsforsikring begge to. Utgiftene vi har i mnd, er like mye som min lønn, og noen ganger enda mer. Altså, hadde slitt ganske mye om jeg ble alene med barna. Vi lever ganske sparsommelig og er ikke mye vi kunne spart inn på. Skjønner jo at mat og generelt ting hadde kostet NOE mindre siden vi er en færre, men likevel. 

Hvordan klarer man seg alene med barna? Er det noe ekstra støtte man får? Måtte den som ble igjen med barna også flytte, siden barna skal arve halvparten? Har skjønt det som at man kan bo i særeie, men kan man det om barna ikke kan godkjenne det? (de er jo under 18..) 

På samme måte som alle oss andre aleneforeldre klarer oss..

Anonymkode: 96500...1f9

Skrevet

Livsforsikring og bo i uskiftet bo. I noen tilfeller etterlattepensjon.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg lurte på hvordan. Hvordan støtte får du f.eks?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg lurte på hvordan. Hvordan støtte får du f.eks?

Det er ingen automatikk i at man får noe støtte. Det er bra dere har livsforsikring.

Skrevet

Dødsforsikring

Jeg får 4 mill om mannen dør. Da blir i hvertfall gjeldsfri. 

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men dere får jo bidrag fra den andre forelderen, deg gjør man vel ikke dersom man blir enke på grunn av dødsfall...

Anonymkode: dca87...b48

Skrevet
1 time siden, minister-mio skrev:

Livsforsikring og bo i uskiftet bo. I noen tilfeller etterlattepensjon.

Du må være gift for å kunne bo i uskiftet bo. Bare en ting å si, gift dere!

Anonymkode: 0e448...add

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...