AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Barna har veldig lyst på hund, de går på skolen, men jeg er i tvil om vi får nok til til hunden, da de går på skole, faren jobber og jeg studerer. Så hunden vil være alene flere timer om dagen. Noe som ikke er helt gunstig. Andre med hund som er i samme eller lignende situasjon? Hvordan gjør dere det? Om vi skal ha hund, ønsker vi en valp, og vi har ikke noen til å passe den de timene vi ikke er hjemme. Anonymkode: ac7ae...943
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Barn skal ikke ha ansvar for en hund, ihvertfall ikke en valp. Finn.no oversvømmes av kjæledyr som ble skaffet fordi barna ønsket seg de, men så mister de interessen. Hunder kan bli gamle, dere forplikter dere for mange år. Har dere erfaring med hund? Og hvorfor valp, som er tusen ganger mer krevende enn å skaffe en ferdig oppdratt voksen hund? Hvem skal passe den når dere skal på ferie? Hvem skal gå tur tre ganger om dagen? Hvem skal gå på valpekurs, dressurkurs? Jeg tror dere skal tenke dere grundig om. Anonymkode: 58641...5c0 5
MiominMio Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Dersom du er i tvil om dere får tid nok til en hun så vl jeg si at nei da har dere ikke tid til en hund. Dette skal man være helt 100% sikker på. Ser alt for mange skaffer seg hund etter mas fra ungene og ender opp med å ikke ha tid til den. Vi har hatt samme maset her, men har måtte ta den kampen om at det er faktisk ikke mulig å ha hund og heller ikke rettferdig for hunden. Her jobber vi fullt, ungene går på skole og har fritidsaktiviteter også i tillegg. 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn skal ikke ha ansvar for en hund, ihvertfall ikke en valp. Finn.no oversvømmes av kjæledyr som ble skaffet fordi barna ønsket seg de, men så mister de interessen. Hunder kan bli gamle, dere forplikter dere for mange år. Har dere erfaring med hund? Og hvorfor valp, som er tusen ganger mer krevende enn å skaffe en ferdig oppdratt voksen hund? Hvem skal passe den når dere skal på ferie? Hvem skal gå tur tre ganger om dagen? Hvem skal gå på valpekurs, dressurkurs? Jeg tror dere skal tenke dere grundig om. Anonymkode: 58641...5c0 Jeg skrev ikke noe om at barna, skulle ha alt ansvar, men når de er 11 og 14 kan de fint være med på ansvar. Men hovedansvaret ligger selvfølgelig på oss foreldre. Anonymkode: ac7ae...943
Portvinpiken Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 Hvis du er i tvil om dere har tid, så har dere egentlig ikke tid. Dessuten er det mye mer jobb med en valp og unghund enn de aller fleste er forberedt på. Hilsen en som jobber fulltid med hund.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Vi tok til oss en omplasseringshund. Var på prøvetid hos oss i 3 uker, vært hos oss i 3 år nå. Hunden var veldig usikker og utrygg på seg selv, alt var skummelt. Biler, vind ute, potteplanter i Hagen. Årsaken var en utrygg oppvekst hvor sist eier aldri gikk tur. Men, hunden tilpasset seg fort fordi vi gikk mange turer og hun elsker skogen. Det tar gjerne tid for en hund å bli trygg på en ny familie. Vi jobbet masse med det. Mye kjærlighet, trening med godbiter, gå trening i bånd mm. Viktigste for oss var at hunden ikke var såpass utrygg at den ble agressiv. Og hun er LANGT fra det. Til og med naboer påpeker den fine forandringen. Hunden var også vandt med å være hjemme de timene man var på jobb fra før, uten problemer. Vi går tur før jobb, med engang vi kommer hjem og en tur på kvelden. I tillegg til vi har en stor hage vi bruker ofte vil anbefale omplasseringshund og ha den på prøvetid for å se om det funker. Ikke ALLE sånne hunder trenger omfattende atferdstrening. For dere er det nok viktig med en hund som er vandt med barn, som kan være hjemme alene de timene dere er på jobb og som er trygg på seg selv så hunden ikke ender opp med å bli agressiv. En valp krever en god del mer. Om dere gjør dette ville jeg uansett kontaktet fagfolk så dere lærer hvordan dere skal være rundt hunder. Selv er jeg oppvokst med hund, men vi tok til oss råd fra mer erfarne og leste mye for å bli flinkere. Hund er koselig, men det kreves mye. Vi har innfunnet oss med at vi ikke kan dra på ferie før hunden blir gammel og dør, vi ønsker ikke å sende henne på kennel pga bakgrunnen hennes. Vil ikke skade henne emosjonelt ved at vi plutselig blir borte. I tillegg er det utgifter til veterinær, vi måtte ut med mange tusen i starten pga hun hadde betennelse mm. Så husk forsikring og påse at hunden har tatt alle vaksiner da den var valp og ta de årlige vaksinene. dere bør tenke dere godt om før dere tar denne avgjørelsen. Det er et stort ansvar å ha dyr.. Anonymkode: 90c28...894 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 De aller fleste som har hund, er også i jobb. Hunder kan fint være alene noen timer om dagen, så lenge de er trent opp til det. Anonymkode: ea5c7...839 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tok til oss en omplasseringshund. Var på prøvetid hos oss i 3 uker, vært hos oss i 3 år nå. Hunden var veldig usikker og utrygg på seg selv, alt var skummelt. Biler, vind ute, potteplanter i Hagen. Årsaken var en utrygg oppvekst hvor sist eier aldri gikk tur. Men, hunden tilpasset seg fort fordi vi gikk mange turer og hun elsker skogen. Det tar gjerne tid for en hund å bli trygg på en ny familie. Vi jobbet masse med det. Mye kjærlighet, trening med godbiter, gå trening i bånd mm. Viktigste for oss var at hunden ikke var såpass utrygg at den ble agressiv. Og hun er LANGT fra det. Til og med naboer påpeker den fine forandringen. Hunden var også vandt med å være hjemme de timene man var på jobb fra før, uten problemer. Vi går tur før jobb, med engang vi kommer hjem og en tur på kvelden. I tillegg til vi har en stor hage vi bruker ofte vil anbefale omplasseringshund og ha den på prøvetid for å se om det funker. Ikke ALLE sånne hunder trenger omfattende atferdstrening. For dere er det nok viktig med en hund som er vandt med barn, som kan være hjemme alene de timene dere er på jobb og som er trygg på seg selv så hunden ikke ender opp med å bli agressiv. En valp krever en god del mer. Om dere gjør dette ville jeg uansett kontaktet fagfolk så dere lærer hvordan dere skal være rundt hunder. Selv er jeg oppvokst med hund, men vi tok til oss råd fra mer erfarne og leste mye for å bli flinkere. Hund er koselig, men det kreves mye. Vi har innfunnet oss med at vi ikke kan dra på ferie før hunden blir gammel og dør, vi ønsker ikke å sende henne på kennel pga bakgrunnen hennes. Vil ikke skade henne emosjonelt ved at vi plutselig blir borte. I tillegg er det utgifter til veterinær, vi måtte ut med mange tusen i starten pga hun hadde betennelse mm. Så husk forsikring og påse at hunden har tatt alle vaksiner da den var valp og ta de årlige vaksinene. dere bør tenke dere godt om før dere tar denne avgjørelsen. Det er et stort ansvar å ha dyr.. Anonymkode: 90c28...894 En omplasserings hund på prøve , er jo en ide. Da kan vi jo få prøvd hvordan det er. Må tenke på det, ja. Anonymkode: ac7ae...943 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 De fleste hunder er alene noen timer hver dag. Ellers kunne bare pensjonister og uføretrygdede hatt hunder Anonymkode: ff92a...2a7 3
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 Hvor mange timer alene pr dag? Synes ikke feks at 9 timer er gunstig. Anonymkode: 28d91...700
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mange timer alene pr dag? Synes ikke feks at 9 timer er gunstig. Anonymkode: 28d91...700 De aller fleste jobber nå 8 timer om dagen og med reisevei blir det fort 9 timer. Anonymkode: c3a35...fbc 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 Valper er krevende. Min mors valp "hylte" de første to-tre ukene grunnet sorgen av å bli separert fra sin familie. Skal du først ta imot ett nytt familiemedlem, så er det lurt å gjøre det i ferien der valpen får tid til å tilpasse seg. Anonymkode: 02e44...318
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå