Gå til innhold

Flere som bor i gamle boliger og har problemer med noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dårlig økonomi, så derfor bor jeg her. Leiligheten ble ble bygget på 70 tallet og ikke blitt gjort så mye med. Skikkelig 70 talls bad med brun og gul veggtapet, og gult badekar. Men kjøkkenet plager meg 

Viften henger seg ofte fast og ikke alltid jeg får den ut. Øverste skuffen hekter seg ofte fast, så jeg har problemer med å få den opp og lukke den. Skapdøra datt hele tiden av, så måtte lime den på plass til slutt. Kjøkkenet er gammelt, så nesten redd der bare vil kollapse 🙈 Håndtaket på soveromsdøren datt av i går🙈 Og gangen kunne virkelig trengt et strøk maling. Doen er gammel, så redd den plutselig vil slutte å virke 

Huseier er slapp og vanskelig å få tak i. Vet ikke hvor han bor

Anonymkode: 0f0fb...cf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du leier spiller det da ingen rolle om noe går istykker. Det er bare å kontakte eier for å få det fikset. 

En løsning er å leie et annet sted med bedre standard, men det koster muligens noe mer. Hvis du har husleie godt under markedspris må man ofte forvente godt under standardnivå på kvaliteten. 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, newman01 skrev:

Hvis du leier spiller det da ingen rolle om noe går istykker. Det er bare å kontakte eier for å få det fikset. 

En løsning er å leie et annet sted med bedre standard, men det koster muligens noe mer. Hvis du har husleie godt under markedspris må man ofte forvente godt under standardnivå på kvaliteten. 

Nei, det er ikke bare å kontakte huseier når han er vanskelig å få tak i. Da må jeg jo ordne problemet selv. Jeg sa jeg bor her fordi jeg har dårlig økonomi. Bor i en by med høye boligpriser. Både for å leie og eie. Enn så lenge er jeg stuck her. Tro meg, kommer til å flytte når jeg får sjansen 

Skrevet

Ikke fiks ting som koster penger! Det får du ikke tilbake. Vær også litt forsiktig med andre ting, du kan fort risikere at huseier er uenig i det som er gjort, og du får krav på deg i etterkant. 

Lev med det eller finn noe annet... 

Skrevet
13 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Lev med det eller finn noe annet... 

Leser du ikke hva jeg skriver? Har sagt to ganger hvorfor jeg bor her. Som sagt, jeg flytter når jeg får råd til noe annet 

• Liker 1
Skrevet

Har hus fra 70-tallet. Avløpsrøret går jevnlig tett. Varmtvannsberederen røk for en stund siden. Stadig nye takplater som sprekker under vekten av snø. Og ja, kjøkkenet er utrolig umoderne og upraktisk (ikke opvaskmaskin, nesten ingen strømuttak, blåser rett inn gjennom avtrekksvifta..).

Men sånn er det å ha gammelt hus. Det var dette vi hadde råd til.

Anonymkode: 45da8...ac4

Skrevet

Takplater som sprekker av vekten av snø!??! Sikker på at det ikke er luftfuktigheten som er litt lavere enn anbefalt? Dersom ikke kan det jo være direkte farlig å være der inne. 

• Liker 1
Skrevet

Bor i en leilighet fra ca 1947.

Har størst problemer med naboen, som er født samme år. Han har nok blitt dement, for når han ser meg skriker han at jeg stjeler strøm og at jeg er en bløffmaker og en sjarlatan og råtten tvers igjennom. Det er jo... gøy.

Ellers er de fleste vinduene dårlige, isolasjonen suger og det er veldig lytt her. Men jeg trives likevel :) 

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, newman01 said:

Takplater som sprekker av vekten av snø!??! Sikker på at det ikke er luftfuktigheten som er litt lavere enn anbefalt? Dersom ikke kan det jo være direkte farlig å være der inne. 

Altså takplatene ute, oppå taket. De er gamle betongplater av noe slag, var vanlig på 70-tallet her omkring. Så noen sprekker og må byttes hver vinter.

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dårlig økonomi, så derfor bor jeg her. Leiligheten ble ble bygget på 70 tallet og ikke blitt gjort så mye med. Skikkelig 70 talls bad med brun og gul veggtapet, og gult badekar. Men kjøkkenet plager meg 

Viften henger seg ofte fast og ikke alltid jeg får den ut. Øverste skuffen hekter seg ofte fast, så jeg har problemer med å få den opp og lukke den. Skapdøra datt hele tiden av, så måtte lime den på plass til slutt. Kjøkkenet er gammelt, så nesten redd der bare vil kollapse 🙈 Håndtaket på soveromsdøren datt av i går🙈 Og gangen kunne virkelig trengt et strøk maling. Doen er gammel, så redd den plutselig vil slutte å virke 

Huseier er slapp og vanskelig å få tak i. Vet ikke hvor han bor

Det er et så utrolig dumt spørsmål! Tror du virkelig at du er den eneste? Tror du alle hus blir revet når de er typ 30 år? Eller 50? Gamle hus trenger vedlikehold, sånn er det bare.

Anonymkode: 7ad52...0fe

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er et så utrolig dumt spørsmål! Tror du virkelig at du er den eneste? Tror du alle hus blir revet når de er typ 30 år? Eller 50? Gamle hus trenger vedlikehold, sånn er det bare.

nei men hun/han LEIER jo, og får ikke gjort mye med problemene. 

Men ja, det du beskriver er jo vanlig for gamle hus. Vi har kjøpt delt bolig for 7 mil, og de som bodde der før oss, bodde der i 25 år. Og vi er sjokkerte at de var vant til så lav standard. Med vinduer med enkel glass f.eks! Ingen isolasjon i veggene, kaldt gulv, og hele huset rister når oljefyr står på. Og små ting, som dørhåndtak, blandebatterier, ikke en eneste dør i vatter osv. Helt sinnssykt. Slitsomt å overta et hus etter noen som ikke er handy, eller rett og slett ikke bryr seg. Men vi eier dette jo, så vi kan fikse.

Anonymkode: afca7...593

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øh, selvfølgelig tror jeg ikke at jeg er den eneste i verden som bor i en gammel leilighet.. Så dum er jeg ikke du. Men jeg lurer om folk på kg bor i gamle boliger og har problemer. Hvilke problemer de eventuelt har. Men gid, sorry for at jeg spurte 🙄

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

ikke opvaskmaskin, 

Hadde oppvaskmaskin, men etter at den røk to ganger så gadd jeg ikke mer så jeg vasker opp for hånd. 

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen isolasjon i veggene, kaldt gulv, og hele huset rister når oljefyr står på. 

Anonymkode: afca7...593

Skal ikke oljefyr skiftes ut? 75111957-D9F4-47FA-971A-F8F9117C800D.gif.83e71fc9a314147c67c4317c1cb63b89.gif

Bor i et over 100 år gammelt hus. Null isolasjon og kaldt gulv. Brukte minimalt med varme så strømregningen ikke ble over 4k. Dvs én frittstående ovn i stue som oppnådde kanskje en temp på 13 grader = KALDT!  >_<  Skiftet til varmepumpe og det er en ny verden ^_^ 

Skrevet

Bor i hus fra 1900 og har problemer med bakerovn og pipe. Bakerovnen begynner å falle fra hverandre og må snart renoveres, i alle fall døra og åpningen. Pipa har fungert fint helt til vi fikk pålegg av brannvesen om å legge inn rør. Nå klarer ikke pipa lenger å trekke unna røyken som kommer ved opptenning og utraking, selv om vi har satt på en vifte i toppen av pipa. Det vil si at det velter masse røyk ut i kjelleren når vi raker ut som siver opp gjennom sprekker slik at det lukter røyk i hele huset. Før var det plass til å lagre denne røyken nederst i pipa som var 1 m bred før den kom seg ut, nå er det bare et rør på 15 cm som ikke kan lagre noe som helst. 

Skrevet

Vi bor i leilighet fra 60-tallet og den er skikkelig god kvalitet. Kjempebra isolert og alt er solid. Det er i et borettslag og bygget er selvfølgelig blitt vedlikeholdt og overflater er pusset opp (malt vegger, ny kjøkkeninnredning, nye fliser og vask på bad) - men alt i alt er kvaliteten på grunnarbeidet helt topp og ingen større endringer er gjort. 

Det du beskriver TS er jo bare overflatiske ting. Om kjøkkeninnredning er fra 70tallet og vært i jevn bruk i snart 50 år er det jo ikke rart det er litt slarkete. Man må jo oppgradere og vedlikeholde sånne ting. 

Anonymkode: 0092d...a64

• Liker 1
Skrevet

Jeg er arbeidsufør og har dårlig økonomi. Fikk hjelp av kommunen til å finne en leilighet som jeg kjøpte for 2 millioner. Leiligheten var fin og oppusset, så jeg tenkte ikke over at det var så gammelt der. Jeg kunne ha kjøpt en helt ny leilighet, men måtte da vente lengre. Angrer veldig på at jeg kjøpte her.

Dette er i et borettslag som ble bygd på slutten av 70 tallet. Leiligheten er ca 45 kvm. Dører og vinduer er overhodet ikke tett. Gulvene er iskalde. Veggene er iskalde. Det er iskaldt trekk gjennom hele leiligheten konstant. På badet er det varmekabler i gulvet, men de må stå på fullt om det skal bli noe varme i gulvet. Jeg har betalt dobbelt så mye strøm som mine foreldre, som har en mye større leilighet over 2 plan og ikke sparer på strømmen. På soverommet er det like kaldt som ute.
Det er mye fuktproblemer. På boden kommer det vann inn gjennom veggene når det regner. Ingenting er tett.

For å få det varmt må jeg ha vifteovn som blåser varmluft på meg hele tiden.
Ingen vil komme på besøk fordi det er så kaldt hos meg.

Det lukter helt forferdelig på badet. En slags kloakklukt og råttlukt som kommer fra bak toalettet og vasken. 
Det er også veldig lytt. Heldigvis er det stille naboer. De vet også at det er lytt og tar hensyn. 

Det er meldt til borettslaget flere ganger om problemer med dører/vinduer og trekk. De svarer ikke. Har ikke vaktmester som man kan kontakte heller.

Skrevet
1 time siden, male32 skrev:

Jeg er arbeidsufør og har dårlig økonomi. Fikk hjelp av kommunen til å finne en leilighet som jeg kjøpte for 2 millioner. Leiligheten var fin og oppusset, så jeg tenkte ikke over at det var så gammelt der. Jeg kunne ha kjøpt en helt ny leilighet, men måtte da vente lengre. Angrer veldig på at jeg kjøpte her.

Dette er i et borettslag som ble bygd på slutten av 70 tallet. Leiligheten er ca 45 kvm. Dører og vinduer er overhodet ikke tett. Gulvene er iskalde. Veggene er iskalde. Det er iskaldt trekk gjennom hele leiligheten konstant. På badet er det varmekabler i gulvet, men de må stå på fullt om det skal bli noe varme i gulvet. Jeg har betalt dobbelt så mye strøm som mine foreldre, som har en mye større leilighet over 2 plan og ikke sparer på strømmen. På soverommet er det like kaldt som ute.
Det er mye fuktproblemer. På boden kommer det vann inn gjennom veggene når det regner. Ingenting er tett.

For å få det varmt må jeg ha vifteovn som blåser varmluft på meg hele tiden.
Ingen vil komme på besøk fordi det er så kaldt hos meg.

Det lukter helt forferdelig på badet. En slags kloakklukt og råttlukt som kommer fra bak toalettet og vasken. 
Det er også veldig lytt. Heldigvis er det stille naboer. De vet også at det er lytt og tar hensyn. 

Det er meldt til borettslaget flere ganger om problemer med dører/vinduer og trekk. De svarer ikke. Har ikke vaktmester som man kan kontakte heller.

Huff, det er jo litt kjipt da. For 2 millioner burde jo leiligheten være ganske bra kvalitet? Visste du om noen av de problemene på forhånd? Noen ganger skriver de i annonsen at det kan være problemer med badet osv.

Høres ut som mesteparten av problemet kommer fra badet. Hvordan bad er det da? Og veggene?

Anonymkode: f2bc2...772

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...