AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Dersom du har endt opp i en helt annen jobb enn det du utdannet deg som vil jeg gjerne høre fra deg. Hvilken utdanning har du? Hva jobber du som nå? Hvordan var veien dit? Anonymkode: 687c7...fc2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Teknologisk utdanning, jobber i resepsjon, veien hit var via langtidssykemelding og utbrenthet. Anonymkode: 865b8...9f7
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Norge er et lite land og kombinasjonen av bakgrunn og hva jeg har endt opp med er såpass unik at jeg ikke ønsker å dele det. Ikke engang som anonym. Min opprinnelige utdanning er en litt attraktiv mastergrad. Pga mobbing i arbeidslivet, påfølgende utbrenthet, og en kronisk sykdom innså jeg at jeg at drømmekarrieren måtte legges på hylla. Jeg fikk hjelp til videreutdanning fra NAV, og jobber nå med noe ganske annet, men likevel litt beslektet, og elsker tilværelsen. Anonymkode: 2314e...8f3 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Yes. Har en mastergrad i samfunnsvitenskap hvor kjernen av kompetansen min ligger mellom pedagogikk og psykologi. Jobber som saksbehandler i det offentlige. Har også vært innom psykiatrien som miljøterapaut. Det var en spennende stilling der jeg fikk mye handlingsrom og den var greit betalt, men arbeidstidene fungerte ikke for meg da tredelt turnus var forventet i stillingen. Det var ikke mulig for meg å bytte vakter heller, da jeg var den eneste i min stillingskode på avdelingen. Jobben jeg har nå er OK betalt, men ganske kjedelig. På papiret trenger man høyere utdanning for å få denne jobben, men i praksis så trengs det egentlig ikke. Jeg bruker i alle fall null av teorien jeg lærte på universitetet. Men man bør være teoretisk og analytisk anlagt da det er forventet at man jobbet ganske selvstendig og må sette seg inn i en del lover og forskrifter uten formell opplæring i dette, så en del erfaringer fra universitetet kom til nytte, selv om det ble mer indirekte enn jeg hadde håpet på. Da jeg satt og jobbet 12-timers dager for å ferdigstille masteren så var det jo i håp om at dette var kompetanse jeg skulle få nytte av. Men jeg er ikke alene i alle fall. Selv resepsjonisten vår her har en mastergrad som hun absolutt ikke får brukt mellom å svare på telefonen og bruke kopimaskina 😛 Anonymkode: 1f57d...75f
Gjest Optimo Skrevet 15. oktober 2019 #5 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selv resepsjonisten vår her har en mastergrad som hun absolutt ikke får brukt mellom å svare på telefonen og bruke kopimaskina 😛 Hva gjør vi når "alle" krever master? Øker til doktorgrad? Jeg vil ikke leve i et samfunn der jeg må ha doktorgrad i markedsføring for å få deltidsjobb på Narvesen. Men det ser ut til at det er den veien vi går.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg har en master i markedsføring og jobber i butikk. Det er mest fordi jeg orket ikke søke relevante jobber lenger. Nå tar jeg ny utdannelse, mens jeg jobber deltid i butikken. Anonymkode: b9e0f...e5a
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom du har endt opp i en helt annen jobb enn det du utdannet deg som vil jeg gjerne høre fra deg. Hvilken utdanning har du? Hva jobber du som nå? Hvordan var veien dit? Anonymkode: 687c7...fc2 Jeg er utdannet innen noe innenfor interiør. Nå jobber jeg som barne- og ungdomsarbeider. Veien dit var gjennom jobb som hjemmehjelp, butikkansatt og så vikar i mange år før jeg tok fagarbeidoerutdannelse og til slutt fikk fast jobb som barne- og ungdomsarbeider. Veldig fornøyd, men hadde ikke trodd det var her jeg kom til å ende opp. Anonymkode: 69a74...03f
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er utdannet innen noe innenfor interiør. Nå jobber jeg som barne- og ungdomsarbeider. Veien dit var gjennom jobb som hjemmehjelp, butikkansatt og så vikar i mange år før jeg tok fagarbeidoerutdannelse og til slutt fikk fast jobb som barne- og ungdomsarbeider. Veldig fornøyd, men hadde ikke trodd det var her jeg kom til å ende opp. Anonymkode: 69a74...03f Så interessant å høre hvor folk ender opp i løpet av sitt yrkesaktive liv. Jeg ønsker ikke å jobbe hele livet innen min yrkesretning og er derfor interessert i dette. Så bra du trives nå! Anonymkode: 687c7...fc2 1
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #9 Skrevet 16. oktober 2019 19 timer siden, Guile skrev: Hva gjør vi når "alle" krever master? Øker til doktorgrad? Jeg vil ikke leve i et samfunn der jeg må ha doktorgrad i markedsføring for å få deltidsjobb på Narvesen. Men det ser ut til at det er den veien vi går. Godt spørsmål - er forferdelig at trenden går den veien. Markedsføring er veldig risikabelt med tanke på jobbmuligheter og mange blir ledige. Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan de greier å fylle opp alle studentkull til disse linjene, men dette er ikke den eneste studielinja som man bør være obs på. Mitt inntrykk er at man bør først og fremst være ganske "hot" hvis man skal "holde på" med markedsføring og salg, og at dette er viktigere enn selve mastergraden. Samtidig er nok også erfaring fra salg langt viktigere enn mastergraden i denne type studier. Så er det litt tragisk at en del bedrifter innenfor visse segmenter må "innom influencere" sine blogger eller Instagram for å markedsføre sine produkter. Jeg tror at vi trenger heller en brutal mediekampanje som skremmer heller vettet av fremtidige søkere til disse studielinjene for hvis det fortsetter slik det gjør idag, så kommer man til å bruke mastergrad diplom som toalettpapir. Anonymkode: ce93b...3e3 2
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2019 #10 Skrevet 16. oktober 2019 Utdannet politi. Har flere jobber. Jobber på lager (natt ukedager, 20%), i omsorgsbolig (dag og kveld ukedager og hver tredje helg, 60%) og som vekter (alle lørdager fra 20-03 forran utested, 10%) Anonymkode: 225e8...c24 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #11 Skrevet 17. oktober 2019 Barnehagelærer. Jobber i butikk nå Anonymkode: a163d...10d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #12 Skrevet 17. oktober 2019 Jeg er frisør og jobber på kontor. Synes at det var ganske kjedelig på kontor i begynnelsen, men jeg hadde ryggproblemer. Anonymkode: ff1a9...905
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #13 Skrevet 17. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Barnehagelærer. Jobber i butikk nå Anonymkode: a163d...10d Trives du bedre i butikk eller pga helseproblemer? Anonymkode: 687c7...fc2
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #14 Skrevet 17. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trives du bedre i butikk eller pga helseproblemer? Anonymkode: 687c7...fc2 Trives bedre i butikk. Passer meg uten tvil bedre. Himmelsk å kunne komme hjem uten å være helt utslitt og følelsen av å være møkkete. Litt ugunstige arbeidstider og dårligere lønn, men for meg er det helt klart verdt det Anonymkode: a163d...10d
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #15 Skrevet 17. oktober 2019 Bachelor i økonomi, jobber med arkiv. Ikke beslektet i det hele tatt vil jeg si. Fant ut at jeg valgte feil utdanning og tar nå en mastergrad på si innenfor noe helt annet. Ikke helt det jeg trodde jeg skulle ende opp med, men har jo lært mye om meg selv på de årene som har gått siden jeg valgte utdanning første gang. Anonymkode: 879b0...6b3
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bachelor i økonomi, jobber med arkiv. Ikke beslektet i det hele tatt vil jeg si. Fant ut at jeg valgte feil utdanning og tar nå en mastergrad på si innenfor noe helt annet. Ikke helt det jeg trodde jeg skulle ende opp med, men har jo lært mye om meg selv på de årene som har gått siden jeg valgte utdanning første gang. Anonymkode: 879b0...6b3 Hvilken master tar du? Anonymkode: bdd37...f47
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå