Gå til innhold

Hvorfor har så mange kvinner høydeskrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får inntrykk av at det er mange kvinner som har høydeskrekk. Hvorfor? Men kanskje det bare virker slik fordi de alltid må fortelle om det?

Hører sjelden om menn med høydeskrekk. Er det kjønnsrelatert? Det virker jo rart. Selv er jeg kvinne og er ikke redd for høyder, og jeg får stadig kommentarer som «er du ikke redd????»

Anonymkode: 330cc...c1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jasså? Skulle jo ikke tro det her inne så mange som liker høyde 🙄

Anonymkode: 80636...59d

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner flere menn med høydeskrekk enn kvinner. Faktisk null kvinner og 5-6 menn.. 

Anonymkode: 665b8...500

• Liker 3
Skrevet

Det er nok ikke noen forskjell på kjønnene der. Menn innrømmer jo i mindre grad enn kvinner at de er redde, så det kan være en forklaring på hvorfor du ikke vet om noen. Eller du snakker mest med kvinner? 

Anonymkode: cf2c1...4dd

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg har høydeskrekk. Da jeg var liten hadde jeg det ikke i det hele tatt. Nå driver jeg å trener meg opp. Eksponering hjelper. Jeg klatrer på fjelltopper og tror jeg kommer til å falle ned og dø. Kommer meg opp men med dobbelt så langt tid som andre. Og for en mestringsfølelse! 

Vet ikke hvorfor jeg fikk høydeskrekk, da jeg var fullstendig uredd da jeg var barn/ungdom . Hadde en fallulykke (på ski, falt utfor et stup), kan kanskje ha noe med det å gjøre. Det gikk forsåvidt bra til slutt, men måtte bli hentet av redningstjenesten. Kjæresten min (som er mann) har også høydeskrekk, men han holder på på samme måte som meg. Han har ikke hatt noen ulykker som jeg har hatt. 

Men at det er forskjell på voksne kvinner og menn, det skjønner jeg ikke helt. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Barn har mindre konsekvenstenkning enn voksne, så jeg tror det er helt naturlig at man blir mer redd for høyder jo eldre man blir.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 1
Skrevet

Menn innrømmer det bare ikke...

Anonymkode: 3d5af...d4a

• Liker 4
Skrevet

Det er nok like mange menn og kvinner som har høydeskrekk, men det er mer sosialt akseptert for kvinner å innrømme det

Anonymkode: 703ae...de7

Skrevet

Jeg klatrer og kan bekrefte at menn også har høydeskrekk. Grunnen til at mennesker har høydeskrekk er at vi har et instinkt som ønsker at vi skal overleve, så da hadde det vært dumt om man ikke var redd og kastet seg utfor stup for eksempel. 

Anonymkode: 50477...e82

Skrevet
7 timer siden, Gorilla skrev:

Jeg hadde heller ikke høydeskrekk som barn, men har det litt nå som voksen. Barn har mindre konsekvenstenkning enn voksne, så jeg tror det er helt naturlig at man blir mer redd for høyder jo eldre man blir og innser at høyder ikke er til å spøke med.

Men så oppstår angst for barndommens hendelser i voksen alder, sier du?

Anonymkode: 3222b...c12

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er mer menn som har høydeskrekk

Anonymkode: 55ade...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest at menn er mer "avhengig" av adrenalin-rush. Derfor tør dem mer. Muligens. Men selvfølgelig er ikke alle menn likens. 

Anonymkode: 265f7...58d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...