AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #1 Skrevet 15. oktober 2019 Det har nylig blitt ledig stilling i en blomsterbutikk her jeg bor. Det står at det er ønskelig at man har utdannelse fra før, eller evt. har planer om å ta utdannelse (blomsterdekoratør). Jeg er litt skeptisk siden det snakkes om at mange butikker sliter. Men blomsterbutikker (mestergrønn, plantasjen, floriss, interflora, osv) er vel ganske trygge? Og i hvert fall blomsterdekoratører vil det vel «alltid» være behov for? Eller hva tenker dere? Jeg tror jeg absolutt kunne trivdes med en slik jobb, men utdannelsen vil koste en god del. Derfor vil jeg være sikker på at det er gode fremtidsutsikter for yrket 😊 Anonymkode: 48c5b...957
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #2 Skrevet 15. oktober 2019 Trenger det å koste noe? Utenom eksamen for privatist. Jeg tenker at kundebehovet kommer til å være omtrent det samme som nå. Ikke særlig vekst, men heller ikke nedgang. Anonymkode: 028ed...4b1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #3 Skrevet 15. oktober 2019 Planter og blomster er i vinden akkurat nå. Hvordan det vil være om 10 - 20 år er jo vanskelig å vite. Om det kommer økonomiske nedgangstider kan jeg se for meg at blomster blir en luksus. På den annen side tror jeg flere og flere ønsker å gro sin egen mat, lære mer om planter osv. Sånn sett er det vel tryggere å bli gartner enn blomsterdekoratør. Anonymkode: f5b04...0fe
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #4 Skrevet 15. oktober 2019 Blomsterbransjen er tøff.Til og med Finn Schjøll sin butikk her i Trondheim ble nedlagt nå nettopp. Har selv hatt butikk i 15 år, og sett at alt går nedover, derfor valgte jeg å selge. Vet at de som overtok den sliter skikkelig. Problemet er jo at små blomsterhandlere ikke har mulighet til å selge blomstene så billig som rema for eksempel, da de tar inn enorme mengder og selger med null fortjeneste. Blomstene er kun et trekkplaster. Husker rema solgte sine julestjerner for den prisen butikken min kjøpte de inn for.... Når det er sagt, har jeg trua på blomsterfaget, de fleste vil jo gå til en faglært når de skal ha en brudebukett eller blomster til begravelse... Men blomsteryrket er tøft arbeid, du står og går hele dagen, butikken skal holdes i orden, blomster er ferskvare, man jobber på høygir når andre folk har fri,-jul, mor og farsdag, hele mai med konfirmasjoner og nasjonaldag, påska,helger, kvelder...Og på sommeren er det bryllup. Men for et herlig yrke! Jeg har møtt så mange fine mennesker,i både glede og sorg. Har reist rundt på oppdrag og messer. Vært med å laget blomsterarbeid til både kongebesøk og andre kjendiser. Men man må brenne for det, være flink, ha øye for detaljer, og være nøye. Dessuten bør man også være flink med mennesker. Blomsteryrket er egentlig en livsstil. Anonymkode: 03ea3...826 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå