Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2002 #1 Skrevet 4. september 2002 hei! jeg er over 4 mnd. på vei og har kun lagt på meg 1 kilo! er dette normalt? jeg spiser som før og spiser meg mett, og synes dette er pussig, og nå begynner jeg å bli bekymret... Er veldig slank fra naturlig av, men det skal vel ikke ha noe å si? Dere gravide: hvor mye hadde dere lagt på dere når dere var 4-5 mnd på vei? Jeg prøver til og med å tvinge i meg mat jeg ikke har lyst på for å legge på meg, men vekta rører seg ikke... :-? Har fått en kul på magen, og og brystene har vokst en god del, men ikke resten av kroppen.... Noen råd for å legge på seg?
Padmee Skrevet 4. september 2002 #2 Skrevet 4. september 2002 Er det så veldig nøye at du skal legge på deg da? Da blir det jo bare mer å ta av etterpå Alle mennesker er forskjellige og det er ikke alle som legger på seg under graviditeten. Har hørt om noen som bare legger på seg 5-6 kilo iløpet av de 9 månedene. Men hvis du er urolig, så snakke med legen/jordmoren du går til, den vet nok om det er farlig eller ikke. Dessuten må du tenke på at det er i løpet av de siste månedene at man legger mest på seg for det er da babyen virkelig vokser. Selv husker jeg ikke hvor mye jeg hadde lagt på meg i løpet av 4-5 måneder, men jeg husker at graviditeten ikke var så veldig tydelig før i 6-7 måned. Men snakk med legen/jordmoren din hvis du føler deg usikker og urolig, det er vel det beste rådet jeg kan gi deg.
Gjest line Skrevet 4. september 2002 #3 Skrevet 4. september 2002 Hei gjest. Jeg er nå 6mnd gravid og har lagt på med 3kg. Ta det med ro kiloene kommer etterhvert, jo mindre du legger på deg jo mindre å bære på og ta av etter fødselen. Ikke bekymr deg, gled deg over den vosende magen din :D
viwi Skrevet 4. september 2002 #4 Skrevet 4. september 2002 Heisann! Ta det bare helt med ro. Det er ikke vanlig å legge så mye på seg før i 7-9 mnd. Og så lenge barnet vokser normalt er det ikke noe å være engstelig for. Husk på at barnet tar den næringen det trenger- så om du spiser lite så tærer det bare på de reservene du allerede har lagret i kroppen din.. Kjenner flere som faktisk har tatt av seg under et svangerskap uten at barnet har tatt skade. Barnet har vokst normalt, men alle fettreserver på kroppen har skrumpet inn.... Husk bare på å ha et normalt sunt kosthold. DVS vanlig mat, verken slankemat eller masse potetgull og snop. Lykke til med svangerskapet!!!
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2002 #5 Skrevet 5. september 2002 ja, nå ble jeg virkelig lettet!(puh) Jeg trodde ikke det var så vanlig å ikke legge på seg i førsten, men det er det tydeligvis. Dere høres ikke ut til å ha vært så feite dere heller! ja det er virkelig mye å bekymre seg over når man bærer på et barn.... Venninna mi la på seg nesten 20 kg! under sitt svangerskap, så det er vel ikke rart jeg lurte....
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2002 #6 Skrevet 5. september 2002 Hei. Jeg er 17 uker på vei og har gått opp 3 kg. Synes det er kjempegøy å se vekta gå oppover.........
Cobra Skrevet 6. september 2002 #7 Skrevet 6. september 2002 Det er nok helt normalt å ikke legge på seg så mye i begynnelsen av graviditeten. Det kommer nok etter hvert, men det er jo veldig individuelt fra person til person hvor mye du legger på deg. Jeg er nå 17+5 og har lagt på meg ca 1-2 kg. Forrige gang jeg var gravid hadde jeg lagt på meg 1/2 kg når jeg var til første kontroll hos jordmor ved 20 -21 uker. Jeg la på meg totalt 7,5 kg, og jeg er høy og ikke spesielt tykk heller. Håper at det ikke blir så fryktelig mange flere kilo denne gangen. Cobra
Gjest Polyanna, ikke innl. Skrevet 6. september 2002 #8 Skrevet 6. september 2002 Det er helt normalt å ikke legge på seg noe særlig de første 3-4 månedene. Det er helt individuelt NÅR kiloene kommer, og hvor mange som kommer. Jeg har hørt om de som legger på seg 20 kilo etter uke 20, og de som ikke legger på seg noen ting etter uke 30. Noen legger alt på seg de første 5 månedene. Jeg har sett noen tabeller for "normal" vektøkning, som stort sett ender opp på totalt 12 kilo. De fleste legger nok på seg litt mer enn det, snittet i Norge er nok nærmere 15-17 kilo. Her er noen tabeller, men ta dem med en øse salt: 1. termin er fra 0-12 uker. Her er det passende å legge på seg 1-2 kilo. 2. termin er fra 12.-28. uke. Her er det passende å legge på seg 300-400 gram hver uke. 3. termin er fra 28.-40. uke. Her er det passende å legge på seg 1- 3 kilo hver måned. Eller: 0-11 uker 0g i uken 11-20 uker 300g i uken 21-30 uker 400g i uken 31-40 uker 500g i uken Eller: ca. 25% fra uke 12-20 ca. 50% fra uke 21-30 ca. 25% fra uke 30-36. (Sheila Kitzinger) Min statistikk: Ca. 3 kilo i uke 20 Ca. 7 kilo i uke 27 Ca. 8 kilo i uke 28 Ca. 9 kilo i uke 30 Ca. 10 kilo i uke 31 Ca. 11,5 kilo uke 34 Ca. 12,5 kilo uke 38 Kos deg med graviditeten du, spis når du er sulten og ikke tenk så mye på vekta. Polyanna, T-4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå