megda Skrevet 22. oktober 2019 #21 Del Skrevet 22. oktober 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Det blir ikke det samme som knebøy, det er ingen øvelser som overfører den direkte. Anonymkode: cd9d4...c9b var det det jeg skrev i innlegget mitt? eller skrev jeg at det ikke er en nødvendighet eller "must have". hva mener du i så fall med "overfører den direkte"? om du vil være pinilig nøyaktig, så kan man jo gå ned på hvert muskelfiber som aktiveres for hver øvelse, men til hvilket formål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pierre Gynt Skrevet 22. oktober 2019 #22 Del Skrevet 22. oktober 2019 15 timer siden, jabx skrev: Dette er en stor misforståelse som jeg er overrasket over at noen som virker å ha litt oversikt i det minste sprer videre. Knebøy er en funksjonell og effektiv øvelse. Du bruker muskler du vil ha bruk for i det daglige, og du kan bruke mindre tid på treningen fordi den berører så mange muskelgrupper. Det betyr ikke at man ikke kan ta noen isolasjonsøvelser i tillegg, men hvis man vil ha det funksjonelt og effektivt så er baseøvelser som knebøy midt i blinken. Knebøy er for "alle", ikke bare de som konkurrerer. Her er det du som misforstår (med vilje?). @SpankMe har skrevet et godt og nyansert svar, og jeg leser på ingen som helst måte at hun fraråder folk som ikke skal konkurrere, i å lære seg knebøy. I det du siterer, skriver hun at knebøy ikke er en øvelse man må gjøre. Det utelukker ikke å gjøre det hvis man klarer det, og at man til og med kan legge litt innsats i å lære seg det. Det er jo unektelig en god og funksjonell øvelse. Det betyr bare at man klarer seg helt fint med alternativer, hvis man føler at man aldri får dreisen på det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. oktober 2019 #23 Del Skrevet 22. oktober 2019 17 timer siden, jabx skrev: Dette er en stor misforståelse som jeg er overrasket over at noen som virker å ha litt oversikt i det minste sprer videre. Knebøy er en funksjonell og effektiv øvelse. Du bruker muskler du vil ha bruk for i det daglige, og du kan bruke mindre tid på treningen fordi den berører så mange muskelgrupper. Det betyr ikke at man ikke kan ta noen isolasjonsøvelser i tillegg, men hvis man vil ha det funksjonelt og effektivt så er baseøvelser som knebøy midt i blinken. Knebøy er for "alle", ikke bare de som konkurrerer. Det finnes mange andre øvelser som også treffer på alle punktene du siterer. Du MÅ ikke gjøre knebøy. Noen kan rett og slett ikke gjøre knebøy. Da vil andre øvelser som beinpressvarianter og utfallsvarianter + isolasjonsøvelser dekke behovet minst like bra. Vil også få nevne at man mest sannsynlig kan leve et langt og godt liv helt uten styrketrening også. Selvsagt er det bra og absolutt å anbefale, men forskjellen mellom å gjøre knebøy eller andre øvelser tror jeg ikke er så stor som du virker å vil ha det til i et "funksjonelt" perspektiv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 22. oktober 2019 #24 Del Skrevet 22. oktober 2019 18 timer siden, SpankMe skrev: Jeg er ikke enig i at noen bare ikke er bygd for knebøy. Jeg burde kanskje formulert meg litt annerledes. Alle er ikke bygget for å gjøre dype knebøy, var det jeg mente. Jeg har for eksempel impingement i hoften på begge sider og ekstremt dårlig dorsalfleksjon i anklene. Begge deler er på grunn av bein mot bein, altså kan jeg ikke bare tøye det bedre. Jeg kan fint gjøre en knebøy med 90 grader i knærne, men ikke noe dyp knebøy. Da får jeg veldig vondt i hoftene, veldig rund rygg (ikke bare en liten "butt wink") eller jeg faller rett på rumpa fordi jeg ikke kompenserer ut bevegelsen i hofta. Jeg har funnet et beinpressapparat der jeg klarer det som tilsvarer dype knebøy uten smerter. Dette er fordi jeg kan plassere bein helt annerledes og jobbe rundt begrensingene mine. Så er spørsmålet om det er bedre for meg å ta dype beinpress eller 90-graders knebøy? Og da er vi tilbake på det individuelle og hva som er målet med øvelsen. I mitt tilfelle er det å bygge fremside lår, og da er jo selvsagt den dype beinpressen bedre enn 90-grader-knebøyen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 22. oktober 2019 #25 Del Skrevet 22. oktober 2019 10 timer siden, Sandum.PT skrev: Det finnes mange andre øvelser som også treffer på alle punktene du siterer. Du MÅ ikke gjøre knebøy. Noen kan rett og slett ikke gjøre knebøy. Da vil andre øvelser som beinpressvarianter og utfallsvarianter + isolasjonsøvelser dekke behovet minst like bra. Forskjellen er at de ikke har med støttemuskulatur som brukes med knebøy. Utfall kommer kanskje i nærheten da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 23. oktober 2019 #26 Del Skrevet 23. oktober 2019 7 timer siden, jabx skrev: Forskjellen er at de ikke har med støttemuskulatur som brukes med knebøy. Utfall kommer kanskje i nærheten da. Det er ingen støttemuskulatur i knebøy som ikke kan trenes i andre øvelser. Programmet må dermed settes opp fornuftig uavhengig av hvilke hovedøvelser man velger. Uten at jeg har noen forskning liggende for hånden skulle man jo heller tro at utfall var bedre for støttemuskulatur enn knebøy, da det er en mer ustabil øvelse. Det er også grenser for hvor sterk støttemuskulatur du trenger. Trener du mye tung knebøy så utvikler du støttemuskulatur som hjelper deg å takle mye tung knebøy. Hvor relevant er egentlig den adaptasjonen i det store bildet og det virkelige liv? Ikke veldig, vil jeg tørre å påstå. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå