Gå til innhold

7mnd valp som bjeffer på hunder

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei,

vi har en 7mnd gammel Manchester Terrier hvor det den siste mnd har dukket opp et "problem" med bjeffing på andre hunder.

Valpen er ekstremt sosial, og skal hilse på alt og alle. Det startet med at den de første mnd skulle hilse på alle mennesker den møtte. Vi kunne gå på tur og bare den så et menneske hundre meter foran, så satte han seg ned og ventet helt til de passerte oss. Hvis den da ikke fikk hilse på personen så bjeffet han. Dette har han nå sluttet med.

Men den siste mnd så har det samme dukket opp bare med andre hunder og ikke mennesker. Her også har han helt fra starten av vært veldig interessert i å hilse på andre hunder, leke med dem. Men nå har det blitt slik at hver gang vi passerer en annen hund så går rullegardinen helt ned for han. Det er som om at akkurat i forbipassering av en annen hund, så starter bjeffinga og vi får absolutt ingen kontakt med han, full blackout. Det er ikke aggressiv bjefffing, men mer ivrig bjeffing, vil hilse og leke. For så fort han får hilset så stopper bjeffinga og han vil leke. Får han ikke hilset så fortsetter bjeffinga til hunden er ute av synet, men han er fortsatt ivrig og roer seg ikke før etter en stund. Vi får som sagt ikke kontakt med han, ikke engang favorittgodbiten er han interessert i i disse situasjonene.

Det er veldig slitsomt å gå turer i fine turområder, da vi såklart møter masse andre hunder i disse områdene. Jeg ønsker helst at han skal lære at vi ikke hilser på hunder vi møter på tur, hvertfall ikke hver eneste hund vi møter da det ikke er alle andre hundeeiere som ønsker hilsing heller. Jeg ser også at bjeffingen hans gjør at andre hundeeiere blir skeptisk på vår hund og prøver å komme seg kjappest mulig vekk.

Jeg har prøvd mye forskjellig for å se om det hjelper på bjeffinga, uten hell sålangt. Jeg tar det alltid rolig når vi møter andre hunder, for å vise hunden at det ikke er noe spesielt som skjer her. Men bjeffinga kommer uansett, og rullegardina går ned og det er som sagt umulig å få kontakt med hunden inntil den andre er borte.

Håper såklart at dette bare er en fase han går igjennom, men regner med dette må gjøres noe med. Men har som sagt prøvd mye forskjellig nå, og ingenting hjelper. Så har noen her inne noe tips til å få bort denne bjeffingen? Som sagt ingen aggressiv eller usikker bjeffing, det er ikke det at han er redd hunden eller skal beskytte meg, men han vil hilse og leke...

Endret av Grigga
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vært på valpekurs?

Anonymkode: 1b550...56a

Skrevet

Dette er forventningsbjeffing og frustrasjon, som kan komme når hunden har en forventning om å hilse. For å trene det bort, så ville jeg gjort følgende:

Steg 1: Ikke la ham hilse på fremmede hunder på tur lenger. Det vil opprettholde forventningen og stressnivået når han ser en annen hund. La ham gjerne få hilse på og leke med andre hunder, men da løs i passende områder for dette.

Steg 2: Endre assosiasjonen hans til hva passerende hunder betyr. Det gjør du med å gi godbit når han ser på en hund, mer detaljert fremgangsmåte får du her: http://www.siddishundeskole.com/wp-content/uploads/2018/04/Kindereggøvelsen.pdf

Nøkkelen for å få det til er avstand. Du må ha avstand nok til den passerende hunden til at din hun klarer å jobbe med deg og ta godbiter.

Skrevet

Anonym: Ja, vi har vært på valpekurs. Men som sagt, dette har dukket opp nå den siste mnd. Den har ingen problem med andre hunder, men skal absolutt hilse på alle når vi går tur.

Tabris: Takk for svar. Har testet å gi han godbit så fort vi ser en hund som kommer i møte. Det funker, helt til den andre hunden passerer oss. Da går rullegardina ned som sagt, og vi får ingen kontakt med han, ikke en gang godbit funker. Går alltid på motsatt side av veien av den andre hunden, men det hjelper fortsatt ikke. Samme problemet er hvis vi går inn på ny vei, også går det en hund lenger foran oss i samme retning som oss. Da må jeg stoppe opp å vente til den er ute av synet før vi kan gå videre.

Skrevet
29 minutter siden, Grigga said:

Tabris: Takk for svar. Har testet å gi han godbit så fort vi ser en hund som kommer i møte. Det funker, helt til den andre hunden passerer oss. Da går rullegardina ned som sagt, og vi får ingen kontakt med han, ikke en gang godbit funker. Går alltid på motsatt side av veien av den andre hunden, men det hjelper fortsatt ikke. Samme problemet er hvis vi går inn på ny vei, også går det en hund lenger foran oss i samme retning som oss. Da må jeg stoppe opp å vente til den er ute av synet før vi kan gå videre.

Da er du fortsatt for nær. Andre siden av veien er fortsatt veldig nærme. Du må ha så stor avstand at din hund klarer å trene kontakt med deg og ta godbiter selv når hunden passerer.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, Grigga skrev:

Har testet å gi han godbit så fort vi ser en hund som kommer i møte. Det funker, helt til den andre hunden passerer oss. Da går rullegardina ned som sagt, og vi får ingen kontakt med han, ikke en gang godbit funker. Går alltid på motsatt side av veien av den andre hunden, men det hjelper fortsatt ikke. Samme problemet er hvis vi går inn på ny vei, også går det en hund lenger foran oss i samme retning som oss. Da må jeg stoppe opp å vente til den er ute av synet før vi kan gå videre.

Har selv trent litt med en slik hund, og det er skikkelig vanskelig å få nok avstand i slike situasjoner, når man ikke får kontrollert motparten. 

Man må tenke litt annerledes når man går tur. For å unngå for nær passering, snu og gå andre veien, ta inn en stikkvei, ut på et jorde e.l. Det føles ganske teit å gå tur på den måten, men det funker. Må du passere for nærme til at hunden takler det, gi det opp som en treningssituasjon for den gangen og bare gå forbi. Om det blir mye "masing" i situasjoner hvor man ikke får kontakt likevel, så blir kontaktlyden mye mindre effektiv. 

• Liker 1
Skrevet

Du må ha latterlig stor avstand i starten. I tillegg: tempo. Vis at dere skal forbi og dra hunden med deg. Vær bestemt.

Anonymkode: 5a9e0...d10

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ha latterlig stor avstand i starten. I tillegg: tempo. Vis at dere skal forbi og dra hunden med deg. Vær bestemt.

Jeg er helt enig med deg i første setningen og totalt uenig i andre setningen. Hvis du drar hunden med deg, så får du ikke faktisk jobbet med utfordringen og snudd hundens assosiasjoner. Det blir mer avledning - som har sin nytte noen ganger, men det er ikke trening.

Skrevet
5 timer siden, Tabris skrev:

Jeg er helt enig med deg i første setningen og totalt uenig i andre setningen. Hvis du drar hunden med deg, så får du ikke faktisk jobbet med utfordringen og snudd hundens assosiasjoner. Det blir mer avledning - som har sin nytte noen ganger, men det er ikke trening.

Ja, nå mener jeg altså «kriseløsninga» de gangene man MÅ passere for nært (som man helst bør unngå). Da må man i alle fall ikke bli stående der usikker mens hunden bjeffer og føler ansvar for situasjonen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...