AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg har arvet ca. 500 000 etter bestefaren min, samt en hytte som jeg deler med mine foreldre og søster. Med en gang jeg fikk pengene begynte samboer å foreslå dyre ferier, type familietur til Thailand der alle barna (min datter på 5 og hans to unger på 10 og 14) skal få være med. Jeg synes ikke det er riktig at vi skal sløse vekk pengene på ferie, har tenkt at jeg skal spare hele beløpet på høyrentekonto, slik at min datter kan få dette som egenkapital når hun en gang skal ut på boligmarkedet. Da jeg nevnte dette for samboer ble han sur og sa at det var rart at han og ungene ikke fikk noen ting. Begynte å fortelle meg at vi var en familie og her deler man på godene, synes at vi burde snakke sammen om hva pengene skulle gå til, alle barna burde få noe av pengene. Og at jeg burde unne dem en reise om ikke annet. Jeg mener ikke at det er riktig. Barna hans har ikke hatt et forhold til min bestefar, min datter har det. Skjønner ikke hvorfor de skal få arve etter han? De har ikke møtt bestefar en gang. Er jeg virkelig så smålig som samboer skal ha det til? Anonymkode: 1119a...0af 37
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 14. oktober 2019 Nei, du er ikke smålig. Anonymkode: a1f4f...8a8 160
Gjest ByeByeLove Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 Enig i at man kan unne familien en reise, men ikke mer.
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 Populært innlegg #4 Skrevet 14. oktober 2019 Nei, du er ikke smålig. Det er dine penger. Samboeren din og ungene hans har ikke noe de skulle ha sagt hvis du vil spare pengene til egenkapital til ungen din. Hvis du får lyst til å spandere noe på dem, er det opp til deg. Anonymkode: 5efa0...16e 64
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 Absolutt ikke. Du gjør helt rett i å spare pengene til datra di som han bestefar nok har tenkt å gi pengene til ❤ unnskyld meg! Er han samboeren glad i deg? Anonymkode: 5e804...dbf 40
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #6 Skrevet 14. oktober 2019 Hvordan hadde du følt på det selv? Om han arver noe og spanderer noe på sine barn men ikke ditt? Anonymkode: f90aa...0b3 27
snoren Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 Det er din arv, hva har de noe å gjøre med den in the first place? Og bestefar... tror ikke jeg hadde delt arven med mitt biologiske avkom engang, kos deg med arven! 17
Meadow Skrevet 14. oktober 2019 #8 Skrevet 14. oktober 2019 Du gjør som du vil med dine penger, mener jeg. Du høres veldig fornuftig ut! Du er ikke smålig. Samtidig skjønner jeg samboeren din litt, ihvertfall hvis dere vanligvis lever trangt økonomisk. At ungene hans skal få penger er jeg ikke enig i, men en opplevelse for hele familien er noe annet. Jeg arvet en gang en mindre sum (enn deg), blåste halvparten på en reise og resten brukte jeg på meg selv og ting jeg trengte. Joda, hadde vært mer fornuftig å spare, men der og da følte det likevel rett å endelig kunne unne meg noe etter mange magre år. Man lever bare én gang osv... 27
KillerKitty Skrevet 14. oktober 2019 #9 Skrevet 14. oktober 2019 Oi, shit. Ser at jeg har en helt annen mening enn andre folk her. Jeg hadde selvfølgelig delt med meg, noe annet hadde ikke vært et alternativ en gang 20
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 Populært innlegg #10 Skrevet 14. oktober 2019 Hadde du tatt med deg datteren din på mange dyre ferier bare dere to hadde jeg skjønt at han ble furten, men når du har planer om å spare hele beløpet for at hun skal få dem i fremtiden syns jeg ærlig talt at han bare virker litt grådig. Anonymkode: a8c68...d2f 99
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #11 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg tenker at du kan spytte inn kanskje 20-30k ekstra til en fellesferie neste år/sommer, slik at dere kan gjøre noe litt spesielt og putte resten rett på høyrente eller fond og ikke snakke noe mer om det. Eventuelt når hans unger flytter ut kan du jo kjøpe en studentstartpakke feks vannkoker, mikro, god dundyne, sengetøy evnt osv osv. gi de penger til depositum osv. Anonymkode: 0baab...a91 23
Brunello Skrevet 14. oktober 2019 #12 Skrevet 14. oktober 2019 Holdninger son dette, tror jeg er skyld i mange brudd. Når man bor sammen, må man opptre som familie. Behandle barna likt, selv om det er dine, mine og våre. det mest fornuftige er å bruke pengene slik at det gir familien økonomisk fordel, samtidig som de er sikret ved et eventuelt brudd. Beste da er å nedbetale gjeld i fast eiendom, og sikre at verdien er sporbar og kan skjevdeles. 28
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #13 Skrevet 14. oktober 2019 42 minutter siden, Kognosøren skrev: Enig i at man kan unne familien en reise, men ikke mer. En reise for 5 koster gjerne oppmot 60.000. Det er en god bit av skarve 500.000. Anonymkode: a1f4f...8a8 28
Gjest ByeByeLove Skrevet 14. oktober 2019 #14 Skrevet 14. oktober 2019 Just now, AnonymBruker said: En reise for 5 koster gjerne oppmot 60.000. Det er en god bit av skarve 500.000. Anonymkode: a1f4f...8a8 Går an å få en fin tur vesentlig billigere. Uansett, problemet her er at hun ikke deler et rødt øre. Situasjonen løses nok fint med å dele litt, som en gest. Signaleffekten av å ikke dele noe som helst er uheldig. Når det regner på presten ...
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #15 Skrevet 14. oktober 2019 Hadde TS hvert mann ville svarene blitt annereldes. Anonymkode: 115f2...4ac 8
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #16 Skrevet 14. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde TS hvert mann ville svarene blitt annereldes. Anonymkode: 115f2...4ac jada, jada Anonymkode: 0baab...a91 13
Chiyo Skrevet 14. oktober 2019 #17 Skrevet 14. oktober 2019 Nei, det er ikke smålig. Det er dine penger, du bestemmer hva du skal gjøre med dem. Jeg syns ikke at det passer seg for en partner å begynne å planlegge hva dere skal gjøre med dine penger. Det er ikke hans penger. Selvfølgelig prioriterer du ditt barn. Hans barn har to foreldre som prioriterer dem. Hvis han vil at hans barn skal reise på ferie til Thailand, så kan han og eks betale for det. 16
Rayo Skrevet 14. oktober 2019 #18 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg personlig, deler alt jeg har når jeg er i et forhold. Hadde jeg hatt 500.000kr, så hadde samboer blitt gjeldsfri, og vi hadde kjøpt oss hus. Det blir vel sett på som dumt, men for meg er det en investering på vår framtid. Samboer er min familie, selvfølgelig skal hun deles med. 16
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #19 Skrevet 14. oktober 2019 Du er ikke smålig, og du gjør akkurat som du vil med de pengene. Anonymkode: 5cf52...183 6
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #20 Skrevet 14. oktober 2019 Disse stebarna har kanskje egne besteforeldre å arve i fremtiden 🙄 Anonymkode: a879c...c56 46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå