Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg fikk melding fra sjefen hvor h*n etterlyste et bilde av meg på jobbplattformen (dette vil oppdatere bilde på Skype, Facebook at work, diverse jobbrelaterte apper etc.). Jeg hater hvordan jeg ser ut og hater bilder av meg selv, så føler livet mitt ville generelt ville  vært enklere uten å måtte cringe ved å se bilde av meg i møteinnkallelser og diverse... det er absolutt ingen på jobben som trenger å snakke med meg som trenger et bilde av meg; alle som trenger å snakke med meg i jobbsammenheng vet godt hvem jeg er og kommer direkte til meg. Jeg synes dette er tåpelig og synes ikke det burde vært påbudt, men vet ikke om jeg skal gidde å starte en diskusjon med leder. Frem til nå har jeg valgt å ignorere det, men kjenner det har gnaget på meg siden... er jeg pålagt å legge inn et bilde fordi sjefen sier jeg burde det? Ser ikke poenget, utenom å få meg til å få mer lyst å slutte i nåværende jobb. For ja, dette er såpass viktig for meg at jeg vurderer å slutte i nåværende jobb.

Anonymkode: ffb55...88f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men det er jo slik du ser ut, og kollegaene ser deg jo hver dag uansett. Tviler på at du er så fæl som du skal ha det til. Og uansett hvor fæl du mener du selv er, så er det jo faktisk slik du er hver dag du er på jobb. Ingenting unormalt med å være seg selv. 

Du er nok ikke pålagt å gjøre det, men jeg ser ikke poenget med å la være når alle andre har gjort det. 

Anonymkode: 098be...c9f

• Liker 7
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hei, 

Jeg fikk melding fra sjefen hvor h*n etterlyste et bilde av meg på jobbplattformen (dette vil oppdatere bilde på Skype, Facebook at work, diverse jobbrelaterte apper etc.). Jeg hater hvordan jeg ser ut og hater bilder av meg selv, så føler livet mitt ville generelt ville  vært enklere uten å måtte cringe ved å se bilde av meg i møteinnkallelser og diverse... det er absolutt ingen på jobben som trenger å snakke med meg som trenger et bilde av meg; alle som trenger å snakke med meg i jobbsammenheng vet godt hvem jeg er og kommer direkte til meg. Jeg synes dette er tåpelig og synes ikke det burde vært påbudt, men vet ikke om jeg skal gidde å starte en diskusjon med leder. Frem til nå har jeg valgt å ignorere det, men kjenner det har gnaget på meg siden... er jeg pålagt å legge inn et bilde fordi sjefen sier jeg burde det? Ser ikke poenget, utenom å få meg til å få mer lyst å slutte i nåværende jobb. For ja, dette er såpass viktig for meg at jeg vurderer å slutte i nåværende jobb.

Kan legge til at jeg tidligere har pratet med h*n om at jeg har veldig dårlig selvtillit og går til psykolog.

-TS

Skrevet

Ta et bilde litt skrått bakfra mens du er opptatt med noe jobbrelatert... Så får han bilde. :P

Anonymkode: 36c12...9f3

• Liker 1
Skrevet

Min arbeidsgiver har bilde av meg på nettsiden, og jeg hater det! Hater også at et profilbilde av meg kommer opp til alle kunder på epost. Husker jeg sjekket opp dette var noe jeg kunne nekte, og landet på at arbeidsgiver har rett til å bruke bildene. Husker ikke i farten hvor jeg fant svaret men...

Anonymkode: 5d78c...c57

• Liker 1
Skrevet

Det vil nok ikke fungere å bytte jobb, for du risikerer at neste arbeidsplass har samme regler/krav.

Anonymkode: 8d51a...84c

Skrevet

Du har min støtte. Og antagelig Datatilsynets: 

" Arbeidsgiveren må som regel hente inn samtykke fra de ansatte hvis det skal publiseres portrettbilder av dem på internett eller intranett, for eksempel i forbindelse med en telefonliste."

De sier "som regel", men jeg har veldig vondt for å tro at dette er noe du kan pålegges.

Og her er det en liten diskusjon, som kanskje sier litt om hvem som eventuelt ikke kan nekte:

https://presse.no/forumer/sporsmal/offentlig-ansatt/

Anonymkode: d6386...77b

Skrevet

Kanskje du kan legge ut et bilde i dårlig lys, litt lengre unna, eller et som er redigert til å feks være som en blyanttegning? Ikke sikkert det må være rett-forfra-portrett? 

Anonymkode: 206dd...d4f

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har min støtte. Og antagelig Datatilsynets: 

" Arbeidsgiveren må som regel hente inn samtykke fra de ansatte hvis det skal publiseres portrettbilder av dem på internett eller intranett, for eksempel i forbindelse med en telefonliste."

De sier "som regel", men jeg har veldig vondt for å tro at dette er noe du kan pålegges.

Og her er det en liten diskusjon, som kanskje sier litt om hvem som eventuelt ikke kan nekte:

https://presse.no/forumer/sporsmal/offentlig-ansatt/

"som regel" betyr de aller fleste. Unntaket er ledelse, pressekontakter eller andre hvor det kan hevdes at virksomheten har en "berettiget interesse" av å publisere bildene.

Publisering av bilder av ansatte er ansett som et av få tilfeller hvor arbeidsgiver kan be om samtykke etter personvernforordningen (GDPR) siden samtykke skal gis frivillig, noe som er vrient i et ansettelsesforhold hvor det er en skjev maktbalanse mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.

Skrevet (endret)

Kan du ikke bare fortsette å ignorere det? Tror neppe det er oppsigelsesgrunn. 

Endret av Missfitness
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan legge til at jeg tidligere har pratet med h*n om at jeg har veldig dårlig selvtillit og går til psykolog.

-TS

Gud hjelpes så lei jeg er av folk som skal ha forståelse for alt de ikke vil fordi de går til psykolog. Hva med å bare ta seg sammen og gjøre det noen krever av deg for en gangs skyld? Slutt å lage unnskyldninger. Folk ser deg jo hver dag, hvis du er så støgg, hvorfor gå utfor døra i det hele tatt? Du ser garantert helt normal ut, og alle som vil se et bilde av deg vil ogå se at du ser helt normal ut, og er den de ser hver dag. Ta et bilde, rediger det om det gjør det bedre, og del det som en normal arbeidstaker. Nei du kan nok ikke få sparken fordi du ikke deler et bilde, men du viser liten samarbeidsvilje. Å bytte jobb har jo ingenting for seg om neste arbeidstaker krever det samme. 

Anonymkode: 65c8d...f9a

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gud hjelpes så lei jeg er av folk som skal ha forståelse for alt de ikke vil fordi de går til psykolog. Hva med å bare ta seg sammen og gjøre det noen krever av deg for en gangs skyld? Slutt å lage unnskyldninger. Folk ser deg jo hver dag, hvis du er så støgg, hvorfor gå utfor døra i det hele tatt? Du ser garantert helt normal ut, og alle som vil se et bilde av deg vil ogå se at du ser helt normal ut, og er den de ser hver dag. Ta et bilde, rediger det om det gjør det bedre, og del det som en normal arbeidstaker. Nei du kan nok ikke få sparken fordi du ikke deler et bilde, men du viser liten samarbeidsvilje. Å bytte jobb har jo ingenting for seg om neste arbeidstaker krever det samme. 

Anonymkode: 65c8d...f9a

Man skal ikke finne seg i hva som helst. Det er åpenbart viktigere for TS å unngå disse bildene enn det er for jobben å få dem. Samardbeidsviljen hennes kommer vitterlig frem i andre situasjoner enn den bagatellen her. 

Samboeren min nektet å gjennomføre et standard nyansattintervju som arbeidsgiveren hans pleier å poste på nettet. Det var uproblematisk. Problemet er snarere at folk er så vant til å gjøre som de får beskjed om, at man nesten ikke vet hvordan man skal takle folk som sier nei på helt rimelig grunnlag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...