Gå til innhold

Hvordan ordner dere som er samboere julefeiringen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer snakket litt i dag om å kanskje feire jul sammen, men nå er vi rett og slett usikker på hva som er mest rettferdig. (vi har vært sammen noen år, men aldri feiret sammen) 

Jeg har skilte foreldre og har pleid å feire annenhver jul hos dem. Han har gifte foreldre. Dilemmaet vår er:hvordan skal vi gjøre det med logistikken?

Skal vi feire annenhver jul med min og hans familie? Da får jo jeg bare feiret med pappa hvert fjerde år og mamma hvert fjerde år. Tar vi derimot en gang hos hver, får jo han bare feiret med sin familie hvert tredje år. Vi er usikre og lurer egentlig bare på hvordan andre løser det! 

Det er dessverre uaktuelt å invitere alle til oss da mine foreldre ikke tåler trynet på hverandre og det hadde blitt en særs anstrengt jul med dem i samme rom... 

Vi er egentlig åpen for alle tanker og forslag, da ingen av oss egentlig føler veldig sterkt i den ene eller andre retningen! Hvordan har dere gjort det? 

Anonymkode: 2280b...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboer snakket litt i dag om å kanskje feire jul sammen, men nå er vi rett og slett usikker på hva som er mest rettferdig. (vi har vært sammen noen år, men aldri feiret sammen) 

Jeg har skilte foreldre og har pleid å feire annenhver jul hos dem. Han har gifte foreldre. Dilemmaet vår er:hvordan skal vi gjøre det med logistikken?

Skal vi feire annenhver jul med min og hans familie? Da får jo jeg bare feiret med pappa hvert fjerde år og mamma hvert fjerde år. Tar vi derimot en gang hos hver, får jo han bare feiret med sin familie hvert tredje år. Vi er usikre og lurer egentlig bare på hvordan andre løser det! 

Det er dessverre uaktuelt å invitere alle til oss da mine foreldre ikke tåler trynet på hverandre og det hadde blitt en særs anstrengt jul med dem i samme rom... 

Vi er egentlig åpen for alle tanker og forslag, da ingen av oss egentlig føler veldig sterkt i den ene eller andre retningen! Hvordan har dere gjort det? 

Når du feier hos mor eller far, er det andre som kommer også eller kun deg?

Anonymkode: 42e04...00b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Går det ikke an å invitere hans foreldre til dere hvert år, og dine foreldre annenhvert år hver seg, f.eks hans foreldre + din mor ett år, og hans foreldre + din far ett år? På den måten blir det ikke så lenge mellom hver gang?

Det mest rettferdige er vel annenhvert år, og da blir det jo litt keitete med dine og mine og skilte foreldre. 

Her feires julen alltid hos min familie, da samboers foreldre ikke lenger lever. Med eksen byttet vi på annenhvert år.

Endret av SPOCA
  • Liker 2
Skrevet

Vi har feiret med den som har mest "bruk" for oss! Hannes familie er 15-20 stk samlet på julaften uansett,  min mor og far er skilt men får har kjæreste så de fleste årene ender vi opp hos min mamma. Så er vi første juledag hos kjæresten sin familie. 

Anonymkode: 67b0f...ba0

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Personlig så hadde jeg sagt at de fikk skjerpe seg og klare å holde ut i hverandres selskap den ene gangen i året. Det er for din skyld, såpass burde de klare som foreldre. Hva skal de liksom gjøre den dagen du får barn og skal feire bursdager o.l.? Skal en ikke få bli med på feiringen, fordi de ikke klarer å omgås?!

Har selv skilte foreldre og hadde det noensinne vært et dilemma så hadde jeg sagt at de fikk skjerpe seg. Er ikke de to det handler om lenger

Anonymkode: 69c73...cb8

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du feier hos mor eller far, er det andre som kommer også eller kun deg?

Anonymkode: 42e04...00b

Vi er mange på julaften. En god andel av storfamilien.... 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personlig så hadde jeg sagt at de fikk skjerpe seg og klare å holde ut i hverandres selskap den ene gangen i året. Det er for din skyld, såpass burde de klare som foreldre. Hva skal de liksom gjøre den dagen du får barn og skal feire bursdager o.l.? Skal en ikke få bli med på feiringen, fordi de ikke klarer å omgås?!

Har selv skilte foreldre og hadde det noensinne vært et dilemma så hadde jeg sagt at de fikk skjerpe seg. Er ikke de to det handler om lenger

Anonymkode: 69c73...cb8

Jeg vet at julen er viktig for dem begge og jeg har rett og slett ikke lyst til å være årsaken til at de får en kjip jul bare fordi det er mest praktisk for min del..  

• Liker 1
Skrevet

Vi feirer jul hjemme, så kan de som vil komme. Det blir kun min familie hvert år, siden hans familie bor langt unna.

Anonymkode: 319f7...395

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å feire med samboer og hans familie om vi ikke hadde barn.. hadde prioritert mine egne foreldre og fortsatt å feire annenhver jul hos dem. Samboer hadde vært velkommen til å bli med når/hvis han ønsket.

I din situasjon om dere ønsker å feire mer sammen, så ville jeg sett på om dere kan invitere svigers + dine foreldre annehvert år slik en annen over foreslo. Svigers+din mor ett år, så svigers+din far osv.

Ville også sett litt på hvem andre foreldene har å feire med. Om feks min mor ikke hadde annen familie hadde jeg prioritert henne før feks en far med ny familie og mange søsken å feire med. Ville bidratt til å sørge for at ingen måtte være alene i jula iallfall :)

(Tenker også at om dere tenker få barn må foreldrene dine skjerpe seg litt så de kan komme i bursdager og slikt.. men kan skjønne at de ikke ønsker å feire julaften sammen om de ikke må)

Anonymkode: 71ef9...1aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det mest rettferdige er at dere bestemmer hvor dere skal være annenhvert år. Kanskje føles det litt «urettferdig» siden det er du som har skilte foreldre, men på denne måten er dere like mye hos hver slekt. Foreldre som skiller seg må skjønne at det er slik det blir når barna får egne familier, 

Anonymkode: 2f0ad...aa4

• Liker 2
Skrevet

Vi feiret hver for oss til vi fikk barn. Nå er det annethvert år. Gjelder også påskeferien.

Anonymkode: 551f3...ebe

Skrevet

Jeg har skilte foreldre, min man har ikke. Vi feirer annenhvert år med min familie og annenhvert år med hans. Det varierer litt hvordan vi fordeler, men det er flere dager i jula, og gaver og slikt kan også deles ut andre dager. Jeg kjenner litt på at straffen kommer til dem som ikke klarte å leve sammen. De kan godt være sammen i større familiefester, da, som barnedåper, bryllup, konfirmasjoner osv. 

Anonymkode: 1c61d...6b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...