Gå til innhold

Oppbevaring av dyner og puter?

Anbefalte innlegg

Trenger tips og råd her, setter pris på om noen orker å lese dette og komme med noen innspill:

Først og fremst, jeg har en veldig liten leilighet. Så jeg kan ikke bare bytte ut ting og tang sånn uten videre. For eksempel har jeg en sovesofa som jeg er avhengig av å ha fordi det må være sofa og seng i ett, og jeg har den minste modellen som finnes på markedet - kan ikke bytte ut. Jeg har to klesskap, men ingen bod, og derfor blir det ene klesskapet brukt til bare klær mens det andre blir brukt til litt klær og litt oppbevaring (begge er stappfulle). Jeg har gått igjennom alle klærne mine nå helt nylig, og det er ikke noe mer jeg kan kvitte meg med som utgjør nevneverdig plass. Jeg har en ren "basegarderobe" om man kan kalle det det, og ikke så mye mikkmakk av forskjellige plagg. Det andre jeg har i det ene klesskapet er sånne ting som andre folk har i bodene sine, fordi jeg ikke har bod. Det får jeg heller ikke kvittet meg med. Jeg har en skrivepult som jeg vil bytte ut med en stor bokhylle, da jeg trenger mer plass til oppbevaring av bøker, permer og lignende. Men bokhylla tar da den plassen der skrivepulten står nå. Ellers har jeg to kommoder, den ene kommoden er til undertøy, natt-tøy, kjøkkenkluter o.l., og skjef og vanter osv. Den andre kommoden er til verktøy, elektronikk, sengetøy. Ellers har jeg en IKEA Billy-bokhylle i et hjørne som jeg tenkte å kvitte meg med når jeg får den andre bokhylla, og dermed har jeg et lite hjørne hvor jeg ikke har noe spesielt. Jeg har tenkt på å få et større klesskap, men dette vil koste meg 6-7000 kroner på IKEA med de spesialmål som må til (pga planløsningen i leiligheten her), så det er egentlig ganske uaktuelt. Så jeg har noe ledig plass til oppbevaring, men ingen møbel til oppbevaring der. Jeg får ikke ommøblert i leiligheten fordi det er trangt og fordi jeg har to store vinduer som gjør at jeg f.eks bare kan ha sovesofaen på ett sted og bare kan ha bokhylla på ett sted. 

Dette var rammebetingelsene. Så til problemstillingen: 

Jeg har til nå oppbevart dyner og puter i to puffer. Det har fungert greit, men nå vil jeg gjerne få plass til en TV, og da må ihvertfall den ene puffen ut. Problemet da er bare hvor jeg skal oppbevare dynene og putene? Jeg kan ikke kvitte meg med dem heller, fordi de er i bruk når jeg får besøk. Det ser rart ut å ha den ene puffen inni det hjørnet hvor jeg snart får ledig plass, fordi den da blir inneklemt mellom et klesskap og en kommode, og det dessuten blir veldig upraktisk å nå innholdet i puffen. 

Noen som har noen forslag?  

Anonymkode: 66282...a80

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1316488-oppbevaring-av-dyner-og-puter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, C-girl skrev:

Vi har gjestedyner pakket i vakuumposer som er i en oppbevaringskasse (kjøpt hos biltema) perfekt til å ha under sovesofa eller seng da kassen er liten. Rommer flere dyner/puter

Takk for tipset!! Kan du sende meg link til hvilken kasse det er? 

Jeg har ingen rom for oppbevaring under sovesofaen pga uttrekksdelen. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tipset!! Kan du sende meg link til hvilken kasse det er? 

Jeg har ingen rom for oppbevaring under sovesofaen pga uttrekksdelen. 

https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/klesoppbevaring/vakuumpose-med-oppbevaringsveske-2000039719

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helt løs tanke: Kan du sette opp en hylle høyt oppå veggen og legge ekstra dyne og pute(r) på den? 

Montere hylla sånn omtrent 0,5 meter nedenfor taket? 

Anonymkode: da782...630

God tanke, men jeg får ikke lov til å skru i veggen her. 

Annonse

19 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger tips og råd her, setter pris på om noen orker å lese dette og komme med noen innspill:

Først og fremst, jeg har en veldig liten leilighet. Så jeg kan ikke bare bytte ut ting og tang sånn uten videre. For eksempel har jeg en sovesofa som jeg er avhengig av å ha fordi det må være sofa og seng i ett, og jeg har den minste modellen som finnes på markedet - kan ikke bytte ut. Jeg har to klesskap, men ingen bod, og derfor blir det ene klesskapet brukt til bare klær mens det andre blir brukt til litt klær og litt oppbevaring (begge er stappfulle). Jeg har gått igjennom alle klærne mine nå helt nylig, og det er ikke noe mer jeg kan kvitte meg med som utgjør nevneverdig plass. Jeg har en ren "basegarderobe" om man kan kalle det det, og ikke så mye mikkmakk av forskjellige plagg. Det andre jeg har i det ene klesskapet er sånne ting som andre folk har i bodene sine, fordi jeg ikke har bod (hva slags ting er dette?). Det får jeg heller ikke kvittet meg med. Jeg har en skrivepult som jeg vil bytte ut med en stor bokhylle, da jeg trenger mer plass til oppbevaring av bøker, permer og lignende (MÅ man ha bøker og permer stående? Mulig du er student?). Men bokhylla tar da den plassen der skrivepulten står nå. Ellers har jeg to kommoder, den ene kommoden er til undertøy, natt-tøy, kjøkkenkluter o.l., og skjef og vanter osv. Den andre kommoden er til verktøy, elektronikk, sengetøy (Hvor mye verktøy og elektronikk trenger man i en bitteliten leilighet?). Ellers har jeg en IKEA Billy-bokhylle i et hjørne som jeg tenkte å kvitte meg med når jeg får den andre bokhylla, og dermed har jeg et lite hjørne hvor jeg ikke har noe spesielt. Jeg har tenkt på å få et større klesskap, men dette vil koste meg 6-7000 kroner på IKEA med de spesialmål som må til (pga planløsningen i leiligheten her), så det er egentlig ganske uaktuelt. Så jeg har noe ledig plass til oppbevaring, men ingen møbel til oppbevaring der. Jeg får ikke ommøblert i leiligheten fordi det er trangt og fordi jeg har to store vinduer som gjør at jeg f.eks bare kan ha sovesofaen på ett sted og bare kan ha bokhylla på ett sted. 

Dette var rammebetingelsene. Så til problemstillingen: 

Jeg har til nå oppbevart dyner og puter i to puffer. Det har fungert greit, men nå vil jeg gjerne få plass til en TV, og da må ihvertfall den ene puffen ut. Problemet da er bare hvor jeg skal oppbevare dynene og putene? Jeg kan ikke kvitte meg med dem heller, fordi de er i bruk når jeg får besøk. Det ser rart ut å ha den ene puffen inni det hjørnet hvor jeg snart får ledig plass, fordi den da blir inneklemt mellom et klesskap og en kommode, og det dessuten blir veldig upraktisk å nå innholdet i puffen. (Hvor mange dyner og puter er det snakk om?)

Noen som har noen forslag?  

Se mine første tanker i fet skrift over her...

9 minutter siden, Pikeliten skrev:

Takk for tankene dine! Svarer i punkt her: 

- Hobbysaker, dyreutstyr (har katt), koffert, bager, vaskemidler, yttertøy

- Jeg er ikke student, men nyutdannet og helt fersk i jobben min og jobben krever mye faglig innsikt, så er avhengig av å kunne lese på fagstoff og at det er lett tilgjengelig

- Jeg har én skuff til verktøy, de mest basic tingene som tommestokk, hammer, skruer og skrujern osv, så er det ting som gaffatape, møbelknotter etc. Alt dette blir brukt med jevne mellomrom. Så er det én skuff til elektronikk, der har jeg også de mest basic tingene av strømledninger, batterier, lyspærer etc. Alt dette er sånne ting man med jevne mellomrom trenger, og å ha et sted for dette er i mine øyne nødvendig i et voksent liv. Jeg synes ikke én skuff til verktøy og én skuff til elektronikk er for mye. Skuffene er heller ikke særlig store, rommer ca 4 standard size brettspill om jeg kan sammenligne med det. 

Skulle gjerne kunnet endre på noe av det, når noen først kommer med tanker, men det er rett og slett vanskelig. 

19 minutter siden, Pikeliten skrev:

Oi, glemte visst det siste du skrev. 

Det er snakk om to dyner og to puter. Én puff rommer ikke mer enn ett sett. 

On 10/15/2019 at 5:03 PM, AnonymBruker said:

Takk for tankene dine! Svarer i punkt her: 

- Hobbysaker, dyreutstyr (har katt), koffert, bager, vaskemidler, yttertøy

- Jeg er ikke student, men nyutdannet og helt fersk i jobben min og jobben krever mye faglig innsikt, så er avhengig av å kunne lese på fagstoff og at det er lett tilgjengelig

- Jeg har én skuff til verktøy, de mest basic tingene som tommestokk, hammer, skruer og skrujern osv, så er det ting som gaffatape, møbelknotter etc. Alt dette blir brukt med jevne mellomrom. Så er det én skuff til elektronikk, der har jeg også de mest basic tingene av strømledninger, batterier, lyspærer etc. Alt dette er sånne ting man med jevne mellomrom trenger, og å ha et sted for dette er i mine øyne nødvendig i et voksent liv. Jeg synes ikke én skuff til verktøy og én skuff til elektronikk er for mye. Skuffene er heller ikke særlig store, rommer ca 4 standard size brettspill om jeg kan sammenligne med det. 

Skulle gjerne kunnet endre på noe av det, når noen først kommer med tanker, men det er rett og slett vanskelig. 

On 10/15/2019 at 5:08 PM, AnonymBruker said:

Oi, glemte visst det siste du skrev. 

Det er snakk om to dyner og to puter. Én puff rommer ikke mer enn ett sett. 

On 10/15/2019 at 5:09 PM, AnonymBruker said:

*Tre dyner og fire puter mener jeg, da jeg må ha plass til å lagre min egen dyne og to puter når jeg har besøk og har redd bort senga. 

Er ikke så lett å gi råd når man ikke vet hvor store kommodene er, hvordan romløsningen er etc. Hovedproblemet ditt er oppbevaring av puter og dyner og at en puff blir stående på et litt rart sted når den må flyttes fordi du skal ha inn en tv? Med så liten plass, så hadde jeg bare godtatt "rar" plassering av puff. Ellers er det beste forslaget mitt å se om noe annet i leiligheten kan gå slik at du kanskje får plass til en dyne og pute i sånn vakumpose i skapet/kommodene du allerede har og kan kvitte deg med puffen. Evt om du får plass i tv-skapet/tv-hylla når den evt kommer på plass?

På 14.10.2019 den 21.04, AnonymBruker skrev:

et lite hjørne hvor jeg ikke har noe spesielt. Jeg har tenkt på å få et større klesskap, men dette vil koste meg 6-7000 kroner på IKEA med de spesialmål som må til (pga planløsningen i leiligheten her)

Har du mulighet til å plassbygge et enkelt skap selv? Jeg leste om noen som fikk rester/vrakmateriell fra byggeplasser, og brukte det til å lage møbler og sånt. 

Anonymkode: 64996...833

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å plassbygge et enkelt skap selv? Jeg leste om noen som fikk rester/vrakmateriell fra byggeplasser, og brukte det til å lage møbler og sånt. 

Ja, eller bare en stor boks med lokk som kan stå i det hjørnet. Der kan bodting ute av sesong ligge nederst, så kan gjestedyne i vakumpose (kjøpt eller bruke støvsuger inni tett plast) ligge over, og så med plass til ditt eget sengetøy på toppen. I så fall vil du få litt ledig plass i puff og skap. 

• Liker 1

Annonse

7 timer siden, Pikeliten skrev:

Er ikke så lett å gi råd når man ikke vet hvor store kommodene er, hvordan romløsningen er etc. Hovedproblemet ditt er oppbevaring av puter og dyner og at en puff blir stående på et litt rart sted når den må flyttes fordi du skal ha inn en tv? Med så liten plass, så hadde jeg bare godtatt "rar" plassering av puff. Ellers er det beste forslaget mitt å se om noe annet i leiligheten kan gå slik at du kanskje får plass til en dyne og pute i sånn vakumpose i skapet/kommodene du allerede har og kan kvitte deg med puffen. Evt om du får plass i tv-skapet/tv-hylla når den evt kommer på plass?

Det skjønner jeg. Problemet med å vise hvordan romløsningen er, er jo at det er lett å identifisere meg her og det ønsker jeg ikke selv om dette ikke akkurat er sensitiv info. 

Det er ikke det at det blir "rar" plassering av en puff, men at det ikke er plass til den når TV kommer inn, og derfor må den ut. 

Takk for andre tips, må bare se hva jeg får til. Men stor sjanse for at jeg bare bruker 6000 kr på nytt klesskap i stedet, det er det som uansett både blir mest praktisk og fint. 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke mulighet til det, da er det bedre å kjøpe det skapet til 6000 kr. Det ble billigere enn jeg trodde så det er jo en liten trøst, og jeg får jo solgt det til halve prisen eller i hvertfall 2000,- om jeg legger det ut i god tid før jeg flytter - alltid noen som trenger klesskap med spesialmål vil jeg tro. 

4 timer siden, EEØm skrev:

Ja, eller bare en stor boks med lokk som kan stå i det hjørnet. Der kan bodting ute av sesong ligge nederst, så kan gjestedyne i vakumpose (kjøpt eller bruke støvsuger inni tett plast) ligge over, og så med plass til ditt eget sengetøy på toppen. I så fall vil du få litt ledig plass i puff og skap. 

Jeg har sett litt på andre puffer på Finn, mulig at jeg kan kvitte meg med begge puffene og sette inn en ny som tar mindre plass og samtidig kan romme alle dynene dersom jeg bruker slik pose til dyner. 

Annonse
22 minutter siden, Pikeliten skrev:

Nytt forslag :)

Hva med to sånne her til stuebord? Ha en fin tøypose utenpå dyne og pute, så kan du bli kvitt hele puffen?

https://www.ikea.com/no/no/p/kvistbro-oppbevaringsbord-mork-bla-20433371/

7 minutter siden, Pikeliten skrev:

Evt et sånt kistebord? Kan ha alt mulig oppi :)

Ja, det var ikke dumt! Jeg likte kanskje ikke helt den kurven du sendte i linken, og fra før har jeg et sånt lite Ikea LACK-bord som har oppbevaringshylle under, men der har jeg spill og barneleker. Men om det fantes et større kistebord (som fortsatt ikke tar stort mer plass enn det borde jeg allerede har gjør, så kunne det jo vært topp! Del gjerne om du vet om noe sånt :) 

18 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, det var ikke dumt! Jeg likte kanskje ikke helt den kurven du sendte i linken, og fra før har jeg et sånt lite Ikea LACK-bord som har oppbevaringshylle under, men der har jeg spill og barneleker. Men om det fantes et større kistebord (som fortsatt ikke tar stort mer plass enn det borde jeg allerede har gjør, så kunne det jo vært topp! Del gjerne om du vet om noe sånt :) 

Sånne kurver ser jeg i mange butikker for tiden, kan hende en annen type passer bedre?

Kistebord ville jeg sett etter på Finn, masse fine der. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?category=0.78&q=kiste&sort=3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...