Gå til innhold

Collie vs belgisk fårehund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vurderer å skaffe meg en av de to nevnte rasene, enten collie eller belger (groenendael eller tervueren), men klarer ikke helt å bestemme meg. Hunden skal brukes til lydighet, turkamerat og familiehund. Noen som har erfaring med begge rasene, eller en av de; som vil fortelle hvorfor du gikk for den? Anbefalinger? 

Anonymkode: f1820...fc1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De belgiske rasene er jo "high maintenance" og krever mye. De må hele tiden holdes opptatt og ha mye trening, både mentalt og fysisk, for å trives og ikke bli "umulige" hunder hjemme. De brukes ofte som tjenestehunder av en grunn, de trenger en oppgave eller flere i livet og kan nok lett gå på veggen om de får for lite stimuli og trening.

Collier er mykere hunder, roligere, vil bare være alle til lags, og lette å trene, og like intelligente som belgerne. Krever ikke all verden, men krever mye børsting pga all pelsen de røyter. Ser for meg denne som mer familievennlig og sofaputen til ungene, uten at det betyr at belgerne er noe mindre kosete.

Jeg har en svakhet for colliene. Både fordi de er så vakre og se på, men også hele gemyttet deres. Nydelige både inni og utenpå.

Anonymkode: b1fb5...38f

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De belgiske rasene er jo "high maintenance" og krever mye. De må hele tiden holdes opptatt og ha mye trening, både mentalt og fysisk, for å trives og ikke bli "umulige" hunder hjemme. De brukes ofte som tjenestehunder av en grunn, de trenger en oppgave eller flere i livet og kan nok lett gå på veggen om de får for lite stimuli og trening.

Collier er mykere hunder, roligere, vil bare være alle til lags, og lette å trene, og like intelligente som belgerne. Krever ikke all verden, men krever mye børsting pga all pelsen de røyter. Ser for meg denne som mer familievennlig og sofaputen til ungene, uten at det betyr at belgerne er noe mindre kosete.

Jeg har en svakhet for colliene. Både fordi de er så vakre og se på, men også hele gemyttet deres. Nydelige både inni og utenpå.

Enig. Belgeren er flott til sitt bruk, men en «håndfull» hund for den gjennomsnittlige hundeeieren. 

• Liker 3
Skrevet

Begge rasene trenger mye trening/oppfølging, og en collie som er rolig(ere), litt usikker på det der kjenner jeg. Har den fått brukt fysisk eller psykisk energi så ja. En collie som kjeder seg.....

Hvordan bor TS, leilighet, hus, gård, hva ligger i nærheten, skog/utmark/annet?

Hvor mye trening og tur per dag ser du for deg?

Hvis du først er inne på de rasene, så kan også hvit gjerhund og Beauceron kikkes på.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med korthåret collie? Mye mindre pels og samme gemytt.

Anonymkode: b0fd1...26b

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg vurderer å skaffe meg en av de to nevnte rasene, enten collie eller belger (groenendael eller tervueren), men klarer ikke helt å bestemme meg. Hunden skal brukes til lydighet, turkamerat og familiehund. Noen som har erfaring med begge rasene, eller en av de; som vil fortelle hvorfor du gikk for den? Anbefalinger? 

Anonymkode: f1820...fc1

Hvis du vil trene lydighet seriøst ville jeg gått for belger. Colliene er vesentlig sidere i rompa og tregere i gang, og du må jobbe mer med å holde på interessen for treninga. Det er mye mer sprut i en belger. 

Colliene krever mindre aktivitet enn en belger, og de er nok litt roligere. Men en collie trenger MYE pelsstell og det gjør ikke en belger. 

Det framstilles ofte som om man må være overmenneske for å kunne ha belger, men det mener jeg ikke er tilfelle. En fornøyd belger er en super familiehund, men det bør være i en aktiv familie. En collie er nok litt mer fornøyd med et gjennomsnittlig, norsk hundehold enn en belger er. Den kommer til å bli meget kreativ innendørs hvis den bare får tre tisseturer rundt kvartalet og løpe litt i hagen. Men får den en skikkelig tur om dagen og kanskje brukt hodet sitt i blant, så er de stort sett fornøyde. 

Egentlig tenker jeg at det handler om hva slags hunder du liker. Liker du fart, sprut og humor er belgeren noe for deg. Liker du dem litt roligere og mer forsiktig er collien noe for deg. Liker du ikke pelsstell ville jeg ikke hatt collie, eller kanskje en med ganske moderat pels. 

Personlig foretrekker jeg belgerne. Jeg liker også collier, de er veldig søte, men i hverdagen synes jeg de er litt for trege for min smak. Jeg liker klovnene belgerne kan være :)

Skrevet

Jeg har hatt begge, det er ingen forskjell på pelsstell på de rasene, men det kan være stor forskjell på aktivitetsnivået. Du bør tenke på hvilket nivå du ønsker å arbeide mot og hvordan familien din er.

Collie bør du velg fra en oppdretter som ikke kun avler på engelske linjer, de kan være mer ustabile og ha en hel haug med issus med tanke på gulv etc- en dæsh amerikanske linjer er  mer stabile og arbeidsvillig. Collie er en super familiehund og har en grei ‘avknapp’ Vil anbefale å se på  oppdrettere i Sverige.

Belger vil du nok komme høyere på trening og konkurranse nivå, de er mer ‘PÅ’. Kan også være fine familiehunder - man har sjelden ‘avknapp’. Velg oppdretter med erfaring på rasen! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...