Gå til innhold

Hva slags kjøtt er ulovlig å spise i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menneskekjøtt er selvsagt ulovlig. Men hvilke andre dyr er det forbud mot å spise i Norge? Jeg regner med at alle fredede dyr også er ulovlige å spise?

Anonymkode: 11681...701

Skrevet

Hund

Anonymkode: 10215...bb4

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hund

Hvorfor tror du det er ulovlig?    Uvanlig i Norge...ulovlig? Nei.

Til TS.   Alt som er lovlig slaktet eller skutt er det selvsagt lov å spise. Oppdrettsdyr og fellet vilt skal veterinærgodkjennes før salg, men spise det sjøl kan du uten det.  For slik slakt til eget bruk trenger ikke det.   Og skyter du fugl, ekorn, hare eller annet er det da bare å spise.  Finnes ikke forbud. Skyt katta og hunden til eget matfat. Intet forbud.

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Jerry Lee said:

Hvorfor tror du det er ulovlig?    Uvanlig i Norge...ulovlig? Nei.

Til TS.   Alt som er lovlig slaktet eller skutt er det selvsagt lov å spise. Oppdrettsdyr og fellet vilt skal veterinærgodkjennes før salg, men spise det sjøl kan du uten det.  For slik slakt til eget bruk trenger ikke det.   Og skyter du fugl, ekorn, hare eller annet er det da bare å spise.  Finnes ikke forbud. Skyt katta og hunden til eget matfat. Intet forbud.

Tull man må ha toåillatelse fr å jakte vilt dyr som elg ol.

Skrevet

Helt enigg! Ingen skal søjD spise hunden

Anonymkode: 4bf8a...554

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du må lese @Jerry Lee sitt innlegg en gang til.

Ellers vil jeg anbefale stavekontroll

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hund

Er da lov å spise hund i Norge.

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enigg! Ingen skal søjD spise hunden

Om dere kunne skrive forståelig norsk.

Selvsagt må man ha lisens og tillatelser for å felle storvilt og småvilt. Det var ikke poenget. Dere leste ikke...eller helst FORSTO ikke det jeg sa.

Og det er ingen lov som forbyr deg å spise bikkja Di. ...

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Tror du må lese @Jerry Lee sitt innlegg en gang til.

Er da lov å spise hund i Norge.

Takk.   ☺

Jeg ble visst ikke oppfattet rett. Ingen gjør det. Men forbudt er det ikke.

• Liker 3
Skrevet

Er det noen spesifikk lov mot å spise menneskekjøtt da? Det er selvfølgelig ikke lov å drepe noen, og likskjending er ikke lov, men dersom man har en kroppsdel til overs... tviler på det står i lovverket at man ikke kan spise den? Folk spiser jo morkaken? 🤢

Anonymkode: 08be9...15d

Skrevet (endret)
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Menneskekjøtt er selvsagt ulovlig. Men hvilke andre dyr er det forbud mot å spise i Norge? Jeg regner med at alle fredede dyr også er ulovlige å spise?

Anonymkode: 11681...701

Fredede dyr kan kun skytes ved spesialtillatelse.  Om man eksempelvis må felle bjørn selges kjøttet via auksjon har jeg lest. Lovlig mat da. Mener et spisested på Finnskogen serverer bjørn. 

Men ulv, gaupe, rev og jerv er ubrukelig som menneskeføde.  Men tror ikke det er ulovlig å spise når dyr først er lovlig felt.

Rev smaker visstnok piss...bokstavelig talt.  Bon appetite.    😉

Endret av Jerry Lee
Skrevet

Tror alt kjøtt er lov å spise.

Anonymkode: b5695...b5d

Skrevet

Litt på siden....men må si jeg har sansen for jenta som lagde mat av hesten sin framfor å grave ned eller brenne flere hundre kilo flott kjøtt.     👍

• Liker 8
Skrevet

Vil det være etisk riktig å få den gamle hunden klippet og malt opp til hundefor, som man igjen forer den nye hunden med og strikker lue og votter av pelsen? 

Anonymkode: 42e79...d6f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil det være etisk riktig å få den gamle hunden klippet og malt opp til hundefor, som man igjen forer den nye hunden med og strikker lue og votter av pelsen? 

Det siste der gjorde min farmor mens hunden levde...altså gredde den, samlet opp den ulne pelsen, lagde garn og strikket sokker.

Avsporing avsluttet.   :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Er lov å spise sitt eget kjøtt? 

Skrevet

Er lov å spise sitt eget kjøtt? 

Det må det være tenker jeg. Kristopher Schau spiste sin egen forhud. I Israel. Det kan være at reglene er annerledes der. Det vet jeg ingen ting om. 

Han spiste også en annen manns føflekk under forfallprosjektet. Det ble ikke noe rettslig etterspill av det så vidt jeg vet. 

Skrevet

Har man virkelig lov til å drepe sin egen hund for så å spise den?   Kilder?

Skrevet
6 minutter siden, SupaWoman skrev:

Har man virkelig lov til å drepe sin egen hund for så å spise den?   Kilder?

Det er ikke forbudt ved lov å spise sin egen hund. Men det er tabu. 

"-I Norge i dag er det ikke et forbud mot å spise hundekjøtt, så lenge man ved avliving følger bestemmelsene i forskrift om avliving av hund og katt, sier Elisabeth Hoffmann, senioradvokat i Bull & Co, som på oppdrag fra WDA har gått gjennom norsk lovgiving på dette feltet. For WDA er en tydeliggjøring av dette lovverket i Norge et verktøy for å sette press på myndigheter i land der spising av hund er et stort dyrevelferds problem, i pressemeldingen." 

https://malviknytt.no/2019/03/19/vil-ha-forbud-mot-a-spise-hund-i-norge/

• Liker 1
Skrevet

Er det egentlig noe som er forbudt å spise i Norge? Vet det er en del ting som ikke er anbefalt å spise, som f.eks. giftig sopp, men forbudt er det jo ikke, selv om det ikke akkurat er sunt eller bra for oss. Det smaker høgg av rånekjøtt fra gris, men det er ikke forbudt å spise det. Mye er ubehagelig, rart, merkelig å spise (som hodet på en sau med øynene i, smalahove....fatter ikke at noen klarer å spise det!) men det er altså ikke forbudt. Du kan fange rotter i felle og spise dem om du vil, det er heller ikke forbudt.

Jeg kan ikke på stående fot komme på noe som er forbudt å spise her til lands.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...