Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man til permisjon uten lønn ved planleggingsdag i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver nekte?  

Vi har liksom undersøkt alle andre muligheter vi kommer på. Kan ikke ta ferie (den er oppbrukt i forbindelse med foreldreperm) ingen av oss har jobb med mulighet for avspasering, og besteforeldrene med helse til å passe jobber selv. Vi har ingen andre barnevakter barna er trygge på som har mulighet på dagtid. 

Jeg må evt ta de med meg på jobb da, men synes ikke akkurat at å ta med en ettåring og en toåring er det helt lureste heller ( jobber som lærer). Samboer jobber på gulvet på en lastebilterminal og kan hvertfall ikke ha de med. 

Planleggingsdagen er om en måned. Vi vet at det er store utfordringer med fravær på begge arbeidsplassene våre. Så kan arbeidsgiverne våre nekte oss permisjon? 

Anonymkode: cbdfd...46d

Skrevet

"Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som regulerer arbeidstakers rett til fri/permisjon ved barnehageinnkjøring, skolestart eller planleggingsdager. Dette vil imidlertid ofte være nærmere regulert i tariffavtale."

Kilde: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-krav-pa-fri-til-skolestart-og-barnehagetilvenning/

Både du og mannen må derfor sjekke personalhåndboken/tariffavtalen deres, og ev. snakke med tillitsvalgt dersom dere har spørsmål.

Jeg ville gå ut ifra at du som lærer i hvert fall har rett til fri uten lønn i din tariffavtale.

Anonymkode: ff252...624

Skrevet

Selvfølgelig kan arbeidsgiver nekte dere permisjon. Har der ikke venner eller naboer med barn som skal være hjemme og kan passe deres to også? Så gjengjelder dere selvfølgelig tjenesten en annen gang 

Anonymkode: c8146...bb5

Skrevet

Dere får gjøre som alle andre og annonsere etter barnevakt da. Hvor vanskelig kan det være liksom.

Anonymkode: fb7a8...c27

• Liker 1
Skrevet