Gå til innhold

Hvilke rettigheter har man til permisjon uten lønn ved planleggingsdag i bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan arbeidsgiver nekte?  

Vi har liksom undersøkt alle andre muligheter vi kommer på. Kan ikke ta ferie (den er oppbrukt i forbindelse med foreldreperm) ingen av oss har jobb med mulighet for avspasering, og besteforeldrene med helse til å passe jobber selv. Vi har ingen andre barnevakter barna er trygge på som har mulighet på dagtid. 

Jeg må evt ta de med meg på jobb da, men synes ikke akkurat at å ta med en ettåring og en toåring er det helt lureste heller ( jobber som lærer). Samboer jobber på gulvet på en lastebilterminal og kan hvertfall ikke ha de med. 

Planleggingsdagen er om en måned. Vi vet at det er store utfordringer med fravær på begge arbeidsplassene våre. Så kan arbeidsgiverne våre nekte oss permisjon? 

Anonymkode: cbdfd...46d

Skrevet

"Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som regulerer arbeidstakers rett til fri/permisjon ved barnehageinnkjøring, skolestart eller planleggingsdager. Dette vil imidlertid ofte være nærmere regulert i tariffavtale."

Kilde: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-krav-pa-fri-til-skolestart-og-barnehagetilvenning/

Både du og mannen må derfor sjekke personalhåndboken/tariffavtalen deres, og ev. snakke med tillitsvalgt dersom dere har spørsmål.

Jeg ville gå ut ifra at du som lærer i hvert fall har rett til fri uten lønn i din tariffavtale.

Anonymkode: ff252...624

Skrevet

Selvfølgelig kan arbeidsgiver nekte dere permisjon. Har der ikke venner eller naboer med barn som skal være hjemme og kan passe deres to også? Så gjengjelder dere selvfølgelig tjenesten en annen gang 

Anonymkode: c8146...bb5

Skrevet

Dere får gjøre som alle andre og annonsere etter barnevakt da. Hvor vanskelig kan det være liksom.

Anonymkode: fb7a8...c27

• Liker 1
Skrevet

Ja, arbeidsgiver kan nekte (med mindre det er noe annet er bestemt i tariff), men om det varsles i god tid så er sier mange arbeidsgivere ja. 
En annen mulighet er å lufte dette for andre foreldre i barnehagen, og høre om det er noen som kan hjelpe dere. 

Anonymkode: febda...181

Skrevet

Det skal mye til for at arbeidsgiver nekter fri uten lønn når det er planleggingsdag, altså. Da er det ikke en spesielt ålreit arbeidsplass til å begynne med. Det virker helt usannsynlig at skolen til TS skulle nekte henne fri, og jeg håper det samme gjelder jobben til mannen. Det er jo ganske lenge til, også.

Men dere bør sette dere ned med barnehageruta og planlegge for hele barnehageåret nå, TS. Legg gjerne inn søknader hos arbeidsgiver med en gang. Og sett av feriedager i 2020 til dette.

• Liker 2
Skrevet

Først, Ts, så må du planlegge sånt et år av gangen. Planleggingsdager er faste og forutsigbare saker. Så de må du sette av ferie/avspasering til.

Deretter så må du jo lese tariffavtalen og permisjonsreglementet ditt. Og det gjelder mannen også! Hva slags voksent menneske med fast jobb vet ikke sånn noenlunde hva som står der? Sett deg ned og les - det er om arbeidsgiver er halvvegs oppegående tilgjengelig på nett. 

Og dere ligger svaret. Dette finner du ut av selv. Du burde ha visst det, om du tok egen situasjon litt på alvor. Det neste du vil fortelle oss er vel at du ikke har lest arbeidsmiljøloven heller? 

Anonymkode: bc6eb...e84

Skrevet

Da tar jeg gjerne en forklaring på hvordan jeg som lærer kan spare opp avspasering og feriedager til planleggingsdager. 

Skrevet

Jeg har alltid planleggingsdag selv, når barnehagen har planleggingsdag. Selvfølgelig har ikke jeg fått fri på disse dagene - og det var vi begge klar over før vi fikk barna. Her har mannen vært nødt til å ta alle disse dagene.

Jeg finner det også litt snodig at du som er lærer ikke har tenkt tanken på at det kommer planleggingsdager også i barnehagen, slik at dere har planlagt utifra det (spart feriedager f.eks) tidligere i år...

Anonymkode: 51317...3fd

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Arbeidsmiljøloven har ingen bestemmelser som regulerer arbeidstakers rett til fri/permisjon ved barnehageinnkjøring, skolestart eller planleggingsdager. Dette vil imidlertid ofte være nærmere regulert i tariffavtale."

Kilde: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/har-arbeidstaker-krav-pa-fri-til-skolestart-og-barnehagetilvenning/

Både du og mannen må derfor sjekke personalhåndboken/tariffavtalen deres, og ev. snakke med tillitsvalgt dersom dere har spørsmål.

Jeg ville gå ut ifra at du som lærer i hvert fall har rett til fri uten lønn i din tariffavtale.

Man kan også snakke med lederen si . De kan som regel svare. Skjønner ikke greia med å løpe til tillitsvalgte for hver minste bidige ting. 

Anonymkode: 9cf19...d82

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid planleggingsdag selv, når barnehagen har planleggingsdag. Selvfølgelig har ikke jeg fått fri på disse dagene - og det var vi begge klar over før vi fikk barna. Her har mannen vært nødt til å ta alle disse dagene.

Jeg finner det også litt snodig at du som er lærer ikke har tenkt tanken på at det kommer planleggingsdager også i barnehagen, slik at dere har planlagt utifra det (spart feriedager f.eks) tidligere i år...

Det er ikke alltid man tenker over alle mulige slags ting som kan komme i veien, du vet, vi er mennesker alle sammen, så den kunne du ha spart deg for.

Anonymkode: 7c2f3...d47

• Liker 1
Skrevet

At man skal få så nedlatende svar bare fordi man stiller et spørsmål... Folk ass! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alltid man tenker over alle mulige slags ting som kan komme i veien, du vet, vi er mennesker alle sammen, så den kunne du ha spart deg for.

Anonymkode: 7c2f3...d47

🙄

Men som lærer som selv har planleggingsdager, i løpet av to år (siden eldste er to), så burde tanken svingt innom en gang eller tre - gjerne i forbindelse med tidspunktene man selv har pleid å ha planleggingsdager på... 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

🙄

Men som lærer som selv har planleggingsdager, i løpet av to år (siden eldste er to), så burde tanken svingt innom en gang eller tre - gjerne i forbindelse med tidspunktene man selv har pleid å ha planleggingsdager på... 

Nå har det seg sånn at vi aldri har hatt problemet tidligere, ettersom vi alltid tidligere har klart å løse det uten at noen har måtte søkt fri. Men denne gangen går ikke det. Beklager at jeg spurte 🙄

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar jeg gjerne en forklaring på hvordan jeg som lærer kan spare opp avspasering og feriedager til planleggingsdager. 

Det vil du slite med, så det blir fort trekk i lønn. 

Forøvrig blir dere nødt til å dele på planleggingsdagene framover. Din arbeidsgiver (som sannsynligvis vil gi deg permisjon uten lønn) vil kunne sette seg på bakbeina hvis du tar alle planleggingsdagene når du har partner. Det vil si at DU som lærer ikke er med på noen planleggingsdager, og det er ikke greit. 

Får dere flere barn, vil det fort bli flere planleggingsdager enn fem i året også, siden barnehage og skole ofte ikke har planleggingsdag samtidig, i alle fall ikke alle dagene. 

Anonymkode: 4696b...56f

Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil du slite med, så det blir fort trekk i lønn. 

Forøvrig blir dere nødt til å dele på planleggingsdagene framover. Din arbeidsgiver (som sannsynligvis vil gi deg permisjon uten lønn) vil kunne sette seg på bakbeina hvis du tar alle planleggingsdagene når du har partner. Det vil si at DU som lærer ikke er med på noen planleggingsdager, og det er ikke greit. 

Får dere flere barn, vil det fort bli flere planleggingsdager enn fem i året også, siden barnehage og skole ofte ikke har planleggingsdag samtidig, i alle fall ikke alle dagene. 

Planen vår er i utgangspunktet at dersom det ikke er andre muligheter enn å ta fri, søker jeg fri dersom det er snakk om "vanlig" undervisning, og mannen søker fri dersom det er snakk om dager hvor jeg og har planleggingsdag. Det vil bli ca 50/50. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planen vår er i utgangspunktet at dersom det ikke er andre muligheter enn å ta fri, søker jeg fri dersom det er snakk om "vanlig" undervisning, og mannen søker fri dersom det er snakk om dager hvor jeg og har planleggingsdag. Det vil bli ca 50/50. 

Det er en bra plan. I alle fall fram til barnet når skolealder, for da vil dine planleggingsdager = barnets planleggingsdager. Men det er jo litt enklere med alternativt barnepass når ungene blir større. 

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan også snakke med lederen si . De kan som regel svare. Skjønner ikke greia med å løpe til tillitsvalgte for hver minste bidige ting. 

Anonymkode: 9cf19...d82

Jeg foreslo faktisk tillitsvalgt fordi det er litt pinlig at TS ikke vet dette selv og ikke har tenkt tanken å sjekke personalhåndbok/tariffavtale. Det kan sette henne i et dårlig lys hvis hun spør sjefen, og spesielt hvis hun i tillegg sier at de ikke har planlagt dette i forkant og ikke har noe ferie igjen. Hos oss er tillitvalgt en veldig omgjengelig og blid dame som det er lett å snakke med, så det er ofte bedre å ta ting med henne, hvis man virkelig ikke klarer å finne ut av ting selv. :) Så det var ikke for å "klage til klubben" eller noe, men for å få hjelp uten å sette seg i dårlig lys hos egen leder.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg aner ikke hvordan avspasering fungerer for lærere, men feriedagene sier du jo selv at dere brukte opp i forbindelse med foreldrepermisjon? I forbindelse med foreldrepermisjon har man faktisk rett på ulønnet permisjon (i opp til ett år), så du burde jo brukt ulønnet permisjon da, og ferie nå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...