Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer det med dine erfaringer at Norge er et kaldt samfunn? At man stort sett må klare seg selv, til tross for at man får støtte fra staten hvis man skulle være uheldig å havne i en ulykke, eller får en kronisk sykdom... Men dette har jo uansett lite med samfunnet å gjøre..

Hører ofte utlendinger si at nordmenn er kalde, er vi det? Stiller vi mindre opp for familie osv? Hva tenker du ? Vi har jo dugnad, hadde vi hatt det dersom vi var så kalde? :)

Anonymkode: b8d38...558

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge er et iskaldt samfunn, handler kun om seg selv. Samhold er sjelden vare i norge, se på andre kulturer hvor viktig familien og venne er. I norge skal man være så selvstendig som mulig.

Nok av saker der folk har ligget dødt i nesten 1år alene i en leilighet, vi bryr oss ikke. Vil ikke legge oss borti det.

Men dette er jo tiden vi lever i, handler om pengejaget og status. Mennesket betyr ikke noe lenger.

90-taller var siste tiåret for mennesker. Nå fremover er løpet kjørt.

Anonymkode: 11dab...c35

• Liker 13
Skrevet

Ja absolutt. Det finnes noen få fantastiske mennesker, men samfunnet som helhet har gått i grøfta. Gleder meg til den dagen jeg slipper.

Anonymkode: bf49c...829

• Liker 6
Skrevet

Norge og verden har alltid vært et kaldt og hardt sted. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja absolutt. Det finnes noen få fantastiske mennesker, men samfunnet som helhet har gått i grøfta. Gleder meg til den dagen jeg slipper.

Slipper hva?

Skrevet

Slipper hva?

Å leve i dette samfunnet.

Skrevet
Akkurat nå, Aragorn ll Elessar skrev:

Norge og verden har alltid vært et kaldt og hardt sted. 

Ja, tenker ikke så mye på klimaet her... : ) De som bor i nord har enda hardere klima, men virker som de har mer samhold...

Skrevet

Å leve i dette samfunnet.

Hva vil du istedet da?

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, tenker ikke så mye på klimaet her... : ) De som bor i nord har enda hardere klima, men virker som de har mer samhold...

Gjør du deg dum med vilje, eller er du virkelig så tilbakestående at du ikke forstod hva jeg mente?

• Liker 2
Skrevet

Norge er iskaldt når det kommer til individnivå, ja. Vi har fine ideer og idealer og ordninger, absolutt!

Men emosjonell forståelse og generell evne til mellommenneskelig connection og samhandling er skremmende lavt.

Anonymkode: 2548f...86b

• Liker 4
Skrevet

Ja, med velferdssstaten har folk sluttet å bry seg virker det som, "det er jo statens ansvar å rydde opp". Folk blir mer og mer egoitiske og bryr seg ikke om andre lengre.

Anonymkode: 1f7a2...6f0

• Liker 5
Skrevet

Ja, med velferdssstaten har folk sluttet å bry seg virker det som, "det er jo statens ansvar å rydde opp". Folk blir mer og mer egoitiske og bryr seg ikke om andre lengre.

Ironisk at målet var et ''egæteliert'' samfunn.

Skrevet (endret)

Som utlending kan jeg si at nordmenn er høflige og hyggelige, men det er utrolig vanskelig å bygge et nært vennskap. Virker som folk har faste vennekretser som er "satt" for livet og jeg har selv hørt nordmenn si at de har nok venner fra før så hvorfor skulle de være interessert i å få nye venner. Til tross for at jeg har bodd her i nesten syv år, tatt høyere utdanning her og snakker flytende norsk så føler jeg at det alltid er en "barriere" mellom meg og f. eks norske kollegaer. Virker også at folk snakker ikke mye om vanskeligheter i livet og at alt skal fremstå så koselig og perfekt hele tiden. 

Endret av ankkk
  • Liker 9
Skrevet

I Norge skjer samholdet på landsnivå. Der andre land organiserer seg i små grupper (familier).

Vår omsorg for hverandre skjer altså mellom oss som innbygger av Norge, ikke gjennom familien. I andre land er det som regel slik at dersom en familie kommer skjevt ut, er det ikke mye håp for de familiemedlemmene. Alle ryker med i dragsuget. Det er kynisk spør du meg.

I Norge tas alle indvider vare på gjennom fellesløsninger, uansett hvilken familie du kommer fra og uansett om familien din er ressurssterk eller ikke. Det kaller jeg omsorg.

Og så er det noen i Norge som har lite venner og omgangskrets, og er ensomme. Og forveksler dette med at samfunnet er "kaldt". Det betyr bare at den det gjelder ikke har noen venner, verken mer eller mindre. At noen ikke har noen venner er ikke noe som er spesielt for Norge.

Anonymkode: 92ec7...aa5

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, ankkk skrev:

Som utlending kan jeg si at nordmenn er høflige og hyggelige, men det er utrolig vanskelig å bygge et nært vennskap. Virker som folk har faste vennekretser som er "satt" for livet og jeg har selv hørt nordmenn si at de har nok venner fra før så hvorfor skulle de være interessert i å få nye venner. Til tross for at jeg har bodd her i nesten syv år, tatt høyere utdanning her og snakker flytende norsk så føler jeg at det alltid er en "barriere" mellom meg og f. eks norske kollegaer. Virker også at folk snakker ikke mye om vanskeligheter i livet og at alt skal fremstå så koselig og perfekt hele tiden. 

Tror du har noen gode poeng, man har liksom vennekretsen sin fra veldig ung alder her, og da er det nesten ikke ''plass til nye venner'' litt merkelig kanskje...

Er veldig enig i det siste, at alt skal fremstå perrfekt og koselig... Synes det er så irriterende.. Liker at man kan snakke om de negative tingene i livet også.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

I Norge skjer samholdet på landsnivå. Der andre land organiserer seg i små grupper (familier).

Vår omsorg for hverandre skjer altså mellom oss som innbygger av Norge, ikke gjennom familien. I andre land er det som regel slik at dersom en familie kommer skjevt ut, er det ikke mye håp for de familiemedlemmene. Alle ryker med i dragsuget. Det er kynisk spør du meg.

I Norge tas alle indvider vare på gjennom fellesløsninger, uansett hvilken familie du kommer fra og uansett om familien din er ressurssterk eller ikke. Det kaller jeg omsorg.

Og så er det noen i Norge som har lite venner og omgangskrets, og er ensomme. Og forveksler dette med at samfunnet er "kaldt". Det betyr bare at den det gjelder ikke har noen venner, verken mer eller mindre. At noen ikke har noen venner er ikke noe som er spesielt for Norge.

Det siste ville jeg si meg uenig i. Jeg har bodd i flere land og er flink til å være sosial osv. Norge er det første landet jeg virkelig har slet med å få norske venner. Stort sett alle mine venner er utlendinger som er mye mer sosiale. Virker som all sosialisering er organisert her, man må være med i en eller annen gruppe slik at andre skal være komfortable i å snakke med de. Å være litt spontan og å slå av en kort hyggelig prat med en fremmed (eller gud forby, smil til noen) virker jo som verdens skumleste ting å gjøre her. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, ankkk skrev:

Det siste ville jeg si meg uenig i. Jeg har bodd i flere land og er flink til å være sosial osv. Norge er det første landet jeg virkelig har slet med å få norske venner. Stort sett alle mine venner er utlendinger som er mye mer sosiale. Virker som all sosialisering er organisert her, man må være med i en eller annen gruppe slik at andre skal være komfortable i å snakke med de. Å være litt spontan og å slå av en kort hyggelig prat med en fremmed (eller gud forby, smil til noen) virker jo som verdens skumleste ting å gjøre her. 

Det kan like gjerne bety at du ikke har knekt de sosiale kodene i Norge. De fleste i Norge har venner og omgangskrets. At noen sliter med å få seg norske venner sier ingenting om samfunnet som helhet. Jeg har mange norske venner, men slet med å få meg franske venner da jeg studerte i Frankrike. Det betyr ikke at Frankrike er et kaldt samfunn, det betyr bare et jeg ikke fikk meg noen franske venner, verken mer eller mindre.

• Liker 9
Skrevet

I andre land er det et samhold på små plasser. Landsbyer der livene til folk er sammenvevd. Ingen sitter hjemme uten å snakke med andre, den lokale kafeen etc. er et sosialt møtested for alle. Dette mangler vi dessverre i Norge 

Anonymkode: ca5bc...32f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det litt flere enn bare "noen", det er i ferd med å bli en epedemi som var helt utenklig for bare noen tiår siden.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...