AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Hei! Kan dere hjelpe en høygravid og frustrert dame? 😅 Nabokatten bruker gården vår som kattedo. Det er stadig klatter i gården og nå er jeg LEI av å tråkke i dårlig nedgravde ruker. Vi leier ut underetasjen vår og for ca 2 mnd siden sa vi ja til at de kunne anskaffe seg katt, da vi selv har to katter og synes det er koselig med dyr. Våre er innekatter, og har derfor også do inne. Dermed er disse ikke mistenkte her. Det er mange katter i nabolaget, men vi har ikke hatt dette problemet før nå inntill nylig, som gjør at jeg derfor mistenker katten til leietakerne. Så til spørsmåla mine: 1. Er det noe jeg kan gjøre for å hindre katter å gå på do i gården min? Noe jeg kan kjøpe? 2. Kan jeg ta opp problemet mitt med leietakerne uten at dette kan skape dårlig stemning? Jeg VET jo ikke at det er deres.. Anonymkode: 59762...a31
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 Vet ikke om det hjelper eller har noe å si, men går jo ant å ta det opp uten å virke irritert eller noe, å spørre om de har kattedo inne? Om de ikke har det (har ikke katt selv så vet ikke...) så kanskje kattene er så mye ute at de gjør alt ute? Anonymkode: 47394...a45
moonflower__ Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 Vet ikke hvor effektiv denne er, men et alternativ: https://www.petworld.no/get-off-my-garden-460-g?gclid=Cj0KCQjwuZDtBRDvARIsAPXFx3DNo6jlFoR1S1VQMszay484LWI60WltcqHITHanw8se6_wbYgrCryIaAgLEEALw_wcB Ellers så er det jo sånn at når kattene går fritt ute så går de på do hvor de selv ønsker, og eierne plukker ikke opp etter dem heller, sånn som med hunder. Det vil være fryktelig vanskelig å regulere det der. Eneste jeg kan komme på som ligner er når hesteeiere ikke plukker opp etter hestene sine og det ligger masse dritt langs veien. Ikke gøy noe av det. Har innekatter selv, så jeg bidrar heldigvis ikke til dette problemet (eller det at fugler blir drept, for den saks skyld). Utekatter bør også ha do inne, særlig på vinteren. Men det eliminerer jo ikke problemet. 1
Tvist Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 Ville i alle fall forsikret meg om at leietakers katter er kastrerte, ukastrerte hannkatter markerer (og det stinker), og tiltrekker seg flere katter. 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 Billigste og enkleste er å legge ut båter med sitrusfrukt. Katter HATER den lukta. Evt kan du kjøpe "cat-off" fra FK Anonymkode: d702d...d7e
BeautyBox Skrevet 15. oktober 2019 #6 Skrevet 15. oktober 2019 Vær så snill å ikke legge ut noen form for gift til kattene ihvertfall. Båter med sitrusfrukt er greit, men ikke noe av de der kjemiske midlene. Jeg ber dere. Katter kan få nyreskade og pines til døde av det. Det er ikke kattens feil at den har behov for å gå på do, og de har heller ingen forutsetninger for å forstå hvor vi mennesker synes det er greit at de gjør det og ikke. Det er heller ikke kattens feil at kattemor ikke har klart å lære den å grave ned avføringen sin skikkelig, og for alt vi vet kan den dessuten ha blitt skilt fra kattemor alt for tidlig (som dessuten ofte er egoistiske eller uvitende menneskers feil). 9
Tvist Skrevet 15. oktober 2019 #7 Skrevet 15. oktober 2019 3 minutter siden, BeautyBox skrev: Vær så snill å ikke legge ut noen form for gift til kattene ihvertfall. Båter med sitrusfrukt er greit, men ikke noe av de der kjemiske midlene. Jeg ber dere. Katter kan få nyreskade og pines til døde av det. Det er ikke kattens feil at den har behov for å gå på do, og de har heller ingen forutsetninger for å forstå hvor vi mennesker synes det er greit at de gjør det og ikke. Det er heller ikke kattens feil at kattemor ikke har klart å lære den å grave ned avføringen sin skikkelig, og for alt vi vet kan den dessuten ha blitt skilt fra kattemor alt for tidlig (som dessuten ofte er egoistiske eller uvitende menneskers feil). Gift legger TS nok ikke ut, hun har jo katter selv.
BeautyBox Skrevet 15. oktober 2019 #8 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, Tvist skrev: Gift legger TS nok ikke ut, hun har jo katter selv. Var det jeg også tenkte, men jeg har faktisk snakket med folk som har katter selv, som hater nabokatter såpass mye at de er villige til å avlive, forgifte og whatnot. Du vet, det man har selv er det som betyr mest. Det finnes til og med de som har barn selv og elsker dem men hater andres barn og gjerne kunne sett dem lide... Tenker at TS ikke er sånn altså, men man vet virkelig aldri! 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #9 Skrevet 15. oktober 2019 Bare å si til leieboer at hun må plukke opp etter katten i gården. Du har ikke utelater tross alt. At det ikke trenger å være hennes katt som har gjort fra seg der hver gang har ikke noe å si, den driter evt i andres hager og. Rydde litt opp når man har dyr burde vært en selvfølge. Anonymkode: 2ff87...e1f
Sirah Skrevet 15. oktober 2019 #10 Skrevet 15. oktober 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å si til leieboer at hun må plukke opp etter katten i gården. Du har ikke utelater tross alt. At det ikke trenger å være hennes katt som har gjort fra seg der hver gang har ikke noe å si, den driter evt i andres hager og. Rydde litt opp når man har dyr burde vært en selvfølge. Anonymkode: 2ff87...e1f Dette. Bare si ifra på en hyggelig måte at det er fint om hun tar seg en runde hver dag og plukker opp etter katten sin Sett eventuelt frem en spade til henne. Blir hun fornemmet pga det så er hun forferdelig hårsår.
BeautyBox Skrevet 15. oktober 2019 #11 Skrevet 15. oktober 2019 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare å si til leieboer at hun må plukke opp etter katten i gården. Du har ikke utelater tross alt. At det ikke trenger å være hennes katt som har gjort fra seg der hver gang har ikke noe å si, den driter evt i andres hager og. Rydde litt opp når man har dyr burde vært en selvfølge. Anonymkode: 2ff87...e1f Jeg kan skjønne det hvis det er en bakgård og veldig tydelig at akkurat DEN katten har gjort fra seg DER og DER, men man kan ikke forvente at alle som har katt skal plukke opp kattens etterlatenskaper da mange har store boligområder rundt med mange hager og kanskje til og med skog. Det er nok en del naboer som setter mindre pris på at du vandrer rundt i hagen deres, enn at katten gjør fra seg her og der. Dessuten bortfaller argumentet om å rydde opp etter katten fullstendig med en gang det finnes flere katter i nabolaget, da det er helt umulig å kartlegge hvor mye hver av de gjør fra seg og hvor. Å ha katt er ikke det samme som å ha hund, da hunden gjør fra seg bortetter allmenn vei og du tydelig ser når og hvor DIN hund har gjort fra seg. Det er støtt og stadig slike debatter rundt om kring angående katter som gjør fra seg ute og i hager, dessverre er vi bare nødt til å tilpasse oss hverandre og uansett hvor mye noen misliker at katter bæsjer i hagen dems så blir man ikke kvitt problemet, man må lære seg å leve med det. Utekatten har eksistert i Norge omtrent like lenge som det har vært folk her, og den kommer ikke til å forsvinne. Endret 15. oktober 2019 av BeautyBox 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #12 Skrevet 15. oktober 2019 30 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg kan skjønne det hvis det er en bakgård og veldig tydelig at akkurat DEN katten har gjort fra seg DER og DER, men man kan ikke forvente at alle som har katt skal plukke opp kattens etterlatenskaper da mange har store boligområder rundt med mange hager og kanskje til og med skog. Det er nok en del naboer som setter mindre pris på at du vandrer rundt i hagen deres, enn at katten gjør fra seg her og der. Dessuten bortfaller argumentet om å rydde opp etter katten fullstendig med en gang det finnes flere katter i nabolaget, da det er helt umulig å kartlegge hvor mye hver av de gjør fra seg og hvor. Å ha katt er ikke det samme som å ha hund, da hunden gjør fra seg bortetter allmenn vei og du tydelig ser når og hvor DIN hund har gjort fra seg. Det er støtt og stadig slike debatter rundt om kring angående katter som gjør fra seg ute og i hager, dessverre er vi bare nødt til å tilpasse oss hverandre og uansett hvor mye noen misliker at katter bæsjer i hagen dems så blir man ikke kvitt problemet, man må lære seg å leve med det. Utekatten har eksistert i Norge omtrent like lenge som det har vært folk her, og den kommer ikke til å forsvinne. Leieboer har utekatt, og først da begynte kattedritten å komme her. Du trenger ikke ha doktorgrad for å legge to og to sammen her, og leieboer kan bli bedt om å rydde opp etter utekatten sin uten problemer. Det er ikke snakk om at Gud og hvermann skal tråkke inn i andres hager her. Men å rydde opp på tomta der hun bor selv. Anonymkode: 2ff87...e1f
BeautyBox Skrevet 15. oktober 2019 #13 Skrevet 15. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Leieboer har utekatt, og først da begynte kattedritten å komme her. Du trenger ikke ha doktorgrad for å legge to og to sammen her, og leieboer kan bli bedt om å rydde opp etter utekatten sin uten problemer. Det er ikke snakk om at Gud og hvermann skal tråkke inn i andres hager her. Men å rydde opp på tomta der hun bor selv. Anonymkode: 2ff87...e1f Du får lese første setningen jeg skrev om igjen. 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #14 Skrevet 15. oktober 2019 Akkurat nå, BeautyBox skrev: Du får lese første setningen jeg skrev om igjen. Og du kan lure på hvorfor katter forsvinner sporløst med holdningene dine.... Anonymkode: 2ff87...e1f
BeautyBox Skrevet 15. oktober 2019 #15 Skrevet 15. oktober 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du kan lure på hvorfor katter forsvinner sporløst med holdningene dine.... Anonymkode: 2ff87...e1f Hva i all verden? Det jeg skrev var: 42 minutter siden, BeautyBox skrev: Jeg kan skjønne det hvis det er en bakgård og veldig tydelig at akkurat DEN katten har gjort fra seg DER og DER, Hva slags problemer har du med at jeg skrev det? Og hvilke holdinger er det du snakker om? Jeg skrev jo at jeg var enig med deg dersom det er SÅ tydelig. Endret 15. oktober 2019 av BeautyBox 1
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2019 #16 Skrevet 17. oktober 2019 Hei, TS her. Takk for mange svar! Jeg kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe noe gift... 🙄 Må være lov til å irritere seg over sånt som dette, uten at en skal bli stemplet som direkte slem. Jeg skjønner jo at katten ikke vet hvor det er greit å gå på do og ikke.. Men dette må da være lov til å irritere seg over likevel? Uansett, har lagt frem sitrus og ikke sett noen nye ruker enda. Har enda ikke sagt fra til leieboerne, da de er så forsiktige og pliktoppfyllende 🤔🤭 redd for å gjøre de nervøse! En høygravid og frustrert dame med et slikt budskap kan fort oppfattes verre enn det kanskje er.. Anonymkode: 59762...a31
frekvens Skrevet 17. oktober 2019 #17 Skrevet 17. oktober 2019 Katter har frikort og kan gjøre som de vil. De har en særstilling i samfunnet som forsvares med nebb og klør og enhver form for misnøye vil ofte føre til at det taes opp i verste mening.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå