Gå til innhold

Dere som bor midt i byen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker dere noe til luftkvaliteten dere som bor midt i sentrum? Hvordan er det f.eks om vinteren når dere skal lufte, kjenner dere at luften er veldig ''eksos og skitten snø'' ? Eller er det bare meg som merker dette?

Takk :)

Anonymkode: 948f8...f2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og lurer på om det har negative helseeffekter å bo nært trafikk?

Skrevet

Ja, har fått forverret astmaen betydelig

Skrevet
1 minutt siden, Herix skrev:

Ja, har fått forverret astmaen betydelig

Oi, kjipt altså... Ja, er mange som sliter med astma og merker det særlig om vinteren. Har du tenkt å flytte eller bare lever du med det?

Skrevet

Bodde i sentrum av Bergen da jeg var student. Det jeg merket best var at man måtte bo på de riktige stedene for å slippe bråk fra folk som festet og fulle folk som ropte. . 

Anonymkode: 75cb2...aa2

Skrevet

Bodd mange år i Oslo, aldri merket noe som helst.

Har derimot de siste årene bodd i en storby (10+ millioner mennesker) i Asia. Her merker jeg det godt. Men, jeg merker det ikke så lenge jeg bor her. Det er først når jeg drar ut av byen jeg legger merke til hvor dårlig luft det er inne i byen. Man blir veldig fort vandt med den dårlige luften.

Anonymkode: 3dd7d...8ec

• Liker 4
Skrevet

Merket ingenting da jeg bodde i Oslo sentrum, men da vi flyttet ut merket jeg forbedringen stort! 

Anonymkode: 92729...9f6

• Liker 4
Skrevet

jeg har merket det først nå når jeg flyttet ut av Oslo. Jobber fortsatt i Oslo, pendler, og merker med engang jeg kommer hjem, at her er det nye bedre luft. Har ikke tenkt over der før. Men kan det hende at min kroniske bihulebetennelse skyldes det at jeg har bodd i Oslo i 12 år. 

Anonymkode: b21df...94f

• Liker 2
Skrevet

Bor sentralt i Oslo og merker ingenting her. Men nå er jeg en typisk person med «stålhelse», er aldri syk og har aldri hatt plager av noe slag. Merka det ikke da jeg bodde i LA heller, og der bar det masse smog.

Anonymkode: d8dfd...915

Skrevet

Så klart er det forskjell. Det sier seg jo selv. Personlig merket jeg ingenting når jeg bodde i byen, men gud å deilig det var å ta en tur på landet hvor luften var frisk :)

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og lurer på om det har negative helseeffekter å bo nært trafikk?

Ja om man bor i veldig trafikkerte storbyer. I Norge går det nok greit.  Jeg var i London en uke en gang og ble så tett i nesen. Hver jeg pusset nesen ble det mørke flekker på papiret, ekkelt.. Aldri opplevd før eller side. Det kan jo ha vært tilfeldig. Men tenker det kan ha vært eksosen jeg pustet inn. Synes forøvrig det var litt rart at jeg ble så tett, jeg blir aldri tett i nesen her hjemme og har ikke eid en nesespray på 8-9 år. 

Anonymkode: 86143...56c

Skrevet

Byen?

Anonymkode: 68976...93a

Skrevet

Bodde på Carl Berners plass og merket godt byluften, men var frisk og rask og hadde ingen andre plager. 

Anonymkode: 4b060...014

Skrevet
På 14.10.2019 den 15.16, AnonymBruker skrev:

Merker dere noe til luftkvaliteten dere som bor midt i sentrum? Hvordan er det f.eks om vinteren når dere skal lufte, kjenner dere at luften er veldig ''eksos og skitten snø'' ? Eller er det bare meg som merker dette?

Takk :)

I Oslo sentrum er det lite biler og luftkvaliteten veldig bra. I litt utenfor langs de store veiene er det ganske jævlig. Svir i øynene pga alt støvet. Veldig glad jeg bor i sentrum blandt syklister og fotgjengere og ikke langs ring 3.

Anonymkode: fdb96...6fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...