AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg har jobbet i en bedrift i litt over ett år. I løpet av denne tiden har jeg fått mye mer ansvar, fakturerer ut mye, får gode tilbakemeldinger fra kunder og vet at bedriften tjener godt på meg. Hadde lønnssamtale i september og forberedte meg godt for det ved å vise tall, tilbakemeldinger fra kunder, økt ansvar osv. Ble lovet at evt. lønnsendring vil ha tilbakevendende kraft fra juli til okt. Det ble også nevnt at lønnsøkning vil være prestasjonsbasert. Nå har vi fått vite at ledelsen istedenfor har bestemt at bedriften skal introdusere rimelig ansattlån med rente under markedsrente. De mener at den er en såpass bra gode at dette vil da erstatte årets lønnsoppgjør. Blir selvfølgelig ingen tilbakevendende kraft og kun aktuell for de som eier bolig. Vi kan tidligst få den nye renten fra des. Jeg har allerede en veldig bra boliglånsrente så for meg hadde lånet blitt 0.9% billigere. Hadde spurt om 4% lønnsøkning. Fikk helt avsmak av hvordan de har bestemt dette uten å diskutere med ansatte først, og føler meg dum for at jeg kastet bort tid på å argumentere for meg under lønnssamtalen. Har null motivasjon å prestere ekstra nå fordi dette lønnes jo tydeligvis ikke siden alle får det samme. Hva synes dere? Anonymkode: fb9f6...5dc
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 Det er ikke holdbart! Du kan si i fra at du ikke liker at de gjør slikt, og at du ikke er interessert i å binde deg til bedriften på den måten, for det er den gjør. De vil gi deg (ansatte) huslån, mot at dem blir værende i bedriften. Det er derfor man er med i fagforeninger! Da hadde ikke slikt skjedd. Se deg etter annen jobb om de ikke vil gi deg en lønnsøkning (gjør det uansett og evt bruk det som en forhandling til dem om du ønsker å bli værende) Anonymkode: 89770...82c 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i en bedrift i litt over ett år. I løpet av denne tiden har jeg fått mye mer ansvar, fakturerer ut mye, får gode tilbakemeldinger fra kunder og vet at bedriften tjener godt på meg. Da ber du om endring av stillingsinstruks og tilsvarende høyere lønn. Min mor gjorde nettopp dette i sin jobb, der hun plutselig innså at hun satt med langt flere arbeidsoppgaver enn det hun i utgangspunktet var ansatt for å gjøre. Anonymkode: 3c1fa...ca3 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 Du må be om en ny lønnssamtale umiddelbart. Si at huslånet kun utgjør 0,9 %, og at du ønsker 4 %. Samme argumentene igjen. Vis til hva de lovet deg. Dersom de ikke innfrir, må du søke andre jobber dersom du vil ha mer lønn. Anonymkode: 351c7...3f7 2
ankkk Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Du må be om en ny lønnssamtale umiddelbart. Si at huslånet kun utgjør 0,9 %, og at du ønsker 4 %. Samme argumentene igjen. Vis til hva de lovet deg. Dersom de ikke innfrir, må du søke andre jobber dersom du vil ha mer lønn. Anonymkode: 351c7...3f7 Tviler på at dette vil hjelpe. De sa tydelig at denne goden erstatter årets lønnsoppgjør. Er mest skuffet fordi vi ikke får noe for juli-okt, noe som ble lovet. Hadde regnet med å få litt ekstra denne måneden.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #6 Skrevet 14. oktober 2019 Du bør få ca 3-5% hvert år. Anonymkode: dcb14...f5f
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 Ta det opp med tillitsvalgt i fagforeningen din. Regner med at de har noe å si om dette lånegreiene også. Anonymkode: 45c00...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #8 Skrevet 14. oktober 2019 11 minutter siden, ankkk skrev: Tviler på at dette vil hjelpe. De sa tydelig at denne goden erstatter årets lønnsoppgjør. Er mest skuffet fordi vi ikke får noe for juli-okt, noe som ble lovet. Hadde regnet med å få litt ekstra denne måneden. Du skriver eventuelt lønnsøkning vil ha tilbakevirkende kraft, du er ikke blitt lovet høyere lønn. Ergo skal du da ikke ha for juli-okt, du kan da ikke planlegge ekstra om du ikke har fått skriftlig at du vil øke og det kommer etterbetalt i oktober. Og et bedrift som låner ut til huskøp tviler jeg sterkt på. mindre type lån ja, men ikke x antall millioner til ansatte. Hva om 8 ansatte vil ha 5 mill hver ? Høres merkelig ut Anonymkode: 0aded...b96 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #9 Skrevet 14. oktober 2019 55 minutter siden, ankkk skrev: Tviler på at dette vil hjelpe. De sa tydelig at denne goden erstatter årets lønnsoppgjør. Er mest skuffet fordi vi ikke får noe for juli-okt, noe som ble lovet. Hadde regnet med å få litt ekstra denne måneden. Hva sier tillitsvalgt/klubben deres? Dersom du ikke er fornøyd, og ikke engang ønsker å forsøke en ny lønnssamtale, må du finne deg en annen jobb. Anonymkode: 351c7...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #10 Skrevet 14. oktober 2019 Dette hadde jeg også blitt skuffet over. Har ikke boliglån, og ville dermed stått med 0 i lønnsøkning. Anonymkode: f4d2f...67e
Gjest Blondie65 Skrevet 14. oktober 2019 #11 Skrevet 14. oktober 2019 Sånn kan man gjøre når de ansatte ikke går sammen i en fagforening og stopper det. Det dere har fått er et tilbud som noen kan benytte seg av. Det dekker overhodet ikke opp for prisvekst i samfunnet ellers. Jeg håper at du har et referat - aller helst en protokoll der begge har signert - fra lønnsamtalen? Og jo: en lønnsamtale har man ikke på gøy. Hvis man er kalt inn eller kaller inn selv til lønnsamtale så er det vanlig at denne ender med en konklusjon. Her er TS blitt holdt for narr av en frekk arbeidsgiver.
Mich Skrevet 14. oktober 2019 #12 Skrevet 14. oktober 2019 Her hadde jeg skifta jobb. Jeg ser ikke en god fremtid karrieremessig på et sånt sted. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå