Gå til innhold

Foreldre og mobbing i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Nå like før helga hadde vi felles foreldremøte i barnehagen. Ett av hovedtemaene var mobbing. Vi fikk presentert en video, pluss diverse andre ting. Blant annet så kom det frem at ca 37-38% av alle barna i barnehagen blir utsatt for mobbing. 38% er en ganske stor del! Jeg har tenkt litt på dette i etterkant. 

Under selve foreldremøtet hadde jeg ett intrykk av at de fleste foreldrene var opptatt av hva som skulle gjøres dersom barnet deres blei mobbet. Og greit nok det. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det, men jeg hadde en oppfatning av at alle foreldre var opptatte om barnet deres var en av disse 38% som blei mobbet? 

Men det er ingen som tenkte at for at disse 38% av barna skal bli mobbet, så er det faktsik en god del mobbere der ute også! Foreldrene bør like mye tenke på om barnet dere en en mobber? Det et faktisk like stor sjanse for det også.. 

Også ser jeg til daglig at flere foreldre er ganske late med å reagere om barnet deres sier noe stygt til andre, eller rett og slett mobber. Da går det liksom greit. men om barnet deres blir mobbet, ja da kommer mammaklørne frem! Og det skal reageres med en gang, det skal snakkes med ansatte i barnehagen. Jeg var selv vitne til en mor som ikke bryr seg en drøyt om barnet hennes er stygg mot andre, men samtidig overhørte jeg en samtale der hun skjelte ut en ansatt for at barnet hennes blei mobbet eller følte seg utestengt...

Anonymkode: 1937a...a9c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke helt mitt inntrykk, alle gjør jo forskjellige erfaringer. Jeg tror nok det er naturlig at de fleste foreldre er redde for at barnet deres skal oppleve å bli mobbet, det er vel naturlig å frykte det. Det utelukker jo ikke at de vil ta tak i det om det viser seg at barnet mobber. Har aldri opplevd at foreldre ikke tar tak i stygg oppførsel i vår barnehage, heldigvis. Som forelder håper jeg barna mine aldri må opplevde mobbing, jeg føler det er vanskeligere å "fikse" enn motsatt: hadde de mobbet andre hadde jeg satt alle kluter til for å få en slutt på det snarest. Er i tillegg opptatt av å lære de empati, vennskap og inkludering fra de er veldig små, så håper det legger et godt grunnlag for å være god mot andre. 

Anonymkode: d4531...fa0

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke helt mitt inntrykk, alle gjør jo forskjellige erfaringer. Jeg tror nok det er naturlig at de fleste foreldre er redde for at barnet deres skal oppleve å bli mobbet, det er vel naturlig å frykte det. Det utelukker jo ikke at de vil ta tak i det om det viser seg at barnet mobber. Har aldri opplevd at foreldre ikke tar tak i stygg oppførsel i vår barnehage, heldigvis. Som forelder håper jeg barna mine aldri må opplevde mobbing, jeg føler det er vanskeligere å "fikse" enn motsatt: hadde de mobbet andre hadde jeg satt alle kluter til for å få en slutt på det snarest. Er i tillegg opptatt av å lære de empati, vennskap og inkludering fra de er veldig små, så håper det legger et godt grunnlag for å være god mot andre. 

Anonymkode: d4531...fa0

Enig i alt du sier. Jeg opplever heller ikke at foreldre flest gir blaffen i hvem som mobber og om ens eget barn er en av dem. Det er forståelig at man først er bekymret for om barnet utsettes for mobbing, både fordi dette er vondt, men også fordi man som forelder har mindre innflytelse på det. Jeg lurer forøvrig på hvor TS har tallene fra. Det høres helt merkelig ut at så mye som 38% av barn i barnehagen skal ha blitt mobbet all den tid tilsvarende tall for barneskolen er 6-7%. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...