Gå til innhold

Studier - dager helt uten motivasjon og energi

Anbefalte innlegg

Gjest Amaryllish
Skrevet

Dere andre som har studert eller studerer nå: hva gjør/gjorde dere de dagene alt bare føltes håpløst? 

Har sånne dager innimellom (idag ja) hvor jeg har planer om å få gjort masse skolearbeid, men energien og tiltaket er på bunn. Jeg vil bare ligge i sengen og taste på tlf..

har heldigvis ikke sånne dager alt for ofte, men sliter sånn på samvittigheten når man vet eksamen nærmer seg sakte men sikkert. 

så nå lurer jeg på, hva funker for deg? Burde man bare ta disse dagene for det de er, og ta en dag fri? Eller burde man tvinge seg igjennom skolearbeidet selv om man føler man ikke får noe utbytte av det og er lite effektiv? 

Hilsen frustrert student😕

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tvinger meg selv til å jobbe i 10 minutter. Bare 10 små minutter. Det greier alle. Sier at etter 10 minutter kan jeg gjøre hva jeg vil resten av dagen. Men da er jeg som regel kommet så godt inn i arbeidsmodus at det automatisk blir noen timer jobbing.

Anonymkode: f1c74...465

• Liker 5
Skrevet

Kosthold er viktig for å holde seg klar i hodet og ha energi. Ikke spis junk i hverdagene. Mange føler seg fristet til å motivere seg selv med sjokolade eller sukkerdrikker for å få ting gjort, men på sikt blir du bare sløvere og mer tiltaksløs av den type mat og drikke. 

Kaffe kan i noen tilfeller gjøre en mer sløv, forsøk leve 2 uker uten og se hvordan det er (de første 2-3 dagene uten kan du merke abstinenser og føle deg dårlig)

Å trene litt innimellom er viktig for at kroppen skal fungere bra og det kan føre til at du blir mer klar i hodet. Å løpe 10 minutter er bedre enn å ta en slapp gåtur. Å gjøre intens styrke i 10 minutter er bedre enn å gjøre slapp styrke i en time. 

Det jeg ville gjort nå var å ta en løpetur på 10min, evt dusje, slappe av med en kopp te (uten sukker eller søtning). Om du skal spise, spis noe med mye grønnsaker, enten rå eller kokt. Ikke spis noe ferdiglagd eller noe med prosessert hvete. Ikke pasta, boller, posemat som sauser eller supper, burgere eller den slags. Om du er normalvektig kan du faste en 5-7 timer, noen ganger klarner hodet av det fordi kroppen kvitter seg med det du har spist tidligere som har "clogged the system". Ikke bokstavlig talt, men noen ganger fungerer man bedre når kroppen er helt ferdig med det siste junket du spiste. 

Anonymkode: fae36...016

• Liker 1
Gjest Amaryllish
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tvinger meg selv til å jobbe i 10 minutter. Bare 10 små minutter. Det greier alle. Sier at etter 10 minutter kan jeg gjøre hva jeg vil resten av dagen. Men da er jeg som regel kommet så godt inn i arbeidsmodus at det automatisk blir noen timer jobbing.

Lurt! Jeg pleier også å gjøre dette, men de oppgavene jeg hadde planer om å løse i dag, (tidligere eksamensoppgaver) krever så mye tenking og idag bare vil ikke hodet.. 

Skrevet

Om du er normalvektig kan du faste en 5-7 timer, noen ganger klarner hodet av det fordi kroppen kvitter seg med det du har spist tidligere som har "clogged the system". Ikke bokstavlig talt, men noen ganger fungerer man bedre når kroppen er helt ferdig med det siste junket du spiste. 

Grunnen til at man blir klarer i hodet av å faste er vel at kroppen ikke bruker en masse energi på andre prosesser (som settes igang når man spiser), og kan dermed fokusere fullt og helt på mentale prosesser.

Gjest Amaryllish
Skrevet

Kosthold er viktig for å holde seg klar i hodet og ha energi. Ikke spis junk i hverdagene. Mange føler seg fristet til å motivere seg selv med sjokolade eller sukkerdrikker for å få ting gjort, men på sikt blir du bare sløvere og mer tiltaksløs av den type mat og drikke. 

Kaffe kan i noen tilfeller gjøre en mer sløv, forsøk leve 2 uker uten og se hvordan det er (de første 2-3 dagene uten kan du merke abstinenser og føle deg dårlig)

Å trene litt innimellom er viktig for at kroppen skal fungere bra og det kan føre til at du blir mer klar i hodet. Å løpe 10 minutter er bedre enn å ta en slapp gåtur. Å gjøre intens styrke i 10 minutter er bedre enn å gjøre slapp styrke i en time. 

Det jeg ville gjort nå var å ta en løpetur på 10min, evt dusje, slappe av med en kopp te (uten sukker eller søtning). Om du skal spise, spis noe med mye grønnsaker, enten rå eller kokt. Ikke spis noe ferdiglagd eller noe med prosessert hvete. Ikke pasta, boller, posemat som sauser eller supper, burgere eller den slags. Om du er normalvektig kan du faste en 5-7 timer, noen ganger klarner hodet av det fordi kroppen kvitter seg med det du har spist tidligere som har "clogged the system". Ikke bokstavlig talt, men noen ganger fungerer man bedre når kroppen er helt ferdig med det siste junket du spiste. 

Anonymkode: fae36...016

Takk for godt svar! 

Jeg er normalvektig og trener mye, men spiste faktisk indisk og mye annet godt i går, aldri tenkt på sammenhengen. Det skal jeg begynne å være obs på nå, spesielt før eksamen! 

Skrevet

Les dagsaktuelle nyheter innenfor feltet, les caser, slå opp småting som du "alltid" har lurt på. Bla litt i ei bok og les etter innfallsmetoden. Eller vask bad, rydd klesskap eller vask klær 🙊 

Jeg studerte et helsefag, og de dagene hvor alt var håpløst så jeg Pinlige sykdommer 😛 Eller andre "medisinske" program. Og sånn egentlig så har jeg hatt vel så god bruk for noen av casene jeg så på YouTube som de jeg leste i pensum 🤭 

Anonymkode: 1cf74...edc

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les dagsaktuelle nyheter innenfor feltet, les caser, slå opp småting som du "alltid" har lurt på. Bla litt i ei bok og les etter innfallsmetoden. Eller vask bad, rydd klesskap eller vask klær 🙊 

Jeg studerte et helsefag, og de dagene hvor alt var håpløst så jeg Pinlige sykdommer 😛 Eller andre "medisinske" program. Og sånn egentlig så har jeg hatt vel så god bruk for noen av casene jeg så på YouTube som de jeg leste i pensum 🤭 

Anonymkode: 1cf74...edc

Så smart! 🤩 dette skal jeg gjøre neste gang! Våkner opp med nytt mot i dag, og håper dagen blir annerledes enn i går💪🏻

Anonymkode: 2c864...6b0

• Liker 1
Gjest Amaryllish
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så smart! 🤩 dette skal jeg gjøre neste gang! Våkner opp med nytt mot i dag, og håper dagen blir annerledes enn i går💪🏻

Anonymkode: 2c864...6b0

Kom nær anonym🤪

Skrevet

Del det opp i blokker, jobb først 10-15min. Så liten pause, start opp igjen. La neste bli 30min, bruk 30min som tid....så pause etter hver 30min.

Mat er viktig, og søvn!! Prioriter dette 100%, du er jo student! Så dropp alt som fucker opp studiet ditt, som party og alkohol...

Anonymkode: 3f4d8...dec

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Del det opp i blokker, jobb først 10-15min. Så liten pause, start opp igjen. La neste bli 30min, bruk 30min som tid....så pause etter hver 30min.

Dette fungerer nok ikke for alle, og i hvert fall ikke for meg. Er jeg først i "bobla" så blir jeg der, skulle jeg tatt pauser hele tiden hadde det bare blitt tull. 

Skrevet

Jeg tar dagen fri, jeg. Man trenger fridager også. Gjør noe du har lyst til. Kos deg med god samvittighet. Så er du back om track dagen etter.

Anonymkode: 11b2d...baf

• Liker 1
Skrevet

Pleier bare å gi lang F, jeg, og slappe av resten av dagen. Det trengs for å lade opp til neste dag eller dagen etter igjen. Viktig å bare chill the F down, mate ! Aight, mate? :)

Setter på Netflix, noe morsomt å se på (komedie), så ler jeg som F hele dagen. God "medisin" det der.

Anonymkode: ce27c...377

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar meg gjerne fri en dag eller to i perioder hvor all motivasjon er borte. Til gjengjeld kan jeg fort sitte i til sent på kveld/natt i andre perioder. Og er gjerne på skolen i helgene.

Har bare funnet ut at jeg må utnytte periodene hvor motivasjonen er der til det fulle. Så kan jeg heller sluntre litt unna de dagene hvor jeg føler meg helt utenfor.

Har gjerne ett par sånne dager hver 3.uke... Og de to siste dagene har faktisk vært litt sånn. I går sov jeg/lå i senga til klokka 16 enda jeg la meg før 22 kvelden før. Helt borte. I dag har jeg sløvet frem til nå, men tenker å sette meg ned å jobbe i en halvtime fra klokka 12 (sier en halvtime for å ikke skremme meg selv, men det bruker stort sett å bli en del timer ut av det, skolearbeid kan jo ofte plutselig bli litt spennende når man har kommet seg over den første kneika med å starte).

Skrevet

Ikke rart mange blir "syke" etter studier når de må begynner i full jobb..(økende andel trygdede...).

Å jobbe fulltid med alt i tillegg gjør studier til barnemat i lengden.. 

Tenk over dette: Studier er noen få år, jobb er noe du skal ha i maaaaange år... Så om du gjør det bra nå blir det lettere fremover.

"Eyes on the price!!"

Anonymkode: 45803...d7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...