AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #1 Skrevet 14. oktober 2019 Jeg lurer på hva som egentlig er forskjellen mellom diagnose og sykdom? Eller er det egentlig det samme? Takker på forhånd 🙂 Anonymkode: 68dfb...75b
Purple_Pixiedust Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 En diagnose er en beskrivelse av en gitt tilstand, men en diagnose trenger ikke være en sykdom. 1
Ullvott Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 Svaret på det siste spørsmålet ditt er både ja og nei. Diagnose kan være både navnet på en sykdom og beskrivelse av en plage som sykdommen medfører. https://sml.snl.no/diagnose
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 Forskjellen er at man kan ha en udiagnostisert sykdom, men ikke en udiagnostisert diagnose. Anonymkode: a7133...0b2 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 50 minutter siden, Purple_Pixiedust skrev: En diagnose er en beskrivelse av en gitt tilstand, men en diagnose trenger ikke være en sykdom. Nevn en diagnose som ikke er en sykdom Anonymkode: 21388...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #6 Skrevet 14. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevn en diagnose som ikke er en sykdom Anonymkode: 21388...6eb asperger Anonymkode: a2fdf...a8a 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nevn en diagnose som ikke er en sykdom Anonymkode: 21388...6eb Adhd? Anonymkode: 840e1...ede 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #8 Skrevet 14. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Adhd? Anonymkode: 840e1...ede 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: asperger Anonymkode: a2fdf...a8a Dere kategoriserer det som en lidelse fremfor sykdom? Hva er definisjonen på en lidelse? Er det slik at de med ADHD/ADD og Asperger har et behandlingsopplegg, tilrettelegging i hverdagen som de uten lidelse og sykdom har? Anonymkode: 21388...6eb
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #9 Skrevet 14. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Dere kategoriserer det som en lidelse fremfor sykdom? Hva er definisjonen på en lidelse? Er det slik at de med ADHD/ADD og Asperger har et behandlingsopplegg, tilrettelegging i hverdagen som de uten lidelse og sykdom har? Anonymkode: 21388...6eb Eller kanskje dere bruker begrepet "tilstand"... Annet? Anonymkode: 21388...6eb
solmåneogstjerner Skrevet 14. oktober 2019 #10 Skrevet 14. oktober 2019 Skader gir også en diagnose. F eks benbrudd er en diagnose men ikke en sykdom. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #11 Skrevet 14. oktober 2019 8 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Skader gir også en diagnose. F eks benbrudd er en diagnose men ikke en sykdom. Åh.... Vel, la oss begynne forfra. Hva er sykdom? Hva betyr sykdom? Hva betyr lege? Hva gjør en lege? Brekker jeg foten, la oss si leggbeinet. Det blir tatt røntgen/mr - en doktor ser på bildene, gir en diagnose.. Diagnose: #brekkis-leggis" Hva gjør så legen - igangsetter han/hun en behandling, "leger" han skaden, altså diagnosen? Hvordan kan det da ha seg at bruddet ikke er en sykdom, for hva gjør en lege, hva betyr lege, hva er en sykdom? Jeg vet ikke, synes det bare høres rart ut at så lenge det skal leges med hjelp av helsevesenet, av leger eller psykologer, eller andre som har utdannelse i dette faget, så utelukker man at det skal være en sykdom? Anonymkode: 21388...6eb
Gjest theTitanic Skrevet 14. oktober 2019 #12 Skrevet 14. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kategoriserer det som en lidelse fremfor sykdom? Hva er definisjonen på en lidelse? Er det slik at de med ADHD/ADD og Asperger har et behandlingsopplegg, tilrettelegging i hverdagen som de uten lidelse og sykdom har? Anonymkode: 21388...6eb Man MÅ ikke ha hverken behandlingsopplegg eller tilrettelegging. Noen lever fint med det eller tilpasser selv på et vis. En diagnose er en tilstand. En tilstand trenger ikke være en sykdom. Det er kanskje en grunn til at man sier psykiske lidelser og ikke psykiske sykdommer. Diagnose, lidelse og sykdom er ikke det samme men mange ting kan være to eller tre av alternativene. Mange utviklingsforstyrrelser er diagnostisert. Men de er ikke sykdommer. Jeg anser ikke personlighetsforstyrrelser for å være sykdom, men lidelser. Den forårsaker lidelse til personen som har den. Man er ikke syk. Oppvekst og miljø påvirket utviklingen til å avvike fra normalen og forårsaker vanskeligheter. Kreft er sykdom. Brudd er skade og ikke sykdom. En blind er ikke syk. Det trenger ikke forårsake lidelse. Men det er et handicap. Sykdom kan forårsake blindhet. Skal vi tenke at forskjellen på sykdom, skade, lidelse og diagnose ligger i hvordan de oppstod? For noen ting kan ligge genetisk for noen men kan oppstå pga skade for andre. Noen ting er ingen av delene men et fenomen. Hva tenker vi om det? Og hva er forskjellen på disse tingene og et syndrom? Og hva er det å bare ha en tilstand? Gruble, gruble...
Angelheart2 Skrevet 14. oktober 2019 #13 Skrevet 14. oktober 2019 I NAV-systemet, for eksempel, snakker man om "sykdom, skade eller lyte". Alle disse begrepene har diverse diagnoser, selv om ikke alt er sykdom. Som theTitanic skriver over her, så er det flere former for skader (benbrudd, leddbåndskade osv) og flere former for "lyte" (eller handicap, som vi også kan kalle det) som f.eks Down syndrom, blindhet, døvhet, amputasjon osv. Graviditet er også en diagnose, selv om man selvsagt ikke har en sykdom som gravid. Det finnes også diagnoser som gjelder sosiale årsaker, som f.eks økonomiske årsaker, såkalte Z-diagnoser, som ikke gir rett til sykepenger, for eksempel. 2
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #14 Skrevet 14. oktober 2019 Dysleksi er jo også en diagnose. Men man er jo ikke syk. Man får ikke behandling, og man lever jo fint med det resten av livet. Anonymkode: 31c36...c21
Gjest theTitanic Skrevet 14. oktober 2019 #15 Skrevet 14. oktober 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åh.... Vel, la oss begynne forfra. Hva er sykdom? Hva betyr sykdom? Hva betyr lege? Hva gjør en lege? Brekker jeg foten, la oss si leggbeinet. Det blir tatt røntgen/mr - en doktor ser på bildene, gir en diagnose.. Diagnose: #brekkis-leggis" Hva gjør så legen - igangsetter han/hun en behandling, "leger" han skaden, altså diagnosen? Hvordan kan det da ha seg at bruddet ikke er en sykdom, for hva gjør en lege, hva betyr lege, hva er en sykdom? Jeg vet ikke, synes det bare høres rart ut at så lenge det skal leges med hjelp av helsevesenet, av leger eller psykologer, eller andre som har utdannelse i dette faget, så utelukker man at det skal være en sykdom? Anonymkode: 21388...6eb Nei, å få hjelp av fagpersonell avgjør ikke om det er en sykdom. Syk er syk. Ikke alt kan leges. Noe er bare slik. Å diagnostisere deg med brekt leggben betyr at noen har kartlagt hva som er i veien. Når legen sender papiret med diagnose på videre så kan andre raskt tenke at du ikke kan jobbe som anleggsarbeider og trenger sykmelding, eller de kan tenke at du fint kan fortsette jobben din på kontor. Å diagnostisere er nødvendig så vi slipper å bruke en halvtime til å forklare symptomene til hver eneste person dette berører. Diagnostisering fører også til at det kan jobbes til å finne ut årsaker til hvorfor spesifikke ting blir som de blir. Å få en diagnose betyr ikke automatisk at livet ditt begrenses. Diagnoser går desverre rett til hodet på enkelte og de "blir" sine diagnoser og sykeliggjør seg selv fordi fokuset henger på begrensningen og ikke på videre utvikling. Andre har stort behov for å snakke med andre med samme diagnose for å føle seg bedre. For å ikke føle seg så annerledes. Og for å kjenne på at dette er helt greit. For vi påvirkes jo av samfunnets syn på oss selv og samfunnets syn på de enkelte diagnoser. Dette hemmer oss i å være oss selv fullt ut.
Gjest theTitanic Skrevet 14. oktober 2019 #16 Skrevet 14. oktober 2019 4 minutter siden, Angelheart2 skrev: I NAV-systemet, for eksempel, snakker man om "sykdom, skade eller lyte". Alle disse begrepene har diverse diagnoser, selv om ikke alt er sykdom. Som theTitanic skriver over her, så er det flere former for skader (benbrudd, leddbåndskade osv) og flere former for "lyte" (eller handicap, som vi også kan kalle det) som f.eks Down syndrom, blindhet, døvhet, amputasjon osv. Graviditet er også en diagnose, selv om man selvsagt ikke har en sykdom som gravid. Det finnes også diagnoser som gjelder sosiale årsaker, som f.eks økonomiske årsaker, såkalte Z-diagnoser, som ikke gir rett til sykepenger, for eksempel. Riktig. Og z diagnoser er også viktige. Jeg skjønner at du ikke får til å prestere 100% på jobben din om du har fire småbarn, derav ett er kronisk syk, du knapt har penger til nok mat og bekymrer deg over dette, en mann som er alkoholiker og en mor som kjefter på deg, og forteller deg at du ikke gjør nok med hus og barn. Diagnosen kan gi sykmelding for at du skulle komme deg. Diagnosen kan opplyse noen om at du nå har for mye og at du burde fått avlastningshjem halve tiden til det syke barnet, at alkoholikeren er en byrde og burde sendes på rehab og du bør opplyses om å be din mor holde munn med klagingen og heller bruke energien på å hjelpe til fremfor å gnage. Noen må desverre stadig gni inn hva andre gjør feil og det er utelukkende en belastning. Kanskje bør du også opplyses om hvilke energi og tidstyver som er unødvendige i hverdagen. Må skjortene og sengetøyet strykes? Nei. Kjøp strykefritt og ta deg heller en kaffekopp. Så får du mulighet til å ta jobben og mestre hjemmesituasjonen.
Gjest theTitanic Skrevet 14. oktober 2019 #17 Skrevet 14. oktober 2019 Leste nå at z diagnoser ikke gir rett til sykepenger lenger. Det visste jeg ikke.
Gjest Lama_Drama Skrevet 14. oktober 2019 #18 Skrevet 14. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nevn en diagnose som ikke er en sykdom Anonymkode: 21388...6eb Foreksempel diverse syndrom.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #19 Skrevet 14. oktober 2019 41 minutter siden, theTitanic skrev: Man MÅ ikke ha hverken behandlingsopplegg eller tilrettelegging. Noen lever fint med det eller tilpasser selv på et vis. En diagnose er en tilstand. En tilstand trenger ikke være en sykdom. Det er kanskje en grunn til at man sier psykiske lidelser og ikke psykiske sykdommer. Diagnose, lidelse og sykdom er ikke det samme men mange ting kan være to eller tre av alternativene. Mange utviklingsforstyrrelser er diagnostisert. Men de er ikke sykdommer. Jeg anser ikke personlighetsforstyrrelser for å være sykdom, men lidelser. Den forårsaker lidelse til personen som har den. Man er ikke syk. Oppvekst og miljø påvirket utviklingen til å avvike fra normalen og forårsaker vanskeligheter. Kreft er sykdom. Brudd er skade og ikke sykdom. En blind er ikke syk. Det trenger ikke forårsake lidelse. Men det er et handicap. Sykdom kan forårsake blindhet. Skal vi tenke at forskjellen på sykdom, skade, lidelse og diagnose ligger i hvordan de oppstod? For noen ting kan ligge genetisk for noen men kan oppstå pga skade for andre. Noen ting er ingen av delene men et fenomen. Hva tenker vi om det? Og hva er forskjellen på disse tingene og et syndrom? Og hva er det å bare ha en tilstand? Gruble, gruble... Jeg er enig med deg i det meste her, annet enn litt usikker på om personlighetsforstyrrelse ikke regnes som sykdom? Altså. Jeg er jo psykisk syk. Jeg har en av flere psykiske lidelser som er personlighetsforstyrrelse, og denne gjør meg psykisk syk. Blir det mer rett å si da? At konsekvensene av min(e) psykiske lidelse er at jeg blir psykisk syk? Med stadige depresjoner, angst og alt slikt? Altså jeg er jo ikke psykisk frisk. Så langt i fra. Vil ikke det da si at jeg har en sykdom? Diagnosene mine som er Asperger syndrom, personlighetsforstyrrelser, traumelidelse og et par andre er kanskje ikke klassifisert som sykdom, men lidelsene jeg har av alt dette gjør meg totalt sett syk. Jeg vet ikke jeg jeg. Haha jeg ble veldig forvirret nå. Anonymkode: d0df1...399
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #20 Skrevet 14. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nevn en diagnose som ikke er en sykdom Anonymkode: 21388...6eb Adhd, Asperger syndrom blant annet som alt er nevnt. Så er jo sorg en diagnose tror jeg også. Hvis man mister sin ektefelle for eksempel så tror jeg det at man sørger og ikke kan jobbe har sin egen diagnosekode. Et kutt i fingeren er jo ingen sykdom det heller, men man får jo en diagnose når man kommer inn for å sy. Listen er lang egentlig. Kroppen er jo ikke syk selv om man har fått en fysisk skade. Anonymkode: d0df1...399
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå