Gå til innhold

Noen som har erfaring med behandlingssenter innen psykiatri? (Friskstiftelsen, Viken, Skjelfoss, Fekjær eller andre)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med behandlingssenter innen psykiatri? Tenker da på plasser som Friskstiftelsen, Viken, Skjelfoss, Fekjær, Modum eller andre? Hvordan var oppholdet og behandlingsopplegget? Hva er dine tanker rundt det, hjalp det deg, var du fornøyd o.l? Var det stor overgang å komme hjem igjen til egen bolig? Ellers annet det kan være greit å vite for noen som vurderer dette?

Ønsker også gjerne andres tanker rundt det å få behandling mens man er innlagt i forhold til å være hjemme i egen bolig og få tett oppfølging der? Hva er egentlig best og hva er de positive og negative sidene? Jeg er veldig usikker på om det beste for meg vil være å søke meg inn på et behandlingssenter slik at jeg kan få mest mulig effektiv behandling og tett oppfølging eller om jeg heller burde satse på å få tettere oppfølging hjemme og prøve å finne tilrettelagt jobb eller aktivitet jeg kan delta på? Hva tenker dere?

Kan skrive litt om meg og min situasjon om det skulle være aktuelt å vite noe om:
Jeg har vert psykisk syk de siste 5 årene og har i perioder vert veldig dårlig. Er nå diagnostisert med bipolar lidelse og har schizofreni som tidligere diagnose. Sliter i tillegg til det som følger med bipolar diagnosen med en del ting som kan knyttes til personlighetsforstyrrelse unnvikende/borderline selv om jeg ikke har fått diagnosen(e), spesielt da manglende identitet, dårlig impulskontroll, lav selvfølelse, generell frykt.

Har tidligere hatt tett oppfølging hjemme og ellers kortere og lengre innleggelser på akuttavdeling og DPS. Akkurat nå studerer jeg og har jeg bare samtaler med psykiater en gang i uken. Men har egentlig kommet frem til at jeg må/burde slutte på studiet, både for min egen del men også fordi jeg tenker at jeg må bli friskere og jobbe mer med meg selv og problemene jeg har før jeg kan gå ut i praksis i studiet eller jobbe i yrket. 

Jeg har heller egentlig ikke fått noen behandling i den tiden jeg har vert i psykiatrien da det har mest vert fokus på utredning og å håndtere akutte kriser mest effektivt med tanken om at jeg kunne begynne i behandling senere når jeg var mer stabil og mottakelig. Men så har det aldri blitt til at jeg har fått startet opp med behandling ordentlig, så jeg tenker at jeg har egentlig mye jeg må få på plass før det blir aktuelt med utdanning eller full jobb.

Anonymkode: e6ea9...a0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? 

Gjest førstedamen
Skrevet

Har vært på viken. Fikk bare kartleggingsopphold, da de mente jeg ikke trengte mer enn det, ettersom jeg har vært i behandling på dps og har god innsikt i min situasjon. Jeg fikk mye ut av bare de tre ukene. Det er nå 2 år siden jeg var der, og i dag er jeg helt frisk om man kan si det om psykisk sykdom. 

Trengte aldri mer behagelig etter oppholdet heller, men det kan jo være tilfeldig. Jeg drev mye med selvhjelp i tillegg. 

Var på traume teamet, synes man får veldig god oppfølging man har både enkelt timer og gruppe timer. Du har også flere behandlere og ikke bare en. Dette tror jeg er viktig både ift diagnosering og behandling. 

Spørr om du lurer på noe spesifikt 😊

Skrevet
På 16.10.2019 den 9.40, førstedamen skrev:

Har vært på viken. Fikk bare kartleggingsopphold, da de mente jeg ikke trengte mer enn det, ettersom jeg har vært i behandling på dps og har god innsikt i min situasjon. Jeg fikk mye ut av bare de tre ukene. Det er nå 2 år siden jeg var der, og i dag er jeg helt frisk om man kan si det om psykisk sykdom. 

Trengte aldri mer behagelig etter oppholdet heller, men det kan jo være tilfeldig. Jeg drev mye med selvhjelp i tillegg. 

Var på traume teamet, synes man får veldig god oppfølging man har både enkelt timer og gruppe timer. Du har også flere behandlere og ikke bare en. Dette tror jeg er viktig både ift diagnosering og behandling. 

Spørr om du lurer på noe spesifikt 😊

Så bra at du fikk nytte av oppholdet. Har ett par spørsmål: Gikk det lang tid fra søknaden ble sendt til du fikk opphold der? Hvilket inntrykk fikk du av behandlerne? Hvor mange pasienter var der? Hvordan var tilbudet om aktiviteter o.l utenom behandling? Hvordan var maten, lokalene og rommet du fikk? Hvordan så dagene ut, var det f.eks behandling hver dag, faste måltider, andre oppsatte aktiviteter?

Gjest førstedamen
Skrevet
På 17.10.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Så bra at du fikk nytte av oppholdet. Har ett par spørsmål: Gikk det lang tid fra søknaden ble sendt til du fikk opphold der? Hvilket inntrykk fikk du av behandlerne? Hvor mange pasienter var der? Hvordan var tilbudet om aktiviteter o.l utenom behandling? Hvordan var maten, lokalene og rommet du fikk? Hvordan så dagene ut, var det f.eks behandling hver dag, faste måltider, andre oppsatte aktiviteter?

Tok 4 til 5 måneder fra søknaden ble Sent til jeg fikk plass. 

Jeg synes behandlerene var veldig dyktige. Man har et team med mange behandlere man jobber med. Mitt team var en psykiater, en psykolog, en miljøarbeider og to leger. 

Det var en del pasienter der når jeg var lagt inn. Tror de fleste rommene var i bruk, alle har enerom med eget bad. 

Det er badebasseng, hall til trenings aktiviteter i gruppe eller alene, turer utendørs, og kunst timer i forbindelse med behandlingen. Ble mye tv titting i tv stua om kveldene. Ble også godt kjent med andre pasienter. 

Lokalene er fantastisk, og rommene er flotte. Veldig enkel stil, men alt er helt nytt. Fancy bad osv og fantastisk utsikt fra rommet.. Maten er nydelig, de har egne kokker. Det kan ikke sammenlignes med mat på sykehus eller lignende instanser. Det er faste måltider hver dag ja. 

Mwn har stort sett behandling hver dag, med fri i helgene. Turdag 2 dager i uken. Og man oppfordres til å bruke uteområder alene også (grillhytte I nærområdet osv). 

Det er et ganske avslappende opplegg men det skal det være, fordi om man er stresset pga fulle dager og for mye å gjøre får man ikke tid til å tenke gjennom ting og kjenne på følelser. Jeg er veldig fornøyd, lærte mye om meg selv. Idag er jeg nesten helt symptomfri, og mye av det er grunnet oppholdet. 

Men om du ikke ønsker å bli frisk er det ingen vits i, de pasientene har ofte dårlig utbytte av behandlingen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...