AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #21 Skrevet 14. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du later til å kunne dette. Har et spørsmål. Er ur... det samme som aboriginer? Tidligere trodde jeg det var et navn på et folkeslag, men det ser ut til å bety opphav, det opprinnelige det også. Anonymkode: ac83c...8ae Det er ganske opplagt at jeg siterte en artikkel. Anonymkode: 34931...b06
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #22 Skrevet 14. oktober 2019 Kan man ikke se på de som begge deler? Samer OG nordmenn? Anonymkode: 59eb8...13d 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #23 Skrevet 14. oktober 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Integrering? Det er samene som er urbefolkningen, og det blir derfor helt feil å sammenligne samer med innvandrere, to helt forskjellige ting. Jeg er for eksempel skeptisk til den masseinnvandringen vi har, samtidig som jeg støtter samenes rettigheter som urbefolkning. Samene har helt andre rettigheter som urbefolkning. Anonymkode: 88e7b...357 Det blir feil å si at samene har rettigheter for det det er kunne fjellsamene som har rettigheter, sjøsamene har ikke noen flere rettigheter enn "vanlige nordmenn". Anonymkode: c281e...84a
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #24 Skrevet 14. oktober 2019 53 minutter siden, AnonymBruker said: Det er ganske opplagt at jeg siterte en artikkel. Anonymkode: 34931...b06 Ja, men ser ikke noe om aboriginer der. Anonymkode: ac83c...8ae
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #25 Skrevet 14. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Integrering? Det er samene som er urbefolkningen, og det blir derfor helt feil å sammenligne samer med innvandrere, to helt forskjellige ting. Jeg er for eksempel skeptisk til den masseinnvandringen vi har, samtidig som jeg støtter samenes rettigheter som urbefolkning. Samene har helt andre rettigheter som urbefolkning. Anonymkode: 88e7b...357 Om etniske nordmenn blir en minoritet. Bør vi få spesielle rettigheter som urfolk. Vikingene i Tønsberg bodde der tidligere enn samene som bosatte seg i nord. Så formelt sett var nordmenn tidligere ute innenfor det som idag er der Norge. jeg er faktisk 1/64 del same :-) var ei samisk dame på 1600 tallet som spredte sine gener Anonymkode: a349b...2fa
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #26 Skrevet 15. oktober 2019 Sitat Det finnes ingen generell, internasjonalt akseptert definisjon av begrepet urfolk. Vanlige kjennetegn for urfolk er at de ikke er det dominerende folket i det større samfunnet de er en del av, og at de har bodd i områdene fra langt tilbake og før statens grenser ble fastlagt. Urfolk har også som regel en egenartet kultur basert på naturressursene, og de skiller seg sosialt, kulturelt og/eller språklig fra den dominerende befolkningen. ILO-konvensjon nr. 169 om urfolk og stammefolk i selvstendige stater, som Norge ratifiserte i 1990, definerer urfolk på følgende måte i artikkel 1 nr. 1 b. ”Folk i selvstendige stater som er ansett som opprinnelige fordi de nedstammer fra de folk som bebodde landet eller en geografisk region som landet hører til da erobring eller kolonisering fant sted eller da de nåværende statsgrenser ble fastlagt, og som - uansett deres rettslige stilling - har beholdt alle eller noen av sine egne sosiale, økonomiske, kulturelle og politiske institusjoner.” I Norge er det klart at samene fyller vilkårene i denne definisjonen. I Høyesteretts dom i Selbusaken av 21.6.2001 uttales det at ILO-konvensjon nr. 169, art. 1 nr. 1 b, utvilsomt gir samene status som urfolk i Norge, også i det sørsamiske området. En misforståelse som av og til dukker opp i debatten om samenes rettigheter til grunn og naturressurser i Norge er at betegnelsen ”urfolk” i folkerettslig forstand betyr at vedkommende folk må ha vært de første menneskene på stedet, og at dette arkeologiske eller kulturhistoriske spørsmål er avgjørende for hvem som i dag har rett til hva. Dette er ikke riktig. I henhold til ILO-konvensjon nr. 169 er det sentrale om noen nåværende gruppe har en tilknytning til et bestemt område fra før de nåværende statsgrenser ble etablert i det aktuelle området. Det rettslig relevante er derfor hva som har skjedd fra i dag og tilbake til 1600/1700-tallet, og ikke om det er noen forbindelse mellom steinalderfolket for 10 000 år siden og dagens folkegrupper. Også i norsk tingsrett er det forholdene de siste hundre årene som er av betydning for hvilke rettigheter som foreligger. Tingsrettslige prinsipper kan ha like stor betydning for samenes rettigheter til land og naturressurser som folkerettslige regler. I de to sentrale høyesterettsdommene om samiske rettigheter fra 2001 – Selbusaken og Svartskogensaken – som gjaldt henholdsvis spørsmålet om beiterettigheter for rein og rettigheter til et utmarksområde i Manndalen i Kåfjord, var det alders tids bruk som var det rettslige grunnlaget det ble bygget på. Et fellestrekk i mange urfolks historie er at deres kultur tidligere har vært forsøkt undertrykt fra sentrale myndigheters side, og at urfolkene har vært utsatt for langvarig assimilasjonspolitikk. Dette har også vært situasjonen overfor samene i Norge. På 1800-tallet ble samene gjerne definert som et fremmed folkeslag - ofte karakterisert som usiviliserte, ville nomader, og rasistiske holdninger og forestillinger om rasehierarki var med på å prege den politikken som ble ført av offentlige myndigheter. Selv om politikken preget av diskriminering og assimilering er avsluttet, så kan ettervirkningene i form av nedvurderende holdninger og manglende anerkjennelse av språk og kultur sitte i lenge. Dette gjør at det kan være nødvendig med aktive handlinger for å reparere noen av de skadene som kultur og språk er påført, og å legge grunnlaget for en revitalisering. I mange tilfeller vil ikke en formell likebehandling være tilstrekkelig for at personer fra minoriteter skal oppnå de samme rettighetene, og de samme premissene og vilkårene som majoriteten eller den dominerende gruppen i en stat. Skal reell likeverdighet oppnås må positive særtiltak iverksettes. Dette vil for eksempel kunne dreie seg om særskilt språkopplæring eller kulturelle tiltak. I løpet av de siste tiårene har urfolks rettigheter i økende grad blitt satt på dagsorden både internasjonalt og i Norge, og det har kommet en rekke lovbestemmelser og internasjonale konvensjoner av betydning for samenes rettigheter. Den prinsipielle likeverdigheten mellom nordmenn og samer er slått fast i Grunnlovens § 108 hvor det står at: ”Det paaligger Statens Myndigheter at lægge Forholdene til Rette for at den samiske Folkegruppe kan sikre og udvikle sit Sprog, sin Kultur og sit Samfundsliv.” Lovbestemmelser som skal sikre samisk språk, kultur og samfunnsliv finnes også blant annet i sameloven, menneskerettsloven, opplæringsloven og reindriftsloven. Av internasjonale konvensjoner som Norge er forpliktet av, er ILO-konvensjon nr. 169 sentral. Dette er den eneste konvensjonen som kun omhandler urfolks rettigheter. Samene er imidlertid også en etnisk, kulturell og språklig minoritet. Konvensjoner som omhandler minoriteters rettigheter, vil derfor også kunne ha betydning for samene. De viktigste konvensjonsbestemmelsene som gjelder minoriteter, er FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter artikkel 27, Europarådets pakt for regions- eller minoritetsspråk og Europarådets rammekonvensjon om vern av nasjonale minoriteter. I tillegg gir FNs rasediskrimineringskonvensjon og bestemmelser om diskriminering i andre konvensjoner et vern mot usaklig forskjellsbehandling, blant annet på grunnlag av etnisitet. Felles for alle de nevnte konvensjonene er at de også kan forplikte statene til å sette i verk positive tiltak for å oppnå reell likebehandling. Det som skiller urfolk fra de nasjonale minoritetene, og urfolkskonvensjonen fra de øvrige konvensjonene som beskytter minoritetene, er i hovedsak urfolks tilknytning til deres tradisjonelle landområder. Det er vesentlig for at samene skal kunne bevare sin kultur at de får muligheten til å bevare tilknytningen til landområdene. Hensikten med disse rettighetsbestemmelsene er å sikre at det som er unikt for den samiske folkegruppen, slik som språk og kultur, skal kunne sikres og utvikles videre på samenes egne premisser. Det er en klar målsetting at Norge skal oppfylle alle sine nasjonale og internasjonale rettslige forpliktelser i forhold til den samiske befolkningen. Disse forpliktelsene utgjør derfor det viktigste grunnlaget for regjeringens samepolitikk. Videre, i Norge finnes det flere etnisiteter. Rom, nordmenn, kvener, jøder, samer, pakistanere, persere, somaliere +++ Kaller man samer for nordmenn, så må alle jøder, rom og kvener +++ også kunne skifte etnisitet til å bli nordmenn. Det er biologisk og fysisk umulig å skifte etnisitet. Med unntak av nordmenn har de andre sin egen etnisitet pluss statsborgerskap. Anonymkode: 95d6e...47e 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #27 Skrevet 15. oktober 2019 20 minutter siden, AnonymBruker said: Kaller man samer for nordmenn, så må alle jøder, rom og kvener +++ også kunne skifte etnisitet til å bli nordmenn. Anonymkode: 95d6e...47e Så man kan ikke være både same og nordmann? Anonymkode: 5b491...656
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #28 Skrevet 15. oktober 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så man kan ikke være både same og nordmann? Anonymkode: 5b491...656 Jo såklart. Går utifra at alle samer også har norsk statsborgerskap. Dette blir for dumt. Men samer og det norrøne folket har vært her siden begynnelsen. Det var ikke jødene og romafolket, og de andre dere nevnte her som minoriteter. Anonymkode: 59eb8...13d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #29 Skrevet 15. oktober 2019 På 14.10.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev: Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom. De kom sjøveien, og sjøen har i uminnelige tider vært ferdselsåre nr. 1. Samer er innvandrere i Norge. Samisk er et finsk-ugrisk språk som tilhører den uralske språkgruppe. Samisk tilhører ikke den samme språkgruppe som det norske. Norsk språk er tidligere norrønt, og tilhører den indo-europeiske språkgruppe. Norsk språk er i samme språkgruppe som islandsk, svensk, dansk, nederlandsk, tysk, fransk, engelsk, spansk, italiensk, portugisisk osv. "At samer har fått en status som ”urfolk” i Norge, er et resultat av en politisk prosess. Svenske, finske og russiske myndigheter definerer ikke samer i deres land som deres lands ”urfolk”. Samer er ikke Norges urfolk Anonymkode: 34931...b06 Hehehe... Du siterer et leserinnlegg fra en tilfeldig skolelærer uten noen ekspertise på området og bruker det som en pålitelig kilde? Damen lager til og med sin egen definisjon av urfolk😂 Uff, du må virkelig være mer kildekritisk. Her er svaret hun fikk fra de med jusutdannelse innen området: I et leserinnlegg som ble publisert onsdag 25. juni skriver Ingrid Nordmark, at samer ikke er Norges urfolk. På regjeringens nettside, står derimot det motsatte og hennes definisjon av urfolk er en annen enn den på regjeringens nettside. – Det er så mye som er feil i det leserinnlegget og jeg reagerer på at det i det hele tatt har kommet på trykk i avisa. At hun for eksempel skriver at samene på 1800-tallet ble definert som et fremmed folkeslag er feil. Selv om noen mente det, har det ingenting å gjøre med det offisielle synet på samene, sier Susann Funderud Skogvang, førsteamanuensis ved juridisk fakultet, og leder for forskergruppe for same- og urfolksrett. https://www.itromso.no/nyheter/article9850201.ece Anonymkode: 083bf...102 4
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. oktober 2019 #30 Skrevet 15. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Videre, i Norge finnes det flere etnisiteter. Rom, nordmenn, kvener, jøder, samer, pakistanere, persere, somaliere +++ Kaller man samer for nordmenn, så må alle jøder, rom og kvener +++ også kunne skifte etnisitet til å bli nordmenn. Det er biologisk og fysisk umulig å skifte etnisitet. Med unntak av nordmenn har de andre sin egen etnisitet pluss statsborgerskap. Anonymkode: 95d6e...47e Å ha norsk statsborgerskap er jo definisjonen på å være norsk i moderne tid. Rom, kvener, jøder etc. har dessuten vært i landet så lenge at de må regnes som nordmenn på lik linje med majoritetsbefolkninga. Norske samer er både samer og nordmenn. Både samer og majoritetsnordmenn er "urbefolkning" i Norge, da det ikke kan påvises at noen av dem kom før den andre.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #31 Skrevet 15. oktober 2019 17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Å ha norsk statsborgerskap er jo definisjonen på å være norsk i moderne tid. Rom, kvener, jøder etc. har dessuten vært i landet så lenge at de må regnes som nordmenn på lik linje med majoritetsbefolkninga. Norske samer er både samer og nordmenn. Både samer og majoritetsnordmenn er "urbefolkning" i Norge, da det ikke kan påvises at noen av dem kom før den andre. Er det ikke vist at samene kom først i nord, og majoritetsnordmenne i sør og midt-norge? Vet ikke jeg , men mener jeg leste det. Anonymkode: 59eb8...13d
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #32 Skrevet 15. oktober 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke vist at samene kom først i nord, og majoritetsnordmenne i sør og midt-norge? Vet ikke jeg , men mener jeg leste det. Anonymkode: 59eb8...13d Norge ble først befolket sørfra, samene kom først i nord men da var sørkysten av Norge allerede befolket, Anonymkode: 34931...b06
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #33 Skrevet 15. oktober 2019 Det kom flere bølger med innvandring til Norge etter at isen trakk seg tilbake fra kysten, de gikk rundt isen som lå midt på landet og befolket langs kysten både sørfra og nordfra, de kom fra sør og øst. Så kom nye bølger med innvandring. Så enda noen innvandringsbølger. Både såkalte etniske nordmenn og samer er en salig miks av disse forskjellene innvandringsbølgene. https://www.nrk.no/viten/dette-var-de-forste-nordmennene-1.13858211 Anonymkode: 083bf...102
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #34 Skrevet 15. oktober 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Jo såklart. Går utifra at alle samer også har norsk statsborgerskap. Dette blir for dumt. Anonymkode: 59eb8...13d Var det jeg tenkte, så var derfor jeg forsøkte å spørre vedkommende hva h*n mente. Anonymkode: 5b491...656
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #35 Skrevet 15. oktober 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så man kan ikke være både same og nordmann? Anonymkode: 5b491...656 Da er kurdere tyrkere, indianere blir hvite amerikanere +++ Samer er en etnisitet, nordmenn er en etnisitet. Man kan dog være begge, men kun om den ene forelderen er nordmann. Jeg skifter ikke etnisitet til perser ved å flytte til Iran. Det er ikke fysisk mulig. Anonymkode: 3e272...8ec
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #36 Skrevet 15. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker said: Da er kurdere tyrkere, indianere blir hvite amerikanere +++ Samer er en etnisitet, nordmenn er en etnisitet. Man kan dog være begge, men kun om den ene forelderen er nordmann. Jeg skifter ikke etnisitet til perser ved å flytte til Iran. Det er ikke fysisk mulig. Anonymkode: 3e272...8ec Dummeste jeg har hørt. En same kan fortsatt være samisk og norsk. Akkurat som en kurder kan være både kurdisk OG tyrkisk. Eller en jøde kan være jødisk OG polsk. En kven kan være kven OG norsk. Anonymkode: 5b491...656
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 15. oktober 2019 #37 Skrevet 15. oktober 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er kurdere tyrkere, indianere blir hvite amerikanere +++ Samer er en etnisitet, nordmenn er en etnisitet. Man kan dog være begge, men kun om den ene forelderen er nordmann. Jeg skifter ikke etnisitet til perser ved å flytte til Iran. Det er ikke fysisk mulig. Anonymkode: 3e272...8ec Nordmenn og alle andre nasjonalitetsbetegnelser er ikke kun etnisiteter (som for øvrig handler om kultur, ikke gener), men også innbygger/statsborger-betegnelser. Alle som er norske statsborgere er per def nordmenn.
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #38 Skrevet 15. oktober 2019 Jeg er en norsk same. Når det står "norsk" sier det mye mer om hvor jeg bor enn kultur og etnisitet. Prater jeg med en svensk same sier jeg at jeg er fra norsk side av sapmi. Identifiserer meg ikke som nordmann akkurat. Anonymkode: ae3ad...d83 2
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #39 Skrevet 15. oktober 2019 På 14.10.2019 den 11.04, AnonymBruker skrev: Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom. De kom sjøveien, og sjøen har i uminnelige tider vært ferdselsåre nr. 1. Samer er innvandrere i Norge. Samisk er et finsk-ugrisk språk som tilhører den uralske språkgruppe. Samisk tilhører ikke den samme språkgruppe som det norske. Norsk språk er tidligere norrønt, og tilhører den indo-europeiske språkgruppe. Norsk språk er i samme språkgruppe som islandsk, svensk, dansk, nederlandsk, tysk, fransk, engelsk, spansk, italiensk, portugisisk osv. "At samer har fått en status som ”urfolk” i Norge, er et resultat av en politisk prosess. Svenske, finske og russiske myndigheter definerer ikke samer i deres land som deres lands ”urfolk”. Samer er ikke Norges urfolk Anonymkode: 34931...b06 Dette er bare tull. Dessuten var det ikke nordmenn å finne nord for Malangen før ganske ny tid heller. Der bodde det derimot mange samer. Nå er det dessverre ikke nytt at man prøver å viske ut samisk historie og de aller fleste vet utrolig lite om det. Den skoleoppgaven din er et godt bevis på ignoransen. Hvorfor er det så utrolig viktig for deg og dine meningseller om nordmenn var først eller ikke? Gjør det noe med selvfølelsen din? Er du redd for at samer skal ha rettigheter som urfolk? Svir det litt i hjertet ditt når en unge får fjernundervisning i samisk på skolen sin for eksempel? Det er nemlig ting som det som er disse "spesielle rettighetene" som det ofte siktes. Anonymkode: ae3ad...d83 5
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2019 #40 Skrevet 15. oktober 2019 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dummeste jeg har hørt. En same kan fortsatt være samisk og norsk. Akkurat som en kurder kan være både kurdisk OG tyrkisk. Eller en jøde kan være jødisk OG polsk. En kven kan være kven OG norsk. Anonymkode: 5b491...656 Ja, statsborgerskapet sier jo hva du er, men etnisiteten kan man ikke forandre. 17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Alle som er norske statsborgere er per def nordmenn. Nordmenn er et nord-germansk folkeslag med opphav i Norge som snakker det nordgermanske språket norsk og er genetisk og språklig nært beslektet med dansker, svensker, tyskere, nederlendere og andre geografisk nærliggende folkeslag. Begrepet nordmenn har samme etymologi som normannere. Ordet er ofte brukt om nordmenn både som genetisk og kulturelt definert folkegruppe i motsetning til utlendinger og norske statsborgere med minoritetsbakgrunn. Samboeren min er halvt asiat og sier han ikke er en nordmann. Han beskriver seg som asiat. Hovedsakelig fordi han ikke ser norsk ut. Samisk er et finsk-ugrisk språk som ikke tilhører den samme språkgruppe som det norske språk. Samisk tilhører den uralske språkgruppe. Samer i Norge er en folkegruppe, en nasjonal minoritet, på lik linje med andre folkegrupper her i landet som kvener/norskfinner, jøder, skogfinner, rom (sigøynere) og romanifolk/tatere. De kan ha norsk statsborgerskap, men de er ikke nordmenn. Anonymkode: 3e272...8ec 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå