Gå til innhold

Hvorfor er ikke samer nordmenn?

Anbefalte innlegg

Gjest #Rasshøl
Skrevet

Er det samer som ikke vil bli kalt norsk/nordmenn, eller er det nordmenn som ikke vil kalle samer for nordmenn? 

Jeg som er fra Oslo har alltid tenkt på samer som norske/nordmenn, fordi jeg vet at det finnes samer i Sverige og Finland, også. 

Norge er opptatt av integrering av innvandrere, men ikke av samer. 😡

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Samer er en urbefolkning, det finnes norskesamer, svenskesamer, finskesamer. Men ja, jeg har alltid sett på noeskesamer som Nordmenn.

Gjest #Rasshøl
Skrevet
2 minutter siden, Luna Llena skrev:

Samer er en urbefolkning, det finnes norskesamer, svenskesamer, finskesamer. Men ja, jeg har alltid sett på noeskesamer som Nordmenn.

Jeg også... 

Skrevet

Å være norsk er en nasjonalitet. Å være samisk er ikke en nasjonalitet. En same kan derfor være (som oftest) norsk, svensk, finsk eller russisk. 

Anonymkode: 5b491...656

• Liker 5
Gjest #Rasshøl
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å være norsk er en nasjonalitet. Å være samisk er ikke en nasjonalitet. En same kan derfor være (som oftest) norsk, svensk, finsk eller russisk. 

Det er gammeldags tenkning. Norske samer, er nordmenn. De har jo pass, førerkort og bankkort/konto, som alle oss andre. Det er til og med flere samer i Oslo og i sør, enn i Nord-Norge. 

Skrevet
1 minutt siden, #Rasshøl said:

Det er gammeldags tenkning. Norske samer, er nordmenn. De har jo pass, førerkort og bankkort/konto, som alle oss andre. 

Gammeldags tenking? Den må du nesten utdype. Jeg har norsk pass, ergo er jeg norsk. Jeg er også same, men det har ingenting med min nasjonalitet eller pass å gjøre. Jeg er derfor både norsk og samisk. 

Norske samer, er nordmenn. De har jo pass, førerkort og bankkort/konto, som alle oss andre. 

Kan du utdype hva du mener her? Hva er feil med det jeg sier? 

Det er til og med flere samer i Oslo og i sør, enn i Nord-Norge. 

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 10
Skrevet

Jeg gikk sammen med ei på høyere utdanning som var sjøsame. Jeg nevnte en gang at hun jo var nordmann og fikk vite at det var hun ikke. Hun var same, med norsk statsborgerskap. Nordmenn og samer var to forskjellige etnisiteter, og man kan ikke skifte etnisitet. Sa hun  :

Skrevet
39 minutter siden, #Rasshøl skrev:

Er det samer som ikke vil bli kalt norsk/nordmenn, eller er det nordmenn som ikke vil kalle samer for nordmenn? 

Jeg som er fra Oslo har alltid tenkt på samer som norske/nordmenn, fordi jeg vet at det finnes samer i Sverige og Finland, også. 

Norge er opptatt av integrering av innvandrere, men ikke av samer. 😡

Jeg er sjøsame, men også nordmann. Mine foreldre hadde samisk som morsmål, men jeg kan ikke snakke samisk fordi foreldrene mine ikke ønsket å lære meg språket på grunn av den dårlige behandlingen de fikk under fornorskningen av samer etter 2. verdenskrig. 

Det er bare tull at samer ikke er integrerte. Les litt historie, du kan for eksempel begynne med å lese om fornorskning av samer.

Anonymkode: c281e...84a

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, #Rasshøl skrev:

Det er gammeldags tenkning. Norske samer, er nordmenn. De har jo pass, førerkort og bankkort/konto, som alle oss andre. Det er til og med flere samer i Oslo og i sør, enn i Nord-Norge. 

Det er nok gammel overtro at flertallet samer bor i Oslo. Rettnok er det ganske stor samisk befolkning der men flest er det ikke. 
Tromsø er for øvrig den kommunen i Norge med flest samer og deretter følger Kautokeino, Alta og Karasjok før Oslo.

Mantallet ellers viser:

Valgkrets Antall i valgmanntallet
Østre 2366
Ávjovárri 3642
Nordre 2731
Gáisi 2745
Vesthavet 1923
Sørsamisk 1299
Sør-Norge 3397
  • Liker 1
Skrevet

Norske samer er nordmenn. Jeg kjenner mange samer og har aldri opplevd at noen av dem ikke har sett på seg selv som nordmenn.

Anonymkode: 9aa7e...7a0

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, #Rasshøl skrev:

Norge er opptatt av integrering av innvandrere, men ikke av samer

Integrering? Det er samene som er urbefolkningen, og det blir derfor helt feil å sammenligne samer med innvandrere, to helt forskjellige ting. Jeg er for eksempel skeptisk til den masseinnvandringen vi har, samtidig som jeg støtter samenes rettigheter som urbefolkning. Samene har helt andre rettigheter som urbefolkning.

Anonymkode: 88e7b...357

• Liker 5
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Integrering? Det er samene som er urbefolkningen,

For å flisespikke, både samer og "nordmenn" teller som urbefolkning, begge grupper har levd og overlappet innenfor det som i dag er staten Norges territorium siden forhistorisk tid. Nedstammer i hovedsak fra to forskjellige folkevandringer fra forskjellige retninger for et par tusen år siden, presumptivt med noe innblanding av de som levde her tidligere.

• Liker 1
Skrevet

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Integrering? Det er samene som er urbefolkningen, og det blir derfor helt feil å sammenligne samer med innvandrere, to helt forskjellige ting. Jeg er for eksempel skeptisk til den masseinnvandringen vi har, samtidig som jeg støtter samenes rettigheter som urbefolkning. Samene har helt andre rettigheter som urbefolkning.

Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom. De kom sjøveien, og sjøen har i uminnelige tider vært ferdselsåre nr. 1.

Samer er innvandrere i Norge. Samisk er et finsk-ugrisk språk som tilhører den uralske språkgruppe. Samisk tilhører ikke den samme språkgruppe som det norske. Norsk språk er tidligere norrønt, og tilhører den indo-europeiske språkgruppe. Norsk språk er i samme språkgruppe som islandsk, svensk, dansk, nederlandsk, tysk, fransk, engelsk, spansk, italiensk, portugisisk osv.

"At samer har fått en status som ”urfolk” i Norge, er et resultat av en politisk prosess. Svenske, finske og russiske myndigheter definerer ikke samer i deres land som deres lands ”urfolk”.

Samer er ikke Norges urfolk

Anonymkode: 34931...b06

• Liker 5
Skrevet

Norge var forresten allerede befolket i sør da Samene kom inn fra det som i dag er Russland.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom.

Dagens norske befolkning er da heller ikke hovedsaklig direkte nedstammet fra disse, på ti tusen år har det vært gudene vet hvor mange folkevandringer i området.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Leifr skrev:

Dagens norske befolkning er da heller ikke hovedsaklig direkte nedstammet fra disse, på ti tusen år har det vært gudene vet hvor mange folkevandringer i området.

Det er sant den norske urbefolkning som først kom til landet døde ut for lenge siden. Norge har ingen urbefolkning siden vår urbefolkning døde ut. Samer er den eldste folke gruppen i landet men det er ikke en urbefolkning.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Å være samisk er en nasjonalitet, jo. Nasjonalitet sier ikke noe om hvilken stat man hører til, men nasjon (og nasjon er altså ikke ensbetydende med stat). 

Jeg er samisk og nordmann, har ikke hørt noen norske samer si at de ikke er nordmenn. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er sant den norske urbefolkning som først kom til landet døde ut for lenge siden. Norge har ingen urbefolkning siden vår urbefolkning døde ut.

Eh. Her forutsettes en definisjon av begrepet urbefolkning som er så strikt at det kun finnes urfolk de få stedene i verden hvor det bare har vært én forhistorisk folkevandring. (Som f.eks. New Zealand hvor det ikke finnes spor av mennesker før maoriene ankom på 1300-tallet.) En definisjon som ville diskvalifisere f.eks. grønlendere, siden vi vet om flere forskjellige kulturer som eksisterte og forsvant fra øya i flere tusen år før forfedrene til dagens befolkning vandret inn vestfra.

Vanligvis holder det at en befolkning har vært der siden forhistorisk tid, eller siden før området ble kolonisert av utenforstående. Da teller både samer og "vanlige" nordmenn i Norge. Grønlendere teller i Grønland. Ainu teller i Japan, selv om vi også der vet om at det fantes andre kulturer før dem. Osv.

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Samer er ikke Norges urfolk. Ordet UR kommer av tysk, tidligere norrønt, og betyr DET FØRSTE, DET OPPRINNELIGE. Samer er ikke det første, eller det opprinnelige folk i Norge. Under siste istid, for om lag ti tusen år siden, var det ingen bosetting i Norge. Da isen smeltet og trakk seg tilbake, kom den første landstripe til syne langs kysten vår. Det var hit de første nordmenn kom. De kom sjøveien, og sjøen har i uminnelige tider vært ferdselsåre nr. 1.

Samer er innvandrere i Norge. Samisk er et finsk-ugrisk språk som tilhører den uralske språkgruppe. Samisk tilhører ikke den samme språkgruppe som det norske. Norsk språk er tidligere norrønt, og tilhører den indo-europeiske språkgruppe. Norsk språk er i samme språkgruppe som islandsk, svensk, dansk, nederlandsk, tysk, fransk, engelsk, spansk, italiensk, portugisisk osv.

"At samer har fått en status som ”urfolk” i Norge, er et resultat av en politisk prosess. Svenske, finske og russiske myndigheter definerer ikke samer i deres land som deres lands ”urfolk”.

Samer er ikke Norges urfolk

Du later til å kunne dette.
Har et spørsmål.
Er ur... det samme som aboriginer? Tidligere trodde jeg det var et navn på et folkeslag, men det ser ut til å bety opphav, det opprinnelige det også.

Anonymkode: ac83c...8ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...