AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 Hei, jeg lurer veldig på om jeg skal leve ut drømmen min om å få meg en valp. Men jeg har aldri hatt valp før, alltid adoptert ungdommer/voksene hunder. Jeg har derfor en del spørsmål som jeg håper noen kan besvare. Hvordan er den første tiden med valpen? Hvor lenge bør jeg minimum være hjemme hver dag med valpen? Kan besøk komme med en gang, eller bør en vente? Sosialisering, begynner man med det med en eneste gang? Mat, hvordan type mat? Er det vanskelig å få dem stuerene? Hvordan vet jeg om jeg finner en seriøs og god oppdretter? Takk for svar! Anonymkode: 8940c...99e
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #2 Skrevet 14. oktober 2019 Det er greit å anskaffe valp på våren/sommeren, siden det blir mange turer ut på do, og alt er så mye enklere med en liten valp når det ikke er kaldt og vinter. Jeg ville også ventet til jeg hadde en lengre ferie. Den første tiden krever mye av deg, for da er alt nytt for valpen, og den kan være utrygg. Håper du har noen som kan avlaste og hjelpe deg. Det er et stort ansvar. Besøk kan komme, men ta det rolig, og la valpen få fred og mulighet til å trekke seg unna. Den blir fort sliten. Hvor raskt den blir stueren varierer. Er det sommer og du har rask vei ut, så vil den fortere venne seg til å gå på do ute. Du må være flink og se signalene på at valpen trenger ut. Den må ofte ut, også om natten ... Snakk med hundefolk i de forskjellige klubbene, og les på nettet. Bruk sunn fornuft, ikke alle "gode råd" er så gode. Kjøp hos de som er seriøse og som har gode referanser. De vil ofte bli kjent med deg før de overleverer en valp som de tenker kan passe sammen med deg. Oppdretter kan også gi deg råd om for og annet praktisk, og dere kan holde kontakt etterpå. Anonymkode: e2a5c...c05
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #3 Skrevet 14. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er greit å anskaffe valp på våren/sommeren, siden det blir mange turer ut på do, og alt er så mye enklere med en liten valp når det ikke er kaldt og vinter. Jeg ville også ventet til jeg hadde en lengre ferie. Den første tiden krever mye av deg, for da er alt nytt for valpen, og den kan være utrygg. Håper du har noen som kan avlaste og hjelpe deg. Det er et stort ansvar. Besøk kan komme, men ta det rolig, og la valpen få fred og mulighet til å trekke seg unna. Den blir fort sliten. Hvor raskt den blir stueren varierer. Er det sommer og du har rask vei ut, så vil den fortere venne seg til å gå på do ute. Du må være flink og se signalene på at valpen trenger ut. Den må ofte ut, også om natten ... Snakk med hundefolk i de forskjellige klubbene, og les på nettet. Bruk sunn fornuft, ikke alle "gode råd" er så gode. Kjøp hos de som er seriøse og som har gode referanser. De vil ofte bli kjent med deg før de overleverer en valp som de tenker kan passe sammen med deg. Oppdretter kan også gi deg råd om for og annet praktisk, og dere kan holde kontakt etterpå. Anonymkode: e2a5c...c05 Det med årstid har jeg ikke tenkt på, men det er veldig logisk. Tusen takk! Jeg har 4 uker ferie, holder det tror du? Jeg har familie som er mer enn villig til p stille opp. Takk for alle tips! Ts Anonymkode: 8940c...99e
Myrmica Skrevet 14. oktober 2019 #4 Skrevet 14. oktober 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har 4 uker ferie, holder det tror du? Jeg har familie som er mer enn villig til p stille opp. Anonymkode: 8940c...99e 4 uker er ikke nok til å venne en valp til å være alene en hel arbeidsdag. Om du kan ha den med på jobb, eller få noen til å være "barnevakt" på dagtid så kan det gå i orden, men da må du være helt sikker på at det er noen som stiller opp.
Kaisada Skrevet 14. oktober 2019 #5 Skrevet 14. oktober 2019 Det er mer styr med valp enn en baby. En baby sover et visst antall timer i døgnet og Løper ikke etter deg når den sover og du skal ut i boden el. Du må regne med å bli fotfulgt 24/7 i flere mnd. Tissing og bæsjing inne. Og selvfølgelig mye kos, og små, korte turer når den er liten. Lengre turer etterhvert når den blir større. ha gjerne noen til hjelpe deg
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #6 Skrevet 14. oktober 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer veldig på om jeg skal leve ut drømmen min om å få meg en valp. Men jeg har aldri hatt valp før, alltid adoptert ungdommer/voksene hunder. Jeg har derfor en del spørsmål som jeg håper noen kan besvare. Hvordan er den første tiden med valpen? Slitsom. Spesielt til man klarer å jobbe inn litt rutiner. Etter hvert som valpen vokser og gror både innvendig og utvendig, og rutiner begynner å jobbes inn, er det fort gjort å angre litt på at man fikk seg en valp i noen sekunder. Men så gjør den noe morsomt, teit eller ser søt ut - og så går det over igjen. Den aller første tiden med valpen er en berg-og-dal-bane uten like; du er kjempeglad i valpen, ti sekunder senere omtrent hater du den og vil lage sko ut av den fordi den beit deg litt for hardt, fem sekunder senere er du kjempeglad i den igjen fordi den gjorde noe søtt. Men det vil alltid komme perioder med litt styr. Gjerne når du føler at ting begynner å falle på plass og at du har en kjempefin valp i hus. Fryktperioder kan slå litt merkelig ut, og plutselig er ting som var kjempemorsomme for to dager siden skumle. Valpen vil jo i perioder også teste litt grenser, og mens de er midt i den verste tiden med valpebiting er ikke grensetesting så godt for hender, føtter armer og ben. Min erfaring er at valpebiting roer seg mye ned så fort de første tennene er ute, og at valpen kan være litt urolig rett før den mister den første. Hvor lenge bør jeg minimum være hjemme hver dag med valpen? Hvor lenge en valp klarer å være alene varierer mye. Vi begynte å øve på å være hjemme alene noen dager etter vi fikk vår hund hjem. Da startet vi med å gå hente ting på et annet rom uten at den fikk være med, og avanserte videre til at vi gikk på do for å tisse med døra igjen uten at den fikk være med. Deretter gikk vi ut med søppelposen, lengre dobesøk og en kjapp dusj, før den var hjemme alene mens vi gikk en kort runde. Først 10 minutter, så 15 minutter, og så en kjapp tur på butikken. Hunden vår var komfortabel med å være hjemme alene i 5 timer som litt over 3 måneder gammel (dette ble ikke gjort daglig!), mens andre hunder sliter mye med å være hjemme alene selv om man øver på det fra starten av. Den ene hunden familien min hadde klarte ikke lengre enn 30 minutter da han var 6 måneder gammel, selv om vi øvde på samme måte. Han var en veldig engstelig type. Kan besøk komme med en gang, eller bør en vente? Vi hadde besøk av en veldig rolig kamerat samme kveld som hunden vår kom hjem. Foreldrene mine var på besøk dagen etter (veldig rolige, og faren min hilste på henne i valpekassa). Vi følte det var greit at foreldrene mine og kameraten vår kom på besøk tidlig fordi de er ekstremt rolige og hundevandte, men andre fikk ikke komme på besøk før etter en uke. Noen mener sikkert det var overbeskyttende av oss, men de andre som ville komme på besøk er veldig herjete og viser ikke alltid så mye respekt for at hunden er en liten baby. Vi var ikke komfortable med det, og derfor måtte de vente sånn at vi kunne få en sjans til å bli litt kjent med hunden og ha mulighet til å fjerne henne om vi så at det begynte å bli for mye. Sosialisering, begynner man med det med en eneste gang? JA. Både sosialisering og miljøtrening er kjempeviktig mens de er små. Når de er små babyer er de oftest mindre redd for nye ting enn voksne hunder (vi pleier å tulle med at valper ikke har skjønt at karenstid på forsikringen er en greie - fornuften er ikke alltid helt på plass). Selvfølgelig er det viktig å tilpasse etter hvor mye valpen din takler før det blir for mye. Vår hund har vært en veldig, veldig tøff og rolig valp. Onkelen min (hundetrener) mener den var kjedelig rolig og trygg, hehe. Nye ting skal tas med strak labb - det er bare moro med utfordringer. For oss var det fint å drive mye med sosialisering og miljøtrening. Kjøre tog, være med på jobb på sykehjem, hilse på folk og dyr, være nye steder, møte traktorer og vogntog på tur.. sånne ting gikk som smør. Mens den forrige hunden til familien min klarte ikke sånt, igjen fordi han var ekstremt skeptisk og engstelig og måtte ha nye og skumle ting i bittesmå porsjoner for å tøffe seg opp. Mat, hvordan type mat? Valpefôr som passer til din rase og størrelse. Start med det samme fôr som valpen får hos oppdretter, og trapp rolig over til et annet fôr om det skulle vise seg å være helt kræsj å gi det fôret. Er det vanskelig å få dem stuerene? Både ja og nei. Veldig individuelt. Men det er en lang periode der du må være veldig på valpen hele tiden. De første ukene satt en av oss og omtrent stirret på valpen på skift. Pottetrening om vinteren er generelt verre enn sommeren. Har fått valp om sommeren to ganger og om vinteren en gang, og sommeren er generelt hyggeligere. Spesielt med tanke på pottetrening. Valpen som kom om vinteren fant ut at det var kjekt å tisse/bæsje på gulvteppet under spisebordet, så da ble det gulvteppet flyttet nærmere og nærmere terrassedøra. Hver gang hunden gikk til terrassedøra, ble den tatt med ut for å gå på do. Til slutt ble teppet fjernet og valpen gikk til terrassedøra for å si ifra om at den måtte på do. Hvordan vet jeg om jeg finner en seriøs og god oppdretter? Bare det at kullet blir registrert på NKK ser jeg på som et godt tegn. Skulle det skjedd noe kluss, for eksempel at en valp det gis skriftlig avtale på at ikke skal avles på, men valpen avles på som voksen, mister da oppdretteren som kjøpte valpen med avtale retten til å registrere valper på NKK. En oppdretter kjøpte en valp fra samme kullet som en av hundene familien min hadde før, denne oppdretteren ble ansett som anerkjent i miljøet og kunne vise til kjempefine resultater på utstillinger osv. Valpen var forvokst og det var stor risiko for problemer med kroppen pga. det, og ble solgt med skriftlig avtale om at den ikke skulle avles på for at det ikke skulle komme syke valper videre. Valpen ble avlet på som voksen, oppdretter som solgte den fant ut av det og meldte inn til NKK, og oppdretteren som kjøpte valpen har ikke mulighet til å registrere valper lengre. De forskjellige raseklubbene har også oversikter over oppdrettere av rasen. Flere raseklubber er strenge på hvem de fører opp på nettsidene sine. Takk for svar! Anonymkode: 8940c...99e Anonymkode: 82d49...091 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2019 #7 Skrevet 14. oktober 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer veldig på om jeg skal leve ut drømmen min om å få meg en valp. Men jeg har aldri hatt valp før, alltid adoptert ungdommer/voksene hunder. Jeg har derfor en del spørsmål som jeg håper noen kan besvare. Hvordan er den første tiden med valpen? - Jeg synes den første tiden er en salig blanding mellom fullstendig forelskelse og en følelse av «hva faen har jeg gitt meg ut på?!». Samtidig går det seg til straks valpen tisser mer ute enn inne, forstår enkle kommandoer som «slipp» når den stikker av meg skoen din og blir kveldstrøtt. Hvor lenge bør jeg minimum være hjemme hver dag med valpen? - Vår plan var at mannen skulle ha valpen med på jobb, men hell i uhell så skadet jeg meg redd før valpen kom i hus og ble operert, de påfølgende 7 ukene var jeg sykemeldt og hjemme med valpen. Var påpasselig med alenetrening likevel, og overgangen fra å ha matmor hjemme til fulle arbeidsdager alene gikk knirkefritt. Mannen er hjemme og spiser en times lunsj midt på dagen, jeg jobber turnus slik at dagene hjemme sjelden strekker seg over mer enn 6 timer. Kan besøk komme med en gang, eller bør en vente? - Få besøk av rolige og hundevennlige mennesker når valpen er kjent i hjemmet. Sosialisering, begynner man med det med en eneste gang? - Ja. Grunnet operasjonen og mitt handicap ble vår valp lite sosialisert og fikk lite miljøtrening de første ukene da mannen plutselig sto for 80% av arbeidet i hjemmet. Vi måtte bruke valpekurs for å ta igjen det tapte. Mat, hvordan type mat? - Tørrfor for valp. Er det vanskelig å få dem stuerene? - Nei. Vær tålmodig. Hvordan vet jeg om jeg finner en seriøs og god oppdretter? - For meg, som skal ha familiehund, er det viktig at valpen vokser opp i et hjem. Finnes selvsagt gode oppdrettere som ikke har valpene midt i stuen sin, men for meg er det viktig at valpen blir et familiemedlem fra dag 1. De fleste raser har gjerne egne Facebook-grupper, der vil man ofte kunne lese personlige erfaringer med ulike oppdrettere på de aktuelle rasene. Nkk-registrering er et bra tegn. Selv har jeg to uplanlagte hunder - den ene som et resultat av en kjemisk kastrert hanne som tydeligvis enda hadde litt krutt, og den andre var et resultat av nabo-parring. De ble ikke NKK-registrert og kom heller ikke fra en oppdretter. De har hatt helt ulik rolle i familiene de kom fra, og det er tydelig for oss hvem av dem som har hatt tettest og best oppfølging av matmor og hvem av dem som har måttet klare seg mest selv. Den som har måttet klare seg mest selv kom med en baggasje og en del ekstra arbeid. Takk for svar! - Og vær så god. Anonymkode: 8940c...99e Anonymkode: 55ce2...9f3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå