Gå til innhold

Knuste sønnens tlf :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sur på meg selv pga jeg mistet kontroll og lot meg provosere.

Han er 14 år. Han diskuterer hver eneste småting og er ganske frekk hvis han ikke får viljen sin. Jeg pleier ved leggetiden å ta tlf hans og legge  den i stuen. Det er høy protestering pga alle vennene hans får lov å ha tlf mens de sover?! 

En dag kom han hjem med knust mobil  og fikk min gamle ( iphone  6)som funker helt greit. Det ble veldig mye klaging at den er treg, stygg, dårlig batteri osv. Det roet seg ned.

hver kveld når han skal levere tlf så lager han stor debatt, blir frekk, slår seg vrang osv. Selv om jeg prøver å forklare at han sliter med å stå opp og trenger ikke tlf mens han sover gir han seg ikke. Er ganske høylytt i tillegg. 

i kveld fikk jeg nok tok tlf, trakket på den og sa at nå har vi ingenting å diskutere om lenger. Jeg følte meg som en idiot rett etter det , men nå er det gjort.

det blir feil å kjøpe ny tlf i morgen. Hva gjør jeg nå?

selv om jeg prøver å lage avtaler med han virker det at han rett og slett ser ikke sin egen rolle i vise situasjoner. Det er aldri hans feil og han har aldri gjort noe galt.

Anonymkode: ea7fc...0b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var litt overkill på knuse tlf hans, men i kampens hete så har jeg full forståelse for din overreagering😂 

Tenker at du bør være konsekvent nå, dette er jo tydelig noe som har vært ett uro moment og grunnlag for diskusjon over lang tid. Jeg ville lagt i 50% på en ny tlf av hans valg, nå skal det sies at selv om du knuste tlf, var denne din. Sin egen hadde han knust fra tidligere, derav ville jeg ikke kjøpt en ny :) Kan nok også være på sin plass å be om unnskyldning for at du overreagerte med konsekvensene dette fikk. Samtidig som du argumenterer med de faktorene som var utløsende til tlf knusingen :)

• Liker 26
Skrevet

Tråkk på PlayStation hans også. På tide at han begynner å høre på deg. 

Anonymkode: 62189...9d1

• Liker 9
Skrevet (endret)

Veldig galt av sønnen din å være utakknemlig for en brukt iPhone 6 etter han selv presterte å knuse sin egen, men også veldig galt av deg å tråkke på og ødelegge en gjenstand som da var hans, ettersom du hadde gitt den til ham. Man skal generelt ikke ødelegge andres gjenstander, spesielt skal ikke foreldre gjøre dette som straff til barna sine. Jeg skjønner du var sint i øyeblikket, men da er det på tide at du begynner å lære deg å mestre sinnet ditt. 

Det er jo så klart vanskelig å håndtere tenåringer når de oppfører seg slik. Personlig, så pleide jeg å oppføre meg kald og frekk mot mamma fordi jeg følte bitterhet mot henne, grunnet måten hun kontrollerte meg på. Jeg foretrakk heller å prøve og feile, istedenfor at hun skulle kontrollere at jeg ikke skulle gjøre ditt og datt fordi det ville få konsekvenser for meg. Jeg var mye mer fornøyd da jeg selv hadde en viss frihet til å ta beslutninger selv og føle påkjenningen av konsekvensene om noe gikk galt. Jeg ble klokere av personlig erfaring.

Jeg forsto jo selvfølgelig at jeg ikke fikk frihet til å prøve farlige ting, men f.eks. det med mobilbruk i senga er noe jeg mener du kan la sønnen din få ha frihet til å gjøre, og etterhvert kjenne konsekvensene av. Om han opplever at han blir dautrøtt neste skoledag fordi han sitter på mobilen til kl 02:00, så vil han etterhvert tilpasse seg og heller legge den fra seg tidligere. Det er slik man lærer som menneske. Man må også få kjenne på konsekvenser som barn, ikke bare som voksen. Mitt tips til deg er å stoppe å kontrollere såpass mye og i stedet for stole på at han selv kan ta noen egne beslutninger. Som tenåring vil man dette, og jeg skjønner godt at han blir sint når han må gi fra seg mobilen før sengetid. Det er en regel som tilhører mindre barn.

Jeg forsvarer likevel ikke oppførselen hans, men prøver heller å forstå den og gi tips til hvordan den muligens kan forandres. 

Endret av simsmachop
  • Liker 4
Skrevet

Jeg forstår deg godt! Vi har samme problemet her, ingen!!!!!! må legge fra seg tlf om natten, og vi er helt idiot.

Jeg har ikke noen løsning. Min er også 14, vurderer å skru av nettverket kl 11.00 hver kveld, men h@n har mobildata.

Anonymkode: 81269...f40

• Liker 3
Skrevet

Ville tatt en prat med han i morgen om det og si du ble veldig frustrert over at han ikke hørte på deg og at du føler at han ikke respekterer deg. At du overreagerte, og at han kan gjøre husarbeid som gir han lommepenger slik at han kan spare opp til å fikse skjermen på sin gamle mobil. Så kan du evt fikse skjermen på din egen mobil hvis du vil. Kjøpe ny mobil ville jeg ikke ha gjort, da får han viljen sin både fordi 1. han "hadde rett" og du "tok feil" da du tråkket på mobilen, og 2. han ville heller ha en nyere mobil i utgangspunktet. 

• Liker 6
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Litt vanskelig å vurdere hvem som er mest umoden. Fjortisen eller mora som tråkker på telefonen i vilt raseri. Er det rart det blir diskusjoner dere imellom? Jeg antar at du gjenkjenner sider i ham i deg selv.

Skrevet
2 minutter siden, simsmachop skrev:

Veldig galt av sønnen din å være utakknemlig for en brukt iPhone 6 etter han selv presterte å knuse sin egen, men også veldig galt av deg å tråkke på og ødelegge en gjenstand som da var hans, ettersom du hadde gitt den til ham. Man skal generelt ikke ødelegge andres gjenstander, spesielt skal ikke foreldre gjøre dette som straff til barna sine. Jeg skjønner du var sint i øyeblikket, men da er det på tide at du begynner å lære deg å mestre sinnet ditt. 

Det er jo så klart vanskelig å håndtere tenåringer når de oppfører seg slik. Personlig, så pleide jeg å oppføre meg kald og frekk mot mamma fordi jeg følte bitterhet mot henne, grunnet måten hun kontrollerte meg på. Jeg foretrakk heller å prøve og feile, istedenfor at hun skulle kontrollere at jeg ikke skulle gjøre ditt og datt fordi det ville få konsekvenser for meg. Jeg var mye mer fornøyd da jeg selv hadde en viss frihet til å ta beslutninger selv og føle påkjenningen av konsekvensene om noe gikk galt. Jeg ble klokere av personlig erfaring.

Jeg forsto jo selvfølgelig at jeg ikke fikk frihet til å prøve farlige ting, men f.eks. det med mobilbruk i senga er noe jeg mener du kan la sønnen din få ha frihet til å gjøre, og etterhvert kjenne konsekvensene av. Om han opplever at han blir dautrøtt neste skoledag fordi han sitter på mobilen til kl 02:00, så vil han etterhvert tilpasse seg og heller legge den fra seg tidligere. Det er slik man lærer som menneske. Man må også få kjenne på konsekvenser som barn, ikke bare som voksen. Mitt tips til deg er å stoppe å kontrollere såpass mye og i stedet for stole på at han selv kan ta noen egne beslutninger. Som tenåring vil man dette, og jeg skjønner godt at han blir sint når han må gi fra seg mobilen før sengetid. Det er regel som tilhører mindre barn mer.

Jeg forsvarer likevel ikke oppførselen hans, men prøver heller å forstå den og gi tips til hvordan den muligens kan forandres. 

Jeg er enig i det du sier, men er uenig at en på 14 klarer å se det så objektivt som du skriver. Og dagens 14 åringer er ekstremt opptatt av snapchat.  

Det er ikke det katastrofalt, men det må være en pause. Det må være grenser. Der kommer vi som foreldre inn. En viss form for grenser må der være når man er 14 år :) 

Anonymkode: 81269...f40

• Liker 7
Skrevet

Du er ansvarlig for hans oppdragelse så her burde du trå til. Lær han noe om ansvar. Legg i 50% og la han opptjene resten. Om du skal ha tak i han i mellomtiden er det jo mulig å få tak på slike retro telefoner som bare såvidt har fargeskjerm til rundt 400,-. Glemmer/ mister han denne telefonen så tar du x prosent ut av ditt bidrag til ny telefon.

Greit nok at tenåringer "skal" være vanskelige men at du skal måtte ta den samme krangelen hver kveld er helt uakseptabelt. Her tråkker 14åringen klart, tydelig og med vitende vilje på grensene, og du som oppdrager kan ikke tillate det.

Anonymkode: e107a...73f

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, simsmachop skrev:

Jeg forsto jo selvfølgelig at jeg ikke fikk frihet til å prøve farlige ting, men f.eks. det med mobilbruk i senga er noe jeg mener du kan la sønnen din få ha frihet til å gjøre, og etterhvert kjenne konsekvensene av. Om han opplever at han blir dautrøtt neste skoledag fordi han sitter på mobilen til kl 02:00, så vil han etterhvert tilpasse seg og heller legge den fra seg tidligere. Det er slik man lærer som menneske. Man må også få kjenne på konsekvenser som barn, ikke bare som voksen. Mitt tips til deg er å stoppe å kontrollere såpass mye og i stedet for stole på at han selv kan ta noen egne beslutninger. Som tenåring vil man dette, og jeg skjønner godt at han blir sint når han må gi fra seg mobilen før sengetid. Det er regel som tilhører mindre barn mer.

Dette er helt feil, ungdommer som er redd for å gå klipp av noe klarer ikke regulere dette selv, og ender med dårlig søvn som går utover både skole og helse. Både helsesøstre og fastleger i min omgangskrets beskriver hvordan barn mangler søvn som følge av å ha mobil og/eller ipad med i senga, og foreldrene tror som deg at de må klare å styre det selv når de blir trøtt. Når så mob/ipad tas vekk om kvelden forsvinner probelemer med søvn, konsentrasjonsvansker, hodepine og humørsvingninger. TS beskriver en 14 åring som allerede strever med å stå opp, da gjør hun det helt rette med å fjerne mobilen om natten.  

Anonymkode: df7dc...d07

• Liker 22
Skrevet

Du som mor må roe med litt på holdningeen dine. la gutten styre mobilbruken selv og selv ta konsekvensene av at han får for lite søvn. Legge mobilen i stuen, stenge wi-fi.... denslags oppførsel av foreldrene er bare ødeleggende for forholdet mellom dere to og det er kun veldig maktsyke folk som holder på sånn når barnet er 14 år. 

Og skaff gutten ny tlf. uten den er han en sosial paria. 

• Liker 5
Skrevet

Når det kommer til det at han stadig skal diskutere og mase på det. Ikke diskuter. Du har sikkert sagt hvorfor 100 ganger, og han har ører å høre med. Du trenger ikke gjenta deg flere ganger. Bare si at «dette har vi diskutert før, så det tar vi ikke nå». Ikke forklar noen ting, ikke spør ham om noe. Bare si at dette er bestemt, jeg kommer ikke til å ta den diskusjonen. 

Anonymkode: 2a235...907

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så sur på meg selv pga jeg mistet kontroll og lot meg provosere.

Han er 14 år. Han diskuterer hver eneste småting og er ganske frekk hvis han ikke får viljen sin. Jeg pleier ved leggetiden å ta tlf hans og legge  den i stuen. Det er høy protestering pga alle vennene hans får lov å ha tlf mens de sover?! 

En dag kom han hjem med knust mobil  og fikk min gamle ( iphone  6)som funker helt greit. Det ble veldig mye klaging at den er treg, stygg, dårlig batteri osv. Det roet seg ned.

hver kveld når han skal levere tlf så lager han stor debatt, blir frekk, slår seg vrang osv. Selv om jeg prøver å forklare at han sliter med å stå opp og trenger ikke tlf mens han sover gir han seg ikke. Er ganske høylytt i tillegg. 

i kveld fikk jeg nok tok tlf, trakket på den og sa at nå har vi ingenting å diskutere om lenger. Jeg følte meg som en idiot rett etter det , men nå er det gjort.

det blir feil å kjøpe ny tlf i morgen. Hva gjør jeg nå?

selv om jeg prøver å lage avtaler med han virker det at han rett og slett ser ikke sin egen rolle i vise situasjoner. Det er aldri hans feil og han har aldri gjort noe galt.

Anonymkode: ea7fc...0b0

Hahaha😂 Jeg skjønner at begeret rant over🙈

I det minste innrømmer du at det var dumt gjort, men gjort er gjort. 

Jeg ville kjøpt ny mobil med sånn deal om at om den blir ødelagt så får du ny med en gang(sett noe reklame om det👀).

MEN med forbehold om at om han ikke gir fra seg mobilen med et smil HVER kveld så inndrar du mobilen de neste 48 timene. Da har han et valg. Han innser nok at dette er en kamp han ikke vinner og at han kun gir ris til egen bak om han fortsetter med diskutering og krangling 😬

Endret av WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, Antoinette skrev:

Du som mor må roe med litt på holdningeen dine. la gutten styre mobilbruken selv og selv ta konsekvensene av at han får for lite søvn. Legge mobilen i stuen, stenge wi-fi.... denslags oppførsel av foreldrene er bare ødeleggende for forholdet mellom dere to og det er kun veldig maktsyke folk som holder på sånn når barnet er 14 år. 

Og skaff gutten ny tlf. uten den er han en sosial paria. 

Da syns jeg du skal ta deg en prat med lærerene på ungdomsskolen. Jeg har vært på foreldremøte, og de oppfordrer sterkt til at vi bør ta bort mobilen på natta. Mange sitter på skolen og halvsover og er så trøtte at de ikke får med seg noe. 

Anonymkode: 8066f...610

• Liker 10
Skrevet

Kjøp ham ein fliptelefon. Sånn som gamle mennesker har. Koster kanskje 4-500 kr. Har ikkje internett, snapchat og dei tinga, så er ikkje like interessant om natta. Så kan han ha den til han lærer seg å følge husets reglar. Problem solved.

Skrevet

Hehehe, noen ganger må det være lov og bare være menneske 😅 Når ungene mine var små satt de i baksetet og slo hverandre i hodet med en slags Disney on ice laser stokk... Var i grunnen farlig hele situasjonen, så jeg ga en tydelig beskjed om at dersom de ikke la den fra seg ville jeg kaste den ut av vinduet! Og selvsagt måtte de fortsette, så hele greia gikk ut vinduet 😅 Snart 10 år etter ler de godt av det og sier til hverandre; dere må høre nå, modern er irritert og da går hva som helt ut vinduet 😂 Javel, ikke videre hverken pedagogisk eller modent gjort av meg, men noen ganger altså 😈 Ærevære de uten temperament! Men, i mitt hus får vi rase, kjefte, grine, hyle, le osv osv, viktig å få ut litt følelser 😊👍

Anonymkode: 77908...651

• Liker 9
Skrevet

Direkte smart var det vel ikke å ødelegge den, men jeg tror faktisk jeg kunne gjort det samme selv i en sånn situasjon. Her er ikke ungene så store at mobil på kveldene er et spørsmål enda, men vi har allerede snakket oss mellom om retningslinjer, og det inkluderer at nettbrett, mobil og lignende skal være i stua/kjøkkenet på nettene sånn at de faktisk sover og ikke sitter våkne halve natta. En 14 åring har ikke så moden at den kan få styre det der selv mener nå jeg. Jeg hadde nok som de over her har nevnt, betalt 50% av ny mobil siden det var din som røyk og han hadde fått den etter å ha ødelagt sin egen. Skjønner heller ikke hva en 14-åring skal med den nyeste iphonen, så han kunne fint fått en eldre en og for min del. Og jeg hadde strupet inn abonnementet hans til det aller minste som er å få, så når mobildata er brukt opp, så er det brukt opp. Hadde skrudd av nettverket på kveldene og om det skulle vært så himla bråk hver kveld. 

• Liker 1
Skrevet

At du knuste telefonen hans. Strider det helt i mot hvordan du takler vanskelige situasjoner ellers? Det kan godt hende du ikke mente det, og at det bare skjedde. Fort gjort, osv. Men jeg mener at sånt ikke bare skjer med mindre det gjerne er litt i samme gate man ellers takler vanskelige situasjoner. Og måten du takler slike ting er sånn man lærer seg i et hjem at man takler situasjoner. Enten det er feil mobil, press i skolearbeid etc. Det var ugrei oppførsel av dere begge. Men husk at du er hans forbilde, og at det sikkert ikke er første gang at du takler ting på en aggressiv måte foran han.

Anonymkode: 077df...cf6

• Liker 3
Skrevet

Hvordan reagerte han da du knuste telefonen? 

• Liker 1
Gjest Warrior
Skrevet

Nå lar du han få være uten mobil til han lærer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...