Gå til innhold

Finne en kompis til sibirkatten min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Jeg er på tanken om å finne en kamerat til sibirkatten min på 6 mnder, som er innekatt. Jeg tenker å skaffe katt fra dyrebeskyttelsen, så går tankene videre på at de kan jo være i alle aldre, og er redd det skal bli kræsj?

Har også tenkt på å kjøpe en til sibirkatt, så da blir det en kattunge som kanskje blir lettere å matche med? Her må jeg jo også spare så jeg har råd, og det kan ta noen mnder.

Erdet dumt at min katt er 1-2 år også skaffer jeg en til katt?

Blir super glad om å høre erfaringer fra andre! 🙂

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går nok helt fint å introdusere en ny katt (helst da en kattunge) når katten din er 1 år. Jeg hadde ikke venta så lenge som to år, men det har mer med at pusen din er innekatt og trenger noen å leke med. En kattunge fra dyrebeskyttelsen er en fin løsning hvis du ikke vil vente med å spare opp penger til enda en rasekatt. 

Skrevet

Det har ingenting å si om det er rasekatt eller ei, på gemytt og om kattene vil komme overens. Personlighet er viktigst og dyrebeskyttelsen er opptatt av å matche personligheter.

Vi har nylig skaffet oss kattunge fra dyrebeskyttelsen og han er den mildeste, snilleste og mest kosete pusen jeg har vært borti. 

Om du har sibirkatt pga allergi er det jo en annen sak. 

Anonymkode: 7b3bf...578

Skrevet

Dette vil dyrebeskyttelsen hjelpe deg med, de ønsker jo så klart at du skal få en pus som passer med ditt liv og din pus. Mine foreldre har alltid gått for ny pus fra DB, og det har aldri vært noe problem. 

Anonymkode: 452fe...d02

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, iluc skrev:

Hei dere!

Jeg er på tanken om å finne en kamerat til sibirkatten min på 6 mnder, som er innekatt. Jeg tenker å skaffe katt fra dyrebeskyttelsen, så går tankene videre på at de kan jo være i alle aldre, og er redd det skal bli kræsj?

Har også tenkt på å kjøpe en til sibirkatt, så da blir det en kattunge som kanskje blir lettere å matche med? Her må jeg jo også spare så jeg har råd, og det kan ta noen mnder.

Erdet dumt at min katt er 1-2 år også skaffer jeg en til katt?

Blir super glad om å høre erfaringer fra andre! 🙂

Du kan jo høre med dyrebeskyttelsen om de har en katt i passelig alder. Anbefaler at du kastrerer sibirkatten først, den er sannsynligvis kjønnsmoden nå.

Skrevet

Det er personligheten til både sibirkatten din og en venn som vil avgjøre hvor godt dette går (og hvor lang tid det eventuelt vil ta).

Du kan, kort oppsummert, få mine erfaringer fra litt tidligere i år. En av mine gamle huskatter (innekatter) døde, og jeg hadde tenkt å vente en stund med å skaffe en ny katt. En av de gjenlevende huskattene sørget så fælt at hjertet holdt på å knuses. Jeg skjønte at her måtte jeg bare begynne å se meg rundt litt tidligere enn jeg hadde tenkt selv.

Det dukket opp en 6 mnd gammel rasekatt nær der vi bor. Rasekatten hadde høy sosial intelligens og en myk og vennlig personlighet. Oppdretter likte meg, katten likte meg. Vi ble enige om å prøve for se om de gamle også likte den unge rasekatten.

Det gikk overraskende bra. Kun en eneste gang har det unge rasekatten blitt satt på plass av en av de gamle huskattene, og den unge forstod tegningen. Klar og tydelig. Ingen slåsskamper. Ingen fresing. Ingen knurring. Det har bare gått så smooth at det er ganske utrolig.

Anonymkode: 9e14d...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...