Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da??

Min mann har snart brukt opp sine 4 år på AAP, før dette hadde han brukt opp all tid på dagpenger. Han har ikke hatt en fast jobb på over 10 år, og jeg tror aldri han vil få det heller.

Han har søkt på nesten 1000 jobber de sisste  3 årene, vært på mange intervjuer, men når aldri opp! NAV har sendt han ut i praksis mange steder, og han jobber og står på fullt, er presis og gjør alt han skal, men får aldri fortsette....

Når han gikk over på AAP for snart 4 år siden, tryglet vi nav om hjelp til å fullføre skolegang/ ta fagbrev. Men det nektet de, mente de skulle få han i jobb uten. Det har de nå forsøkt i 4 år, uten hell! Hadde de giddi å høre på oss for 4 år siden, hadde han vært ferdig utdannet nå....

Veiledern på nav, er helt imponert over jobbloggen, hvor mye tid han har brukt på søknader. Søkand og CV er "godkjent" flere ganger på jobbsøkerkurs. Men ingen ting nytter!

Hva gjør vi nå? når AAP går ut, han får ikke ufør, han er alt for frisk til det, selv om han er dårligere nå enn for 4 år siden. Man blir jo ikke  mindre deprimert av alle avslagene og følelsen av å være verdiløs.

Vi er avhengig av hans navpenger, vi har leilighet og 2 barn som må tas vare på. Vi lever under fattigdomsgrensa allerede, så å misste trygda vil være kattastrofe! Men hva gjør man, når absolutt ingen vi ha en??

Anonymkode: f146d...522

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem vet. Jeg er i samme situasjon. Har høyere utdanning, en del arbeidserfaring, men også CV-hull grunnet sykdom. Har nå vært ledig i noen år, jobbet litt i praksis, og søkt på hundrevis av jobber. Som mannen din har jeg vært på kurs og fått CV og søknader godtkjent flere ganger. AAP gikk ut for et par uker siden, så nå står jeg her og aner ikke hva jeg skal gjøre. Sparepengene holder vel en måned etter to, men etter det?

Jeg føler det akkurat som mannen din: Var relativt optimistisk i starten, men nå blir jeg stadig mer deprimert og føler meg stadig mer ubrukelig. Kanskje hell i uhell, om alt virkelig skjærer seg, går det an å bli så dårlig psykisk at man kvalifiserer til ufør?

Jeg kontaktet saksbehandler via dialogverktøyet og spurte hva jeg skulle ta meg til nå, og fikk denne tilbakemeldingen:

"Du kan ta kontakt med publikumsmottaket på ditt lokalet NAV-kontor og be om hjelp til å søke om økonomisk sosialhjelp. Beklager ulempen dette medfører for deg."

Må si jeg reagerte litt på tonen. Det høres ut som noe man sier når bussen er innstilt, ikke når man er i ferd med å slå et menneske personlig konkurs.

Anonymkode: 4de38...dab

• Liker 7
Skrevet

Dere bør kanskje flytte?

Anonymkode: 6e872...f54

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man da??

Min mann har snart brukt opp sine 4 år på AAP, før dette hadde han brukt opp all tid på dagpenger. Han har ikke hatt en fast jobb på over 10 år, og jeg tror aldri han vil få det heller.

Han har søkt på nesten 1000 jobber de sisste  3 årene, vært på mange intervjuer, men når aldri opp! NAV har sendt han ut i praksis mange steder, og han jobber og står på fullt, er presis og gjør alt han skal, men får aldri fortsette....

Når han gikk over på AAP for snart 4 år siden, tryglet vi nav om hjelp til å fullføre skolegang/ ta fagbrev. Men det nektet de, mente de skulle få han i jobb uten. Det har de nå forsøkt i 4 år, uten hell! Hadde de giddi å høre på oss for 4 år siden, hadde han vært ferdig utdannet nå....

Veiledern på nav, er helt imponert over jobbloggen, hvor mye tid han har brukt på søknader. Søkand og CV er "godkjent" flere ganger på jobbsøkerkurs. Men ingen ting nytter!

Hva gjør vi nå? når AAP går ut, han får ikke ufør, han er alt for frisk til det, selv om han er dårligere nå enn for 4 år siden. Man blir jo ikke  mindre deprimert av alle avslagene og følelsen av å være verdiløs.

Vi er avhengig av hans navpenger, vi har leilighet og 2 barn som må tas vare på. Vi lever under fattigdomsgrensa allerede, så å misste trygda vil være kattastrofe! Men hva gjør man, når absolutt ingen vi ha en??

Hvorfor ikke gjøre ferdig fagbrevet nå? Han får studielån og kan jobbe ved siden av.

Anonymkode: b9507...8d3

• Liker 10
Skrevet

Ja, ærlig talt! Jeg studerte samtidig som jeg hadde to jobber. Hvorfor skal nav gjøre alt for dere??? 

Anonymkode: 06098...610

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, ærlig talt! Jeg studerte samtidig som jeg hadde to jobber. Hvorfor skal nav gjøre alt for dere??? 

Anonymkode: 06098...610

NAV hadde ikke trengt å gjøre noe hvis vi hadde fått en sjanse hos arbeidsgiverne. Du hadde åpenbart ikke det problemet, siden du klarte å få innpass hos to av dem.

Anonymkode: 4de38...dab

• Liker 13
Skrevet

Hvorfor er dere avhengig av nav? Nav kan jo ikke nekte noen noe som helst, jeg slutter aldri å forundre meg over hvordan enkelte lar seg begrense utifra hva NAV «tillater». Det er ikke sånn at man må ha noe med NAV å gjøre. Hvis mannen din ønsker en utdannelse så er det ingen som kan hindre han i det. 
Hvis han starter på en utdannelse (gjerne en utdannelse hvor arbeidsmarkedet er stort, når han først er igang) så får han jo studiestøtte. Nei, man lever ikke fett på lånekassen, men det er 11000 i snitt i mnd, og med din inntekt i tillegg så bør det gå fint så lenge dere har «normale» utgifter. Mange av mine medstudenter er godt voksne med hus og barn, ingen av dem er rike akkurat, men det er jo snakk om 1-3 år, og man får til alt man vil. I tillegg kan jo du jobbe litt ekstra i den perioden for å kompensere hvis du ikke allerede jobber 100%?

Anonymkode: 1daf0...4e3

• Liker 12
Skrevet

Dere må jo bu relativt øde om det er helt umulig å få jobb, eller søker han bere jobber i bestemt bransjer? Og etter eget ønske? 

Anonymkode: c0198...cf1

• Liker 1
Skrevet

Det er jo rimelig tafatt å vente på at NAV skal fikse skolegang, når det er noe han enkelt kan ordne på egen hånd. Søke på studie/skole, komme inn og så søke lån og stipend hos Lånekassen som andre med behov for utdanning. NAV kan ikke gi han skoleplass, han må kvalifisere seg og søke som alle andre. Kjenner flere som har tatt studier i voksen aldre og levd på Lånekassen, så det burde absolutt være en mulighet for han og. Hvis dere allerede har lav inntekt så kan vel du øke din inntekt? Har han forsøkt å oppsøke barnehager, sykehjem og bofellesskap for ekstravakter? Det pleier å være lett å få, og menn er som regel veldig ettertraktet. 

Anonymkode: 7c0f2...3a2

• Liker 12
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har ikke hatt en fast jobb på over 10 år, og jeg tror aldri han vil få det heller.

vi har leilighet og 2 barn som må tas vare på.

Vi lever under fattigdomsgrensa allerede,

Men barn måtte dere ha?

Tror dere må belage dere påå flytte dit det er jobb å finne. 

Anonymkode: 13916...fa7

• Liker 6
Skrevet

1000 jobber på 3 år? Det må være noe som ikke stemmer... Hva slags jobber er dette? 

Uansett, han bør fullføre det fagbrevet han tydeligvis har begynt på. For egen regning, selvsagt, det er ingen grunn til at NAV skal betale det. Når han kommer ut som lærling får han lærlinglønn, og hvis han jobber mye overtid er det helt greit betalt. 

• Liker 6
Skrevet

Det er faktisk vanskelig å få en jobb som voksen, lettere som ungdom å få en jobb der de kan utnyttes.

Praksisplasser handler kun om å unytte systemet. Svært få får jobb etter praksisplass.

Anonymkode: 7aa51...4e8

• Liker 7
Skrevet

Dere skulle jo heller aldri fått barn med tanke på hvordan levestilen og økonomien er.

• Liker 2
Skrevet

Man kan ha en imponerende CV men det er hvordan du presenterer deg på intervju som teller. Har selv driti meg loddrett ut på intervju og lærte av det. Da jeg skjønte hvordan det skulle gjøres så fikk jeg jobb. Men dette er lenge siden og presset på arbeidsmarkedet har nok økt siden den gang. Men alle sier jo at det er intervju runden som teller. En får bare den ene sjansen. Så lenge han blir innkalt til samtaler så kanskje han må gjennomgå hvordan han oppfører seg der. 

Anonymkode: a05f0...c24

Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er dere avhengig av nav? Nav kan jo ikke nekte noen noe som helst, jeg slutter aldri å forundre meg over hvordan enkelte lar seg begrense utifra hva NAV «tillater». Det er ikke sånn at man må ha noe med NAV å gjøre. Hvis mannen din ønsker en utdannelse så er det ingen som kan hindre han i det. 
Hvis han starter på en utdannelse (gjerne en utdannelse hvor arbeidsmarkedet er stort, når han først er igang) så får han jo studiestøtte. Nei, man lever ikke fett på lånekassen, men det er 11000 i snitt i mnd, og med din inntekt i tillegg så bør det gå fint så lenge dere har «normale» utgifter. Mange av mine medstudenter er godt voksne med hus og barn, ingen av dem er rike akkurat, men det er jo snakk om 1-3 år, og man får til alt man vil. I tillegg kan jo du jobbe litt ekstra i den perioden for å kompensere hvis du ikke allerede jobber 100%?

Anonymkode: 1daf0...4e3

Grunnen til at han ikke tar utdannelse på egenhånd, er at det har vi rett og slett ikke råd til! Hvis ikke NAV godkjenner utdanning som tiltak, stopper de AAP, og hva skal vi da leve av?? Jeg er delvis ufør selv, så vi kan ikke klare oss på min lille inntekt alle 4.

Jeg jobber allerede mer enn jeg burde, men har ikke sjanse til å jobbe fullt.  Dine medstudenter får det antagelig til, fordi de har hatt full inntekt og muligens har spart opp litt penger, og de har vel en partner med grei inntekt.

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Grunnen til at han ikke tar utdannelse på egenhånd, er at det har vi rett og slett ikke råd til! Hvis ikke NAV godkjenner utdanning som tiltak, stopper de AAP, og hva skal vi da leve av??

Men nå er det jo uansett snart slutt på AAP, og da har selvsagt ikke NAV noe de skulle ha sagt. Så da er det fritt frem for å fortsette studiene og ta opp studielån.

Anonymkode: 186b9...78c

• Liker 10
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Dere skulle jo heller aldri fått barn med tanke på hvordan levestilen og økonomien er.

Veel, den sisste faste jobben han hadde, var når jeg ble gravid første gang. Vi hadde fast jobb begge to, og alt var på stell, helt til jobben hans flyttet til utlandet 4 uker før termin... Det var virkelig ikke noe vi kunne forutse. Han hadde en jobb når nr. 2 dukket opp også, selv om den ikke var fast.

Livet skjer, og mye kan endre seg etter at barna er født.

TS

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo rimelig tafatt å vente på at NAV skal fikse skolegang, når det er noe han enkelt kan ordne på egen hånd. Søke på studie/skole, komme inn og så søke lån og stipend hos Lånekassen som andre med behov for utdanning. NAV kan ikke gi han skoleplass, han må kvalifisere seg og søke som alle andre. Kjenner flere som har tatt studier i voksen aldre og levd på Lånekassen, så det burde absolutt være en mulighet for han og. Hvis dere allerede har lav inntekt så kan vel du øke din inntekt? Har han forsøkt å oppsøke barnehager, sykehjem og bofellesskap for ekstravakter? Det pleier å være lett å få, og menn er som regel veldig ettertraktet. 

Anonymkode: 7c0f2...3a2

Jeg tviler på at dette innlegget er spesielt hjelpsomt. Klart en fordel å ta utdannelse selv først, men hvis man må ta det senere eller må omskolere seg under AAP eller andre NAV ordninger, så mister man støtte dersom man går for en utdanning som ikke er godkjent av NAV. 

Nei, dette er en systemfeil, for hadde NAV vært litt fleksible for fire år siden, så hadde jo antakeligvis ikke TS og fam. stått i denne situasjonen nå. Når det sosiale sikkerhetsnettet blir en hemsko som binder en i stedet for å yte hjelp, så må det systemendringer på plass. 

Anonymkode: 37e8c...2db

• Liker 3
Skrevet

Tror mange blir forarget dersom folk ønsker hjelp av NAV. Vel tenk på dette; ganske så ofte er det mer samfunnsøkonomisk at en som ikke får jobb, får hjelp til kurs eller utdanning. Kanskje kommer den personen fortere i jobb, og enda viktigere; den personen får større sjanse til en varig og fast jobb. Det kan være lurt samfunnsøkonomisk å investere i en person, slik at han får varig inkludering i arbeidsmarkedet.

Bare et lite apropos til dere som alltid virker sinte om folk ber om hjelp fra NAV.

Anonymkode: f73b5...6b3

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er det jo uansett snart slutt på AAP, og da har selvsagt ikke NAV noe de skulle ha sagt. Så da er det fritt frem for å fortsette studiene og ta opp studielån.

Anonymkode: 186b9...78c

Et lite stipend og studielån er lite å leve på en familie, og selv om man f. eks. går fra AAP til sosialstønad så er også sistnevnte vanskelig å få innvilget som student. Her mener jeg det er NAV som burde hav vært fleksible. 

Anonymkode: 37e8c...2db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...