Gå til innhold

Utstilling av hund.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har levd en stund og har hatt flere hunder opp gjennom årene. Har drevet med utstilling i åresvis. Har hatt ni hunder og har nå tre hunder. Det var kun en av disse hundene som har blitt utstilling champion. Enten har hundene blitt for store, eller for små, en fikk får kort hale, en annen for lite pels og dårlig pelskvalitet, en gikk litt rart, osv. Har hatt mange hunder som kun får excellent og klager ikke på det. Men nå vurderer jeg å kjøpe en ny valp fordi jeg vil stille ut og de tre jeg har nå får kun excellent. Men må man da ha veldig mange hunder samtidig sånn at kanskje jeg kan stille ut en av dem og som gjør det bra? Utstilling er den store hobbyen min. Hva gjør dere andre som stiller ut? Har dere mange hunder? 

Anonymkode: 0e090...a4e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er vel om alle hundene da kan få aktiviteten de trenger? Har du penger til en til/daglig stell? Hvis ja, kjør på. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd en stund og har hatt flere hunder opp gjennom årene. Har drevet med utstilling i åresvis. Har hatt ni hunder og har nå tre hunder. Det var kun en av disse hundene som har blitt utstilling champion. Enten har hundene blitt for store, eller for små, en fikk får kort hale, en annen for lite pels og dårlig pelskvalitet, en gikk litt rart, osv. Har hatt mange hunder som kun får excellent og klager ikke på det. Men nå vurderer jeg å kjøpe en ny valp fordi jeg vil stille ut og de tre jeg har nå får kun excellent. Men må man da ha veldig mange hunder samtidig sånn at kanskje jeg kan stille ut en av dem og som gjør det bra? Utstilling er den store hobbyen min. Hva gjør dere andre som stiller ut? Har dere mange hunder? 

Er du nøye ved valg av oppdretter da? Og tydelig på at du ønsker en hund til utstilling? Oppdretterne jeg kjenner har nesten bare champions, og det er jo blant annet fordi de er gode på å velge utfyllende eksteriør hos avlsdyrene, samtidig som de er gode på å beholde de mest lovende valpene

Skrevet

Men hvis oppdretterne da beholder de mest lovende valpene så blir det også vanskelig å finne en lovende valp til utstilling. Jeg sier at jeg skal bruke hunden til utstilling. Utstilling og hundehold er en dyr hobby. Men så prioriterer jeg hundene foran alt.

Skrevet

Her spiller faktisk rase inn. Det sier seg selv at dersom du skaffer en tallrik rase som for eks. staff så ligger lista skyhøyt på utstilling for å på CK og bli plassert i klassene, ikke minst bli champion.

I tillegg må du sette deg på liste hos en oppdretter som har veldig gode hunder. Vær klar på dine ønsker, og vent heller lenge på den perfekte valp enn å ta imot en halvgod en. Kanskje noen ettåringer selges fra oppdrettere fordi de ikke skal gå i avlsprogrammet allikevel, men er gode nok til utstilling? 

Anonymkode: b5f7d...611

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her spiller faktisk rase inn. Det sier seg selv at dersom du skaffer en tallrik rase som for eks. staff så ligger lista skyhøyt på utstilling for å på CK og bli plassert i klassene, ikke minst bli champion.

I tillegg må du sette deg på liste hos en oppdretter som har veldig gode hunder. Vær klar på dine ønsker, og vent heller lenge på den perfekte valp enn å ta imot en halvgod en. Kanskje noen ettåringer selges fra oppdrettere fordi de ikke skal gå i avlsprogrammet allikevel, men er gode nok til utstilling? 

Anonymkode: b5f7d...611

Var det jeg tenkte å.

At rase er ekstremt relevant.

Feks gruppe 9 selskapshunder flommer det jo over av uansett hvilken av de du velger.

Gruppe 5 spisshunder har en del tallrike raser men også en del som d ikke er så mange av.

Alt kommer ann på hvilken rase du ser for deg.

Anonymkode: b9bd5...78a

Skrevet

Om utstilling er såpass viktig for deg, og du allerede har tre hunder som ikke er så voldsomt å satse på, så hadde jeg sett etter en lovende unghund som du har mer forutsetninger til å se hvordan blir. Om nummer fire ikke blir bra nok, nummer fem, nummer 6? Nå er det jo forskjell på å ha en flokk med chihuahuaer og en større, aktiv rase da. Men man skal rekke over alle også.

Pdd har jeg bare en hund, men den er lovende. Hadde den ikke vært det, så hadde det ikke blitt ny hund. Det er flere ting å bruke hundene til. Du kan jo eksempel prøve deg på en annen hundesport? Rally, agility, lydighet etc?

Anonymkode: a5400...728

Skrevet

Jeg har ikke de mest tallrike rasene. Pleier å være ca. Seks hunder av samme rase på de minste utstillingene. Men det er alltid noen som kommer foran. Er vanskelig å finne en unghund da det er sjelden omplassering av eldre hunder enn valp. Vanskelig å finne den perfekte oppdretteren som vil selge meg den ´perfekte´  valpen da det er sikkert mange andre som også har lyst på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...