Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i en bedrift (butikk, stor kjede) siden 2015, begynte som tilkallingsvikar og fikk 50 % stilling etter 1 år (høsten 2016). I denne bedriften har det vært generelt mye gjennomtrekk av ansatte, siden de ansetter to i 50 % stilling i stedet for én i 100 % - mistenker jeg. Naturlig nok ønsker de fleste voksne en fast jobb, og det har derfor vært mye "friår"-skoleelever som har kommet og gått. Jeg er nok den som har vært i denne stillingen lengst på mange år, men er selv også ute etter en større stilling, og har per i dag to ekstrajobber for å få ting til å gå rundt.  Bedriften har slitt de siste årene med å få søkere på stillingene som utlyses generelt, ekstrahjelp så vel som butikkleder. Jeg er den som har vært der lengst nå, og jeg har "bare" vært der i 4 år.  Regionsleder derimot mener det er taktisk lurt å ha to 50% stillinger fordi de stiller sterkere da ved fravær, siden de da "alltid" har noen i bakhånd som er interessert i mer jobb og som ofte er ledig (gjelder jo ikke i mitt tilfelle, siden jeg må supplere med andre arbeidsplasser). Det har jo vist seg i flere år at denne taktikken er elendig, og vi har stått halvveis uten folk hvert eneste år, og det er få mnd løpet av året vi er "fulltallig" og ikke er på utkikk etter folk.   

Ved neste utlysning av 50 % stilling, har jeg noen som helst rettigheter å vise til vedr. å søke om å få også denne? Altså, å få økt min stilling til 100. Jeg kan jobben ut og inn, har hatt lederansvar over lengre perioder (i påvente av nye butikksjefer...), har hatt opplæring på ca alle som er der i dag og så videre. 

Jeg tenker noe i den retningen som hvis man har vært vikar i en stilling i 2 (1?) år, og den blir offisielt utlyst, så har man "førsterett", så lenge man har kompetansen som kreves. 

Anonymkode: 1aff2...90d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt da. Men hvor mye jobber du utenom på den arbeidsplassen med 50%? Jeg er ganske sikker på at du iallefall har rett til a få utvidet stillingsprosenten din like mye som det du har jobbet siste året. Jobber du i snitt 60-70-80, så har du rett på tilsvarende stilling. Det er mange som klatrer seg oppover til full stilling på den måten. 

Anonymkode: c1dfb...248

• Liker 1
Skrevet

Vel, i fjor jobbet jeg 100% og fungerte jeg som leder 5 mnd før ny leder ble satt, 2 - 3 uker ut i jobben ble hen sykemeldt (alvorlig syk) og jeg fikk ansvaret igjen i 3 mnd. Utenom det settes vaktlister opp uke for uke, så det varierer veldig mye hvor mye jeg jobber der da jeg som nevnt har andre arbeidsplasser som ofte er tidligere ute med vaktlister. De er også gode på å dele ut timer til ekstrahjelpene der det lar seg gjøre, tror nok de er litt bevisste på å ikke gi for mye til de faste av en grunn. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, i fjor jobbet jeg 100% og fungerte jeg som leder 5 mnd før ny leder ble satt, 2 - 3 uker ut i jobben ble hen sykemeldt (alvorlig syk) og jeg fikk ansvaret igjen i 3 mnd. Utenom det settes vaktlister opp uke for uke, så det varierer veldig mye hvor mye jeg jobber der da jeg som nevnt har andre arbeidsplasser som ofte er tidligere ute med vaktlister. De er også gode på å dele ut timer til ekstrahjelpene der det lar seg gjøre, tror nok de er litt bevisste på å ikke gi for mye til de faste av en grunn. 

Håper du fikk lønnsøkning med lederansvar. Eller har du blitt lurt. 

Om du jobber 100% over lang tid er det selvfølgelig 100% stilling det skal stå i kontrakten din. Kontrakten skal gjenspeile hvor mye du faktisk jobber 

Anonymkode: c9f9a...676

Skrevet

Jeg ville sett meg om etter en annen jobb.

Anonymkode: 2b66c...50e

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo ikke ut som et veldig godt sted å være mtp en leder. Lite planlegging av vaktlister er allerede rødt flagg hos meg. Å utnytte personalet til å stå i dobbelt stilling, attpåtil med lederansvar, (uten ekstra kompensasjon..?) bør få det til å ringe en bjelle. 

Hvorfor søker du ikke heller butikksjefstilling et annet sted?

Anonymkode: e22e2...5c9

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper du fikk lønnsøkning med lederansvar. Eller har du blitt lurt. 

Om du jobber 100% over lang tid er det selvfølgelig 100% stilling det skal stå i kontrakten din. Kontrakten skal gjenspeile hvor mye du faktisk jobber 

Anonymkode: c9f9a...676

Jeg fikk lønnstillegg, et fast beløp i mnd, de første 4 mnd. 5. mnd ble det ansatt butikkleder, men selv om hen ikke begynte i jobben før mnd etter var det ikke tillegg på denne lønnsslippen. Skulle egentlig etterlyse det, men jeg var gravid og var allerede i klinsj med regionsleder (delvis) av den grunn. Jeg gadd ikke styret. 

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville sett meg om etter en annen jobb.

Anonymkode: 2b66c...50e

Jeg gjør det, men dette er en relativt liten plass og det er ikke flust av jobber å ta av...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette høres jo ikke ut som et veldig godt sted å være mtp en leder. Lite planlegging av vaktlister er allerede rødt flagg hos meg. Å utnytte personalet til å stå i dobbelt stilling, attpåtil med lederansvar, (uten ekstra kompensasjon..?) bør få det til å ringe en bjelle. 

Hvorfor søker du ikke heller butikksjefstilling et annet sted?

Anonymkode: e22e2...5c9

Jeg er enig. Jeg vil faktisk kalle det som gjøres for utnyttelse av personalet. Pga relativt ungt miljø på arbeidsplassen, og i bedriften generelt (igjen, stor kjede) så får de styre så og si som de vil siden ingen tørr å si i fra. 

Jeg søker på alle (!) stillinger jeg har relevant erfaring eller utdannelse innenfor, men det har ikke gått min vei enda. 

Skrevet

Er du i engasjert? Ved neste utlysning kan du søke med fortrinnsrett, og helst ha et forbund som hjelper deg.

Anonymkode: 882e5...e73

Skrevet

I henhold til arbeidsmiljøloven kan du kreve fortrinnsrett på stillingen, men det forutsetter at du kan ta hele stillingen som er utlyst og ikke kun deler av den, dersom det medfører «vesentlig ulempe» for arbeidsgiver å dele opp stillingen. Så dersom noen av vaktene i stillingen som lyses ut «kræsjer» med vaktene du alt har og den stillingsprosenten som evt. står igjen blir så liten eller består av så mange ukurante vakter at arbeidsgiver vil ha problemer med å få noen til å fylle den, kan dette falle inn under «vesentlig ulempe» for arbeidsgiver. Det er arbeidsgiver som må sannsynliggjøre at å dele opp stillingen medfører vesentlig ulempe for bedriften. 

Dersom du kan utvide stillingen din med hele den utlyste stillingen har du fortrinnsrett, men tydeliggjør i søknaden din at du krever fortrinnsrett i henhold til aml. 14-3. Tvisteløsningsnemda er rette instans dersom dere ikke kommer til enighet.

Anonymkode: 88dae...379

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...