AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 Vi er en typisk kjernefamilie med mor, far og to barn i skole og barnehage. Hverdagene går i ett, men det blir stadig lettere jo større barna blir. Nå begynner de å bli såpass store at det er aktuelt å reise litt med dem, og faktisk kunne slappe av litt. Men mannen vil ikke. Verken syden eller storbyferie. Jeg er jo enig også. Men samtidig, det er så trist å ikke kunne planlegge ferier å glede seg til. Synspunkt? Anonymkode: 5e05d...6de
altflyter Skrevet 13. oktober 2019 #2 Skrevet 13. oktober 2019 Dere kan jo reise med tog for eksempel? Det er jo miljøvennlig, og dere kan jo ta reisetiden som en del av ferien. Kjenner flere som har gjort det😊 ungene elsket det! Spill og moro på toget. Er mange muligheter hvis dere ikke vil fly. Eneste minuset er å komme seg til en togstasjon hvis dere ikke bor i nærheten av en 29
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #3 Skrevet 13. oktober 2019 Han vil ikke reise pga klimakrise? Det er grunnen? Altså, man kan reise uten å fly! Man kan kjøre, ta tog etc. Kanskje er grunnen at han egentlig ikke vil reise? Anonymkode: 60f28...cbd 13
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #4 Skrevet 13. oktober 2019 Vet ikke hvor dere bor, men hva med å planlegge en reise der dere ikke trenger å fly? Båt eller tog for eksempel? Danmark og sør-Sverige kan være like fint som syden om sommeren. Det går også fint å ta tog til flere storbyer i Europa. Anonymkode: 8169a...867 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #5 Skrevet 13. oktober 2019 Støtter mannen! Gleder meg til chartertog til Italia, kommer neste høst! Anonymkode: 5074b...a20 11
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #6 Skrevet 13. oktober 2019 Her er det motsatt. Mannen vil fly steder, mens jeg vil reise miljøvennlig. Får helt vondt i magen av å fly. Tenker at man må komme fram til kompromisser og at det er mange fine turer man kan ta med tog! Anonymkode: 86c8a...e2d 3
jabx Skrevet 13. oktober 2019 #7 Skrevet 13. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi er en typisk kjernefamilie med mor, far og to barn i skole og barnehage. Hverdagene går i ett, men det blir stadig lettere jo større barna blir. Nå begynner de å bli såpass store at det er aktuelt å reise litt med dem, og faktisk kunne slappe av litt. Men mannen vil ikke. Verken syden eller storbyferie. Jeg er jo enig også. Men samtidig, det er så trist å ikke kunne planlegge ferier å glede seg til. Synspunkt? Anonymkode: 5e05d...6de Det er egentlig ganske irrelevant hva enkeltpersoner eller enkeltfamilier gjør når man ser på hvor utslippene faktisk kommer fra: https://e24.no/energi/i/dOzr6X/regnet-paa-klimautslipp-fra-1965-til-2017-disse-20-selskapene-staar-alene-for-en-tredjedel Dere ofrer ferien samtidig som rike griskinger ødelegger jorden med firmaene sine. De håver inn penger og lever i luksus, mens vanlige folk blir fortalt at de må ofre seg. Nei, det går ikke lenger. Det må samfunnsendringer til. Firmaene må holdes ansvarlige. Man kan ikke forvente at vanlige mennesker skal ta hele byrden på seg. 27
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #8 Skrevet 13. oktober 2019 Helt enig med mannen. Støtter "flyskam". Anonymkode: 6677a...079 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #9 Skrevet 13. oktober 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi er en typisk kjernefamilie med mor, far og to barn i skole og barnehage. Hverdagene går i ett, men det blir stadig lettere jo større barna blir. Nå begynner de å bli såpass store at det er aktuelt å reise litt med dem, og faktisk kunne slappe av litt. Men mannen vil ikke. Verken syden eller storbyferie. Jeg er jo enig også. Men samtidig, det er så trist å ikke kunne planlegge ferier å glede seg til. Synspunkt? Anonymkode: 5e05d...6de Du har en fornuftig og prinsippfast mann som tenker på barnas fremtid. Skal barna deres har noen fremtid må forbruk og forurensning ned. Anonymkode: e3ece...8fa 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #10 Skrevet 13. oktober 2019 Hadde flydd av sted sammen med barna, så kunne mannen sittet hjemme. Anonymkode: 3d100...631 17
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 3 minutter siden, jabx said: Det er egentlig ganske irrelevant hva enkeltpersoner eller enkeltfamilier gjør når man ser på hvor utslippene faktisk kommer fra: https://e24.no/energi/i/dOzr6X/regnet-paa-klimautslipp-fra-1965-til-2017-disse-20-selskapene-staar-alene-for-en-tredjedel Dere ofrer ferien samtidig som rike griskinger ødelegger jorden med firmaene sine. De håver inn penger og lever i luksus, mens vanlige folk blir fortalt at de må ofre seg. Nei, det går ikke lenger. Det må samfunnsendringer til. Firmaene må holdes ansvarlige. Man kan ikke forvente at vanlige mennesker skal ta hele byrden på seg. Disse firmaene produserer vel varer som folk forbruker. Anonymkode: e3ece...8fa 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #12 Skrevet 13. oktober 2019 Tenker at det er samme faen hva man gjør i Norge, så f. Eks Kina, india og andre store land spyr ut CO2 og andre ikkeklima venlige gasser. hilsen en som flyt med god samvittighet. Anonymkode: be6ba...269 10
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #13 Skrevet 13. oktober 2019 La flyskammen bre seg! Forbrukermakten er stor. Det er derfra rikingene får pengene. Anonymkode: 4aada...536 5
Sushi Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 Ta tog, dra på bilferie, gå i fjellet eller dra på telttur. Det finnes kjempemange gode feriealternativer uten at dere trenger å ta fly. 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #15 Skrevet 13. oktober 2019 Åh, kjenner veldig på det der selv. Får så dårlig samvittighet av å fly, men jeg eeelsker å reise. Så jeg skjønner mannen din, og jeg skjønner deg. Det er selvfølgelig mange turer man kan dra på med tog og buss, men da utelukkes store deler av verden. Nei, det er ikke så lett. Denne kommentaren hjalp deg vel fint lite... Anonymkode: b700d...b46 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #16 Skrevet 13. oktober 2019 40 minutter siden, jabx skrev: Det er egentlig ganske irrelevant hva enkeltpersoner eller enkeltfamilier gjør når man ser på hvor utslippene faktisk kommer fra: https://e24.no/energi/i/dOzr6X/regnet-paa-klimautslipp-fra-1965-til-2017-disse-20-selskapene-staar-alene-for-en-tredjedel Dere ofrer ferien samtidig som rike griskinger ødelegger jorden med firmaene sine. De håver inn penger og lever i luksus, mens vanlige folk blir fortalt at de må ofre seg. Nei, det går ikke lenger. Det må samfunnsendringer til. Firmaene må holdes ansvarlige. Man kan ikke forvente at vanlige mennesker skal ta hele byrden på seg. 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Disse firmaene produserer vel varer som folk forbruker. Anonymkode: e3ece...8fa De er stort sett oljeselskaper, og produserer dermed blant annet flybensin. Jeg støtter prinsippet om at det må systemendringer til, men man kan ikke bare se helt bort i fra forbrukerne heller.Jeg synes TS sin mann høres super ut! Anonymkode: d22b7...8d1 6
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #17 Skrevet 13. oktober 2019 Liker at folk ikke har samvittighet til å ikke reise lengre. Gir meg en god dag i klimaet, men likte ikke at folk reiste så mye og trodde de var noe. Anonymkode: 18d10...ec1 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #18 Skrevet 13. oktober 2019 Vi flyr heller ikke, og ja vi ofrer noe. Men alle må ofre noe om vi ikke skal være ekstremt fucked. Eller, vi er allerede ekstremt fucked. Men vi trenger ikke bli ekstremt-ekstremt fucked. Vi reiser med tog, holder oss innad i landet (fordi jeg synes reising timevis er tilnærmet tortur), bruker naturen mye. Vi har mye å glede oss til. Anonymkode: 399fe...0e6 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #19 Skrevet 13. oktober 2019 Tog! det er en kjempeflott måte å reise på! Ser mye mer på veien også. Meld dere inn i Togferie på fb for ekstra inspirasjon! Anonymkode: 7a2bf...b26 8
Bokdamen Skrevet 13. oktober 2019 #20 Skrevet 13. oktober 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det er samme faen hva man gjør i Norge, så f. Eks Kina, india og andre store land spyr ut CO2 og andre ikkeklima venlige gasser. hilsen en som flyt med god samvittighet. Anonymkode: be6ba...269 Hvis hver enkelt person i verden tenker som deg «det hjelper ikke om jeg gjør noe», kommer vi ingen vei. Nordmenn har et ekstremt høyt utslipp per person. Og hvis ikke vi klarer kutte, kan vi ikke forvente det av andre heller. Vi tenker samme som din mann TS. Så her er det kortreist helgetur på hotell vi kan kjøre leaf til i stedet for London. Båten til Danmark og tog til kontinentet. Bli med i Facebook gruppen Togferie og kos dere med å planlegge ferien 2020 på en litt annen måte 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå