AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #1 Skrevet 13. oktober 2019 Ja, som overskriften forteller så sliter jeg enormt økonomisk. Jeg har allerede fått en del jeg ligger etter med siden jeg avsluttet studiene i juni. Jeg har gode karakterer og har søkt jobber som en gal. Måtte til slutt takke ja til en butikksjef stilling som er sykt dårlig betalt, kun for å ha noe å fylle CVen med. Stillingen er ikke 100% da det ikke er behov for det. Tror faktisk jeg hadde tjent bedre som butikkmedarbeider et annet sted enn butikksjef her jeg er nå. Er helt på gråten og fra meg, føler jeg har dummet meg loddrett ut som var så DUM at jeg tok en bachelorgrad, som i tillegg kostet meg mye penger i lån. Hva skal jeg gjøre? Kan jeg få sosialhjelp? Å ta en ny utdanning eller en master er helt uaktuelt, da jeg allerede drukner i studielån og ikke ser verdien av utdanningen. Anonymkode: 8646f...3a8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #2 Skrevet 13. oktober 2019 Når det ikke er 100% stilling, kan du kanskje få en annen jobb i tillegg? Jobbe om kvelden e.l. når du ikke jobber i butikksjefstillingen. Du må jo bare fortsette å søke. Anonymkode: f4eb7...add 8
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #3 Skrevet 13. oktober 2019 Dessverre så er ikke BI et godt alternativ i form av utdannelse i et land som Norge. Norge har offentlige institusjoner av høy kvalitet som tilbyr gratis undervisning av alt slags, så det at du heller valgte en oppskrytt høyskole for din utdanning er merkverdig. Hadde du for dårlige karakterer til å bli økonom kunne du for eksempel ta opp noen fag fra VGs, eller velge et annet studium. BI er absolutt ikke noe løsning, hadde faktisk aldri valgt å ta en bachelor der selv med mindre jeg hadde sykt mye sparepenger jeg kunne brukt til hva som helst. Ta en hvilken som helst annen 100% stilling for å betale ned på studielånet og velg deretter en ordentlig utdanningsinstitusjon som faktisk sender deg ut i arbeidslivet. Svada økonomer fra BI har vi nok av. Anonymkode: 86914...1db 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #4 Skrevet 13. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dessverre så er ikke BI et godt alternativ i form av utdannelse i et land som Norge. Norge har offentlige institusjoner av høy kvalitet som tilbyr gratis undervisning av alt slags, så det at du heller valgte en oppskrytt høyskole for din utdanning er merkverdig. Hadde du for dårlige karakterer til å bli økonom kunne du for eksempel ta opp noen fag fra VGs, eller velge et annet studium. BI er absolutt ikke noe løsning, hadde faktisk aldri valgt å ta en bachelor der selv med mindre jeg hadde sykt mye sparepenger jeg kunne brukt til hva som helst. Ta en hvilken som helst annen 100% stilling for å betale ned på studielånet og velg deretter en ordentlig utdanningsinstitusjon som faktisk sender deg ut i arbeidslivet. Svada økonomer fra BI har vi nok av. Anonymkode: 86914...1db Hva i alle dager er dette for et svar? Her trakk du mange konklusjoner uten å vite nok. Syntes du rett og slett er ekkel. TS Anonymkode: 8646f...3a8 14
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #5 Skrevet 13. oktober 2019 https://www.finn.no/job/fulltime/ad.html?finnkode=159896496 Anonymkode: a1563...584
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #6 Skrevet 13. oktober 2019 Du kan be om betalingsfrihet på studielånet. Anonymkode: 27fe2...fd8 5
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #7 Skrevet 13. oktober 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i alle dager er dette for et svar? Her trakk du mange konklusjoner uten å vite nok. Syntes du rett og slett er ekkel. TS Anonymkode: 8646f...3a8 Sannheten er ekkel, dessverre. Anonymkode: 86914...1db 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #8 Skrevet 13. oktober 2019 Ser ikke verdien i mastergrad? Verdien i en bachelorgrad i økad fra BI er, DESVERRE , ikke så høy. Ikke at jeg mener det er riktig, men sånn er det nå i dag. Ta deg en master fra nhh eller et annet universitet. Du vil takke deg selv om toppen 8 år. Anonymkode: 577b8...706 9
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #9 Skrevet 13. oktober 2019 Er det Retail Management (varehandel) du tok? https://www.bi.no/studier-og-kurs/bachelorstudier/retail-management/ Har på følelsen at det er den, og som oftest stemmer følelsen min, men kan selvsagt ta feil av og til også. De fleste vet at dette er en svak bachelor og det gjelder nok også markedsføringsledelse, internasjonal markedsføring. Eiendomsmegling har også blitt helt ræv. Så har du ganske risky bachelorer som Entreprenørskap og Creative Industries Management. Så har du et par til som kan svinge begge veier - enten ned i dass eller at man får god jobb, slik som Org.psykologi, HR og ledelse i tillegg til "digital kommunikasjon" og markedsføring. Så jeg lurer på om du tok noen av disse og at det derfor kan ha gått galt. Anonymkode: 0085d...412 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #10 Skrevet 13. oktober 2019 Sosialhjelp er kun om du ikke tjener noe som helst og trenger hjelp der. Men du har jobb, og de krever f.eks at du selger ting av verdi om det er veldig nytt. Ellers må du bare søke på alt av jobber. En bachelor fra BI er dessverre lite verdt i dagens jobbmarked da man kan velge å vrake av studenter derfra. Søkte selv på en kontorstilling og vi pratet om utdanning, da nevnte det at til kontorjobber godtar de ikke engang søknader fra BI dessverre. Anonymkode: 8fdd9...46b
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #11 Skrevet 13. oktober 2019 Det er da mange med BI som har OK jobber som de kan leve av. Ts må bare fortsette å søke til h*n får full stilling et sted. Det er ikke umulig. Anonymkode: f4eb7...add 3
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #12 Skrevet 13. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hva i alle dager er dette for et svar? Her trakk du mange konklusjoner uten å vite nok. Syntes du rett og slett er ekkel. TS Anonymkode: 8646f...3a8 Men, akk så rett... Anonymkode: 114af...776
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #13 Skrevet 13. oktober 2019 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ser ikke verdien i mastergrad? Verdien i en bachelorgrad i økad fra BI er, DESVERRE , ikke så høy. Ikke at jeg mener det er riktig, men sånn er det nå i dag. Ta deg en master fra nhh eller et annet universitet. Du vil takke deg selv om toppen 8 år. Anonymkode: 577b8...706 "Dessverre", og "slik er det". "Toppen 8 år"? Anonymkode: 114af...776 4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #14 Skrevet 13. oktober 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke verdien i mastergrad? Verdien i en bachelorgrad i økad fra BI er, DESVERRE , ikke så høy. Ikke at jeg mener det er riktig, men sånn er det nå i dag. Ta deg en master fra nhh eller et annet universitet. Du vil takke deg selv om toppen 8 år. Anonymkode: 577b8...706 Nå spurte jeg TS hvilken bachelor det er snakk om. Øk-Adm er langt ifra dårlig, selv om det har blitt hardt press de siste årene, men om man har veldig gode karakterer, så ligger man fortsatt godt an. Det finnes en rekke andre bachelorer på BI som er omtrent like crappy som bachelor i historie, sosialantropologi, sosiologi, filosofi, og den slags. Anonymkode: 0085d...412 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #15 Skrevet 13. oktober 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nå spurte jeg TS hvilken bachelor det er snakk om. Øk-Adm er langt ifra dårlig, selv om det har blitt hardt press de siste årene, men om man har veldig gode karakterer, så ligger man fortsatt godt an. Det finnes en rekke andre bachelorer på BI som er omtrent like crappy som bachelor i historie, sosialantropologi, sosiologi, filosofi, og den slags. Anonymkode: 0085d...412 Ser ingenting som er crappy med bachelor i historie, sosiologi osv. Sosionomer trengs i fremtidens Norge som vil være preget av ulikheter og utsatte samfunnsgrupper. BI-wannabes derimot trengs ingen steder i samfunnet. Anonymkode: 86914...1db
Fireflies Skrevet 13. oktober 2019 #16 Skrevet 13. oktober 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva skal jeg gjøre? Kan jeg få sosialhjelp? Å ta en ny utdanning eller en master er helt uaktuelt, da jeg allerede drukner i studielån og ikke ser verdien av utdanningen. For å få sosialhjelp så kan du ikke ha noen annen inntekt. Det vil gjøre at du sitter verre i det.
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #17 Skrevet 13. oktober 2019 Problemet i Norge nå til dags er at altfor mange følger flokken. Mangel på innovasjon vil bli kostbart for samfunnet vårt. Hva i all verden har du som skiller deg ut fra 100 andre folka som er utdanna på BI? Det er ikke slik at ting ordna sæ for alle lenger. Kan like godt få en jobb i butikk uten utdanning, men med et verdifullt nettverk. Anonymkode: 86914...1db
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #18 Skrevet 13. oktober 2019 Du kan få bostøtte og så kan du kutte å betale studielånet ditt. Anonymkode: 414a2...bb7 2
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #19 Skrevet 13. oktober 2019 Problemet er ikke crappy bachelor, problemet er at alle nå til dags har en bachelor i hvasomhelst og det er tøft om konkurranse i markedet. Du må bare ikke gi deg, frem til du treffer blink i jobbmarkedet. Bachelor er ikke bortkastet, med mindre du sov i alle forelesningene og såvidt fikk E på bacheloroppgaven. Vær kreativ og bruk kunnskapen for hva den er verdt. Anonymkode: dcaff...743 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2019 #20 Skrevet 13. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ingenting som er crappy med bachelor i historie, sosiologi osv. Sosionomer trengs i fremtidens Norge som vil være preget av ulikheter og utsatte samfunnsgrupper. BI-wannabes derimot trengs ingen steder i samfunnet. Anonymkode: 86914...1db Hvem sier det at historikere og sosiologer med bachelor "trengs" så mye i fremtidens Norge? Har du noen kilder? Crappy bachelor er nettopp det - der man lærer lite, samtidig som det er altfor mange andre som også har det. Anonymkode: 0085d...412 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå