Gå til innhold

Jeg har så lyst på hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg lurer i grunn på hvor i all verden jeg finner hunder som trenger nytt hjem? 

Jeg har let på finn, FOD og solplassen. Har funnet 3 stk som kan kanskje være av interesse... 

Finnes det flere plasser en kan se etter omplasseringshunder? 

Anonymkode: c8084...700

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i landet holder du til og hva ser du etter i en hund? 

Her i Norge er det heldigvis ikke et veldig stort press på hjemløse hund i dyrevernsorganisasjoner, sånn som det er med katter og kaniner. Hundeavl foregår relativt kontrollert og selv om det skjer ting som gjør at noen må omplassere hunden sin så er det vanligst å skaffe valp og så ha hunden til den blir gammel.

Noen ganger må hunder omplasseres pga en ellers flink eiers situasjon,men ofte er omplasseringshunder hunder med problemer, som de som regel har gått pga manglende eller feil oppfølging. Så å ta på seg en omplasseringshund er ikke nødvendigvis bare bare. Du må ofte ha høy kompetanse på hund for å bli vurdert som ny eier. 

Om du ønsker deg hund og syntes det er lite aktuelt utvalg av voksne omplasseringshunder, tenk over hvilken type og rase som er aktuell for deg og ta kontakt med seriøse oppdrettere for å avtale valpekjøp. 

Anonymkode: c7d06...3ed

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i landet holder du til og hva ser du etter i en hund? 

Her i Norge er det heldigvis ikke et veldig stort press på hjemløse hund i dyrevernsorganisasjoner, sånn som det er med katter og kaniner. Hundeavl foregår relativt kontrollert og selv om det skjer ting som gjør at noen må omplassere hunden sin så er det vanligst å skaffe valp og så ha hunden til den blir gammel.

Noen ganger må hunder omplasseres pga en ellers flink eiers situasjon,men ofte er omplasseringshunder hunder med problemer, som de som regel har gått pga manglende eller feil oppfølging. Så å ta på seg en omplasseringshund er ikke nødvendigvis bare bare. Du må ofte ha høy kompetanse på hund for å bli vurdert som ny eier. 

Om du ønsker deg hund og syntes det er lite aktuelt utvalg av voksne omplasseringshunder, tenk over hvilken type og rase som er aktuell for deg og ta kontakt med seriøse oppdrettere for å avtale valpekjøp. 

Anonymkode: c7d06...3ed

Jeg holder til i Telemark. Jeg ønsker meg en god tur venn, en koseklump og en dilter. Jeg vil ikke at den skal være så stor, da jeg er ganske liten selv. 

Jeg har katt fra før av, så er dessverre mange hunder som blir utelukket da de ikke går overens med katter. 

Jeg tenkte litt på valp, men jeg har ikke full ferie før 2021, da jeg nettopp har startet i ny jobb. Så da blir det vanskelig p ta til seg en valp, for de trenger vel at en er hjemme med de i flere uker? 

Jeg er klar for noen atferdsproblemer, men ikke av de tyngste. 

Ts

Skrevet

Jeg har mulighet til å ta ulønnet ferie, så da har jeg 14 dager hjemme med en eventuell valp. 

Er det for lite? 

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mulighet til å ta ulønnet ferie, så da har jeg 14 dager hjemme med en eventuell valp. 

Er det for lite? 

Ts

Det er alt for lite, ikke skaff deg hund hvis du ikke har tid til å bruke mye tid sammen med hunden. Hunder har heller ikke godt av å være hjemme alene mens eieren er på jobb da de tross alt er flokkdyr.

Anonymkode: d2615...c61

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det for lite? 

Ts

Her ser jeg kunnskapsnivået ditt er altfor lavt til å skaffe deg hund på dette tidspunktet. Du bør lese deg opp, snakke med ERFARNE hundefolk og trenere før du vurderer å anskaffe deg hund

Anonymkode: c9bd7...11f

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her ser jeg kunnskapsnivået ditt er altfor lavt til å skaffe deg hund på dette tidspunktet. Du bør lese deg opp, snakke med ERFARNE hundefolk og trenere før du vurderer å anskaffe deg hund

Anonymkode: c9bd7...11f

Her er det snakk om en valp.... 

Anonymkode: 86844...509

• Liker 1
Skrevet

Kunnskapsnivået mitt angående valp er lite, ja, men ikke hund. 

Ingen poeng i å kappe av meg hånda bare fordi jeg spør. Jeg var rimelig sikker på at 14 dager er altfor lite mtp en valp, og det er derfor jeg helst vil ha omplasseringshund. 

Jeg har aldri hatt valp, så hvordan skal jeg da kunne vite ting? Jeg har lest litt, men er det ikke bedre at en spør? 

Veldig dumt at dere da blir slik, for da kan det hende en som ikke vet, men ikke tør p spørre, bare skaffer seg en valp. Det går faktisk an å si fra på en hyggelig måte, og heller opplyse om hvordan tiden er med valp. 

Ts

• Liker 9
Skrevet

Vet dessverre ikke om flere steder, men gled deg masse! Elsker å ha hund og å komme hjem til den gleden hver dag er fantastisk:) 

Anonymkode: 86844...509

Skrevet

Kan eventuelt en valp være med på jobb? (Har du feks mulighet til å lufte den relativt ofte?)

Skrevet
Akkurat nå, Diamant20 skrev:

Kan eventuelt en valp være med på jobb? (Har du feks mulighet til å lufte den relativt ofte?)

Nei, jeg jobber i industrien hvor det er forbudt, og forsåvidt farlig for hunden, p ta med på jobb. 

Jeg har foreldre som vil stille opp mtp pass, når jeg har lange dager på jobb osv. 

Ts

Skrevet

14 dager ferie kan også være for lite for å ta på seg en omplasseringshund, men det spørs litt hvilken type jobb du har. Om du har mulighet til å reise hjem en lengre periode i løpet av arbeidsdag, jobbe korte dager eller kanskje ha med hund i bil eller på et rom.
For både unge og eldre hunder er et nytt hjem en omstilling. De må få tid til å bli kjent med og trygg på både ny eier og nye omgivelser. En voksen hund må gjerne starte alenetrening på nytt når man er på et nytt sted, og du må dermed gå gradvis opp til der hunden kan være hjemme alene i 8 timer. Dette vil være individuelt for hunder. Noen trenger noen uker på å bli trygg og slå seg til ro, andre trenger flere måneder. 

Dersom man skal ha hund alene må man ha enda mer fleksible forutsetninger enn om man er to. Alltid ha en plan B gitt at hunden man får viser seg å ha større utfordringer med tanke på tilvenningen.

Skrevet

Vet ikke hvor vanlig dette er innenfor hundeavl, men i katteverdenen er det innimellom slik at en avlskatt må omplasseres slik at antallet katter ikke overstiger mer enn oppdretteren har mulighet til å gi omsorg og kjærlighet til. De er da gjerne en 3-4 år gammel og har hatt noen kull (eller evt. blitt far til en del kull) og skal således pensjoneres. Hvis det fungerer sånn i hundeavlen også, så vil kanskje dette være den beste løsningen dersom man ikke ønsker en problemhund? 

Har familiemedlemmer som kjøpte en omplasseringshund. Mattilsynet hadde plassert den hos ei som driver med omplassering, og den hunden kommer fra et kaotisk og trist liv. Den hunden skjønner jeg ikke at de orker å ha, annet enn at de selvfølgelig har blitt glade i den. Den er snill som et lam, men har en hel liste av issues, både mentale og fysiske. Dette er sikkert ikke tilfellet for alle omplasseringshunder, men jeg hadde ikke valgt å gjøre det på den måten hvertfall. Skjønner at du ikke ønsker deg valp og da, for det er jo masse jobb igjen. 

Skrevet

Tror det er en omplasseringsplass som heter Charlottes omplassering eller lignende også? Finner henne på fb eventuelt

Anonymkode: ec484...78f

Skrevet

Jeg var ikke helt i din situasjon TS, men jeg var alene og skaffet meg hund. Det var ikke min første, men min første alene.
Før det hadde jeg hund i over et tiår og et halvt tiår uten etter han døde. 
For å gi deg noen gode råd: Ikke få hund nå. Det er veldig mye arbeid, men basert på hvordan du skriver  tror jeg du vil takle det fint.  To uker blir likeså for lite tid for valpen..
Så her er mitt råd for hva du bør gjøre. Søk etter hundegrupper rundt i distriktet. Spør om du kan komme innom lekegrupper for dem. Der kan du få så mange råd samt kanskje tilogmed snevre inn hvilken rase du ser etter? Finn ut hvor valpekurs osv er
Videre: tenk over hva du kan tilby hunden(liker du å gå i fjellet og gå lenge hver dag, eller blir du sliten etter jobb? Noen raser krever mer mosjon enn andre) Er det noen instinkt du ser etter? Bor du i leilighet eller hus? Hvis leilighet bør du se etter roligere raser som ikke bjeffer for mye. Les deg opp på de forskjellige rasene og velg den som passer deg best utifra din livsstil. Har ikke hatt omplassering selv så der kan jeg dessverre ikke hjelpe til med råd.
Dette høres forøvrig mye ut, men hundene er definitivt verdt det. Dette er utelukkende ment som gode råd til deg

Skrevet
1 time siden, moonflower__ skrev:

Vet ikke hvor vanlig dette er innenfor hundeavl, men i katteverdenen er det innimellom slik at en avlskatt må omplasseres slik at antallet katter ikke overstiger mer enn oppdretteren har mulighet til å gi omsorg og kjærlighet til. De er da gjerne en 3-4 år gammel og har hatt noen kull (eller evt. blitt far til en del kull) og skal således pensjoneres. Hvis det fungerer sånn i hundeavlen også, så vil kanskje dette være den beste løsningen dersom man ikke ønsker en problemhund?

Min tante overtok nylig en pensjonert avlshund, som de fikk gratis av oppdretter. 

Jeg skal ikke uttrykke hva jeg mener om å avle ferdig en hund og så kvitte seg med den, men min tante har i alle fall fått en herlig hund, en godt voksen, rolig liten dilter. 

Mitt råd til TS er å ha litt is i magen. Tanken på å overta en omplasseringshund er veldig god, hvertfall når man ikke har tiden å sette av til en valp. Mine 3 siste hunder har vært omplasseringer nettopp av den grunn. Ta tiden til hjelp, følg med på Finn, og plutselig en dag dukker kanskje den helt riktige hunden opp. Om de som omplasserer også er samarbeidsvillige og omsorgsfulle, kanskje du kan ha hunden på helgebesøk noen helger i forveien, så overgangen til nytt hjem ikke blir så brå (dersom du ikke har ferieuker å sette av til en rolig overgang). 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har is i magen, samtidig som jeg gjerne allerede skulle hatt en liten dilt. 

Jeg har ikke tenkt til p kaste meg iver det første og beste, og ønsker gjerne at familien som må gi fra seg hunden gjerne bor i nærheten av meg. Bare sånn fordi jeg føler det er trygt og godt for både meg og de. 

Jeg driver å kikker litt på fôrvert avtaler også. Dette er noe jeg ikke kan noe som helst om. Er det noen her som vil fortelle litt om dette? Hva jeg eventuelt må være obs på, hva hele løpet er? 

Ts

Skrevet
43 minutter siden, Myrmica said:

Min tante overtok nylig en pensjonert avlshund, som de fikk gratis av oppdretter. 

Jeg skal ikke uttrykke hva jeg mener om å avle ferdig en hund og så kvitte seg med den, men min tante har i alle fall fått en herlig hund, en godt voksen, rolig liten dilter. 

Mitt råd til TS er å ha litt is i magen. Tanken på å overta en omplasseringshund er veldig god, hvertfall når man ikke har tiden å sette av til en valp. Mine 3 siste hunder har vært omplasseringer nettopp av den grunn. Ta tiden til hjelp, følg med på Finn, og plutselig en dag dukker kanskje den helt riktige hunden opp. Om de som omplasserer også er samarbeidsvillige og omsorgsfulle, kanskje du kan ha hunden på helgebesøk noen helger i forveien, så overgangen til nytt hjem ikke blir så brå (dersom du ikke har ferieuker å sette av til en rolig overgang). 

Jeg tror nok ikke de fleste ser på det som å "avle ferdig" et dyr. De fleste oppdretterne jeg vet om beholder kastratene sine etter endt avlsarbeid, men noen ganger må de få inn nytt blod for å kunne fortsette arbeidet, og det er begrenset hvor ansvarlig det er å ha x antall dyr i ett hjem som man skal ta vare på. Ofte er det de dyrene som ikke ser ut til å trives i en så stor flokk som heller får komme til et hjem hvor de får være alene eller en del av en mindre flokk. De fleste oppdrettere er veldig glad i dyrene sine og vil dem bare godt. Tanten din har jo fått seg en fin kompis og hunden har det sikkert også helt supert, og det er jo det oppdrettere ønsker for dyra sine får vi tro!

• Liker 1
Skrevet

Hei TS, mitt beste tips er å se deg ut en rase du ønsker for å deretter melde deg inn i grupper for denne rasen på facebook. Jeg har selv skaffet omplasseringshund på dette viset. Du kan også ta kontakt med oppdrettere i nærheten for å vise din interesse for å være fôrvert. 

Husk at selv om du "bare" ønsker deg en diltehund er det greit at denne hunden også har god helse. Kjenner så mange som bare har tatt i mot en eller annen hund, og denne har etterhvert blitt en kjempeutgift. Risikoen for at noe går galt vil alltid være der, men dersom du bruker tid og får deg kontakter innenfor rasemiljøet kan du minske risikoen noe. 

Anonymkode: c1c62...c0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...