Gå til innhold

Hva hadde du gjort hvis det var lite å gjøre på jobb over en lang periode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet jobb i fjor, og begynte i en liten familiebedrift der jeg har trivdes veldig godt. Det er utrolig snille folk jeg jobber med, og veldig laidback miljø. Har inntil for noen mnd siden hatt nok å gjøre, og ikke hatt tid til å kjede meg. Men fra august ca, så har det vært veldig lite å gjøre. Vi er avhengig av mail/tlf fra kunder og samarbeidspartnere, og det er kanskje max 10 mail om dagen i min avdeling. Jeg sa fra til både leder og HR da jeg merket at det var lite å gjøre. Har bare fått beskjed om å se det an og at det vil ta seg opp etter hvert.

På eget initiativ har jeg også fått opplæring i litt andre ting, men det er begrenset med hva jeg kan bidra med der. Både jeg og leder sitter stort sett og drikker kaffe og leser aviser, og vi slåss nesten om å behandle mailer som kommer inn. Begynner å bli ganske lei for å være ærlig, føler ikke at jeg gjør noe konstruktivt akkurat. 

Det er noe styr å bytte jobb, men samtidig vil jeg jo få noe ut av arbeidsdagene også. Flere som har hatt sånne dødperioder på jobb? Hva gjør dere i så fall? Er sånn i tvil om jeg skal søke noe nytt eller ikke. Det kan jo også være at vi er for mange på jobb (det virker sånn på min avdeling), og at noen vil bli permittert etter hvert. Usikker på hva jeg skal gjøre, så tenkte bare søke litt råd før jeg gjør noe. 

Anonymkode: 9d88b...b6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke ta fri da?

Mye annet enn jobb man kan gjøre i livet.

Anonymkode: 24833...eff

Skrevet

Du bør i hvert fall snuse på andre jobber før det går for lang tid. Jeg satt i samme situasjon som deg i nesten to år, og hatet hver eneste dag, ble depressiv av det. Til slutt klikket det for meg, og jeg sa opp uten å ha noe å gå til. Det var ikke så heldig for lommeboken. 

Anonymkode: 2b09d...7f0

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde en slik jobb, surfet på nettet etter matoppskrifter, så youtubevideoer, hang på kg, leste om andre land og planla ferie, leste bok osv. Klarte alltid å underholde meg :)

Anonymkode: e2bda...6fe

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville søkt ny jobb, eller tatt utdanning ved siden av. Hva har du av kompetanse nå? 

Er det garantert at det vil ta seg opp med jobb etterhvert? (Sesongbasert?) Eller er det "vente og se"? Det høres mest ut som sistnevnte, siden du nevner permitteringer. Da hadde jeg iaf ikke ventet med å sondere markedet for andre jobber. 

Anonymkode: 37412...d12

Skrevet

Akkurat sånn har jeg det på jobb også, og jeg elsker det! Får betalt for å surfe, lese aviser, planlegge bursdager, handlelister,  osv. Helt perfekt og jeg er ikke lenger utslitt etter en arbeidsdag.

Bekymrer meg jo litt for nedbemanning, men tenker at det problemet får jeg ta hvis det dukker opp:)

Anonymkode: f1609...29b

• Liker 4
Skrevet
På 14.10.2019 den 13.17, AnonymBruker skrev:

Jeg ville søkt ny jobb, eller tatt utdanning ved siden av. Hva har du av kompetanse nå? 

Er det garantert at det vil ta seg opp med jobb etterhvert? (Sesongbasert?) Eller er det "vente og se"? Det høres mest ut som sistnevnte, siden du nevner permitteringer. Da hadde jeg iaf ikke ventet med å sondere markedet for andre jobber. 

Anonymkode: 37412...d12

Jeg har ikke råd til å ta mer utdanning dsv, har boliglån og masse utgifter. Jeg har en bachelor i reiselivsmarkedsføring, også har jeg tatt økonomi og jus på BI (via en annen jobb jeg hadde, der arbeidsgiver betalte for meg). Jeg kan lett få jobb i samme bransje, men vet det ikke er populært å bytte til en konkurrent. 

I dag fikk jeg vite at de har ansatt enda en person, så jeg vet ikke helt hva de har tenkt framover. Tenker jeg gir det til sommeren hvertfall, før jeg søker noe annet. Liker at jeg kan dra til andre land via jobben jeg har nå, vi har kontorer i flere land rundt om og jobben er også bra betalt. Arbeidslivet er vanskelig! Er bare så frustrerende de periodene det er så rolig på jobb. 

Skrevet
På 13.10.2019 den 17.30, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta fri da?

Mye annet enn jobb man kan gjøre i livet.

Anonymkode: 24833...eff

Jeg har dsv brukt opp all ferien i år, hadde veldig lite ferie opptjent (betalt) siden jeg begynte på denne jobben for 1 år siden :( Har SÅ behov for ferie. Er faktisk i minus på feriedager. 

Skrevet

Er dette seriøst? Det er så mye gøy å finne på internett, i tillegg til så mange private ærender det er mulig å planlegge på en data, at jeg ikke kan skjønne hvordan dette er et problem. Du kan jo til og med se på Netflix o.l i arbeidstiden. Jeg hadde elsket jobben din!

Anonymkode: d358b...5ad

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde nok fort tydd til å sitte på nettet og lest meg opp på ting som interisserer meg. Finner mye rart på youtube, samtidig så er det mye diverse annet på nett som man kan lære av. Du vil aldri ta vondt av å lære noe nytt, men forstår at det kan være kjedelig i lengden. 

Skrevet

Øk kunnskapen din mens du venter på permitteringer. Be leder om å melde deg og dine kollegaer på div kurs 😊

Hos oss er det en sjelden gang sånn, at vi sitter med lite og gjøre og morrakaffen plutselig tar en time. Det er så DIGG! Jeg bruker de ukene på å lade opp og forberede meg på neste periode med så mye jobb å gjøre at jeg nesten ikke orker tanken på å gå på jobb. 

Anonymkode: e9cf9...58f

Gjest theTitanic
Skrevet
På 13.10.2019 den 17.23, AnonymBruker skrev:

Jeg byttet jobb i fjor, og begynte i en liten familiebedrift der jeg har trivdes veldig godt. Det er utrolig snille folk jeg jobber med, og veldig laidback miljø. Har inntil for noen mnd siden hatt nok å gjøre, og ikke hatt tid til å kjede meg. Men fra august ca, så har det vært veldig lite å gjøre. Vi er avhengig av mail/tlf fra kunder og samarbeidspartnere, og det er kanskje max 10 mail om dagen i min avdeling. Jeg sa fra til både leder og HR da jeg merket at det var lite å gjøre. Har bare fått beskjed om å se det an og at det vil ta seg opp etter hvert.

På eget initiativ har jeg også fått opplæring i litt andre ting, men det er begrenset med hva jeg kan bidra med der. Både jeg og leder sitter stort sett og drikker kaffe og leser aviser, og vi slåss nesten om å behandle mailer som kommer inn. Begynner å bli ganske lei for å være ærlig, føler ikke at jeg gjør noe konstruktivt akkurat. 

Det er noe styr å bytte jobb, men samtidig vil jeg jo få noe ut av arbeidsdagene også. Flere som har hatt sånne dødperioder på jobb? Hva gjør dere i så fall? Er sånn i tvil om jeg skal søke noe nytt eller ikke. Det kan jo også være at vi er for mange på jobb (det virker sånn på min avdeling), og at noen vil bli permittert etter hvert. Usikker på hva jeg skal gjøre, så tenkte bare søke litt råd før jeg gjør noe. 

Å få penger for å gjøre lite er da en luksus og ikke en byrde. Du kan gjøre ting for å underholde deg selv som feks lese utviklings eller fagbøker, det finnes sikkert lærevideoer på nett. Du kan lære deg en ny hobby. Å tro at dette vil vare til evig tid er en utopi. Det er snakk om en periode. Kanskje om noen måneder så må du fly rundt som et pisket skinn? Hva kan du gjøre for å øke kundemengden eller gjøre firmaet mer attraktivt så det blir kroner i kassa? Det må da kunne gjøres mer konstruktivt for bedriften enn å lese aviser??

Skrevet

Jeg har noen få sånne dager i løpet av et år. Jeg har pleid å bidra til fellesarealet ved å rydde, tørke støv, innkjøp eller liknende. Det finnes alltid noe man kan gjøre, det er bare å se seg rundt. Andre ting man kan gjøre er å lese en fagbok, lese seg opp på produkter eller programvare dere bruker.

Anonymkode: 9f535...2f9

• Liker 3
Skrevet

Hvor jobber dere med disse jobbene?? Jeg hadde elsket det😃

Anonymkode: 869c2...901

• Liker 1
Skrevet
På 15.10.2019 den 21.55, AnonymBruker skrev:

Hvor jobber dere med disse jobbene?? Jeg hadde elsket det😃

Anonymkode: 869c2...901

Shipping :) 

Skrevet

Benytt anledningen til å spørre leder om kurs og lignende nå som dere har rolige dagen. 

Skrevet

Det er ikke noen mulighet til å ta kontakt med kunder og prøve å selge inn reiser? Eller  oppfølging av kunder som har benyttet dere tidligere og høre om de er fornøyd med tjenesten deres? 

Være litt proaktiv rett og slett. 

Hvis ikke er det sikkert alltid noe å gjøre 

Anonymkode: 0dc0a...e6d

Skrevet

Jeg hadde bytta jobb, kan ikke fordra jobb der jeg ikke gjør mye nytte for meg. 

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.10.2019 den 21.53):

Shipping :) 

I offentlig forvaltning. Har enten alt for mye å gjøre eller omtrent ingenting. Nå er jeg på tredje uka etter ferie og har hatt omtrent ingenting å gjøre i tre uker. Har sagt i fra til sjefen og han sa at det tar seg opp snart. På vår/sommer var det derimot alt for mye å gjøre og jeg måtte jobbe overtid. Det går veldig opp og ned, men jeg kjeder meg veldig og blir frustrert over lite å gjøre. Jeg tjener godt også og føler at jeg får god lønn for ingenting akkurat nå. 

Anonymkode: 737cb...a36

Skrevet

Så lenge lønnen er god og tiden kan brukes til noe du gleder deg over eventuelt har nytte av på sikt, som feks. studier, investeringer, husarbeid, trening..hva enn det måtte være som har en høy verdi for deg, så er det genialt. Du kan i teorien få betalt for studier. Hadde bare byttet dersom en alternativ jobb hadde gitt meg vesentlig mer lønn slik at jeg kunne bruke merlønnen til feks. sette bort husarbeid og få igjen like mye fritid som i dag. Jeg ser ikke noe poeng i å skifte til en tilsvarende stilling kun for å ha større arbeidsmengde. Det vil neppe føre noe sted rent karrieremessig. Du har i grunn betalt fritid per i dag. Du har såpass god tid at du kan bruke tiden på å søke på bedre stillinger med mer ansvar. I beste fall kan du få vesentlig penere cv og mer lønn som på sett og vis kan kompensere for verdien av fritid du mister. Da kan du tenke at du får mer lønn og mer pensjon, så kan du ta igjen fritid i form av tidligere pensjon, fordi du kan spare mer.

Hvis du ikke kan bruke tiden din på hva du vil, men er stuck og kontrollert i 7,5 time hver dag. Da bør du nok bytte, uansett om det er til tilsvarende stilling.

Anonymkode: f2f6a...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...