Gå til innhold

Hva er fordelene med å ha hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fordeler å ,ulemper. Jeg jobber ikke så jeg har mye tid til overs.

Anonymkode: d14cd...99f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvis du ikke har så mye tid til overs bør du ikke ha hund :) 

Tenk mer på hva du kan tilby en hund enn hva en hund kan tilby deg.

Unnskyld! Leste feil! Skal gi deg et bedre svar 😅

Fordeler:
- Det blir en god venn.
- Du er aldri alene.
- Du kommer deg mye ut, og kommer i prat med folk du ikke ellers ville snakket med.
- Du får mye kjærlighet.
- Dersom du er mye alene har du alltid noen å snakke med. Hunder liker å bli snakket til.
- Det er morsomt (jeg ler så mye av min hund, han er så rar!)
- Forskning har vist at folk med hund lever lenger!

Ulemper:
- Det kan fort bli dyrt, så det er utrolig viktig med en god forsikring.
- Den tar i perioder med seg mye skitt inn, nå på høsten f.eks. er det et kronisk lag med sand på gulvet mitt.
- Røyting.
- De er uselvstendige, du får mindre frihet, blir veldig lenket fast (men sosialiserer du godt kan du ta den med deg nesten hvor som helst, min hund er f.eks. kjempeflink til å ta kollektivtransport).
- Det er mye jobb med trening og stell og lignende.
- Andre mennesker har veldig mange meninger om deg og ditt hundehold.
- Man blir veldig bekymret for ting man før ikke har tenkt på.
- Dersom du velger feil rase for din situasjon vil neppe noen av dere ha det særlig bra. Gjør grundig research! :) 

Endret av bippo
Leste feil!
Skrevet

Om du går mye hjemme så vil du nok få store foredler ved å ha hund. 
Du vil få (eller burde legge opp til det selv) gode og sunne rutiner, spesielt søvnrutiner. 
Du vil ha en motivasjon til å komme deg ut og bevege deg daglig. 
Mye kjærlighet i livet ditt og det fyller hjemmet. Et hjem uten dyr er for meg et tomt hjem. 

Hund er veldig stress når man har full jobb og barn. Da sitter man igjen med mye dårlig samvittighet og bare stress. Går man hjemme så vil man få mye glede i å ha hund. 

Anonymkode: 2df6f...de5

Skrevet

Fordeler: 

- selskap i hunden, alltid noen å være sammen med

- mening i hverdagen: noen å passe på og stelle med

- sosialt, lett å komme i prat med andre hundeeiere og delta på hundetreff. Har noe å snakke med folk om

- mye kjærlighet 

Ulemper:

- Slitsom valpeperiode: Mye den skal læres, krever oppmerksomhet og tid, kan ikke være alene før den er vandt til det

- Hverdagen må planlegges mye bedre, hunden bør være hjemme alene maks 8 timer i løpet av en dag

- Koster mye penger, både med fôr, utstyr og veterinærbesøk

- Ikke all familie/venner liker hunder eller ønsker å ha dem på besøk inne, eller komme på besøk

- Kan være vanskelig å dra på ferier i en lengre periode uten hund, trenger pass

- Må gå tur selv om man er sliten, syk osv

Anonymkode: 8fe74...e77

Skrevet

Fordeler:

Alltid selskap

Alltid noen som er glad for å se deg, du kan ikke bare bli liggende i senga hele dagen

Morsomt å trene triks og hverdagslydighet

En hund bør få gå 1t + i skoger/parker hver dag, som også er sunt for din kropp og psyke

Gjør det lettere å komme i snakk med fremmede om man er ensom

Ulemper:

Mye røyting og pelsstell (for de fleste raser)

Kan ikke reise bort uten å planlegge at hunden får nok lufting/selskap, og ikke uten få pass hvis det er snakk om mer enn ish 8 timer

Man kan være uheldig (enten det er ens egen feil eller ikke) og ende opp med litt aggressiv hund eller hund som ikke kan være alene, som gjør hundeholdet mye mer masete

Du må ut også på dager med -30 grader eller høljregn eller dager du er skikkelig syk, kan være tøft hvis man er kronisk syk

Liker man hunder vil nesten alltid fordelene vinne ❤️ særlig når man uansett er mye hjemme!

Skrevet

Positivt:

- Beskyttelse hjemme, i bilen, på tur, alle steder du har med deg hunden, aldri mer husredd, mørkeredd osv.

- Selskap

- Uvurderlig vennskap, uforbeholden kjærlighet

- Turkamerat, lettere å komme seg ut (fordi du må), dermed bedre kondisjon, mer frisk luft, bedre helse.

- Struktur i hverdagen

- Mulighet for aktiviteter man ellers ikke ville vært med på (diverse kurs, konkurranser, hundetrening)

Negativt:

- Hunden lever 15+ år,  hver eneste dag av alle de årene har du like mye ansvar enten du vil eller ei

- Vanskeligere å reise noe sted (må ordne hundepass eller ta med)

- Kjipt at man ikke kan sløve inne og drite i alt noen dager, hunden må ut! (selv om de selvsagt klarer noen dager inaktivitet hvis man er helt indisponert)

Oppsummert:

Man får mye igjen, men det må også legges inn mye tid og energi, og livet er ikke det samme som uten hund. Spørsmålet er hva man ønsker mest; frihet eller det å alltid ha noen der på godt og vondt. Jeg er selv uføretrygdet og har mye tid, men egentlig ikke så mye overskudd. Hunden får det den trenger, men noen ganger er jeg jammen lei og sliten også. Når jeg ikke har dyr lenger (om ca 10 år) tenker jeg å kanskje reise mer evt. flytte utenlands. Har nå vært bundet av dyrene (katter og hund) i nesten 20 år (jøss).

Anonymkode: cfd77...891

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...