Gå til innhold

Periodisk husarbeid


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organiserer dere periodisk husarbeid? Jeg blir så stresset av husarbeid jeg føler jeg "aldri" har tid til. Rydding i skap, gjennomgang av klær, organisering av papirer, vasking av skuffer og skap, rundvask av bad/kjøkken, vasking av vegger og tak, rengjøring av bil ++

Dette er jo ting som må gjøres, men som jeg ikke har sjans til å få gjort på hverdager etter jobb. Bruker jo selvsagt noe tid i helger, men  opplever at det ikke monner. Mye fordi jeg ikke har lyst til å bruke hele helgen på slike aktiviteter og fordi jeg har en mann som jobber mye helg, og da jeg er alene med barna har jeg ikke sjans til å gå løs på slike større prosjekter. 

Og så hoper ting seg opp. Prøver jo selvsagt å være bevisst på hva vi drar inn i hus og hjem, men det sklir alltid ut etter noen måneder og da er vi tilbake til start. Og jeg blir så stresset. Føler dette henger over meg, hele tiden,  døgnet rundt og det blir rett og slett for overveldende. Klarer ikke slappe av. 

Noen som har funnet løsningen? 

Anonymkode: 2d14b...c57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundvask/tak og vegger er vel sjelden nødvendig mer enn maks 2 ganger i året, vask av skap og skuffer 2- 4 ganger i året hvis man ellers holder det normalt rent.

Trikset for å unngå at ryddingen bli overveldende er for det første å ha system på ting og bruke det. Alle ting har sin faste plass og legges tilbake der etter bruk. For å få med barna på dette kan du lage en konkurranse med en ukentlig/månedlig belønning for den som har vært flinkest å holde orden.

Bli "papirløs" så langt det lar seg gjøre, og lag et permsystem der alt gjenværende av papirer plasseres omgående.

Sett av et antall dager i uka til klesvask, og påfølgende dager til å legge sammen og få på plass klær. Skift sengetøy en fast dag i uka. Del opp støvsuging og gulvvask slik at du tar f.eks. soverom en dag, stue og kjøkken en annen dag osv.

Du må nok bruke noen helger til å få satt ting i system, men når det først er gjort, krever det ikke så mye tid å vedlikeholde det. Lykke til🙂

  • Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, Roci skrev:

Rundvask/tak og vegger er vel sjelden nødvendig mer enn maks 2 ganger i året, vask av skap og skuffer 2- 4 ganger i året hvis man ellers holder det normalt rent.

Trikset for å unngå at ryddingen bli overveldende er for det første å ha system på ting og bruke det. Alle ting har sin faste plass og legges tilbake der etter bruk. For å få med barna på dette kan du lage en konkurranse med en ukentlig/månedlig belønning for den som har vært flinkest å holde orden.

Bli "papirløs" så langt det lar seg gjøre, og lag et permsystem der alt gjenværende av papirer plasseres omgående.

Sett av et antall dager i uka til klesvask, og påfølgende dager til å legge sammen og få på plass klær. Skift sengetøy en fast dag i uka. Del opp støvsuging og gulvvask slik at du tar f.eks. soverom en dag, stue og kjøkken en annen dag osv.

Du må nok bruke noen helger til å få satt ting i system, men når det først er gjort, krever det ikke så mye tid å vedlikeholde det. Lykke til🙂

Det hjelper ikke at det sjelden er nødvendig, når jeg sliter med å finne tid og overskudd til å få gjort disse tingene. Selve vaskingen går for så vidt fort nok, men å gå igjennom innhold av skuffer og skap, sortere, legge ut for salg/gi bort det vi ikke skal ha. Planlegge hva som trengs å kjøpes. Det synes jeg tar fryktelig mye tid. 

Har gått igjennom og laget system flere ganger, men det sklir allikevel ut. 100% jobb, deltidsstudier, trening, 2 barn og hus og hjem. Det føles som om døgnet ikke har nok timer. 

Prøver å involvere barna så langt det lar seg gjøre, men de er så små (4 og under) at det begrenser seg selv, de trenger tett oppfølging og ofte er det mer tidkrevende å la de delta enn å ta ting selv. 

Klesvask og daglig forefallende arbeid er ikke noe problem. Det er disse større prosjektene jeg synes det er vanskelig å få grep om. 

Anonymkode: 2d14b...c57

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hjelper ikke at det sjelden er nødvendig, når jeg sliter med å finne tid og overskudd til å få gjort disse tingene. Selve vaskingen går for så vidt fort nok, men å gå igjennom innhold av skuffer og skap, sortere, legge ut for salg/gi bort det vi ikke skal ha. Planlegge hva som trengs å kjøpes. Det synes jeg tar fryktelig mye tid. 

Har gått igjennom og laget system flere ganger, men det sklir allikevel ut. 100% jobb, deltidsstudier, trening, 2 barn og hus og hjem. Det føles som om døgnet ikke har nok timer. 

Prøver å involvere barna så langt det lar seg gjøre, men de er så små (4 og under) at det begrenser seg selv, de trenger tett oppfølging og ofte er det mer tidkrevende å la de delta enn å ta ting selv. 

Klesvask og daglig forefallende arbeid er ikke noe problem. Det er disse større prosjektene jeg synes det er vanskelig å få grep om. 

Anonymkode: 2d14b...c57

Har du økonomisk mulighet til å kanskje søke om å kun jobbe 80% ? Ikke med begrunnelse å gjøre husarbeid, men for å passe på at du ikke går på veggen?

Anonymkode: 72615...da7

  • Liker 1
Skrevet

Dersom huset ditt «sklir ut» etter noen måneders normal bruk har du for mange ting.

Hver eneste ting i huset ditt skal ha et hjem. Dit skal det returneres etter bruk. Så steg 1 er å gi alle kategorier dere eier sin egen, begrensede, plass. Vær realistisk: deler 2 barn rom betyr det en reol per barn. Til alt de eier. Så å ha «få nok» ting er ganske mye mindre enn du har akkurat nå, etter all sannsynlighet. Feks en skuff, kasse, eske, hylle eller et skap per kategori (ja, et barn på 2-6 år har nok med en skuff klær) Er det fullt så er det fullt - da kan dere verken kjøpe, ta imot eller ønske dere mer til bursdag før nok plass er skaffet.

Deretter innføres regelen at alle har ansvar for egne ting - For barn i barnehagealder ville jeg brukt «vi rydder opp sammen» som metodikk, for barn i barneskole «du rydder opp før du kan gjøre x eller y» for større barn metodikken «alt som ikke er på plassen sin fredag kl 18 puttes i en kasse og legges i boden en uke» for tenåringer økes karantenen til en måned. Ting folk lar flyte er uviktige, og kan kastes uten at noen savner dem. Ta småbarn på alvor og la dem si at «denne tingen liker jeg ikke» selv om de nettopp har fått den i gave av besta. Og så selger eller donerer dere den.

Ellers: lag en rotasjon på normal-vask som ikke behøver skaleres opp. Skap, skuffer etc skal ikke behøve årlig vask - da griser dere. Og det er ok når en har småunger, så da legger dere inn «vaske opp gris etter småunger» i den daglige vasken. Og tar det etter tur. Og mannen må ta 50% av vask, rydding, ordne egne ting, kjøre barn og lage 2-3 middager. Du er ikke hushjelp og han er ikke under 5-6 år. Er han mer tafatt enn det: bytt han ut i en bedre utgave. ;) 

Anonymkode: 05887...41f

Skrevet

☝️Du er ekstrem, ass. 

Anonymkode: e33bb...c12

  • Liker 2
Skrevet

Tar det når jeg har overskudd. Og det vil si at det ikke blir vaska periodisk så ofte som jeg skulle ønske. Men det får jeg bare leve med. 

Anonymkode: 89b3b...468

Skrevet

Kvitt deg med ting, det er overraskende lite de fleste bruker og trenger av alt de oppbevarer. 

Anonymkode: a5759...d67

  • Liker 1
Skrevet

Flylady! 

Konseptet er at huset ditt ble ikke rotete på en dag, og derfor kan man ikke rydde alt på en dag. Greia begynner med at man skal ta babyskritt, og ha skinnende ren vask i 30dager, så utvider man. Tilslutt, så får man små oppgaver man skal gjøre hver dag, og de skal aldri ta mer enn 15min. 

Man deler huset i soner, gjør litt hver dag. Men ikke mer enn 15min om dagen. Er ett eget declutter program, der man har ett rom, og rydder litt og litt. Er en side på nettet og en egen app. Den er litt amerikanisert, og jeg har tilpasset den til meg og min hverdag (med jobb). Men en del av basis ryddingen gjør jeg.  Feks hver mandag skal man bruke en time på å vaske huset, mens man rydder 15min hver dag. 

Det virker litt heftig, men det hjalp meg til å få gode rutiner på ting. 

Anonymkode: f25b3...fc8

  • Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan organiserer dere periodisk husarbeid? Jeg blir så stresset av husarbeid jeg føler jeg "aldri" har tid til. Rydding i skap, gjennomgang av klær, organisering av papirer, vasking av skuffer og skap, rundvask av bad/kjøkken, vasking av vegger og tak, rengjøring av bil ++

Dette er jo ting som må gjøres, men som jeg ikke har sjans til å få gjort på hverdager etter jobb. Bruker jo selvsagt noe tid i helger, men  opplever at det ikke monner. Mye fordi jeg ikke har lyst til å bruke hele helgen på slike aktiviteter og fordi jeg har en mann som jobber mye helg, og da jeg er alene med barna har jeg ikke sjans til å gå løs på slike større prosjekter. 

Og så hoper ting seg opp. Prøver jo selvsagt å være bevisst på hva vi drar inn i hus og hjem, men det sklir alltid ut etter noen måneder og da er vi tilbake til start. Og jeg blir så stresset. Føler dette henger over meg, hele tiden,  døgnet rundt og det blir rett og slett for overveldende. Klarer ikke slappe av. 

Noen som har funnet løsningen? 

Anonymkode: 2d14b...c57

Du eier for mye. 

Lev minimalistisk så har du det du trenger og ikke mer.

Hva er å leve minimalistisk? Det finner du ut selv med å starte prosessen.

Skrevet
På 13.10.2019 den 19.35, AnonymBruker skrev:

Dersom huset ditt «sklir ut» etter noen måneders normal bruk har du for mange ting.

Hver eneste ting i huset ditt skal ha et hjem. Dit skal det returneres etter bruk. Så steg 1 er å gi alle kategorier dere eier sin egen, begrensede, plass. Vær realistisk: deler 2 barn rom betyr det en reol per barn. Til alt de eier. Så å ha «få nok» ting er ganske mye mindre enn du har akkurat nå, etter all sannsynlighet. Feks en skuff, kasse, eske, hylle eller et skap per kategori (ja, et barn på 2-6 år har nok med en skuff klær) Er det fullt så er det fullt - da kan dere verken kjøpe, ta imot eller ønske dere mer til bursdag før nok plass er skaffet.

Deretter innføres regelen at alle har ansvar for egne ting - For barn i barnehagealder ville jeg brukt «vi rydder opp sammen» som metodikk, for barn i barneskole «du rydder opp før du kan gjøre x eller y» for større barn metodikken «alt som ikke er på plassen sin fredag kl 18 puttes i en kasse og legges i boden en uke» for tenåringer økes karantenen til en måned. Ting folk lar flyte er uviktige, og kan kastes uten at noen savner dem. Ta småbarn på alvor og la dem si at «denne tingen liker jeg ikke» selv om de nettopp har fått den i gave av besta. Og så selger eller donerer dere den.

Ellers: lag en rotasjon på normal-vask som ikke behøver skaleres opp. Skap, skuffer etc skal ikke behøve årlig vask - da griser dere. Og det er ok når en har småunger, så da legger dere inn «vaske opp gris etter småunger» i den daglige vasken. Og tar det etter tur. Og mannen må ta 50% av vask, rydding, ordne egne ting, kjøre barn og lage 2-3 middager. Du er ikke hushjelp og han er ikke under 5-6 år. Er han mer tafatt enn det: bytt han ut i en bedre utgave. ;) 

Anonymkode: 05887...41f

1) Hvor stor er egentlig denne skuffen din for 1 skuff pr barn hadde ikke vært gjennomførbart her.

Skjønner min mann jmf din tankegang skulle ha byttet meg ut i en bedre utgave...

50/50% deling er ikke mulig i alle husholdninger

Har små barn og har store (voksne) men har heldigvis sluppet det rydderegime ditt 

Skrevet

TS her. 

Takk for alle tips. Jeg er helt enig i at vi har for mange ting og jobber stadig med å nedskalere. Men det er ikke så lett når man deler bolig med andre som har en helt annen innstilling til akkurat dette. Er forøvrig enig i at en skuff per barn for alle klær er helt urealistisk.

Anonymkode: 2d14b...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...