Gå til innhold

Hvordan er livet til dere andre som er uføretrygdet? Jeg er ufør å jeg er veldig ensom.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere i hverdagen ,dere som ikke jobber? Jeg har egentlig ingen ting å gjøre.er alene hele tiden. Kanskje jeg burde skaffe meg hund siden jeg er så ensom. 

Anonymkode: e0217...6aa

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er også alene hele dagen. Isolerer meg fra samfunnet da jeg vet at de ser ned på meg. Leser endel bøker, ser på tv, spiller litt spill når helsa tillater. Har fantasivenner jeg ofte fører lange samtaler med ( så jeg får "lekt" at jeg har noen å være med) . Går meg en tur i skogen i ny og ne 

Anonymkode: 0ca2d...d53

• Liker 2
Skrevet

Jeg har mer enn nok å gjøre, her er det heller energien og overskudd som er totalt mangelvare. Lange to-do lister, alltid husarbeid å følge opp. Trenger hvile mellom gjøremål, så alt tar lang tid for meg. Og hvis jeg skal noe, kreves det planlegging på forkant, så det er også en viss mengde forarbeid regnet med alle gjøremål utendørs. Hvis jeg rekker ca halvparten av det jeg egentlig har tenkt å gjøre på en dag, er jeg fornøyd.

Anonymkode: 7f108...55a

• Liker 5
Skrevet

Jeg sitter som regel foran tv'en og gjør håndarbeid. Gjør ikke så mye husarbeid heller. En til tre dager i uka jobber jeg frivillig et par timer + jeg er på et slags aktivitetsenter en dag i uka. Dog skal jeg slutte på aktivitetsenteret etterhvert.p 

Skrevet (endret)

I hverdagen bruker jeg stort sett pc-en på dagtid. Sønnen min drar på skole/jobb om morgenen, og jeg står opp tidlig og lager frokost til han og lunsj (sender med lunsj). Han kunne gjort det selv, men jeg liker å gjøre det. Sånn har dagen min en liten mening, og gir meg en normal døgnrytme og rutine. Stå opp tidlig, legge seg i normal tid, og ikke sitte oppe halve natta og sove hele dagen (som det lett blir når man ikke har noen forpliktelser noe sted).

Jeg bruker pc-en og strømmer forskjellige tv-serier eller leser nyheter, er på KG, leser bøker (akkurat nå for tiden har jeg dilla på John Grisham's bøker), rydder, støvsuger, vasker klær, henger opp/bretter klær, går ut med hunden, besøker min pensjonerte far i nabolaget i blant, går i butikken (noe som tar nesten en time tur/retur da jeg går til fots og har mye med meg hjem i trillebag) og jeg ser i blant naturprogrammer på tv om dagen. Sjelden jeg ser noe annet på tv på dagtid. Tv er stort sett kveldstid.

Venninner møter jeg i blant, men det er jo alltid på kveldstid, for de har jo jobber på dagtid. Så de ovenfornevnte tingene er da ting jeg sysler med på dagtid.

Det kan bli kjedelig å være uføretrygdet i blant, ja. Man går glipp av det sosiale på jobb, man går glipp av gleden og tilfredsheten man får ved å utføre et ærlig dagsverk med arbeid, gjøre nytte for seg. Jeg savner det.

Endret av Million
Skrevet

Prøver å etablere gode rutiner for meg selv, og praktisere disse. Har sunn og god døgnrytme. Startet opp med nettstudier på lav grad for å ha noe å sysle med. Kjøpte meg piano og driver på å lære meg det. Leser en del bøker om personlig utvikling. Surfer og chatter mye. Prøver å ha tv'en avslått på formiddagen, ettersom den står på resten av ettermiddagen og kvelden. Skal starte opp med yoga og meditasjon for å bevege kropp og sinn. Prøver å ta meg turer ut flere ganger i uken. Gå i butikker (kjøper sjeldent noe, bare ser), kjører rundt å ser og besøker gamlingene et par ganger i uken. Om kvelden blir det mye tv og serier, samt at jeg er pålogget flere forum. Min måte å være sosial på, føler jeg. Min nye hverdag. 

Jeg har hund, og han er gull verdt. Den eneste som "ønsker" å være sammen med meg selv om han faktisk må det. :) Vi to er som to erteris hver dag. Vi leker, koser og går små turer (han trenger ikke så mye trim). Han får meg ut om dagene, og jeg prater hull i ørene på han stakkars 😜 

Mistet totalt det sosiale nettverket mitt når energien forsvant og jeg ikke jobbet mer. Virker heller ikke som om at noen har interesse av å omgå meg lengre. Fair enough. Får gjøre det beste utav det likevel. Gidder ikke surke av den grunn :) 

Anonymkode: 59451...cc4

• Liker 3
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver å etablere gode rutiner for meg selv, og praktisere disse. Har sunn og god døgnrytme. Startet opp med nettstudier på lav grad for å ha noe å sysle med. Kjøpte meg piano og driver på å lære meg det. Leser en del bøker om personlig utvikling. Surfer og chatter mye. Prøver å ha tv'en avslått på formiddagen, ettersom den står på resten av ettermiddagen og kvelden. Skal starte opp med yoga og meditasjon for å bevege kropp og sinn. Prøver å ta meg turer ut flere ganger i uken. Gå i butikker (kjøper sjeldent noe, bare ser), kjører rundt å ser og besøker gamlingene et par ganger i uken. Om kvelden blir det mye tv og serier, samt at jeg er pålogget flere forum. Min måte å være sosial på, føler jeg. Min nye hverdag. 

Jeg har hund, og han er gull verdt. Den eneste som "ønsker" å være sammen med meg selv om han faktisk må det. :) Vi to er som to erteris hver dag. Vi leker, koser og går små turer (han trenger ikke så mye trim). Han får meg ut om dagene, og jeg prater hull i ørene på han stakkars 😜 

Mistet totalt det sosiale nettverket mitt når energien forsvant og jeg ikke jobbet mer. Virker heller ikke som om at noen har interesse av å omgå meg lengre. Fair enough. Får gjøre det beste utav det likevel. Gidder ikke surke av den grunn :) 

Anonymkode: 59451...cc4

ble bare litt nysgjerrig, men hva slags hund har du? :)

Anonymkode: 0ca2d...d53

Skrevet

Helt topp for min del, var ødelagt etter 20år i jobb. Sugde meg helt tom, nå bruker jeg heller energien på livet. Å leve, passer meg fint å styre tiden min selv.

Står opp kl 8 hver dag, trener 3 ganger i uken. Går turer, gjør andre ting som gir mening. Kosthold er også viktig, er alltid noe å finne på hver dag så kjeder meg aldri. Mange sitter å sturer foran tv hver dag, røyker også. Kaster bort penger på røyk! Tragisk.

Kom dere ut en tur hver dag, er så godt for hodet og den mentale helsen.

Anonymkode: cbd59...1ca

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

I hverdagen bruker jeg stort sett pc-en på dagtid. Sønnen min drar på skole/jobb om morgenen, og jeg står opp tidlig og lager frokost til han og lunsj (sender med lunsj). Han kunne gjort det selv, men jeg liker å gjøre det. Sånn har dagen min en liten mening, og gir meg en normal døgnrytme og rutine. Stå opp tidlig, legge seg i normal tid, og ikke sitte oppe halve natta og sove hele dagen (som det lett blir når man ikke har noen forpliktelser noe sted).

Jeg bruker pc-en og strømmer forskjellige tv-serier eller leser nyheter, er på KG, leser bøker (akkurat nå for tiden har jeg dilla på John Grisham's bøker), rydder, støvsuger, vasker klær, henger opp/bretter klær, går ut med hunden, besøker min pensjonerte far i nabolaget i blant, går i butikken (noe som tar nesten en time tur/retur da jeg går til fots og har mye med meg hjem i trillebag) og jeg ser i blant naturprogrammer på tv om dagen. Sjelden jeg ser noe annet på tv på dagtid. Tv er stort sett kveldstid.

Venninner møter jeg i blant, men det er jo alltid på kveldstid, for de har jo jobber på dagtid. Så de ovenfornevnte tingene er da ting jeg sysler med på dagtid.

Det kan bli kjedelig å være uføretrygdet i blant, ja. Man går glipp av det sosiale på jobb, man går glipp av gleden og tilfredsheten man får ved å utføre et ærlig dagsverk med arbeid, gjøre nytte for seg. Jeg savner det.

Kan man spørre hva du er uføretrygdet for? Nei det er ikke stygt ment og jeg har ikke tenkt å bruke det mot deg:-)

Anonymkode: 429f3...8b3

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt topp for min del, var ødelagt etter 20år i jobb. Sugde meg helt tom, nå bruker jeg heller energien på livet. Å leve, passer meg fint å styre tiden min selv.

Står opp kl 8 hver dag, trener 3 ganger i uken. Går turer, gjør andre ting som gir mening. Kosthold er også viktig, er alltid noe å finne på hver dag så kjeder meg aldri. Mange sitter å sturer foran tv hver dag, røyker også. Kaster bort penger på røyk! Tragisk.

Kom dere ut en tur hver dag, er så godt for hodet og den mentale helsen.

Anonymkode: cbd59...1ca

Hadde det bare vært fysisk mulig så. Er noen som faktisk er så fysisk syke, at det og komme seg ut, skjer ganske sjelden. Og da blir det ikke en koselig tur i skogen, for det klarer man bare ikke.

Dessverre så ligger jeg i senga, eller sofaen, hører på lydbok, ser på serier og er på internett. Og ja det er ensomt, for venner og familie forsvinner jo.

Anonymkode: d7389...1f7

• Liker 2
Skrevet

Er ikke ufør, men hjemme på dagtid med aap. 

Det er alltid noe å gjøre i huset her. Blir sliten av å støvsuge, så det tar fort noen timer totalt. Alt tar tid, blir sliten av alt. Mye hvile. 

Mitt liv er på nett, lite med personer i virkeligheten. Blir for sliten av å forholde meg til flere om gangen. Har et barn i hus som krever sitt av oppfølging, der går mesteparten av min energi. 

Finn deg en hobby, da kommer det ofte mange likesinnede med. Kan du drive med håndarbeid? Frivillig arbeid? 

Det kommer veldig an på funksjonsnivået ditt. Menge uføre har mer enn nok med behandling, vedlikehold og daglige gjøremål. 

Anonymkode: 21233...17e

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man spørre hva du er uføretrygdet for? Nei det er ikke stygt ment og jeg har ikke tenkt å bruke det mot deg:-)

Det har jeg ikke tenkt å spre på KG :) 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke ufør, men hjemme på dagtid med aap. 

Det er alltid noe å gjøre i huset her. Blir sliten av å støvsuge, så det tar fort noen timer totalt. Alt tar tid, blir sliten av alt. Mye hvile. 

Mitt liv er på nett, lite med personer i virkeligheten. Blir for sliten av å forholde meg til flere om gangen. Har et barn i hus som krever sitt av oppfølging, der går mesteparten av min energi. 

Finn deg en hobby, da kommer det ofte mange likesinnede med. Kan du drive med håndarbeid? Frivillig arbeid? 

Det kommer veldig an på funksjonsnivået ditt. Menge uføre har mer enn nok med behandling, vedlikehold og daglige gjøremål. 

Har du mann?

Skrevet
5 minutter siden, Million skrev:

Det har jeg ikke tenkt å spre på KG :) 

Ok, fullt forståelig:-)

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, fullt forståelig:-)

Hvorfor er det hemmelig da . 

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det hemmelig da . 

Det vet vel ikke jeg:-)

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du mann?

Nei

Skrevet

Jeg er ufør og kjenner meg aldri ensom eller kjeder meg fordi jeg har hund. Har blitt kjent med mange på grunn av han. Men det er mye arbeid med hund, min trenger en del mosjon, så jeg kunne ikke hatt han alene. 

Anonymkode: a3679...213

Skrevet

Jeg er for det meste helt sengeliggende, noen ganger i året har jeg gode perioder og da orker jeg å ligge på sofaen og se litt TV. Orker vanligvis veldig lite. Hverdagen forsvinner til å hvile, spise, gå på do og sånt man er nødt til å gjøre, så jeg er glad for at jeg innimellom orker å være litt på internett eller kanskje klarer å lese litt i en bok. Har levd slik i snart ni år så jeg har selvfølgelig ingen venner igjen. Den eneste gjenlevende slektningen er en tante som bor langt unna, men vi snakker i telefonen ca. en gang i måneden, veldig takknemlig overfor henne. Ellers treffer jeg bare hjemmesykepleien som løper inn og ut så fort de kan, og er så stresset av tidspresset at de nesten ikke husker navnet mitt. Føler meg helt klart ensom, men det er lite jeg får gjort for å endre situasjonen min. 

Anonymkode: fa0ad...6d4

Skrevet

Det som hjalp med var å lage meg rutiner og å ha hobbyer. 

Anonymkode: 90dbf...557

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...