Gå til innhold

Har jeg fått blodpropp!?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg blir ofte hysterisk på kvelden jeg. Ligger i sengen og kjenner etter liksom... Men så sovner jeg jo til slutt, også har det jo gått bra dagen etter... Skulle hatt mer info om dette fra sykehuset jeg tror jeg... For jeg lurer jo på ting hele tiden. Har hotline til kirurgen, men er jo litt i overkant å sende melding til han hver gang jeg får noe rart for meg... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ninakanin

Sånn, da tar jeg medisiner utskrevet av meg selv :ler:

Skal gjøre det noen dager nå siden jeg sitter så mye om dagen :)

Så jeg tror det skal gå bra!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest siriMM

hvorfor kalte du deg ikke NinaKanin i første innlegget?

er det du som er trådstarter nina.kanin?

blir helt forvirret jeg.

uansett. god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ninakanin

regner med du har APC ressistens av varianten som går på to gener da? siden du er veldig utsatt?

jeg driver selv å undersøker meg nå, vi har det i familien vi også, men heldigvis bare på ett gen, noe som utgjør en rimelig liten økning prosentvis for blodpropp.

var inne idag og tok blodprøve for om jeg har arvet dette.

har lest litt om blodpropp på nettet da, grunnet dette, og det er etter hva jeg har skjønt ikke fryktelig farlig å få blodpropp i benet, og DERSOM du har fått det, og fremdeles kjenner det i beinet, så vil vel det si at den fremdeles sitter der og ikke har flyttet seg noe annet sted.

etter hva jeg leste, så er det ganske liten prosent også av de som opplever at blodproppen flytter seg til lungene (den skal ikke kunne gå til hjertet så lenge du ikke mangler hjertevegg mellom høyre og venstre side av hjertet, eller hjernen) som faktisk dør av det.

men fortsett å kontakte legen din.

du maser ikke på legen din, hans/hennes jobb er å være lege for deg, hadde det ikke vært for pasienter hadde ikke legen hatt en jobb! :wink:

ullevåll er vel en av de få stedene som faktsik har forsket på akkurat denne genfeilen etter hva jeg har lest og hørt fra legen, det er rimelig nytt og ikke veldig kjent enda. men de har laget en brosjyre om genfeilen som er regnet for de som har det. jeg skal få en slik av legen min, men han fant den ikke i slengen når jeg var inne nå.

be også om informasjon om blodpropp, hvordan oppdage det, hva gjøre og hvor farlig etc.

og skal du sitte lenge, så kan det være en ide å kjøpe støttestrømper om du føler det er ubehagelig, da hjelper du å motvirke blodpropp selv ved stillesitting.

lykke til med legekontakt og annet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

Aliiiine da, halleminhatt for et langt innlegg! Takk!

Eh nei altså, jo jeg er trådstarter, bare var ikke innlogget (for at ikke sneglen skulle kjefte for at jeg ikke leste til eksamen men var på kg.... :sjenert: ).

Nei jeg har den der på ett gen, men broren min har på toooo :grine: Skumle genfeil...

(altså, jeg griner for at han har to, ikke fordi jeg ikke har to :ler: )

Men jeg har sittet utrolig utrolig lenge om gangen i det siste, og jeg har fått beskjed om å ta albyl-e ved flyreiser på over 2 timer. Så når jeg sitter sørenmeg i over 4-5 timer i strekk, med 5 min. pause og så sitter i 4-5 til, såååå.... Ikke rart jeg lurer litt når beina blir rare :)

Jeg vet jeg må kjøpe sånn strømpe, men jeg er utrolig dårlig til å fikse sånne ting som det. Lar tiden suse og gå, liksom...

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skal være relativt liten risiko dersom du bare har den på ett gen altså kaninen!

du skal fint kunne sitte å lese til eksamen da uten at det skaper problemer, det kommer sikkert an på resten av helsetilstanden din også.

og det er stor forskjell på flyturer og å sitte stille vanligvis, i flyet har du trykket i kabinen som også er med på å innvirke negativt på slikt.

p-piller har jeg fått beskjed om at jeg bør endre på dersom det viser seg at jeg har arvet dette, men vet det finnes en type som det er mindre østrogen i en de vanlige, det skal visst gå greit.

ellers skal man vite om genfeilen og informere om den ved evt operasjoner, fødsler og slikt.

trener du til vanlig og har greit fungerende muskler i beina/leggene og er ung og sprek ellers, så er det lite skummelt med denne genfeilen alene.

men, som legen min sa, noen kan ha den og ha ett sykdomsbilde i familien hvor opptil flere faktisk får blodpropp, andre familier kan ha denne genfeilen og ingen i familien opplever likevel å få blodpropp.

tror ikke det er kjempefare for broren din heller altså, det var ikke det jeg skulle frem til, men det er værre å ha det på to en på ett.

iflg legen min, som faktisk visste ganske mye om det og som jobber med leger fra ullevål som har jobbet med det, så er ikke dette noe å engste seg over til vanlig, jeg kommer heller ikke til å trenge å ta blodfortynnende dersom jeg har det på ett gen, men det er greit å vite det og kunne varsle om det dersom noe (gjerne noe helt annet) skjer som gjør at jeg må på sykehus etc.

men hør med legen din uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin

Vel, sykdomsbildet i familien er nok litt mer komplisert enn bare denne ene feilen, men det kan jo ikke du vite :) Så når det gjelder broren min og blodpropp så er nok det ganske drit, ja..

Men det går nok bra som du sier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

isj da... :-(

da er det kjedelig da.

men det er ihvertfall greit at man kan sjekke ut og vite at man har ting og ikke, så kan man være litt på vakt og kanskje reagere raskt slik at man kommer fint ut av det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet ii

Ikke for å være negativ, men albyl vil ikke ødelegge allerede eksisterende blodpropper, bare forebygge nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smarella
Ikke for å være negativ' date=' men albyl vil ikke ødelegge allerede eksisterende blodpropper, bare forebygge nye.[/quote']

sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Men da har jeg både Plavix og Marevan liggende her i tillegg til masse Albyl, så dette skal gå greit :wink:

NinaKanin; dra til legen da... Vet det er mye å lese, men er jo ikkeno digg med blodpropp i benet...?

Har både familie og venner i Bergen, kan fikse en Kronesis til deg hvis du går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lizbet ii
Men da har jeg både Plavix og Marevan liggende her i tillegg til masse Albyl, så dette skal gå greit :wink:

NinaKanin; dra til legen da... Vet det er mye å lese, men er jo ikkeno digg med blodpropp i benet...?

Har både familie og venner i Bergen, kan fikse en Kronesis til deg hvis du går :)

Hverken plavix eller marevan gjør noe annet enn å forebygge blodpropp heller. Du tar ikke marevan tilfeldig uten å være under kontroll av INR? Hva skjer da om du skulle få blødninger?? Og faren er spesielt stor for blodpropp i oppstartingsfasen av marevan, så jeg håper du vet hva du gjør!

Skjønner jeg har en del holdninger å jobbe mot når jeg skal begynne å jobbe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hehe...

Tar ike Marevan lengre. Gjorde det før, og måtte ta INR konstant. Gikk på det i to år og INR-en ble aldri stabil.

Men så ble jeg operert på nytt og slapp da Marevan en stund etter denne/disse (ble reoperert etter to dager) operasjonen(e).

Tar i dag Plavix, Albyl-E, Renitec og Nexium, ble kvitt Nexium og Albyl-E i januar, men ble satt på Albyl-E igjen nå i april.

Jeg tar selvsagt ikke medisiner på måfå, jeg er vant til det å være syk, og har vært det siden jeg var to år, så "I know the drill".

Meldingene mellom meg ong NinaKanin kan vel sies å ha vært någet spøkefulle, jeg hadde selvsagt ikke tenkt til å sende et sykkebud til Bergen med diverse reste-Marevan så hun kunne komme seg gjennom eksamenstiden.

Dog, hvis noen er hyppe på å ta over mitt medisinregime så er de hjertlig velkomne, sliter med mye kvalme og oppkast nå og mistenker at det er bivirkninger

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ninakanin

Bra svar, frysepulver :)

Forstår at det er noen her som utdanner seg til noe innen helsevesenet a la kontroll eller noe sånn, og sikkert er litt hype'a på grunn av det. Men å tro at noen har skapet fullt av medisiner sånn uten videre var kanskje litt...lite gjennomtenkt?

Og haha, sykkelbud med medisiner, jaujau :ler:

Forstår du har slitt med helsa, frysepulver, takk for at du ville dele ;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ninakanin

(innlegget mitt vinglet litt..må gjerne ha oversettelse: Jeg støttet innlegget til frysepulver og mente at kanskje lizbet reagerte litt overdrevent ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest

Syklister elsker jo å sykle, og regner med at sykkebud ihvertfall gjør det. Da bør jo en svipptur til Bergen være a piece of cake, nærmest for en hyggelig dagstur å regne :wink:

Lizbeth; Ikkeno stress, ville bare forklare så ikke folk tror jeg er en galning som dytter i meg bestefars piller etter eget forgodtbefinnende :wow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hashas
De tok aldri telefonen, etter 2X15 minutter i kø... :sjenert: Og så glemte jeg hele greia...

Foten er ikke helt god, men jeg har bestemt meg for at det var krampen sin feil 8)

Har du blodpropp får du også feber å blir kjempesyk. har hatt det selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...