Gå til innhold

Snart 22 år og vokser enda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når pleier man egentlig å være ferdig utvokst? 😅

Foreldrene mine og fastlegen min trodde jeg var ferdigvokst i 9. klasse, for da vokste jeg ikke noe på flere år. Var på vanlig generell sjekk rett etter jeg ble 18, og da hadde jeg plutselig vokst 5-6 cm. Mellom 19-årsdagen og 20-årsdagen vokste jeg nesten 10 cm, og nå har jeg jaggu vokst enda noen centimeter til det siste halvåret.

Anonymkode: 9521e...07c

Skrevet

Kommer an på kjønnet ditt. Men vil si det er ganske uvanlig å vokse så sent...

Har du noen gang testet veksthormonene dine?

Anonymkode: c045d...cb0

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på kjønnet ditt. Men vil si det er ganske uvanlig å vokse så sent...

Har du noen gang testet veksthormonene dine?

Er jente. Veldig usikker på om veksthormonene har blitt testa.

TS

Skrevet

Jøss.. hvor høy er du da? Det er ikke Normalt å vokse mye mer etter man har fått mens.

Anonymkode: cc84b...853

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jøss.. hvor høy er du da? Det er ikke Normalt å vokse mye mer etter man har fått mens.

Var 173 sist jeg målte meg. :)

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jente. Veldig usikker på om veksthormonene har blitt testa.

TS

Du får få testet de ASAP.

Det er ikke vanlig å vokse så mye etter puberteten, men kanskje du kom sent i den. Jeg vet ikke.

For mye veksthormoner kan være forårsaket av akromegali.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Var 173 sist jeg målte meg. :)

Hm, det er jo ikke spesielt høy. Du fikk det til å høres ut som du vokste fra 170 til 185 på noen år...

Skrevet

Jeg også er sikker på at jeg har vokst noen cm etter jeg ble 20. Det skal ikke være mulig, er jente og fikk mensen som 13-åring. Er nå 181 cm. I passet jeg fikk som 18-åring står det 177, og jeg har ikke endret kroppsholdning så det har ingenting med det å gjøre.

Anonymkode: c176c...487

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh, det er feil. Jeg fikk mensen da jeg var 12, vokste i mage flere år etter det altså...

Bare de som mensen sent vokser ikke mye etter de får mensen, men mange får mensen fra de er 9-13 år, og de fleste er veldig lave, men vokser dødsmye med årene...

Anonymkode: 2625a...60b

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får få testet de ASAP.

Det er ikke vanlig å vokse så mye etter puberteten, men kanskje du kom sent i den. Jeg vet ikke.

For mye veksthormoner kan være forårsaket av akromegali.

Akromegali er i følge helsenorge.no nesten alltid forårsaket av godartet svulst i hypofysen. Hypofysen min ble nøye undersøkt for ca. 2 år siden på grunn av noe annet, og den hadde ingen svulstdannelser eller noe som helst unormalt ved seg. Symptomer kan også strykes. :)

TS

Skrevet

Vi vokser til rundt 25-års alderen. De aller fleste stopper mellom 18 og 22. Menn spesielt kan vokse helt til 25 år. Kvinner kan også, så ingenting unormalt

Anonymkode: ffb3a...145

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...